תשאול סוקרטי | שימוש בשאלות סוקרטיות בטיפול CBT

שאלות סוקרטיות בטיפול CBT

 

שאלות סוקרטיות 

גילוי מונחה

Guiding Discovery

בטיפול CBT

   

 

מהי הטכניקה הסוקרטית (Socratic method)?

 

טכניקת העלאת השאלות פותחה ע״י סוקרטס, מורה ופילוסוף יווני בן המאה הרביעית לפני הספירה.

 

בטכניקת שאלות זו, המורה מציג לתלמידיו בורות כלפי נושא מסוים שעל סדר היום, במטרה ליצור דיאלוג עם התלמידים. על ידי כך שהוא "משחק אותה בור", התלמידים מפתחים את הידע המלא ביותר שאפשר על הנושא. כך למשל, המורה ישאל "למה אתה מתכוון כשאתה אומר.. X?", או "אתה יכול לתת לי דוגמא?". בצורה זו, הוא הביא את התלמיד לחשוב בצורה עמוקה יותר על הנושא.

 

האתיקה הסוקרטית, שהולכת איתנו עד היום משמשת זווית ראייה עבור פסיכולוגים ורופאים לאבחון בעיה עמה מתמודד המטופל בתהליך אבחוני.

סוקרטס התייחס ל"ידיעת אי הידיעה", אמירה פילוסופית פרדוקסלית שיוצאת מנקודת הנחה שאפילו אם אינני יודע מה התשובה, ״אני יודע שאינני יודע...״.

הוא האמין כי שאילת שאלות מסוימות מאפשרת לתלמידיו לבחון רעיונות בצורה לוגית ולקבוע את התוקף האמיתי של הרעיונות הללו.

 

 

מהו גילוי מונחה (Guided discovery)?

 

גילוי מונחה הוא שיטת הוראה מבוססת חקירה, שהורחבה גם לעולם הטיפול והייעוץ הנפשי.

בשיטת גילוי מונחה מעודד המדריך את את הלומד להתבסס על חוויות וידע שנרכש בעבר, להשתמש באינטואיציה שברשותו, להיעזר בדימיון וביצירתיות ולחפש מידע חדש כדי לגלות עובדות, התאמות ואמיתות חדשות. 

 

 

socratic questioning

 

 

איך שאלות סוקרטיות עוזרות בטיפול CBT?

 

שאלות סוקרטיות בטיפול קוגניטיבי התנהגותי הן כלי רב-ערך ואינטנסיבי בידי המטפל הקוגניטיבי-התנהגותי.

 

השאלות לא נועדו לפתור בעיות באופן ישיר, אלא לעודד את המטופל לבחון הנחות ואמונות באופן חופשי יותר.

 

לאחר הגדרת המטרות הטיפוליות, נעשה גילוי מונחה באמצעות שאלות סוקרטיות, המתמקדות בזיהוי ובאתגור של עיוותי חשיבה ומלמדות את המטופל להעלות בעצמו סימני שאלה לגבי האמונות וההנחות הבסיסיות שלו, בכדי לאפשר בדיקה מציאותית יותר של הנחות היסוד המנחות אותו. 

למעשה, מחקר מלמד תשאול סוקרטי מוביל לשיפור במצב המטופל ממפגש אחד למשנהו.

 

 

מהם 6 סוגי השאלות הסוקרטיות?

 

סימני השאלה שמעלה הגישה הסוקרטית מחייבים את המטופל לחשוב לעומק ולחתור להבנה מלאה של דרך החשיבה שלו - שתכלול סתירות כאלה ואחרות - אותן סתירות שחשובות לשינוי טיפולי בטיפול CBT.

 

פאול ואדלר (2006) סוקרים מצוין 6 סוגים של שאלות סוקרטיות:

 

  • שאלות לחקירת ההנחות

  •  שאלות לצורך הבהרה

  • שאלות שבוחנות את הסיבות ואת ההוכחות

  • שאלות לגבי נקודות המבט

  • שאלות שבוחנות את ההשלכות ואת התוצאות

  • שאלות לגבי השאלה

 

 

להלן הדגמה קצרה של תשאול סוקרטי בטיפול קוגניטבי-התנהגותי:

 

  

לסיכום, ניתן לומר כי השאלות הסוקרטיות מהותיות לאקספלורציה המתקיימת בתהליך הטיפולי הקוגניטיבי התנהגותי, בעזרת הדרך בה הן מביאות את האדם לחשוב בצורה שלא היה מסוגל לחשוב בלעדיהן.

 

 

 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

 

  

שיחת ייעוץ ממוקדת 

עם ראש המכון / מומחה ספציפי- 

בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)


 

 

 התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי

(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

 

 

כתיבה: 

 

מור צח מוכתר, MA,

בעלת תואר שני בפסיכולוגיה חינוכית;

עם מומחי מכון טמיר

 

 

עדכון אחרון:

 

23 בדצמבר 2023 

 

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות:

 

לקסיקון מונחי CBT - אתר מכון טמיר בפסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/me_article.asp?id=115&article=2956

 

ויקיפדיה - ערך השיטה הסוקרטית

 

Braun, J. D., Strunk, D. R., Sasso, K. E., & Cooper, A. A. (2015). Therapist use of Socratic questioning predicts session-to-session symptom change in cognitive therapy for depression. Behaviour Research and Therapy, 70, 32–37.

 

Carey, T. A., & Mullan, R. J. (2004). What is Socratic questioning? Psychotherapy: Theory, Research, Practice, Training, 41, 217–226.

 

Overholser, J. C. (1993). Elements of the Socratic method: 1. Systematic questioning. Psychotherapy, 30, 67–74.

 

Padesky, C. (1993). Socratic questioning: Changing minds or guiding discovery?. European Association for Behavioural and Cognitive Psychotherapies Conference, London.

 

Paul, R., & Elder, L. (2006). The art of Socratic questioning. Dillon Beach, CA: Foundation for Critical Thinking.

 

Stoddard, H. A., & O’Dell, D. V. (2016). Would Socrates have actually used the “Socratic method” for clinical teaching? Journal of General Internal Medicine, 31(9), 1092–1096.

   

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:

הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם
חסר שם מלא

מס׳ הטלפון אינו תקין

מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024