איך משפיעה הפרעה טורדנית כפייתית (OCD) על זיכרון ולמידה?

הקשר בין למידה וזיכרון לבין OCD

OCD וזיכרון   

האם שינויים בזיכרון, בייחוד ביכולות הלא-מילוליות ובמטא-זיכרון הנצפים ב-OCD, משקפים סיבה או תוצאה של האובססיות והקומפולסיות שהולכות יד ביד עם OCD?

האם הליקויים הקוגניטיביים משתפרים עם קבלת טיפול? 

מי שסובל מהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD) עשוי לחוות קומפולסיות שבמהלכן הוא חוזר על התנהגויות מסוימות שוב ושוב, למשל בדיקה חוזרת ונשנית אם הדלת הראשית נעולה או חזרה על טקס שטיפת ידיים כתוצאה מחרדה מזיהום ויראלי או חיידקי

בשל האופי הרפטטיבי של תסמיני ה-OCD, היו שהציעו שאנשים הלוקים בהפרעה עלולים לחוות סוג של בעיית זיכרון ופשוט לשכוח שכבר ביצעו את הטקס הכפייתי. 

 

האם OCD פוגע בזיכרון?

למרות שאין ראיות מדעיות שמעידות כי אנשים עם OCD סובלים מבעיות בזיכרון המילולי, שנמדד באמצעות שליפת מידע שנאגר מילולית או בצורה של מילים,  נמצא כי אנשים עם OCD כן מראים על פגיעה בזיכרון הלא מילולי - בעיקר זיכרון חזותי, שמתבטא גם בזיכרון  מרחבי. 

סוגים של זיכרון

יש מספר סוגי זיכרון, שיכולים להיות מאוחסנים גם במילים (זיכרון מילולי) וגם כחוויות חושיות כמו תמונות, צורות, פרצופים, צלילים, טעמים ותחושות (זיכרון לא-מילולי). 

באופן כללי ניתן לומר כי המחקרים עקביים למדי עם הממצא לפיו קיימים ליקויים בתפקודי הזיכרון הלא-מילולי והביצועי (זיכרון עבודה – תכנון, ארגון). אצל אנשים עם OCD, למשל, בהשוואה לאנשים ללא OCD, יש קושי בהיזכרות ובמטלת ציור מדויק של צורה גיאומטרית מורכבת שזה עתה ראו. 

 

זיכרון מרחבי 

OCD נקשר גם לליקויים בזיכרון המרחבי, כמו זיכרון של מיקומים על מפה או זיהוי של חדר מסוים בבניין. 

מחקרים גורסים כי הליקויים הללו בזיכרון הלא-מילולי נגרמים בגלל הדרך בה מידע מקודד במוח. 

ספציפית, ב-OCD נראה כי מידע מסוים מאוחסן ומסודר באופן שעשוי להקשות על הגישה אליו כאשר יש צורך להיזכר בו ולשלוף אותו.  

 

מה הקשר בין OCD למטא-זיכרון?

מטא-זיכרון הוא מושג המתייחס לידע או למודעות של האדם ביחס לזיכרון שלו ולמידת הביטחון שיש לו לגבי ביצועי הזיכרון זה.

אין זה מפתיע אפוא, שמחקרים מלמדים כי מתמודדים עם OCD, בעיקר אלה שחווים תסמינים הקשורים לבדיקה חוזרת ונשנית, הם בעלי ביטחון נמוך יותר בזיכרונם ביחס לכאלה שאינם סובלים מ-OCD.

 זאת ועוד, נראה שככל שתסמיני ה-OCD חמורים יותר, כך מחמיר מצבו של הביטחון המעורער בזיכרון. 

 

אך לא תמיד קיימת קורלציה בין רמות הביטחון של אנשים ביכולת הזכרון שלהם לבין הביצועים הממשיים שהם מפגינים במשימות זיכרון. 

זווית זו של OCD וזיכרון מעלה שאלות חשובות שיש לחוקרן, שכן עדיין  הנסתר על הגלוי ונדרש עוד מחקר.

האם OCD היא מנבאת של דמנציה?

בעוד שאובססיות וקומפולסיות מהוות אינדיקטורים לחרדה ואינן נדירות במצבי דמנציה (שיטיון).

חשוב לערוך מחקרים נוספים לפני שניתן יהיה להסיק על קשר מלא בין תסמיני OCD לבין סיכון מוגבר לדמנציה.

האם OCD פוגעת בביצועים לימודיים?

גם תלמידים וסטודנטים שקדנים מאוד מועדים ללקות ב- OCD. למרות שלתלמידים ולסטודנטים עם OCD יש בדרך כלל רמת אינטליגנציה ממוצעת ואף גבוהה מהממוצע, הם עשויים להתקשות ללמוד ביעילות דומה לזו של אחרים, זאת מכיוון שהמיקוד והקשב שלהם מופנה לעתים קרובות לעיסוק באובססיות או בטקסים.

במחקר שוודי שסקר מדגם ארצי מרשים של 2 מיליון נבדקים, נמצא כי בהשוואה למשתתפים ללא OCD, אנשים שאובחנו עם ההפרעה היו בעלי סיכוי נמוך יותר להצליח בלימודים במהלך חייהם. כותבי המחקר ציינו שיש קושי רב להחזיר את הגלגל לאחור - ברגע שהילדים המתמודדים הפסיקו אותה ללמוד ונשרו מהמסגרת החינוכית הפורמלית נדרשת תמיכה מקצועית, משפחתית ומערכתית מלאה. מחקר זה מהווה חיזוק נוסף לחשיבות גבוהה של אבחון וטיפול מוקדמים ככל הניתן.

 

 

האם יש קשר בין אינטיליגנציה ל-OCD?

לא קיים קשר בין גובה האינטיליגציה לבין הפרעה אובססיבית קומפולסיבית.

מחקר מטא אנליזה שפורסם לאחרונה מפריך את המיתוס באשר ליכולות אינטלקטואליות גבוהות מהנורמה בקרב מתמודדים. ניתוח המחקרים מלמד כי מרביתם בעלי אינטיליגנציה ממוצעת. במקרים מסוימים נמצאו חריגות כלפי ציוני IQ נמוכים יותר, אך סטיה מיוחדת לאיטיות הביצועית שמאפיינת אובססיבים.  

לפי עדויות מחקריות נוספות, לילדים ובני נוער עם OCD, שאובחנו בהיותם מתחת לגיל 18, יש סיכויים נמוכים יותר לעבור את מבחני הבגרות בבית הספר התיכון וההסתברות שימשיכו בלימודים להשכלה גבוהה נמוכה יותר, בהשוואה למתבגרים שאינם סובלים מ-או.סי.די.

יש כאן כמובן תגובת שרשרת שמובילה למעגל פוגעני: ויתור על הרשמה ללימודי תואר ראשון במכללה או באוניברסיטה מוביל לאפשרויות תעסוקה מצומצמות יותר ובממוצע לשכר נמוך במהלך החיים. 

ההפרעה נוטה להשפיע לרעה על היכולת האקדמית של תיכוניסטים מסיבות רבות, למשל פחד מחיידקים, או צורך בביקורים בשירותים בתכיפות גבוהה במטרה לשטוף את הידיים או כדי לבצע טקסים מרגיעים. היבט נוסף שמכביד על למידה אצל מתבגרים עם OCD מתבטא בצורך טקסי לקרוא או לכתוב משפטים שוב ושוב במשך פעמים רבות, מה שמעכב את הלמידה ומגביר מאוד את תחושת התסכול. 

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021