מהי טכניקת הפסקת מחשבות? | Thought Stopping Therapy

דרג פריט זה
(11 הצבעות)
טנכיקת הפסקת מחשבות,- Thought Stopping Therapy טנכיקת הפסקת מחשבות,- Thought Stopping Therapy

 

מהי טכניקת הפסקת מחשבות?

 

טיפול באמצעות הפסקת מחשבות, אשר מוכר באנגלית כ-Thought Stopping Therapy, הינו שיטה טיפולית שמטרתה לעצור רצף מחשבות לא אדפטיביות כמו דאגות, מחשבות מטרידות, דחפים הרסניים או הרגלים בעייתיים. מטרת הטכניקה להפסקת מחשבות היא לעצור שרשרת מחשבות שליליות, טורדניות ועיקשות, המפריעות לעולמו הפנימי ולאיכות חייו של האדם ומשתלטות על תודעתו, תוך תחושת חוסר אונים למולן ולמול הופעתן.

 

 

טיפול באמצעות הפסקת מחשבות

טיפול באמצעות הפסקת מחשבות, אשר מוכר באנגלית כ-Thought Stopping Therapy, הינו שיטה טיפולית מעט שנויה במחלוקת, שמטרתה לעצור רצף מחשבות לא אדפטיביות כדוגמת דאגות, מחשבות מטרידות, דחפים הרסניים או הרגלים בעייתיים. מטרת הטכניקה להפסקת מחשבות היא לעצור שרשרת מחשבות שליליות, טורדניות ועיקשות, המפריעות לעולמו הפנימי ולאיכות חייו של האדם ומשתלטות על תודעתו, תוך תחושת חוסר אונים למולן ולמול הופעתן.

 

שיטת טיפול זו היא אחת משיטות הטיפול הנגזרות משיטת ה-CBT (טיפול קוגניטיבי התנהגותי). תהליך הפסקת המחשבות הוא חלק מתהליך שבירת דפוסי החשיבה וההתנהגות הלא אדפטיביים בהם מחזיק האדם, חלק מהותי מטיפול קוגניטיבי התנהגותי. הטיפול אינו יעיל רק להפסקת מחשבות, כי אם גם להפסקת דחפים או הרגלים שגורמים לאדם לסבל או לפגיעה מסוימת בשגרת החיים.
הפסקת מחשבות, היא למעשה היכולת לעצור רצף מחשבות שליליות באמצעות רמז פיזי או מנטלי, והעברת המחשבות לכיוונים חיוביים שאינם גורמים למצוקה או לסבל כלשהו. היכולת הזו נלמדת במהלך טיפול התנהגותי, ולרוב מתנהל באופן הבא: בשלב מסוים של המפגש הטיפולי, המטפל צועק "עצור" ("stop") על מנת להפריע לדפוס החשיבה השלילי, במקביל לאימון המטופל לבצע ולרכוש את היכולת בעצמו. בשלב ראשון, המטפל הוא זה שמבצע את הצעקה ומפסיק את רצף המחשבות של המטופל. בהמשך, הוא מלמד אותו לעשות זאת בעצמו באמצעות צעקה, ובשלב מתקדם יותר- אף בדיבור פנימי לעצמו. לעיתים, מתבקש המטופל לדמיין את המילה כשלט עצור, ולהגיד אותה לעצמו שוב ושוב.

 

לאחר עצירת המחשבות היזומה, רוכש המטופל טכניקות נשימה והרפיה עצמית. טכניקה נפוצה הנלמדת בטיפולים היא לדמיין את המילה "תרגע" במהלך נשיפה. תוך כדי ההרפיה המחשבתית, לומד המטופל להרפות את שריריו, לדמיין סצנה נעימה כדוגמת שכיבה במקום נעים, בים או על הדשא, ולדמיין עשיית פעולה מרגיעה ושלווה כדוגמת צפייה בשקיעה.
במהלך אימוני הפסקת מחשבות הנעשים בטיפולי CBT, נעשות מספר חזרות על תהליך עצירת המחשבות וההירגעות לאחריה, על מנת ללמד את האדם את טכניקת הפסקת המחשבות ועל מנת לעצור את רצפי המחשבות הפוגעים באיכות חייו. מחקרים מראים כי טיפול בהפסקת מחשבות אינו עוצר את המחשבה השלילית מלהגיע מלכתחילה, אך מוח האדם מתאמן בעצירת המחשבה, ולומד לעצור את שרשרת המחשבות בשלב מוקדם יותר ויותר, וכן לאחר סבל מופחת.

 

לאחר שהושגה שליטה בטכניקה במרחב הטיפולי, השלב הבא הוא שימוש בטכניקה באווירה רגועה בבית המטופל. בהמשך, יישם את הטכניקה גם במהלך פעילויות יומיומיות, בעבודה, בלימודים, במהלך נסיעה באוטובוס ובילוי חברתי. אט אט, העשייה הופכת להיות פנימית, הדיבור הופך פנימי וכך גם ההרפיה הופכת לתהליך פנימי שנעשה מבלי סממן חיצוני בולט.
מטופלים אשר רוכשים את הטכניקה מסוגלים ליישם אותה כמעט מיד כשעולה בראשם מחשבה שלילית, והטכניקה מסייעת בהפסקת מחשבות שליליות מסוגים רבים, ולא רק מהסוג הספציפי שהציק למטופל בתקופת הטיפול, או מהסוג עליו רכש את הטכניקה.

 

קיימות טכניקות נוספות להפסקת מחשבות, אשר נחשבות ליותר שנויות במחלוקת, ביניהן מתן עונשים מסוימים ברגע שצצה מחשבה שלילית, כדוגמת הכאה עצמית קלה (מתן סטירה ביד בתגובה למחשבה).
טכניקת הפסקת המחשבות הינה מעט שנויה במחלוקת בעולם הטיפול הנפשי, כיוון ומחקרים בנושא אינם מעידים בעקביות על יעילות חד משמעית, לעיתים אף להפך- מעידים על חוסר יעילות ועל החמרה במצב בטווח הארוך. מחקרים מראים כי הניסיונות להדוף מחשבה רק גורמים ללחץ סביב עלייתה, גורמים לה לצוץ יותר וגורמים למטופל שאינו מצליח להדוף אותה- לתחושת חוסר אונים ממשית.

 

Negative Thoughts stopping

 כתיבה: יעל טל וצוות מכון טמיר

 

מקורות:

 

Dr Gary Maria Bakker (2009) In defence of thought stopping, Clinical Psychologist, 13:2, 59-68, DOI: 10.1080/13284200902810452

The thought-stopping technique: A treatment for different types of ruminations? Parenteau, P. and Lamontagne, Y. Res. Unit, Louis H. Lafontaine Hosp., Montreal, Quebec, Canada Can. J. Psychiatr. 26(3), 192–195, 1981

Handbook on Obsessive-Compulsive and Related Disorders. Edited by K. A. Phillips and D. J. Stein, American Psychiatric Association Publishing, 2015 , pb, 312 pp

 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il