טיפול רציונלי-אמוטיבי לפי אלברט אליס | מהי שיטת REBT?

אלברט אליס מפתח גישת הטיפול הרציונלית-אמוטיבית

 

 

מהו טיפול רציונלי אמוטיבי (REBT)?

 

הטיפול הרציונלי-אמוטיבי (REBT) פותח בשנות החמישים של המאה העשרים ידי הפסיכולוג האמריקאי, הפסיכואנליטיקאי לשעבר, אלברט אליס והוא הצורה הראשונה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי.

 

שיטת טיפול זו התפתחה משמעותית במשך השנים, והיא מיושמת לא רק בתחום בריאות הנפש אלא גם, למשל, בתחום החינוך.

 

התיאוריה שמאחורי הטיפול הרציונלי-אמוטיבי מבוססת על מודל ה-ABC, ומכיוון שמדובר בשיטה מדעית של ממש – חלקים מהמודל המקורי אוששו, אחרים הופרכו והוחלפו או שונו, והמודל המקורי ממשיך ומתפתח ללא הרף.

 

הכלים לחשיבה הרציונלית, בשיטת REBT, אותם פיתח ד"ר אלברט אליס, יכולים להיות מיושמים על ידי כל אדם.

אחת מתרומותיו של אליס לעולם הפסיכולוגיה היה פיתוח כלים פשוטים ונהירים לחשיבה הרציונלית.

בשיטה הטיפולית שהגה, הוא מבקש מהמטופל לאתגר דפוסי חשיבה שליליים ולא אדפטיביים, במטרה להחליפם בדפוסים שיגרמו לו להרגיש טוב יותר עם עצמו ולהתנהג בצורה בריאה ויעילה יותר.

 

 

מודל ABC

 

מודל ה-ABC שפיתח אליס הוא הפרדיגמה הכללית של כל הטיפולים הקוגניטיביים-התנהגותיים, מטריה רחבה של טיפולים פסיכולוגיים מבוססי מחקר שעובדים על 3 הצלעות: רגש, מחשבה והתנהגות. 

 

עם זאת טיפולי CBT שונים שמתבססים על מודל זה נבדלים אלה מאלה בסוג עיבוד המידע בו הם מתמקדים -

 

 

אמונות רציונליות ואמונות לא-רציונליות

 

הטיפול הרציונלי-אמוטיבי שם את הדגש על סוג מסוים של קוגניציה - אמונות רציונליות ואמונות לא-רציונליות.

 

  • אמונות רציונליות הן אמונות פנימיות בעלות תמיכה לוגית, אמפירית ו/או מעשית, שמייצרות השלכות פונקציונליות (רגשות פונקציונליים, התנהגויות סתגלניות וכן הלאה).

  • אמונות לא רציונליות, אינן אמפיריות ו/או אינן מעשיות, והן מייצרות השלכות לא-פונקציונליות (למשל רגשות לא-פונקציונליים והתנהגויות לא-סתגלניות).

 

על פי הצורה העכשווית של המודל התיאורטי, ההשפעה של אירועי חיים שונים (למשל מוות של קרוב משפחה או בעיה מעשית – להלן רכיב A של המודל) על השלכות פסיכולוגיות שונות (למשל רגשות או תגובות התנהגותיות, קוגניטיביות או פסיכופיזיולוגיות – רכיב C של המודל) מתווכת על ידי עיבוד אינפורמציה (קוגניציות/אמונות – רכיב B של המודל). 

 

מרגע ש-C נוצר הוא יכול להפוך ל-A חדש בתהליך נוסף של עיבוד, ואז לייצר מטא-השלכות או השלכות משנה.

 

 

דימיון ושוני של REBT וטיפול דינמי

 

אליס החל כאמור את דרכו המקצועית בהכשרתו כפסיכואנליטיקאי.

 

המעבר שלו לגישה הקוגניטיבית היה תהליכי ומתמשך, אולם בניגוד למיתוסים, גם בטיפולי CBT יש עומק רב ולעיתים צלילה משימתית לחוויות הילדות. 

טיפול רציונלי-אמוטיבי מתמקד אמנם בבעיות עכשוויות, שמומשגות באמצעות מודל ABC, אבל אם עולה צורך המטפל משלב בו גם הבנה היסטורית שיכולה לתרום בפענוח המקורות של בעיות עכשוויות.

טכניקה זו דומה במובן מסוים לטיפולים פסיכודינמיים, רק שהאלמנט הדינמי של השיטה הרציונלית-אמוטיבית הוא התנועה מרכיב אחד לאחר.

 

 

השימוש הייחודי של אליס בשפה

 

אליס טבע את המושג MUSTerbation, פראפרזה שמתארת את הנטיה שלנו לכבול את עצמנו באמונות שמתחילות במילים "צריך", "מוכרח" ו"חייב". במקום להשתמש במילים אלו, הוא מציע להחליפן במלים פחות מחייבות, כמו "אני רוצה", "כדאי ש..." ועוד. 

 

להלן תיאור של 12 דפוסי-חשיבה שאינם רציונליים, אותם כתב אליס. בעיניו, ניתן וחשוב להחליפם בדפוסי חשיבה חיוביים ומעצימים יותר:

 

 

דפוסי החשיבה הלא רציונליים של אלברט אליס

  • "אני זקוק לאהבה ולאישור מהיקרים לנו בכל תחום".

  • "אם מתנהגים אלי באופן שלילי אני כנראה אדם שלילי".

  • "כאשר דברים לא מסתדרים בדיוק כמו שאני רוצה, המצב חמור". 

  • "הסבל שלי נגרם על ידי גורמים חיצוניים".  

  • "כשקורה משהו רע, חשוב לחפור לגביו, להתבאס ולהתכנס".

  • "כשהחיים מעמידים בפניי אתגרים קשים, מוטב להימנע מהם".

  • "כשאני מרגיש צורך באחר, זה אומר שאני תלוי בו".

  • "אני מצפה מעצמי להצליח בכל תחום בחיים".

  • "אם משהו השפיע עלי בעבר, בכוחו להשפיע עלי גם היום".

  • "אני חייב שליטה מושלמת ומלאה על דברים מסוימים".

  • "גם אם לא אעשה שום דבר, האושר יגיע אלי מעצמו".

  • " אין לי כל שליטה על עולמי הפנימי, כי אני לא יכול לשנות את מחשבותיי ורגשותיי השליליים".

 

 

 יעילותה של שיטת REBT

 

שיטת הטיפול האמוטיבית-רציונלית תרמה רבות לתחום הפסיכולוגיה, ולמעשה עיצבה חלק ניכר מארגז הכלים של המטפל הקוגנטיבי התנהגותי, ביניהם מודל ה-ABC, חשיבותה של קבלה בלתי-מותנית והשפעתן המנטלית של אמונות רציונליות ולא רציונליות.

מסקירה של עשרות מחקרים עולה כי שיטת REBT יעילה עבור מנעד רחב של הפרעות ואתגרים קליניים, הן אצל מבוגרים והן אצל ילדים ומתבגרים (Onyemaechi Ede et al, 2023).

 

יש לשיטה זו יישומים רבים בחיי העבודה ולא רק בפסיכותרפיה.  למשל, REBT נמצאה יעילה בהכשרת מאמנים בתקופה שאחרי הקורונה (Saulius & Malinauskas, 2023), בהפחתת לחץ נפשי אצל מורים לחינוך מיוחד (Onuigbo et al, 2023) ועוד.

 

 

בואו לדבר עם מישהו

 

מוזמנים לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

לשיחת ייעוץ קצרה, ממוקדת וחד-פעמית - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון:

 

16 בדצמבר 2023 

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של לקוחות ועמיתים

 

 

 

כתיבה:

 

איתן טמיר, MA, ראש המכון,

עם מומחי מכון טמיר

 

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות:

 

דותן, נ. (2016). לשנות באמ"ת – תכנית השחמ"ט. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 14/5/2019, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3484

 

Ellis A, editor. Theoretical and Empirical Foundations of Rational-Emotive Therapy. Brooks/Cole; Monterey: 1979

 

Ellis A. Reason and emotion in psychotherapy. Lyle Stuart; N.Y.: 1962

 

Ellis A,, Dryden W. The practice of rational emotive behavior therapy. New York: Springer; 2007

 

Albert Ellis, PhD, and Debbie Joffe Ellis, MDAM (2011). Rational Emotive Behavior Therapy. https://www.apa.org/pubs/books/4317516

 

Onuigbo, L. N., Eseadi, C., Ugwoke, S. C., Nwobi, A. U., Anyanwu, J. I., Okeke, F. C., Agu, P. U., Oboegbulem, A. I., Chinweuba, N. H., Agundu, U. V., Ololo, K. O., Okpoko, C., Nwankwor, P. P., Eze, U. N., & Eze, P. (2018). Effect of rational emotive behavior therapy on stress management and irrational beliefs of special education teachers in Nigerian elementary schools. Medicine, 97(37), e12191. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000012191

 

Onyemaechi Ede, M., Okeke, C. I., & Oneli, J. O. (2023). Raising the self-esteem and reducing irrational beliefs of schoolchildren: The moderating and main effect study. Medicine, 102(27), e34168. https://doi.org/10.1097/MD.0000000000034168

 

Saulius, T., & Malinauskas, R. (2023). Using Rational Emotive Behavior Therapy to Improve Psychological Adaptation among Future Coaches in the Post-Pandemic Era. Healthcare (Basel), 11(6), 803. https://doi.org/10.3390/healthcare11060803 PMID: 36981461; PMCID: PMC10048597.

 

 

  

2 תגובות

  • קישור לתגובה לי שני, 11 אוקטובר 2021 13:53 פורסם ע"י לי

    תודה על הכתיבה המעניינת והרלוונטית.
    לשם עבודה בה אני מעוניינת להשתמש ולאזכר את תובנות המאמר, אשמח לדעת מה שנת פרסום הכתבה ?
    תודה

  • קישור לתגובה eitantamir שלישי, 12 אוקטובר 2021 07:30 פורסם ע"י eitantamir

    הי לי,
    תודה רבה!
    המאמר פורסם לראשונה ב-12/03/2016 ונערך לאחרונה ב-03/07/2021
    בהצלחה לך בעבודה.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024