איך הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) משפיעה על זיכרון ולמידה?

הקשר בין למידה וזיכרון לבין OCD

 

OCD וזיכרון   

 

 ב-OCD נצפים שינויים בזיכרון, בייחוד ביכולות הלא-מילוליות ובמטא-זיכרון.

 

עולה כאן שאלה של ביצה ותרנגולת:

 

האם השינויים הקוגניטיביים הללו הם סיבה להתפתחותן של אובססיות וקומפולסיות או שהם תוצאתן?

  

מי שסובל מהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) עשוי לחוות קומפולסיות שבמהלכן הוא חוזר על התנהגויות מסוימות שוב ושוב.

למשל בדיקה חוזרת ונשנית האם הדלת הראשית נעולה או חזרה על טקס שטיפת ידיים כתוצאה מחרדה מזיהום ויראלי או חיידקי

 

בגלל האופי הרפטטיבי (חזרתי) של תסמיני ה-OCD, היו שהציעו שמהתמודדים עם הפרעה נוטים פשוט לשכוח שכבר ביצעו את הבדיקה הכפייתית. 

 

אז מה נכון?

 

והאם הליקויים הקוגניטיביים משתפרים עם קבלת טיפול? 

 

 

 

האם OCD מתבטאת בפגיעה בזיכרון?

 

למרות שלא קיימות ראיות מדעיות המעידות כי מתמודדים/ת עם OCD סובלים מבעיות בזיכרון המילולי,  כן ניכרת אצלם פגיעה בזיכרון הלא מילולי - בעיקר זיכרון חזותי, הכולל זיכרון מרחבי. 

זיכרון מילולי נמדד באמצעות שליפת מידע שנאגר מילולית או בצורת מילים.

 

 

האם קיים קשר בין אינטליגנציה ל-OCD?

 

לא קיים קשר בין ציון האינטליגנציה לבין הפרעה אובססיבית קומפולסיבית.

מחקר מטא אנליזה שפורסםלפני שנים ספורות הפריך את המיתוס באשר ליכולות אינטלקטואליות גבוהות מהנורמה בקרב מתמודדים עם הפרעה טורדנית-כפייתית (Abramovitch et al, 2018).

ניתוח המחקרים מלמד כי מרבית הסובלים מההפרעה הם בעלי אינטליגנציה ממוצעת. במקרים מסוימים נמצאו חריגות כלפי ציוני IQ נמוכים יותר, אך משוער שזוהי סטייה הנובעת מביצוע איטי יותר, המאפיין אובססיבים. 

 

לפי עדויות מחקריות נוספות, לילדים ובני נוער עם OCD, שאובחנו בהיותם מתחת לגיל 18, יש סיכויים נמוכים יותר לעבור את הבגרויות וההסתברות שימשיכו בלימודים להשכלה אקדמית בהמשך הדרך נמוכה יותר, בהשוואה למתבגרים שאינם סובלים מההפרעה.

 

יש כאן כנראה תגובת שרשרת שמובילה למעגל פוגעני:

ויתור על הרשמה ללימודי תואר ראשון במכללה או באוניברסיטה מוביל לאפשרויות תעסוקה מצומצמות יותר ובממוצע לשכר נמוך במהלך החיים. 

 

ההפרעה נוטה להשפיע לרעה על היכולת האקדמית של תיכוניסטים מסיבות רבות, למשל פחד מחיידקים, או צורך בביקורים בשירותים בתכיפות גבוהה במטרה לשטוף את הידיים או כדי לבצע טקסים מרגיעים.

היבט נוסף שמכביד על למידה אצל מתבגרים עם OCD מתבטא בצורך טקסי לקרוא או לכתוב משפטים שוב ושוב במשך פעמים רבות, מה שמעכב את הלמידה ומגביר מאוד את תחושת התסכול. 

 

 

סוגים של זיכרון

 

ישנם כמה סוגי זיכרון, שיכולים להיות מאוחסנים גם במילים (זיכרון מילולי) וגם כחוויות חושיות כמו תמונות, צורות, פרצופים, צלילים, טעמים ותחושות (זיכרון לא-מילולי). 

 

באופן כללי ניתן לומר כי המחקרים עקביים למדי עם הממצא לפיו קיימים ליקויים בתפקודי הזיכרון הלא-מילולי והביצועי (זיכרון עבודה – תכנון, ארגון).

אצל אנשים עם OCD, למשל, בהשוואה לאנשים ללא OCD, קיים קושי בהיזכרות ובמטלת ציור מדויק של צורה גיאומטרית מורכבת שזה עתה ראו  (Johansen & Dittrich, 2013).

 

 

זיכרון מרחבי 

 

OCD נקשר גם לליקויים בזיכרון המרחבי, כמו זיכרון של מיקומים על מפה או זיהוי של חדר מסוים בבניין. 

מחקרים גורסים כי הליקויים הללו בזיכרון הלא-מילולי נגרמים בגלל הדרך בה מידע מקודד במוח. 

ספציפית, ב-OCD נראה כי מידע מסוים מאוחסן ומסודר באופן שעשוי להקשות על הגישה אליו כאשר יש צורך להיזכר בו ולשלוף אותו.  

 

 

מה הקשר בין OCD למטא-זיכרון?

 

מטא-זיכרון הוא מושג המתייחס לידע או למודעות של האדם ביחס לזיכרון שלו ולמידת הביטחון שיש לו לגבי ביצועי הזיכרון זה.

אין זה מפתיע אפוא, שמחקרים מלמדים כי מתמודדים עם OCD, בעיקר אלה שחווים תסמינים הקשורים לבדיקה חוזרת ונשנית, הם בעלי ביטחון נמוך יותר בזיכרונם ביחס לכאלה שאינם סובלים מ-OCD.  זאת ועוד, נראה שככל שתסמיני ה-OCD חמורים יותר, כך מחמיר מצבו של הביטחון המעורער בזיכרון (Konishi et al, 2011).

 

אך לא תמיד קיימת קורלציה בין רמות הביטחון של אנשים ביכולת הזכרון שלהם לבין הביצועים הממשיים שהם מפגינים במשימות זיכרון. 

זווית זו של OCD וזיכרון מעלה שאלות חשובות שיש לחוקרן, שכן עדיין  הנסתר על הגלוי ונדרש עוד מחקר.

 

 

האם OCD היא מנבאת של דמנציה?

 

בעוד שאובססיות וקומפולסיות מהוות אינדיקטורים לחרדה ואינן נדירות במצבי דמנציה (שיטיון), חשוב לערוך מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להסיק על קשר בין תסמיני OCD לבין סיכון מוגבר לדמנציה.

 

 

האם OCD פוגעת בביצועים לימודיים?

 

קודם כל, נבהיר שגם תלמידים וסטודנטים שקדנים וחרוצים מועדים ללקות ב- OCD.

למרות שלתלמידים ולסטודנטים עם OCD יש בדרך כלל רמת אינטליגנציה ממוצעת ואף גבוהה מהממוצע, הם עשויים להתקשות ללמוד ביעילות דומה לזו של אחרים, זאת מכיוון שהמיקוד והקשב שלהם מופנה לעתים קרובות לעיסוק באובססיות או בטקסים.

 

במחקר שוודי שסקר מדגם ארצי מרשים של 2 מיליון נבדקים, נמצא כי בהשוואה למשתתפים ללא OCD, אנשים שאובחנו עם ההפרעה היו בעלי סיכוי נמוך יותר להצליח בלימודים במהלך חייהם. 

כותבי המחקר ציינו שיש קושי רב להחזיר את הגלגל לאחור - ברגע שהילדים המתמודדים הפסיקו אותה ללמוד ונשרו מהמסגרת החינוכית הפורמלית נדרשת תמיכה מקצועית, משפחתית ומערכתית מלאה.

מחקר זה מהווה חיזוק נוסף לחשיבות גבוהה של אבחון וטיפול מוקדמים ככל הניתן.

 

  

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

עדכון אחרון

1 באפריל 2022   

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

מקורות:

 

Abramovitch, A., Anholt, G., Raveh-Gottfried, S. et al. Meta-Analysis of Intelligence Quotient (IQ) in Obsessive-Compulsive Disorder. Neuropsychol Rev 28, 111–120 (2018). https://doi.org/10.1007/s11065-017-9358-0

 

Johansen T, Dittrich WH. Cognitive performance in a subclinical obsessive-compulsive sample 1: cognitive functions. Psychiatry J. 2013;2013:565191. doi: 10.1155/2013/565191. Epub 2013 Jul 9. PMID: 24236282; PMCID: PMC3820080.

 

Konishi M, Shishikura K, Nakaaki S, Komatsu S, Mimura M. Remembering and forgetting: directed forgetting effect in obsessive-compulsive disorder. Neuropsychiatr Dis Treat. 2011;7:365-72. doi: 10.2147/NDT.S21047. Epub 2011 Jun 15. PMID: 21822387; PMCID: PMC3148927.

 

Pérez-Vigil A, Fernández de la Cruz L, Brander G, et al. Association of Obsessive-Compulsive Disorder With Objective Indicators of Educational Attainment: A Nationwide Register-Based Sibling Control Study. JAMA Psychiatry. 2018;75(1):47–55. doi:10.1001/jamapsychiatry.2017.3523

  

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022