דה סנסיטיזציה | Desensitization - הפחתת חרדה עם הקהיה שיטתית

דרג פריט זה
(19 הצבעות)

 

 

מהי דסנסיטיזציה?

 

הקהיה שיטתית, דה-סנסטיזציה (Systematic desensitization), או טיפול באמצעות חשיפה הדרגתית, היא שיטת טיפול התנהגותית המיועדת להתמודדות עם פוביות, פחדים וחרדות ספציפיות באמצעות התניה נגדית (Counter Conditioning), אשר פותחה ב-שנות ה-50 על ידי הפסיכיאטר הדרום-אפריקאי ג'וזף וולפה.

טכניקה טיפולית התנהגותית זו מתבססת על שילוב בין שיטות של הרפיה דמיון מודרך לבין חשיפה הדרגתית ושיטתית לגירוי מעורר החרדה, במטרה לסייע למטופל להכחיד את ההתניה הקלאסית שנלמדה בעבר ומחוללת פחדים בהווה, ולהמיר אותה בהתניית-נגד שמחברת בין הגרוי המאיים לבין מצב הרגיעה.

טיפול בדה-סנסטיזציה מחייב הרבה תרגול ועבודה מצד המטופל, אבל ההצלחה מובטחת בשיעור גבוה מאוד של המקרים, אספקט שמתגמל מטופלים רבים שרוצים לראות תוצאות.

  

DESENSITIZATION

 

 

בשנות ה-50, חקר וולפה, פסיכולוג התנהגותי, דרכים חדשות ויעילות לטיפול בחרדה. במחקרים שערך, הוא מצא כי בעלי חיים מצליחים להתגבר על פחדים באמצעות חשיפה הדרגתית ושיטתית לגירויים מאיימים ומעוררי חרדה. לאחר מכן, ניסה וולף ליישם את העיקרון גם על בני אדם, ומצא כי יש ביכולתו לסייע להם להתגבר על פוביות באמצעים התנהגותיים דרך יישום עקרונות היסוד של הגישה הביהביוריסטית . וולפה הסתייע בשיטתה של מארי קובר ג'ונס, הפסיכולוגית הראשונה שפיתחה טיפול בפוביות בקרב ילדים באמצעות הגישה ההתנהגותית, ואף שכלל את הטכניקה שלה.

 

 

 

HABITUATION

 

 

 

מהי הביטואציה?

הביטואציה היא התרגלות - עיקרון העומד בבסיס הטכניקה הטיפולית של דה-סנסטיזציה שיטתית. הביטואציה היא תהליך בו התנהגות משתנה בעקבות התנסות, עצם ההתנסות החוזרת מביאה לכך שהתגובה תהיה פחות ופחות עוצמתית. מה שיכול למנוע את זה, זו הגברה בעוצמת הגירוי או שינוי בכל חזרה (Trial). אחד מההסברים לטיפול בהפרעות חרדה הוא הביטואציה - חשיפה חוזרת לגירויים שמעלים חרדה מפחיתה את התגובה אליהם.

הביטואציה יכולה להסביר גם את התגובה שלנו לאלימות- אנחנו נחשפים בתקשורת לאלימות רבה ולכן יכולים לראות דברים די מזעזעים מבלי להגיב קשה. זה נכון גם לאירועי חיים קשיים ושליליים, כמו נכות או מחלה כרונית המסבה כאב. ההקהיה וההתרגלות עובדות גם הפוך. למשל, כמה זמן זכיה בלוטו תשאיר אותנו מאושרים יותר מהנורמה? מסתבר שהשפעת אירועים מאוד חיוביים אינה מחזיקה לאורך זמן.

 

 

ANXIETY REDUCTION

 

 

 

קראו על טיפול בחשיפה <

 

 

שלבי הטיפול בדה-סנסיטיזציה

שלב ראשון: זיהוי, מיפוי וארגון הפחדים

הרעין הוא די פשוט: לבנות הירככיה של פחד, כאשר 10 הוא הגירוי המאיים ביותר ו-1 הוא גירוי שמעורר מעט חשש. מכאן ממשיך המטופל לדרג את המצבים על הסקאלה, כיד הדימיון החופשי ובהדרכת המטפל, כאשר התנאי היחיד הוא פריסת גירויים מחרידים המתאפיינים בסדר עולה של מידת העוצמה הנתפסת. מבחינה מוטיבציונית, מטפלים רבים נעזרים בדימויים ובמטאפורות, או שהם מבקשים מהמטופל למנות 5 סיבות טובות העומדות מאחורי החלטתם לפנות לטיפול פסיכולוגי ולהצליח להכחיד את הפחד.

 

שלב שני: הקניית כלים וטכניקות להרגעה עצמית

המטרה כאן היא לצייד את המטופל במיומנויות של שליטה וויסות רגשיים. אלה כוללים מגוון אמצעים המושאלים מתוך ארגז הכלים של טיפול התנהגותי וטיפול קוגניטיבי-התנהוגתי דמיון מודרך, תרגילי נשימה, הרפיית PMR ועוד. המטפל מקנה את הידע ומהמטופל מתאמן ומתרגל, במפגשים ובעיקר בבית בין מפגש אחד למשנהו.

 

שלב שלישי: התניה נגדית (Counter-conditioning)

כעת משלבים בין השלב הראשון לבין השלב השני ויוצרים התניה חדשה, אסוציאציה בין המצב הרגשי והגופני של הרגיעה (שנלמד בשלב השני) לבין הגרויים מעוררי החרדה במעלה ההיררכיה (שהוגדרו בשלב הראשון). הטיפול עובד באמצעות טכניקה של חשיפה, וכשיעורי בית נדרש המטופל לתרגל חשיפה עצמית על בסיס יומי.

התהליך מתרחש בהדרגתיות זהירה, בבקרה מקצועית ובשיטתיות מתמדת ומחייבת. המטפל גמיש עם הציפיות ועובד בקצב ובזמן המתאימים למטופל.

 

מהי הצלחה?

כל היופי בטיפול התנהגותי, מעבר לפשטות היישומית ולידיעה שהוא עובד, מתבטא ביכולתו של המטופל לראות את התקדמותו באופן ברור, תוצאתי ונהיר. ואכן, דה-סנסיטיזציה לפחד, שהיא מטרת הטיפול, מושגת כאשר מידת החרדה של המטופל פוחתת ב-50% ויותר.

הצלחה מושלמת תהיה אימוץ של הרציונל הטיפולי לאורך החיים: כאשר המטופל מפנים את השילוב ההתנייתי בין חשיפה לחרדה לבין מצבי רגיעה, הוא יכול להתמודד עם המון אתגרים ופעילויות שבאופן טבעי ייטה להימנע מהם. אחרי הטיפול בדה-סנסיטיזציה שיטתית רוכש אלטרנטיבה לאותה המנעות, טכניקה התנהגותית שלצידה ידיעה התנסותית לגבי יעילות הרציונל והתרגול בהפחתת פחדים.

מחקרים רבים העלו כי דה-סנסיטיזציה היא שיטה יעילה ביותר להתמודדות עם פוביות ספציפיות. הקהיה שיטתית היא כיום חלק בלתי נפרד בארגז הכלים של מטפלים התנהגותיים וקוגניטיביים-התנהגותיים, של אחיות, מורות, יועצות ואפילו שוטרים. השיטה עומדת בבסיס מגוון שיטות CBT מתקדמות יותר שמסייעות למטופלים להתמודד עם הפרעות חרדה, ואף נמצאה יעילה בטיפול בחרדת בחינות בקרב סטודנטים ותלמידי תיכון.

 

חסרונות

טוב, שנים רבות חלפו מאז פותחה השיטה על ידי וולפה והמחקר הפסיכולוגי התקדם הלאה. בעצם, הביקורת המרכזית לגבי הקהיה שיטתית, שמבטאת גם את חסרונה, היא שהמטופל אינו מאמץ דרכי התמודדות עצמאיות כדי לנצח את החרדה לאורך החיים - ההתניה של הטכניקה מעוררת ציפיה להרפיה עמוקה שרק באמצעותה ניתן יהיה להתמודד ביעילות לאחר תום הטיפול.

נכון להיום, ההעדפה הקלינית במקרים רבים היא לטיפול באמצעות חשיפה במציאות ולא חשיפה בדמיון.

 

 

 

מוכנים להתמודד עם הפחד?

אנו מציעים לך להיעזר במקצועיות והניסיון שלנו

ומזמינים אותך לשיחת Matching טלפונית מושקעת.

 

המטרה היא לתפור אישית

בין המטרות שלך

לבין מטפל CBT מתאים

שיוכל לעזור לך להגשים אותן.

 

בשיחה נזהה ברזולוציה אופטימלית

את הכתובת הטיפולית המתאימה -

במכון טמיר תל אביב,

בקליניקות העמיתות שלנו בכל הארץ,

או במקורות עזרה רבים אחרים שמוכרים לנו.

 

אנחנו זמינים פה כל יום, מהבוקר עד הערב

ונשמח לעזור,

 

תודה ובהערכה,

 

צוות מכון טמיר

1-800-509-809

 

 

 


 

 

 

מקורות:

 

Hoerger, M., Chapman, B., & Duberstein, P. (2016). Realistic Affective Forecasting: The Role of Personality. Cognition & Emotion, 30(7), 1304–1316. http://doi.org/10.1080/02699931.2015.1061481

Osborn, E. L. (1986). Effects of participant modeling and desensitization on childhood warm water phobia. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 17(2), 117-119. http://dx.doi.org/10.1016/0005-7916(86)90048-0 

Tryon W.W (2005). Possible mechanisms for why desensitization and exposure therapy work.  Clinical Psychology Review Volume 25, Issue 1, Pages 67-95

Wolpe, Joseph. The Practice of Behavior Therapy. Pergamon Press, 1969 

Wolpe, Joseph and Arnold Lazarus. Behavior Therapy Techniques. Oxford: Pergamon Press,1966

 

 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il