התמודדות פסיכולוגית עם אלצהיימר - תסמינים וטיפולים 2019

אלצהיימר - היבטים פסיכולוגיים אלצהיימר - היבטים פסיכולוגיים

מהי מחלת אלצהיימר?

איך מתמודדים פסיכולוגית עם אלצהיימר?

מחלת אלצהיימר הינה מחלה כרונית ניוונית מתקדמת של מערכת העצבים המרכזית. מחלה זו נגרמת כאשר תאי המוח מתים ואינם מתחדשים. כתוצאה מכך מופיעה פגיעה בזיכרון, בחשיבה ובהתנהגות. כיום הגורמים למחלה אינם ידועים לחלוטין, וישנן סברות שונות להופעתה. נהוג לחלק את מהלך המחלה לשלושה שלבים שונים:

1. בשלב הראשון יופיעו פגיעה בזיכרון לטווח קצר, קושי בשליפת מילים, קשיי התמצאות, קושי בביצוע מטלות מורכבות שעד עתה לא ניכר בהן קושי (מטלות בעבודה, ניהול כספים), שינוי במצב הרוח, איבוד עניין בפעילויות אהובות, בלבול ודכדוך.
  2. בשלב השני תחול החמרה באובדן הזיכרון לטווח הקצר וביכולת השפתית, ויופיע קושי ביצירת זכרונות חדשים. יופיעו קשיים בלקיחת החלטות פשוטות, אובדן שיפוט וחוסר התמצאות בזמן ובמרחב, שינויים קיצוניים במצב הרוח, קשיים בשינה, ואפטיות וחוסר עניין בזולת.
  3. השלב השלישי מאופיין באובדן מוחלט של הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות, בהתנהגות פסיבית ואדישה וחוסר יכולת לזהות בני משפחה  וחפצים. המחלה הינה חשוכת מרפא, ובעקבות מותם של תאי העצב האדם מאבד עוד ועוד מיכולותיו הקוגניטיביות, המנטליות והפיזיות, ולבסוף, בדרכים עקיפות תביא למותו של החולה.

אלצהיימר

אבחון אלצהיימר

10%מאוכלוסיית הגיל השלישי בישראל, מעל גיל 65, סובלים מאלצהיימר, ומעל גיל 85 עומדת שכיחות המחלה על 50%.תהליך האבחון נעשה ע"י גורם רפואי מוסמך (נוירולוג, פסיכיאטר, רופא גריאטרי) ומשלב מספר בדיקות. תפקידן של מרבית הבדיקות הינו לשלול סיבה רפואית אחרת לתסמינים המתוארים, שכן בעיות רפואיות אחרות עלולות לגרום לבלבול ולפגיעה בזיכרון המופיעים גם במחלת האלצהיימר. אבחון המחלה מתבסס על מבחנים קליניים שונים, הבוחנים התמצאות בזמן ובמרחב, ויכולת להתמודד עם משימות ושאלות שונות.

אובדן עמום

ישנם שני סוגים של אובדן עמום (ambiguous loss):

• אדם שנעדר מבחינה פיזית אבל נוכח מבחינה פסיכולוגית

• אדם שנעדר פסיכולוגית, אבל נוכח מבחינה פיזית

חולי אלצהיימר ובני משפחותיהם מתמודדים עם הסוג השני של אובדן עמום: התהליך הפרוגרסיבי של דמנציה מביא עמו תחושות של אובדן ורגשות צער על האבחנה, שמתעצמים לאורך התקדמות המחלה. בני המשפחה המטפלים בחולה וסועדים אותו מתאבלים על אובדן חלומות ותוכניות בעתיד, אובדן של הורה או בן זוג, אובדן תפקידים מסורתיים ואחריות משותפת ועל הכשלים הקוגניטיביים המזדחלים בחייו של האדם שמתמודד עם דמנציה.

טיפול באלצהיימר

כיום אין טיפול תרופתי או אחר שביכולתו להביא לריפוי של המחלה, אולם קיימים טיפולים תרופתיים להאטת הדרדרות הזיכרון והיכולות הקוגניטיביות. לטיפול במחלה שתי מטרות – עיכוב הופעתם של הסימפטומים, ושמירה על איכות חייו של המטופל ומניעת סיכונו. הפרעות ההתנהגות האופייניות לאלצהיימר, הקושי בהתמצאות בזמן ובמרחב ובמטלות יום יומיות מציבות את החולה בפני סכנות רבות לשלומו. מסיבה זו המהלך הטיפולי מערב את קרוביו של המטופל וכולל התאמה של סביבת המגורים.

תמיכה פסיכולוגית

בני המשפחה של המטופל ניצבים בפני התמודדות מורכבות מהפן הנפשי והפיזי. הכאב על מצבו הנפשי והבריאותי של בן המשפחה, ועל השינויים החלים בו, מלווה בצורך מתמיד בהשגחה, טיפול ומניעת מצבים שעד עתה לא היה בהם סיכון. בשל העומס הנפשי שחווים בני המשפחה מומלץ על השתתפותם בקבוצות תמיכה יעודיות להתמודדות עם המחלה. בקבוצות אלו, מלבד הידע המקצועי בנושא, נפתח צוהר לתמיכה, לסיוע  ולביחד הנחוץ כל כך מול התמודדות קשה זו.

מחקר קנדי חדש מצא כי לתרופות נוגדות דיכאון, ממשפחת ה-SSRI, יש קשר להפחתת תהליכי הניוון הנוירונליים המתרחשים בדמנטיה, בנוסף לתפקיד המוכח את התרופות בהפחתת דיכאון.

אתר עמותת עמדא - קו סיוע וקבוצות תמיכה למתמודדים עם מחלת אלצהיימר ולבני משפחותיהם <

כתבה: עפרה טרוים וצוות מכון טמיר

גורמים לאלצהיימר

קשר בין זיהום אוויר לאלצהיימר

יש גורמים רבים ומגוונים להתפתחות דמנטיה ומחלת אלצהיימר.

למשל, במחקר חדש, חוקרים באנגליה ביקשו לבחון קשר פוטנציאלי בין איכות אוויר ירודה לבין התפתחות דמנציה. הם השתמשו באומדנים של זיהום אוויר ורעש וגילו קשר חזק בין רמות גבוהות של זיהום לבין דמנטיה.

דלקת חניכיים ואלצהיימר

כן, מחקר חדש מלמד כי החיידק שאחראי על דלקות חניכיים, קשור בצורה חזקה למחלת אלצהיימר. החיידק המזהם, שמצית דלקות חניכיים נקרא Porphyromonas gingivalis.

המשמעות של המחקר מרתקת ואף יישומית: ייתכן כי ניתן לחסן נגד החיידק ולמנוע את המחלה, או לפחות להפחית את ההסתברות להתפתחותה.

Pedersen, T. (2018). Air Pollution May Be Linked to Higher Alzheimer’s Risk. Psych Central. Retrieved on October 3, 2018, from https://psychcentral.com/news/2018/09/28/air-pollution-may-be-linked-to-higher-alzheimers-risk/139043.html

%MCEPASTEBIN%

מה בא לך לקרוא היום?

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית