טיפול בטראומה בחיפה והקריות | המלצות על מומחים ומחיר חברתי

(1 הצביע)
פסיכולוגים ומטפלים בפוסט-טראומה בחיפה פסיכולוגים ומטפלים בפוסט-טראומה בחיפה canva

טיפול בטראומה (PTSD) בחיפה

איתן טמיר פסיכולוג ומטפל, תמונות

המאמר נכתב ע״י איתן טמיר, MA, ראש מכון טמיר;

טמיר כתב ופרסם על טיפול פסיכולוגי בטראומה בספרות המקצועית,

וחקר טיפול בטראומה עם פרופ׳ אלי זומר מאונ׳ חיפה,

פרופ׳ ברט ליץ ופרופ׳ שירה מגן

מהמכון האמריקאי לטיפול בטראומה בבוסטון;

כתב במשותף פרק בספר

בריאות הנפש בצל הטרור: הניסיון הישראלי;

הנחה אנשי מקצוע במשך שנים רבות בנושא פסיכוטראומה

במסגרת עמותת נט״ל (נפגעי טראומה לאומית בישראל);

ניהל את ער״ן בחיפה והרצה בכמה חוגים באוניברסיטת חיפה:

השתתף בהקמת היחידה לפסיכותרפיה

במרכז הקליני הבין-תחומי באוניברסיטת חיפה;

והציג בכנסים מקצועיים על טראומה נפשית בישראל ובחו״ל

עריכה אחרונה:

5 לדצבבר 2020 ☑️

אם אתם כמוני, תושבים ותיקים בחיפה והאזור, אני מזמין אתכם לסקור לרגע בדימיון את המצבים בהם נחשפנו לאירועים טראומטיים קולקטיביים בשנים האחרונות.

סביר שתסכימו איתי שאין לנו ממש במה להתבייש...

מעבר ל״טראומות רגילות״ כמו תאונות דרכים, פגיעה מינית, אובדן טראומטי או רגשות שלא מרפים בעקבות אירוע קשה בחיים, בעשור-שניים האחרונים חווינו בחיפה המון אירועים קיצוניים מגוונים שאיימו על הרווחה האישית והפסיכולוגית שלנו.

אני רוצה לסקור כמה מהטראומות המיוחדות שלנו ואז לדבר על הדרכים המומלצות למצוא פסיכולוג מומחה בחיפה והאזור:

טראומות בחיפה

אירועים טראומטיים על רקע לאומי

רבים שכחו את הסקאדים על ״לב המפרץ״ בינואר 1991, אבל אולי קרוב וקשה יותר לשכוח את פיגועי הטרור באינתיפאדה השניה בתחילת שנות ה- 2000 (קו 37, מסעדות מקסים ומצה ועוד) וטיווח האזרחים במשך כל מלחמת לבנון השנייה ב-2006.

ביולי-אוגוסט 2006 עבדתי בנט״ל. התרוצצנו כל יום בין קהילות בצפון שנפגעו ביום שלפני מטילים ורקטות. ככה, בין אזעקה לאזעקה, עברנו כצוותים מקצועיים בין קבוצות מוכות הלם וניסינו להקל, לדובב ולנרמל. עם סיום המלחמה חזרתי לעבוד במרכז הקליני הבין-תחומי באוניברסיטת חיפה ואז עלה בי רעיון: מכיוון שהופגזנו לאורך תקופה ארוכה ורבים שמרו למזכרת בבית כדוריות מתכת שהתפזרו מתוך הרקטות (זוכרים?) ומכיוון שראש השנה התקרב, יזמתי ״מבצע תשליך״ מיוחד, בו הוזמנו תושבי העיר להגיע לנקודת איסוף ליד הנמל, אליו הביאו את שיירי הפצצות שנאספו, גם כדי ״להתנקות״ מהטראומה הנפשית וגם כדי למסור לגורמי צה״ל את החומרים, שחלקם דרשו בדיקה אמיתית של חבלן...

שריפות החורש בכרמל

אנחנו נוטים לצמצם את ההשפעה הנפשית של מהומת הצמרות, אבל בתים עלו באש בחיפה, מבית אורן ועד רוממה, אחוזה ושכונות רבות נוספות. המון ילדים ובני נוער פיתחו הימנעות של ממש מאש ומיעוטם מתמודדים עד היום עם השלכות של טראומה נפשית. בעקבות האירועים עלו מיזמים יפים שנועדו לעדן את החוויה הקשה, כמו העלאת הצגה קהילתית של נשים חיפאיות שבתיהן נשרפו

מגיפת הקורונה

על השאלה לגבי הגדרת השנה האחרונה כטראומה או שינוי מסתגל באורח החיים, ישיבו חוקרים ופסיכולוגים בשנים הקרובות, אבל ברור שכולנו חשופים להשפעות הפסיכולוגיות של הסגר, למצב הכלכלי, לאובדן מקומות עבודה, להצטצמות החברתית, לחרדה מהקורונה, ולעליית המתחים במשפחות, שבמקרים רבים מתבטאת בעליה בשיעור האלימות במשפחה בתקופת המגיפה

טיפול פסיכולוגי בטראומה בחיפה

הרבה אנשים שמחפשים טיפול לתסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD) תוהים אם הטיפול ירפא את ההפרעה.

אנחנו יודעים שיש הרבה טיפולים ל-PTSD, שכוללים טכניקות מעמדות פסיכולוגיות מגוונות, ויש גם ראיות שתרופות יכולות לעזור לאנשים עם סימפטומים של ההפרעה. השיטות האלה ממזערות ולפעמים אפילו מוחקות לגמרי סימפטומים של מצוקה שהרבה פעמים יש לאנשים עם PTSD.

יש מגוון של טכניקות פסיכותרפיות שיכולות לטפל ב-PTSD, אבל יש כמה שהיעילות שלהן ממש מעוגנת בראיות מחקריות. אחרי שמוצאים מטפל מקצועי, תחשבו על מה אתם רוצים לדבר איתו, כולל מחשבות, רגשות, סימפטומים ועוד. זה יכול לתת לו מידע בעל ערך כדי שהוא יעזור לכם להבין איך לנהל את הסימפטומים.

טיפול בעיבוד קוגניטיבי (CPT)

טיפול בעיבוד קוגניטיבי הוא סוג ספציפי של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT) שמתמקד באופן בו המטופל תופס את האירוע הטראומטי ואיך הוא נוטה להתמודד עם החלק הרגשי והנפשי של החוויה. התהליך הטיפולי בשיטה כולל לימוד של האלמנטים של CBT, כאשר המטופל והמטפל עובדים במהלכו כצוות, משתפים פעולה בעיבוד האירוע הטראומטי ועובדים על ״נקודות תקועות״, כלומר מחשבות מסוימות שקשורות לאירוע ומונעות החלמה.

השיטה המוכחת הזו לטיפול בטראומה יכולה להיות מועברת ״אחד על אחד״ או בקבוצה.

EMDR

טיפול EMDR, קיצור של עיבוד מחדש והקהיה שיטתית באמצעות תנועות עיניים,  הוא סוג של פסיכותרפיה שהרבה פעמים משתמשים בה עם ניצולי טראומה, בעיקר כאלה שחווים סימפטומים של PTSD.

טכניקה זו משתמשת בקלט חושי דו-צדדי (בילטרלי) כמו תנועות עיניים מצד לצד כדי לעזור לעבד זיכרונות, מחשבות ורגשות קשים שקשורים לטראומה.

בניגוד לטיפול שיחתי ״רגיל״, ב-EMDR התוצאות של הטיפול הן לא כ״כ בגלל הפרשנות של המטפל אלא בעקבות התהליך האינטלקטואלי והרגשי המואץ שעובר המטופל עצמו. בטיפול הזה מתייחסים לעבר, להווה ולעתיד באמצעות גישת טיפול מבוססת מחקר, שיש בה 8 שלבים.

חגית קון אסף מטפלת בטראומה בבני נוער ומבוגרים מכון טמיר חיפה

חגית קון אסף, מטפלת EMDR בטראומה במרכז הכרמל

טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT)

טיפול CBT הוא בעצם מטריה של שיטות טיפול בשיחות, שמתמקדות כולן ביחסים בין מחשבות, תחושות והתנהגויות.

הטיפול מתמקד בסימפטומים ובעיות עכשוויות ובד״כ נמשך 12-30 מפגשים אישיים או קבוצתיים.

יחד עם המטפל עובדים על זיהוי של עיוותים או דפוסים חשיבתיים מזיקים וברגשות שקשורים ישירות ובעקיפין לטראומה.

המטרה של CBT היא לעזור לחזור למקום שבו יש תקווה ומרגישים יותר שליטה על המחשבות וההתנהגויות, והוא גם עוזר להפחית התנהגויות של בריחה או הימנעות.

קרין רדי פסיכולוגית קלינית מומחית בכרמל מכון טמיר בחיפה

קארין רדי, פסיכולוגית קלינית בחיפה ומטפלת בטראומה

טיפול תרופתי לטראומה

יש מצבים בהם מומלץ שילוב של טיפול תרופתי, לצד העבודה הטיפולית בשיחות.

למרות שאין תרופה ספציפית ל-PTSD, בפני הפסיכיאטר ניצב מגוון של תרופות מבוססות מחקר שמשתמשים בהן לטיפול בדיכאוןאו לטיפול בחרדה, שנמצאו יעילות גם להפחתת תסמינים של PTSD.

תרופות ממשפחת SSRI

SSRI הן תרופות מעכבי קליטה חוזרת בררניים של הנוירוטרנסימטור סרוטונין.  תרופות אלה נרשמות בד״כ כדי לעזור עם סימפטומים של דיכאון וחרדה. ל-PTSD נפוץ השימוש בסרטרלין (זולופט), פרוקסטין (פקסיל) ופלואוקסטין (פרוזאק). מבין אלה, זולופט ופאקסיל מאושרות כרגע על ידי ה-FDA (מנהל המזון והתרופות האמריקאי) לטיפול ב-PTSD

תרופות ממשפחת SNRI

SNRI הן תרופות מעכבים סלקטיביים של ספיגה חוזרת של סרוטונין ונוראפינפרין. למרות שבד״כ יפנו ל-SSRI לטיפול ב-PTSD, גם קטיגוריית התרופות הזאת אפשרית. בד״כ תרופות SNRI משמשות לטיפול בדיכאון, אבל עד 50% מאלה שמאובחנים עם PTSD מתאימים גם לקריטריונים של אבחנת דיכאון קליני. במיוחד מצאו שהתרופה ונלפקסין (אפקסור) יעילה ל-PTSD.

חומרים אחרים

לעתים לא רחוקות משתמשים גם בתרופות מקטגוריות אחרות בשביל תסמיני PTSD, כמו תרופות אנטי-פסיכוטיות לא טיפוסיות ופראזוסין (חוסם אלפא נגד יתר לחץ דם).

תזכרו שכל בן אדם יגיב אחרת מבחינת הסבילות שלו והיעילות של התרופה, ויכול לקחת זמן למצוא איזו תרופה הכי מתאימה לכל אחד. החלק התרופתי של הטיפול יצטרך להיות תחת בקרה צמודה של איש מקצוע. מבחינת תופעות לוואי, אם מרגישים את אחד מהדברים הבאים במהלך טיפול תרופתי, צריך להודיע למטפל: נמנום, בחילה, שלשול, עצבנות, רגזנות, סחרחורת, כאב ראש או שינויים בתפקוד המיני.

טיפולים משלימים ואלטרנטיביים

יוגה רגישה לטראומה

ליוגה יש ראיות של יתרונות מרפאים נפלאים להרבה אוכלוסיות, כולל אנשים עם בעיות נפשיות, והיא מוכרת כמפיגה מתח. יוגה רגישה לטראומה יכולה לעזור מאוד ומחקר הראה שהיא יכולה להפחית משמעותית סימפטומים של PTSD. בהשוואה לסוגים אחרים של יוגה, היא מתמקדת בתנועות יותר עדינות ופחות בהתנסויות עם ציוד.

טיפולים חדשניים לפוסט-טראומה

שיטות טיפול לטראומה נפשית הולכות ומתפתחות כל הזמן, וזה טוב לכולנו.

יש מגוון של טיפולים נוספים מבטיחים ל-PTSD. טיפול בחשיפה למציאות מדומה (VRET) – טיפול בחשיפה הוא אפקטיבי להרבה הפרעות שקשורות לחרדה כי הוא עוזר למטופל להתייחס להיבטים של הטראומה עם פחות פחד ולעבוד על להוריד את רמת הרגישות להשפעות של החוויה. VRET מציע טכנולוגיה לחשיפה הדרגתית לטראומה בצמוד למטפל. הסיטואציות הוויזואליות מתומרנות ע״י המטפל, תוך כדי שיחות עם המטופל, ועם הזמן והחשיפה תהיה לאירוע פחות ופחות השפעה רגשית.

קטמין (ספארטבו)

טיפול שצומח כאפשרות מפתיעה למצבים נפשיים עמידים לטיפול, כמו דיכאון עמיד, כולל PTSD.

טיפול בקטמין ניתן דרך הווריד במינון ממש נמוך, שבטוח לקחת אותו בקליניקה בלי לייצר תופעות לוואי רציניות. מחקרים הראו שעירוי אחד של כ-40 דקות יכול להפחית מהר סימפטומים של PTSD. עירוי קטמין יכול להינתן בסדרה של טיפולים במשך כמה שבועות, ע״י איש מקצוע מוסמך.

טיפול נתמך MDMA

MDMA ידוע כסם מסיבות ושעשועים אבל עוד ועוד מחקרים, שנערכים גם בארץ,  מנסים להבין לעומק את היתרונות שיכולים להיות לו לטיפול בבעיות נפשיות, כולל PTSD.

בטיפול כזה הזיכרונות הטראומטיים נחווים בצורה פחות מאיימת כשמעבדים את ההשפעה של האירוע עם המטפל. הסגנון של טיפול כזה הוא לא הנחייתי, אלא המטפל מציע מרחב רגוע לעיבוד החוויות בלי פחד משיפוט או לחץ. בעזרת MDMA אפשר לגשת לזיכרונות טראומטיים בלי להרגיש איום או פחד, וזה מקל על עיבוד המחשבות והתחושות שקשורות לאירוע. מחקרים בוחנים את הסיכונים והתועלות של הטיפול האלטרנטיבי הזה.

איך למצוא טיפול בטראומה בחיפה?

יש הרבה אופציות טיפול זמינות, והמפתח לגשת אליהן הוא להבין שהמשאבים האלה באמת יכולים לעזור.

אנשים שמתמודדים עם PTSD  מרגישים הרבה פעמים אשמה או פחד ומתקשים להתחיל לחפש בעצמם עזרה.

הרבה מהם נאבקים בבדידות, עם תקווה שהסימפטומים פשוט יחלפו עם הזמן.

מכון טמיר בחיפה

המכון מציע שיחת הכוונה טלפונית, ללא עלות, בה מתקיימת חשיבה משותפת בין מתאמת טיפול מנוסה לבין הפונה וצרכיו. השיחה מתקיימת ללא תשלום, ומטרתה להכווין את הפונה לכתובת המקצועית המתאימה ביותר לצרכיו, במסגרת המכון ומחוצה לו.

ניתן לתאם פגישה כזו בדף הפייסבוק של מכון טמיר ולהתקדם לכיוון הנכון.

טיפול בטראומה בזום

טיפול פסיכולוגי בזום הפך להיות צו השעה, כולם משתמשים בשיחות וידאו, גם פסיכולוגים, מטפלים מוסמכים ופסיכיאטרים.

טיפול אונליין יכול להיות משאב רב ערך לחיבור למשאבים מקומיים, אבל גם כטיפול של ממש בטראומה.

קיימות גם אפליקציות אונליין לטיפול פסיכולוגי שהולכות ומבשילות, שיכולות להציע עזרה והדרכה, תרגילים ומדדי התקדמות.

פנייה לרופא המשפחה

מעבר לכך שכל קופות החולים מציעות עכשיו 3 מפגשי אונליין חינם עם איש/ת מקצוע, שיחה עם רופא/ת המשפחה יכול להיות התחלה טובה, בעיקר כי הוא מכיר אתכם ויתכן לו המלצה מותאמת אישית למטפל שמתמחה בטיפול ב-PTSD.

מוזמנים/ות לפנות אלינו,

אנחנו כאן כל יום,