טיפול ב-OCD בחיפה והקריות | מטפלים מומחים ומחיר חברתי

ראש מכון טמיר;

עריכה אחרונה:

26 לאוקטובר 2020 ☑️

OCD, או הפרעה טורדנית כפייתיית, היא הפרעה נפשית מסובכת ועקשנית למדי, שתוקפת אנשים בגיל ההתבגרות ומתמשכת לפעמים אפילו כל החיים. אחרי הופעתה תיתכן החמרה תקופתית של הסימפטומים, שיכולה להיות לה השפעה שלילית חמורה ומקיפה על היומיום ועל פגיעה ביכולת ההגשמה האישית.

מה שמתסכל במיוחד הוא שלמרות שמתמודדים מודעים לרוב לחוסר ההיגיון שבפחדים ולחוסר המשמעות של הטקסים, הם עומדים חסרי אונים מול עצמת הדחף ואינם מצליחים להתגבר על האובססיה.

המאמר הזה יבחן נקודות מרכזיות בהפרעה ובדרכי הטיפול בה, בעיקר בטיפול CBT עם מומחים בחיפה.

אנו מזמינים אתכם לפנות אלינו לשיחת הכוונה לקראת התאמה של פסיכולוג בחיפה, בטיפול אונליין בזום, או פנים אל פנים, מומחה/ית לטיפול ב-OCD.

בידידות,

איתן טמיר וצוות מתאמות הטיפול של המכון

מתאמות הטיפול במכון טמיר תשפא

טיפול ב-OCD בחיפה

יש כמה השלכות טיפוליות שחשוב להבין על מהלך האבחון והטיפול ב-OCD:

למרות שה-DSM-5, המדריך לאבחון וסטטיסטיקה של הפרעות נפשיות, מסווג OCD כהפרעה נפרדת מהקטגוריה של הפרעות חרדה, למצבים נפשיים אובססיביים יש הרבה מן המשותף עם חרדות -  תחושה מוקדמת של הופעת הסימפטומים, קומורבידיות גבוהה, תהליכים פסיכולוגיים משותפים ותגובה דומה לטיפול. בגלל זה האסוכולה הטיפולית הקוגניטיבית-התנהגותית ממשיכה להתייחס ל-OCD כווריאציה של הפרעת חרדה.

אפשר לצפות לכרוניות וחוסר רצון לחפש טיפול, בעיקר אם החומרה של הסימפטומים האובססיביים-קומפולסיביים היא קלה עד בינונית.

בתחילת טיפול CBT, בדגש על חשיפה ומניעת תגובה, המטפל יחקור את ההשפעה השלילית של OCD על איכות החיים, על קשרים משפחתיים, כמו זוגיות והורות,על תפקוד תקין והגשמה מקצועית ועל תפקוד רגשי, כל זאת על מנת לחזק את המוכנות והמוטיבציה של המטופל לטיפול.

במהלך הטיפול חייבים לנטר בעקביות פוטנציאל אובדני, בעיקר במקרים של OCD חמור ו/או דיכאון  וחרדה.

ההערכה צריכה לכלול את ההשפעה של אירועי חיים משמעותיים על החומרה של התסמינים האובססיביים-קומפולסיביים. המטפל גם צריך להיות מודע לכך ששיפור בסימפטומים יכול להיגרם בגלל הפחתה במתח בחיים ולא בגלל תגובה אמיתית לטיפול.

בגלל שסימפטומים דיכאוניים נפוצים, הערכה יסודית של דיכאון חייבת לכלול הערכה של OCD. אם הדיכאון הוא חמור, פרוטוקולי הטיפול יכולים לדרוש שינויים כדי להתמודד עם שליליות מוגברת, מוטיבציה נמוכה, חוסר תקווה וטראומה

מטפלים יכולים לצפות שלהרבה אנשים עם OCD יהיו גם חרדה חברתית, פוביות, חרדת נטישה, דאגות פתולוגיות (למשל הפרעת חרדה מוכללת [GAD]) ו/או התקפי פאניקה. בגלל זה ההערכה חייבת להיות מבוססת מאוד כדי להבטיח שלא מפספסים חרדה קומורבידית.

מטפלים במתבגרים ומבוגרים צעירים עם OCD, חייבים להיות מודעים להיסטוריה קומורבידית אפשרית של הפרעת גוף דיסמורפית (BDD) והפרעת טיקים. חוץ מזה, התפתחות מסימפטומים אובססיביים-קומפולסיביים לפסיכוזה היא נדירה, אבל עדיין אפשרית.

המטפל צריך לשאול על שימוש באלכוהול בעבר ובהווה, בעיקר אצל כאלה שיש להם סימפטומים קלים עד בינוניים.

צריך לקחת בחשבון תכונות אישיותיות כשמטפלים ב-OCD, ובעיקר להתמקד בתכונות  של הפרעת אישיות אובססיבית-קומפולסיבית (OCPD), כמו פרפקציוניזם, התעסקות מוטרדת בפרטים, דאגות מוגזמות לגבי שליטה ונוקשות. אולי יהיה צורך בכמה כיוונונים בטיפול בהתאם לתכונות אישיות שיש להן השפעה על אפקטיביות הטיפול.

המטפל צריך לזהות את האובססיה והקומפולסיה העיקריות אצל כל מטופל כדי לקבוע איזה פרוטוקול תסמינים של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) הכי יתאים למטופל המסוים.

לסיכום, היסודות של כל תיאוריה, מחקר או טיפול ב-OCD מתחילים בהבנה מוצקה של אובססיות וקומפולסיות. אבל ההבחנה בין הפנומנולוגיה הזו לבין חוויות פנומנולוגיות אחרות היא קשה, בגלל הריבוי של תכונות משותפות.

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445