מרשה לינהאן מפתחת שיטת DBT | טיפול דיאלקטי-התנהגותי

מרשה לינהן ואיתן טמיר, NYC, 2016

 

מרשה לינהאן

ושיטת DBT

 

בראיון לניו-יורק טיימס ב-2011 סיפרה מרשה לינהאן, פרופסור אמריטוס לפסיכולוגיה באוניברסיטת וושינגטון בסיאטל ומייסדת שיטת ה-DBT, כיצד אושפזה בצעירותה במחלקה פסיכיאטרית ונדרה שכאשר תשתחרר, תמצא דרך לעזור לעצמה ולרבים אחרים הסובלים מהפרעות נפשיות.

 

כך כתבה בספר זכרונותיה, Building a Life Worth Living: A Memoir, שיצא לאור בינואר 2020 על תקופת היותה מתבגרת שמתמודדת עם הפרעת אישיות גבולית:

 

״אני יורדת לגיהינום, עוברת סערה מחוץ לשליטה של ​​עינויים רגשיים וייסורים מוחלטים. אין מנוס. "אלוהים, איפה אתה?" לחשתי כל יום, אך לא קיבלתי תשובה.

קשה לי לתאר את הכאב והסערה.

איך אתה מתאר כראוי איך זה להיות בגיהינום?

אתה לא יכול.

אתה יכול רק להרגיש זה, לחוות את זה.

ואני הרגשתי את זה. הרגשתי את זה בתוכי וזה סוף סוף יצא כהתנהגות אובדנית״

 

ואכן, שנים לאחר מכן, לינהן הפכה לאחת מהחוקרות החשובות בתחום הפסיכולוגיה ההתנהגותית, בעודה חתומה על מחקרים חדשניים אודות הפרעת אישיות גבולית, וכמי שפיתחה את שיטת ה-DBT - Dialectical behavior therapy, שיטה פורצת דרך לטיפול בהפרעות אישיות ובקשיים בוויסות רגשי.

 

עבודותיה הראשונות של לינהאן עסקו במחקר של מודלים התנהגותיים הקשורים בנטיות אובדניות, שימוש בסמים והפרעות אישיות גבולית.

 

מתוך המחקרים הרבים שעשתה בתחום ועבודתה עם אוכלוסיות באשפוז פסיכיאטרי, פיתחה לינהן את טיפול ה-DBT – טיפול דיאלקטי התנהגותי, אשר במקור יועד לטיפול בהתנהגויות אובדניות כרוניות בקרב מטופלים הסובלים מהפרעת אישיות גבולית, אך בהמשך נמצא יעיל עבור הפרעות נפשיות רבות על ספטקרום הוויסות הרגשי, כולל הפרעות אכילה, ובעיות התמכרות לחומרים מסוכנים

 

טיפול ה-DBT הוא וריאציה של טיפול קוגניטיבי-התנהגותי. הוא מתבסס על עקרונות היסוד של טיפול ה-CBT, יחד עם טכניקות של אימון במיומנויות חיים ושימוש במדיטציית מיינדפולנס.

 

 

שילוב מיינדפולנס עם טיפול התנהגותי

 

שיטת המיינדפולנס, ששורשיה בבודהיזם, מקובלת היום בשיטות טיפול התנהגותיות קוגניטיביות רבות, ומטרתה לסייע לאדם להתמקד בחוויה שלו בהווה, לקבל את עצמו באופן לא שיפוטי, ולהיות מודע יותר לתהליכים הגופניים, החשיבתיים, הרגשיים והנפשיים שלו.

 

לצד יסודות המיינדפולנס שמרכיבים את הטיפול, ניצב גם בסיס תאורטי השאוב מתוך הפילוסופיה הדיאלקטית. העמדה הדיאלקטית רואה את המציאות כהוליסטית ודינמית. לפיה, המציאות מורכבת מניגודים אשר מצויים בקונפליקט מתמיד, ומתוך אותו קונפליקט צומחים השינויים. עמדה זו עומדת על היכולת להכיל ניגודים – בנפש, במערכות יחסים, בטיפול ובחיים – מבלי לקרוס לאחד הקצוות ולראותו כ"אמת מוחלטת".

הטיפול הדיאלקטי ההתנהגותי מסייע למטופל לקבל את המציאות הדינמית וההוליסטית, את עצמו ואת הזולת.

על כן, טיפול זה מסייע במיוחד לסובלים מהפרעות המלוות בקושי בוויסות רגשי, ממצבי רוח קיצוניים ומשתנים כגון חרדות, כעסים, ריקנות וחרדת נטישה, ובעיות במערכות היחסים עם עצמם ועם הזולת. טיפול זה הוא מקיף ונרחב יותר ממרבית שיטות הפסיכותרפיה האחרות, וכולל טיפול פרטני, שיחות טלפוניות וזמינות גבוה של המטפל למטופל ופגישות קבוצתיות.  

 

 

התרחבות השיטה של לינהאן

 

מאז שהחלה מרשה לינהן לעסוק ולפתח את טיפול ה-DBT בשנות ה-90, הוא הפך לנפוץ ומוערך יותר ויותר בעולם הרפואה והטיפול, ומרפאות וקליניקות רבות ברחבי העולם מציעות כיום טיפול DBT להתמודדות עם הפרעות שונות.

מחקרים רבים נעשו בשני העשורים האחרונים אודות יעילות הטיפול, ואף העידו כי DBT הוא הטיפול היעיל ביותר המוצע כיום עבור הפרעת אישיות גבולית (מבין השיטות שנבדקו בצורה אמפירית).

 

כך כותבת לינהן על מטפלי DBT, במטאפורה יפה שפורסמה באתר Psywire:

 

"מטפל DBT מנוסה הוא כמו קשת מיומן במיוחד. כל מיומנות וכל תנועה בירי חץ תורגלה עד כדי היותו אינסטינקט. כאשר הם רואים מטרה, הם לא צריכים לחפש חץ, להעמיס אותו על הקשת, למתוח בדיוק כמו שצריך, לכוון או לירות בכוח הדרוש. המיומנות זה כל כך מתורגלת שזה פשוט קורה. כל אותו זמן, האדם שמסומן במטרה, הופך להיות היעד, והקשת מצפה לכל תנועה וניואנס, כך שיוכל לבצע התאמות אינסטינקטיביות. היכרות מלאה עם כל האסטרטגיות והמיומנויות, הן לשינוי והן לקבלה,  מאפשרת למטפל להגיע אליהן בקלות תוך שמירה על מיקוד בתגובת המטופל  ולבצע התאמות גורפות או מיקרו-התאמות באסטרטגיות הללו, לפי הצורך".

 

מכון לינהן בסיאטל, כמו גם חברת Behavioral Tech שהקימה, מציעות הדרכה, הכשרה ולמידה על טיפול DBT למטפלים ברחבי העולם כולו.

 

 

 

 

בואו נדבר על הדברים

שחשובים באמת

 

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

 לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

עדכון אחרון:

 

24 בדצמבר 2023 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024