שלבים בהתפתחות קבוצה טיפולית לפי גישת יחסי אובייקט

דרג פריט זה
(34 הצבעות)
שלבים בהתפתחות קבוצה שלבים בהתפתחות קבוצה

 שלבים בהתפתחות קבוצה לפי גישת יחסי אובייקט

ישנן חלוקות שונות ותיאורטיקנים שונים, המתארות את השלבים בהתפתחות קבוצה בטיפול קבוצתי, כמו זו של מקנזי וליווזולי, סארווי, הקונפליקט המוקדי, טוקמן ועוד רבות אחרות.  הרעיון שעומד מאחורי מודל התפתחותי פסיכולוגי, מתייחס לדרך תהליכית שפחות או יותר ניתן לצפות אותה מראש.

התנאים הקבוצתיים הנדרשים על מנת לאפשר החלה של "מתכון התפתחותי דינמי"משיתאים כמעט לכל קונפיגורציה בקבוצה טיפולית הם אלו:

  • קבוצה קטנה (4 משתתפים עד 15)
  • יחידת הנחיה - מנחה אחד או שניים - שפותחים את המשימה בתנאי עמימות מספקים לרגרסיה
  • קביעת מועד הסיום של הקבוצה עוד לפני תחילתה
  • משך הקבוצה חייב להיות לפחות 4 שעות מלאות
  • המנחים מחויבים להחזיק ולהכיל את הרגשות עולים בחדר, לצד הצבת גבולות ברורה (אתייחס בהמשך).

חני בירן (1983), מנשות המקצוע המובילות בישראל בטיפול קבוצתי, כתבה פרק במקראה של מרכז ציפורי, על פאזות בהתפתחות קבוצה טיפולית תוך זיקה לתיאוריה של יחסי אובייקט .

אסכם בראשי פרקים את שלבי המאמר של חני, יחד עם כמה התייחסויות משלי.

 

קריאה מהנה,

איתן 


חני מתבססת במאמר זה על ההתבוננויות התיאורטיות של מלאני קליין ווילפרד ביון , ומפרקת את המושגים לחמש תת-פאזות דרכן היא מסבירה התפתחות של קבוצה דינמית. 

כמו ברעיון התיאורטי של הפאזות המקוריות בגישתה של מלאני  קליין, לא מדובר כאן על מעבר לינארי בין שלבים, אלא על דילוג בין פאזות, עם אפשרות לשיבה לפאזה קודמת בכל עת. 

נתאר אותן בקצרה:

הפאזה הפובית

פאזה ראשונית והתחלתית בקבוצה, שבתהליך התפתחות תקין של קבוצה פאזה זו תהיה קצרה למדי, בין מספר דקות לפגישה או שתיים. הפאזה הפובית מאופיינת ברמה גבוהה של חרדה היוצרת מעין שיתוק רגשי בקבוצה. בתצפית למתבונן מן הצד נראים המשתתפים מכונסים, חרדים וחסרי מנוחה.

חני מתארת את החרדה הפובית כתקיעות בין חרדה קלסטרופובית לבין חרדה אגורפובית : החרדה הקלסטרופובית מתייחסת לתחושה המלחיצה של היות המשתתפים "לכודים" בתוך מעגל סגור עם אנשים חדשים שאינם מכירים. החרדה האגורפובית מתייחסת למרחב האין-סופי שמוצע לכאורה בקבוצה ולקושי להימלט ממנה. 

לא כולם נדחסים ומתכנסים בכסאותיהם - יש משתתפים בקבוצה שיגלמו את חרדתם דווקא בכיוון ההפוך לשיתוק האופייני, בעיקר על ידי שיתוף מוגזם ולא מותאם להתפתחות הקבוצה, מצב אותו ניתן לכנות "קאונטר פובי". 

הפאזה הפובית מבטאת כאמור את החשש הבסיסי של אדם כאשר הוא מגיע למקום חדש.

לאחר הנחיית מפגשים ראשונים של עבודה קבוצתית, יש לי כמה השגות לגבי הבניית סבבי היכרות, עם כמה כללים די קבועים:

1. הראשון בסבב מכתיב את המשתנים עליהם חדברו הבאים אחריו (מקצוע, סטטוס משפחתי, מקום מגורים ועוד)
2. החל מהמשתתף השני, דובקים המשתתפים בתבנית המשתנים שהעלה המשתתף הראשון, אך נוטים להשמיט פרטים שאינם נתפסים באופן אישי כאטרקטיביים. 
3. המשתתף שמציג ראשון נעזר בדרך כלל בהגנה קאונטר פובית, ואילו מי שבוחר להציג אחרון הוא בדרך כלל חבר בקבוצת מיעוט (ביחס לרוב בקבוצה), חרד מאוד מהשיתוף או אמביוולנטי לגבי ההשתתפות. 

מהי פוביה?

הפאזה הפרנואידית

במהירה הופכת החרדה הפובית לחרדה פרנואידית - אימה, חשש וחשד מפני אובייקט מאיים נבחר, שיכול להיות אחד המשתתפים, המנחה או הקבוצה. החשד מתעורר בדרך כלל כלפי מי שעלול/ים לפגוע ב"אשליית האנחנו" או בלכידות הקבוצתית שנתפסת בטעות כאינטימיות וקרבה אמיתית.  

 

העמדה הסכיזופרנואידית היא מושג בגישת יחסי אובייקט שפיתחה מלאני קליין.  קליין משתמשת במושג "פרנואידית" בגלל התחושות הקשות של הרדיפה שחווה התינוק- "אני רודף את עצמי או רודפים אחריי מבחוץ".  "סכיזואידי" במובן של פיצול (קליין שואלת את המושג מפרברג). סכיזו משמעו פיצול- "כשטוב לי אימא טובה, כשרע לי אמא רעה". הדברים מתחילים להסתבך כשאני מבין שהאימא הרעה היא גם האימא הטובה.  אצל קליין לקראת גיל 3-4 חדשים, בזכות הבשלה פיזיולוגית של המוח ובגלל יחסי אובייקט מיטיבים עם האם- מתחילה להיווצר חוויה פנימית אחרת, או אז מצטרפת עמדה שבה החרדות וההגנות ויחסי האובייקט הם שונים לחלוטין- העמדה הדיכאונית.

 

בפאזה זו עולים גילויים רבים של תוקפנות. גם אם מטרת הקבוצה אינה טיפולית, על המנחים לנקוט בעמדה שמשלבת החזקה, הכלה והצבת גבולות. עמדה זו תאפשר לקבוצה את מרחב רגשי, מגונן ואמפתי שיציע למשתתפים ללכת עם האקספלורציה הרגשית שלהם. כאשר המנחים מקדימים ומפרשים בטרם עת, לעיתים מתוך רצון כן להציב גבולות, עלולה הקבוצה להתכנס בבושה, חרדה ואשמה במקום לעבור דרך הפאזה הפרנואידית. 

מנגנון ההגנה העיקרי בשלב הזה הוא הזדהות השלכתית, באמצעותה יושלכו כוח ועוצמה רבים כלפי יחידת ההנחיה, באמצעות כעס, תסכול, האדרה, בדיקת גבולוץ, ציניות או חנופה. זאת בעוד הקבוצה תתפוס את עצמה חלשה וחסרת אונים ביחס אליה.  מבחינת קבוצות ההנחה הבסיסית של ביון, הקבוצה נמצאת ב-Basic Assumption של תלות. בפאזה זו עלול להתפתח גם תהליך לא מודע של שעירות לעזאזל, דרכו תתעל הקבוצה את הזעם והתוקפנות כלפי משתתף/ת, בדרך כלל בהעדפה שיהיה בעל חריגות בולטת נראית לעין. 

המשפט של ביון, אותו מצטטת חני, מהדהד היטב בפאזה הזו: "כל האמהות הרעות נפגשות בחדר".  

 

מהי הזדהות השלכתית?

 

הפאזה הסכיזואידית

במידה וההנחיה לא תחסום את הביטויים הפרנואידליים, תעבור הקבוצה אט אט לעמדה סכיזואידית. ייחודה של פאזה זו בראייה דיכוטומית קיצונית. תוך מעבר משימוש בהזדהות השלכתית לשימוש במנגנון הגנה של פיצול . הקבוצה תתנהל כאן בתנודות חריפות, לעיתים אף מתעתעות, בין משאלות רב מימדיות, ראייה קיצונית של שחור ולבן, טוב ורע, ללא ויסות רגשי דיאלקטי

מבחינת קבוצות ההנחה הבסיסית של ביון, הקבוצה נמצאת ב-Basic Assumption של לחימה ובריחה. 

מאפיין חשוב של פאזה זו הוא קנאה וצרות עין בין המשתתפים, שמתחילה לפרום את האחדות המלאכותית של התחלת הקבוצה וסוללת דרך להגחה של אינדיבידואליות בהמשך. הפתרון הנכון של הפאזה יתבטא בכך שאפשר להציב סימני שאלה על עמדות קיצוניות, פולריות, והתייחסויות לאפשרויות יותר מורכבות, לא מפוצלות, ממש כמו בחיים. 

הפאזה המאנית

הפאזה המאנית אינה הכרח התפתחותי ולכן אינה חייבת להופיע בכל קבוצה. היא מעין פאזת ביניים שיכולה להופיע בכל אחת מהשלבים של הקבוצה, זו פאזה מאוד גמישה. המאפיינים שלה הם תחושת שמחה מרחפת, עליצות, אין בעיות, אופטימיות מזויפת, הכל טוב, והיא מתיישבת על הגנה מאנית קבוצתית.

תפקיד המנחה הוא להזיז מעט ובעדינות את הקבוצה מהיכן שהיא נמצאת. יחד עם זאת, מאמץ זה עלול לגרור התנגדויות. גם הכלה של השלב הזה תאפשר התקדמות לעבר יחסים, אין לפרש התנהגויות של הקבוצה כמתנגדים. 

 

הפאזה הדפרסיבית

לא כל הקבוצות מגיעות לפאזה הדפרסיבית: כאן מאופיינת העבודה בהכרה שהטוב והרע מעורבבים יחדיו, יש דיאלקטיקה, בכל שחור יש לבן ובכל לבן יש שחור. המנחה נתפס כבן אדם, עם חסרונות וטעויות, מה שמאפשר הרבה יותר תנועה. השפעת התפקידים בקבוצה הולכת ופוחתת ויש כבר מקום לטרנספורמציה אישיותיות שאיתה עובדים בטיפול פסיכולוגי, גם פרטני. הקבוצה מייצרת פחות השלכות הגנתיות ויותר דיבור על רגשות - חולשה, אשמה, חרטה, חסר אונים, קבלה של חלקים שאינם ניתנים לשינוי ובעיקר משובים בין-אישיים שערכם התרפויטי לא יסולא בפז.

הקבוצה בשלב כבר אינה שברירית, היא מפתחת מספיק גמישות כדי לשאת תסכול. גם ביטויים תוקפניים של משתתפים נתפסים בהקשר של ההיסטוריה והנראטיב הקבוצתיים, ללא שיפוטיות חד ערכית. ניתן לומר שמתעוררת שאיפה כנה לתיקון ולשיפור. אינטימיות.

ניתן לקרוא את הפרק המלא במקראה של מרכז ציפורי- הנחיית קבוצות <

מהי גישת יחסי אובייקט? <

סקירת ספרות מתורגמת על טיפול קבוצתי - צבי גיל <

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מכון טמיר מוכר על ידי מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר פסיכולוגים קליניים. בואו להכיר!

אלון נירגד גיא | מתמחה בפסיכולוגיה קלינית (M.A) במכון טמיר תל אביב אלון נירגד גיא | מתמחה בפסיכולוגיה קלינית (M.A) במכון טמיר תל אביב אלון נירגד גיא הוא מתמחה בפסיכולוגיה קלינית בתל אביב, במסגרת מכון טמיר.    לימודים והכשרה את השכלתי רכשתי באוניברסיטת תל אביב - אני מאסטרנט בפסיכולוגיה קלינית-מחקרית ובוגר תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובייעוץ... More detail
ריטה רוזמרין | MSW מדריכה ופסיכותרפיסטית | מכון טמיר תל אביב ריטה רוזמרין | MSW מדריכה ופסיכותרפיסטית | מכון טמיר תל אביב ריטה רוזמרין היא מטפלת מוסמכת בעבודה סוציאלית קלינית בהצטיינות באוניברסיטת בר אילן; פסיכותרפיסטית דינמית בתל אביב; חברה בצוות ההדרכה של מכון טמיר; מנחת קבוצות ומטפלת ביחידה לטיפול זוגי ומשפחתי במרכז הרפואי תל אביב,... More detail
מיה וינטר פריד | פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה | מכון טמיר תל אביב מיה וינטר פריד | פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה | מכון טמיר תל אביב   מיה וינטר פריד היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בתל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה ייעוצית-תעסוקתית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן.... More detail
ד"ר יאנה בייטלמן | פסיכיאטרית מומחית למבוגרים | מכון טמיר תל אביב ד ד"ר יאנה בייטלמן היא מומחית בפסיכיאטריה של מבוגרים ויועצת פסיכיאטרית במכון טמיר תל אביב. בוגרת בית הספר לפסיכותרפיה של אונ' תל אביב. ד"ר בייטלמן סיימה התמחות בביה"ח "שלוותה" בשנת 2007, מאז עובדת בביה"ח איכילוב, כיום אחראית... More detail
אבי יקיר | מטפל מומחה בהתמכרויות בתל אביב | עו״ס קליני (MSW) אבי יקיר | מטפל מומחה בהתמכרויות בתל אביב | עו״ס קליני (MSW) אבי יקיר הוא בעל תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית (MSW) מאוניברסיטת בר אילן; עמית מכון טמיר ומטפל בהתמכרויות בתל אביב מזה עשרים שנים  - סמים, אלכוהול, תרופות מרשם, הימורים, אינטרנט ומין -  במגוון שיטות, על פי צורכי המ... More detail
עדי נבו | פסיכולוגית בהתמחות קלינית (.M.A) במכון טמיר תל אביב עדי נבו | פסיכולוגית בהתמחות קלינית (.M.A) במכון טמיר תל אביב   עדי נבו היא פסיכולוגית בהתמחות קלינית בתל אביב; בעלת תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת תל אביב; את התואר הראשון בפסיכולוגיה למדה באוניברסיטה העברית בירושלים. את שני התארים סיימה עדי בהצטיינות.     ... More detail
מיקה לויטס | מטפלת CBT ומומחית ביופידבק | מכון טמיר תל אביב מיקה לויטס | מטפלת CBT ומומחית ביופידבק | מכון טמיר תל אביב מיקה לויטס היא יועצת חינוכית מטעם אוניברסיטת בר אילן, מטפלת CBT וביופידבק בתל אביב, במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר. ניסיון מקצועי ואני מאמינה במהלך השנים יצא לי לעבוד רבות עם בני נוער בעיקר במצבי סיכון ועם אוכלוסיות... More detail
לירון שניר | M.S.W, פסיכותרפיסטית מומחית | מכון טמיר תל אביב לירון שניר | M.S.W, פסיכותרפיסטית מומחית | מכון טמיר תל אביב לירון שניר היא  פסיכותרפיסטית מוסמכת בתל אביב, חברת צוות מכון טמיר; בעלת תואר שני M.S.W בעבודה סוציאלית קלינית מאוניברסיטת בר אילן;  בוגרת לימודי התוכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל אביב. מטפלת בגישה... More detail
הדס אורינגר וייס | מטפלת זוגית ופרטנית בצפון תל אביב הדס אורינגר וייס | מטפלת זוגית ופרטנית בצפון תל אביב הדס אורינגר וייס היא מטפלת פרטנית וזוגית בגישה דינמית בצפון תל אביב; בוגרת תואר שני בחוג לביבליותרפיה מאוניברסיטת חיפה, תואר כולל מסלול מחקרי (תזה)- בנושא חשיפה מבוקרת לטראומה בתחום ניצולי שואה. המחקר נערך בעמ"ך- המרכז... More detail
ענת שועה אברהמי | פסיכולוגית חינוכית מומחית | מכון טמיר תל אביב ענת שועה אברהמי | פסיכולוגית חינוכית מומחית | מכון טמיר תל אביב ענת שועה אברהמי היא פסיכולוגית חינוכית מומחית; מטפלת ופסיכולוגית ילדים בתל אביב; חברת צוות מכון טמיר.   ניסיון מקצועי את ההתנסות הטיפולית קיבלתי בעבודתי בשירות הפסיכולוגי, שם אני מטפלת בילדים טיפול פסיכודינמי. ... More detail
ענבר קונטס | פסיכותרפיה דינמית ותרגול מיינדפולנס בתל אביב ענבר קונטס | פסיכותרפיה דינמית ותרגול מיינדפולנס בתל אביב   ענבר קונטס היא פסיכותרפיסטית בגישה פסיכודינמית בתל אביב, עובדת סוציאלית קלינית (MA) ותלמידת המסלול לפסיכותרפיה פסיכואנליטית באוניברסיטת תל אביב.     אני מאמינה אני מאמינה שתסמינים פסיכולוגיים הם חלון ההזדמנויות... More detail
דניאלה זוהר עמרמי | עובדת סוציאלית קלינית | מכון טמיר תל אביב דניאלה זוהר עמרמי | עובדת סוציאלית קלינית | מכון טמיר תל אביב דניאלה זוהר- עמרמי, אני עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת פרטנית ומנחת קבוצות במכון טמיר בתל אביב. השכלה: תואר ראשון בעבודה סוציאלית מאוניברסיטת חיפה תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית מאוניברסיטת בר- אילן לימודי הנחיית קבוצות... More detail
טלי בורלא גלילי | פסיכולוגית קלינית מומחית | מכון טמיר תל אביב טלי בורלא גלילי | פסיכולוגית קלינית מומחית | מכון טמיר תל אביב   שמי טלי בורלא גלילי, אני נשואה ואם ל-3, ופסיכולוגית קלינית מומחית בטיפול בילדים בתל אביב. החל מ-2019, אני אחראית על תחום הטיפול בילדים ובני נוער במכון טמיר.   את השכלתי רכשתי באוניברסיטת תל אביב- תואר ראשון בייעוץ חינוכי... More detail
יוהנה ליטבק | פסיכולוגית חינוכית מומחית ברעננה | טיפול לילדים ובני נוער יוהנה ליטבק | פסיכולוגית חינוכית מומחית ברעננה | טיפול לילדים ובני נוער יוהנה ליטבק היא פסיכולוגית חינוכית מומחית, מטפלת בקליניקה עמיתה של מכון טמיר, בה היא מקיימת טיפול פסיכולוגי לילדים ובני נוער ברעננה.     רקע אישי וניסיון מקצועי שמי יוהנה ואני פסיכולוגית עם מעל 17 שנות ניסיון. למדתי... More detail
רותי פלס | פסיכותרפיסטית DBT | עו״ס קלינית M.S.W. מדריכה רותי  פלס | פסיכותרפיסטית DBT | עו״ס קלינית M.S.W. מדריכה רות פלס, M.S.W., היא פסיכותרפיסטית בתל אביב, עובדת סוציאלית קלינית מדריכה.   בעלת תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית מטעם אוניברסיטת בר אילן; תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית מטעם אוניברסיטת בר אילן; תואר ראשון בעבודה סוציאלית... More detail
רויטל רווה | עו"ס קלינית ומטפלת CBT בנס ציונה ובתל אביב רויטל רווה | עו   רויטל רווה היא עובדת סוציאלית קלינית מטפלת CBT בנס ציונה בבני נוער ומבוגרים, במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר. בנוסף, מטפלת CBT בתל אביב. רויטל בעלת B.A בעבודה סוציאלית מטעם המרכז אוניברסיטאי אריאל, M.A בעבודה סוציאלית קלינית... More detail
סיון פלג | פסיכולוג בהתמחות קלינית ורפואית ופסיכותרפיסט ברמת גן סיון פלג | פסיכולוג בהתמחות קלינית ורפואית ופסיכותרפיסט ברמת גן   סיון פלג הוא פסיכולוג ברמת גן, עמית מכון טמיר, בהתמחות קלינית ורפואית.  ניסיון מקצועי במסגרת מרפאת ילדים ונוער: טיפלתי באמצעות משחק ויצירה (PLAY-THERAPYׂׂ). העברתי הדרכות הורים והתנסיתי בטיפול דיאדי.    במסגרת התמחותי... More detail
ד"ר צילה סוקוליק | פסיכולוגית קלינית מומחית | מכון טמיר תל אביב ד ד"ר צילה סוקוליק היא פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב (Ph.D), בעלת תואר שני ודוקטורט, שניהם בפסיכולוגיה קלינית מ-Adelphi university, The Derner Institute of Advanced Psychological Studies. מטפלת במסגרת פרטנית, זוגית וקבוצתית במכון טמיר תל אביב, במגוון של... More detail
רולה חילו-דביאת | פסיכולוגית קלינית - מכון טמיר חיפה רולה חילו-דביאת |  פסיכולוגית קלינית - מכון טמיר חיפה פסיכולוגית קלינית מומחית בחיפה, בעלת תואר שני(M.A.) בפסיכולוגיה קלינית וחינוכית מאוניברסיטת חיפה. מטפלת בקליניקה עמיתה של מכון טמיר בחיפה.  את התואר הראשון סיימתי באוניברסיטת תל-אביב. מנוסה בטיפול פסיכולוגי בילדים, נוער... More detail
ד"ר עידית שלו | פסיכולוגית שיקומית מומחית | מכון טמיר בתל אביב ד    ד"ר עידית שלו היא פסיכולוגית שיקומית מומחית בתל אביב, מטפלת זוגית ומשפחתית מוסמכת, מומחית בטיפול קוגניטיבי ההתנהגותי, מאמנת אישית ומוסמכת בפסיכותרפיה מבוססת התמקדות (Focusing). ד״ר שלו היא מטפלת עמיתה של מכון טמיר... More detail

מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר