טיפול DBT לילדים ונוער בבתי ספר | שיטת DBT STEPS-A ב-2019

דרג פריט זה
(10 הצבעות)
טיפול DBT בבתי ספר טיפול DBT בבתי ספר

 

טיפול DBT בבתי ספר

המאמר נכתב ע״י איתן טמיר, MA בפסיכולוגיה, פסיכותרפיסט מומחה וראש מכון טמיר לפסיכותרפיה; 
טמיר למד טיפול דיאלקטי-התנהגותי בארה״ב, במסגרת תכנית ההכשרה של פרופ׳ מרשה לינהן, מפתחת שיטת ה-DBT, והתמחה בטיפול במבוגרים ובני נוער; בשנת 2016 אירח בישראל את פרופ׳ ג׳יל ראתוס ופרופ׳ אנדרה איוונוף מאוניברסיטת קולומביה, לכנס הכשרה בן 3 ימים על DBT, בו השתתפו כ-300 אנשי מקצוע בארץ, בשיתוף פעולה עם המחלקה לרפואה פסיכולוגית במרכז הרפואי שניידר בפתח תקווה;
השתתף בקורס הכשרה בטיפול dbt במסגרת קורס הקיץ של היחידה להפרעות אכילה במחלקה הפסיכיאטרית של מרכז הרפואי זיו בצפת, כותב ומרצה על השיטה ומנחה כיום קבוצות מיומנויות בטיפול דיאלקטי-התנהגותי.
 
eitan

  

למה חשוב ללמד מיומנויות DBT בבתי ספר? 

מסגרות חינוכיות רבות מתקשות להתמודד עם התפרצות מוקדמת של הפרעות פסיכיאטריות בקרב בני נוער, והמציאות היא שלרבים מהם קשה למצוא מקום במוסד הולם, או שהם נמצאים על הגבול בין הצורך במוסד מיוחד המתאים למצבם הנפשי לבין היכולת להישאר במסגרת הרגילה.

בפועל, לעיתים תכופות נדרשים בתי הספר לספק מענה מקצועי לתלמידים המתמודדים עם קשיי ויסות רגשי, כמו הפרעות התנהגות, פחדים וחרדות, דיכאון ופגיעה עצמית.

 

dbt בבית ספר

 

שיטת הטיפול הדיאלקטי התנהגותי פותחה במקור כדי להתמודד עם מקרים מורכבים של טיפול בהפרעת אישיות גבולית, אולם לאורך השנים היא הורחבה ונבחנה אמפירית עבור מתמודדים עם הפרעות שונות על ספקטרום הוויסות הרגשי ועבור גילים שונים במעגל החיים. אחת ההתאמות המשפיעות ביותר היא טיפול DBT לילדים ובני נוער.

DBT STEPS-A

בארה"ב למשל, השימוש בטיפול DBT לילדים ולהורים במסגרת בית-ספרית הולך ותופס תאוצה, כאשר הדגש הוא לימוד מיומנויות וכישורי חיים, הן כטיפול והן כמניעה. לאחרונה פורסם הספר DBT Skills in Schools, בו מוגשת הווראיציה של השיטה עבור אנשי טיפול, ייעוץ וחינוך בבתי ספר יסודיים, חטיבות ביניים ותיכונים, והוא נראה מבטיח מאוד ברמה היישומית.

הטיפול בשיטה הוא גמיש, מקיף, יכול לסייע במגוון רחב של מצבים רגשיים ובעיות התנהגות, וכמובן- מציע תוכנית לפיתוח מיומנויות אשר מתאימה לתלמידים רבים, גם כאלה שאינם בתחום האבנורמליות הנפשית. בנוסף, את פיתוח המיומנויות ניתן ליישם באופן קבוצתי, הלמידה מעט מזכירה למידה בכיתה ובכך, מתאים הטיפול במיוחד למסגרת בית הספר. כמו כן, הטיפול מתמקד בניהול משברים ויכול להנחות מורים ותלמידים כיצד להתמודד עם אירועים חריגים כשאלו מתרחשים.

 

טיפול DBT לצוותים החינוכיים 

לא רק תלמידים ותלמידות עשויים להפיק תועלת נפשית מלמידת DBT.

גם מורים לחינוך מיוחד, מפקחים במשרד החינוך ומנהלי בתי ספר הצליחו זה מכבר לזהות את יתרונות השיטה, שמתאימה במיוחד לצרכים של עובדים במוסדות חינוכיים.

כל זאת על רקע הנתונים המחקריים, שמתארים מצב מטריד בו אחד מתוך ארבעה מורים חדשים במערכת החינוך מתמודד עם חרדה או דיכאון.

 

מטפלי DBT בכפר סבא, הוד השרון ורעננה <

 

יתרונות וחסרונות של טיפול דיאלקטי-התנהגותי במסגרות חינוכיות

ליישום טיפולי DBT במסגרת בית ספרית יתרונות וחסרונות ייחודיים.

 

הנה כמה יתרונות ללימוד dbt בבתי ספר

 

  • בערך מחצית מההפרעות הנפשיות מופיעות אצל בני אדם לפני גיל 15, כך שזיהוי מוקדם בתקופת הנעורים יכול להתקיים בהתרשמות של הורים, אחים גדולים, יועצות חינוכיות ומורים רגישים דיים. 
  • הקהל בבית הספר הוא "קהל שבוי", התלמידים נמצאים בבית הספר ואינם יכולים להתחמק ממנו, ניתן להביאם לטיפול על חשבון שיעורים והפסקות.
  • שיטת DBT יעילה ביותר נגד דיכאון, חרדה, פגיעה עצמית, הפרעות אכילה והפרעות שכיחות אחרות אצל ילדים  ונוער.
  • בעוד משפחות רבות אינן מצליחות לפנות זמן להגיע לטיפול, או שיש להן מחסור במשאבים כלכליים, במסגרת בית הספר ניתן לנטרל תירוצים הגיוניים אלה לאי קבלת טיפול.

  • DBT נחשבת לשיטת טיפול מהירה וקצרה מאוד, ובעיקר פשוטה ובהירה ללימוד והוראה. הנתונים מלמדים על כך שהיא יכולה להשיג את מטרותיה תוך חודשים ואפילו שבועות.
  • במסגרת בית ספרית יש יותר משמעת, אשר מתבטאת בטיפול בפחות התנהגויות שמפריעות לקבוצה, לעומת אלה המופיעות בטיפול קבוצתי במסגרות חיצוניות ומחייבות פחות.



קיימת תמיכה מחקרית לכך שלימוד השיטה בבתי ספר עשוי להיות בעל תועלת וישנן לפחות 3 דרכים להעביר אותה בבתי ספר (ניתן גם לשלב ביניהן):

  • לימוד על ידי אנשי מקצוע מתחום בריאות הנפש לכלל התלמידים - פסיכולוגים חינוכיים, יועצות בתי הספר וגם מורים ומורות. 
  • ניתן לבחור תלמידים שזוהו כנוער בסיכון לפיתוח הפרעות נפשיות שטיפול דיאלקטי-התנהותי עוזר בהן ולקיים עבורם מפגשים אישיים ו/או קבוצתיים.

 

צפו בהרצאה קצרה של המובילה בתחום הטיפול והמחקר בתחום DBT לילדים ונוער, פרופ' ג'יל ראטוס, מאוניברסיטת לונג איילנד:

 

 

יתרון נוסף של הטיפול במסגרת בתי הספר הוא שניתן ליישם תוכניות מניעה באמצעות טיפולים קבוצתיים לפיתוח מיומנויות כחלק ממערכת השעות, ובכך למנוע מבעיות התנהגות או מבעיות רגשיות עתידיות להתעורר בטרם עת.

כלומר, ניתן להכניס את הטיפול כחלק אינטגרלי ממערכת השעות של התלמידים, כולם או אלה שזקוקים לכך, עוד בטרם זוהתה בעיה ממשית וקונקרטית.

חוקרים בארה"ב פיתחו שיעור לפיתוח מיומנויות של טיפול DBT, אותו יכולים להעביר מורי בית-הספר התיכונים וחטיבות הביניים, גם כאשר הם חסרי הכשרה טיפולית.

 

חסרונות של לימוד dbt בבתי ספר

 

האתגר המרכזי ביישום טיפול DBT במסגרת בית הספר היא שלרוב, חלונות הזמן השבועיים שעומדים לרשות המנחים והמטפלים הם קצרים ביותר, ויש מחיר קבוע של הפסד שיעורים עיוניים לטובת הטיפול.

כתוצאה מכך, מנחי קבוצות לפיתוח מיומנויות נאלצים לקצר משמעותית את הפורמט השגרתי של המפגשים הקבוצתיים, אשר אורכים במקור כשעתיים מידי שבוע.

קיצור הזמן מאפשר פחות זמן לאימון, למעבר על שיעורי הבית ועל המשימות שניתנו וכן פחות זמן ללמידת תכנים חדשים.

לאור המגבלות האלה, מתעורר צורך בלתי נמנע להאריך את הטיפול (אשר אורכו הבסיסי הוא חצי שנה) לשנת לימודים שלמה.

הדבר החשוב ביותר, עליו אין לוותר במידה ומיישמים את טיפול ה-DBT במסגרת בית הספר, הוא הקדשת פרק זמן מכובד להתמקדות בשיעורי הבית ובמשימות השבועיות.

אין לוותר על כך לטובת התמקדות ברכישת המיומנויות, גם במחיר של הארכת משך הטיפול.

כאשר מזניחים את בדיקת שיעורי-הבית, גובר הסיכון שהתלמידים יבחרו שלא להתאמן בביתם (כלומר, לא יכלילו את המיומנויות שקיבלו לחייהם מחוץ לבית הספר) ולא יבינו את חשיבות המיומנויות שרוכשים.

 

הדרכת הורים במסגרת DBT בבתי ספר

אתגר נוסף העומד בפני טיפולי DBT בית ספריים הוא שילוב ההורים.

די קשה, לוגיסטית, ליישם קבוצה של הדרכת הורים או קבוצה של משפחות בבתי הספר באופן קבוע וסדיר, אך יש חשיבות רבה להזמנת ההורים לסדנאות אוריינטציה בשיטת ה-DBT.

בסדנאות האלה, יש להסביר להורים בפירוט על שיטת ה-DBT, על התיאוריה הביו-סוציאלית עליה היא מתבססת, על הדיאלקטיקה שבטיפול, על העקרונות המנחים שלו ועל המיומנויות העיקריות שנרכשות במהלכו.

בנוסף, במידת הצורך וכתלות בתנאים הקיימים, ניתן לקיים מפגשים טיפוליים של ההורים והילדים (כיחידים או כקבוצות) על מנת לתרגל איתם "בזמן אמת" את המיומנויות, תוך מתן תשומת לב למיומנויות שקשורות ביחסים בינאישיים ולפתרון בעיות.

 

 

ניתן ליצור עמי קשר לגבי הנחיית צוותים חינוכיים וטיפוליים

לפי המודל של DBT STEPS-A בבתי ספר.

 

 

תודה על הקריאה,

 

איתן טמיר

 

 

 

 

 

 

 מקורות:

 

Goldstein TR, Axelson DA, Birmaher B, Brent DA. Dialectical behavior therapy for adolescents with bipolar disorder: a 1-year open trial. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry. 2007;46:820–830

 

Haynos, A. F., Fruzzetti, A. E., Anderson, C., Briggs, D., & Walenta, J. (2016). Effects of dialectical behavior therapy skills training on outcomes for mental health staff in a child and adolescent residential setting. Journal of Hospital Administration, 5(2), 55–61

 

Mazza, J. et al (2016). DBT® Skills in Schools: Skills Training for Emotional Problem Solving for Adolescents (DBT STEPS-A) (The Guilford Practical Intervention in the Schools Series) 1st Edition. Guilford Press

 

Perepletchikova, F., Axelrod, S. R., Kaufman, J., Rounsaville, B. J., Douglas-Palumberi, H., & Miller, A. L. (2011). Adapting Dialectical Behaviour Therapy for Children: Towards a New Research Agenda for Paediatric Suicidal and Non-Suicidal Self-Injurious Behaviours. Child and Adolescent Mental Health, 16(2), 116–121

 

 

 

תודה רבה ליעל טל על העזרה באיסוף, ליקוט וסיכום החומרים למאמר

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר