משבר גיל המעבר | איך לעבור את משבר גיל 40 בשלום? 2018

דרג פריט זה
(20 הצבעות)
הפסיכולוגיה של משבר גיל 40 / משבר גיל המעבר הפסיכולוגיה של משבר גיל 40 / משבר גיל המעבר

 

משבר אמצע החיים

 

משבר אמצע החיים, הנקרא גם משבר גיל המעבר, פוקד רבים ורבות, גברים ונשים, בדרך כלל בתחילת שנות ה-40 לחייהם ועד גיל 50. רבים מקדימים את מועד המשבר, משבר גיל 35, או משבר רבע החיים, בעיקר בקרב נשים.

כרגיל, שינוי הקידומת הזה לא משנה גם הפעם את החיים באופן דרמטי, אם כי הנתונים הפסיכולוגיים מעידים בעקביות שצפויה כאן נקודה משברית, כזו שבו אדם נקרא לבחון את חייו, לשאול שאלות ולפגוש התלבטויות. בעשור הזה, שנות ה-40, רובנו חיים בתוך תא זוגי, משפחה והורות, במרוץ של חיי הקריירה, בתהליך הזדקנות של ההורים וגם בהתבוננות על הדור הצעיר יותר שנושף קצת בעורף. 

התובנה שהנעורים הולכים ומתרחקים איננה מחייבת תהליך פסיכולוגי מעמיק, היא נוכחת כל יום מול המראה, אצל גברים שחושפים את פדחתם ואצל נשים שבוחנות את הקמטים. הכל משתנה, אפילו ריח הגוף משתנה עם הזמן. מעניין שאנחנו לא זוכרים לבד שאנחנו מתבגרים. בהרבה מובנים הנפש נותרת צעירה והאישיות די עקבית ב'שיחות' שלנו איתה. 

אך מה שחשים כולם הוא כי השנים היפות קצת מתרחקות, שיא תהליך הצמיחה מתקרב לקראת סיום, ובהמשך הדרך לא יהיה יותר "צעיר".  לעיתים, שנים אלו מלוות גם בקשיים שאינם מקלים על התקופה הקשה גם כך, כדוגמת אובדן ומות ההורים, גירושים, עזיבת הילדים את הבית, התקדמות לקראת הפסקת הווסת אצל נשים והופעת סממני זקנה. אצל רבים מתחולל מאבק עם התהליכים הטבעיים והם מוצאים עצמם פונים להרפתקאות פלסטיות וקוסמטיות שמפרנסות ענף רפואי שלם. 

משבר גיל המעבר? מעבר לאן? לאן עוברים? אנחנו שואלים, ומסביב אין כבר 'גדולים' שירגיעו עם תשובות. עכשיו אנחנו אלו שנמצאים באמצע החיים, ובמובנים רבים אנחנו חזקים, יודעים, אנחנו במיטב השנים ואחרים נושאים אלינו את מבטם.

 

CRISIS 40

 

עוד אתגר שפוקד רבים בגיל הזה, הוא שיפוט עצמי לגבי ההיסטוריה האישית. האדם נזכר בחייו, בוחן עצמו, בוחן את החלטותיו, סוקר אירועים ושואל מה יכל לעשות אחרת. השאלה המתדפקת על הדלת היא - "בשביל מה כל המאמץ הזה?" ואז, "לאן אתה רץ?רבים יוצאים מההתמקדות בהווה המאפיינת את החיים, עסוקים במה יכלו לשנות ובמה מחכה להם עדיין.

אצלי התפתח רצון עמוק ופתאומי לקנות אופנוע. אחרים רוצים לפתוח את הקשר ובודקים מה זה פוליאמוריה, או עוזבים הכל ונוסעים לטייל. סוף סוף הפנמנו שעכשיו זה החיים, אנחנו לא בחזרה הגנרלית. המשאב היקר ביותר הוא זמן, ואין אדם עמוס ועסוק יותר מגבר או אשה בשנות ה-40. ההכחשה לגבי האינסופיות של הזמן קצת נסדקת.

התפיסה הסובייקטיבית של תנועת הזמן מואצת אצלי יותר ויותר עם השנים. בשנות ה-20 תמהתי באיזו מהירות חלף שבוע. בשנות ה-30 התפלאתי כיצד עפים להם החודשים. בעשור החמישי לחיי אני כבר מרגיש את טיסת השנים. ככה, מפגש אקראי עם חבר מהצבא שמפניו משתקף ראי, דרך ילדים של חברים רחוקים שהפכו לענקים מאז הפעם האחרונה שהתראינו, וכמובן המבוכה (המביכה) של הילדים כשאני צועד איתם לבית הספר.

משבר אמצע החיים מזמן הפרעות נפשיות שעלולות לפרוץ בעתיו:

דיכאון, למשל, עלול להתעורר בגלל שינוי משמעותי בחיים, כמו גירושים, מחלה כרונית, שכול או אובדן עבודה. חשוב לציין שדיכאון מספק לפחות מעקה של הפרעה, עם שם, טיפול פסיכולוגי וספרות מקצועית עניפה. לפעמים יחווה האדם כיבוי נפשי בלי סיבה ברורה, מה שיקשה אף יותר על קבלתה. וכמובן, ההתבגרות כרוכה בהכרח בפגיעה נרקיסיסטית

 

פרויד ופחד המוות

זיגמונד פרויד, כמו רבים מממשיכיו, תיאר את חרדת המוות כגורם נפשי משמעותי ולרוב לא מודע המלווה את האדם מלידתו ועד מותו. לעיתים מצליח פחד המוות לפרוץ אל סכר ההכחשה הבריא שלנו. אחת מהתקופות בהן אנו מועדים לכך הוא משבר גיל ה-40.

עם זאת, למרות מאמצים מחקריים לאפיין את המשבר כתופעה פסיכולוגית מבוססת ראיות, ולמרות שרובנו מסכימים שהגיל הזה צופן בחובו משבר או משברון, אין בידינו ידע אמפירי רב ואנחנו נשענים בתיאור המשבר בעיקר על דיווחים אישיים, תיאוריות והרבה אינטואציה.

מבט מופכח, משלים וחיובי יותר אל עובדת המוות מציעה לנו גם נקודת ראות אקזיסטנציאלית, כזו שיכולה לעזור לנו בקבלה, בניהול סדר העדיפויות בחיים ואפילו באינטימיות הזוגית

 

גיל המעבר אצל נשים - Menopause

גיל המעבר (Menopause) הינו הגיל בו המחזור החודשי נפסק, השחלות מפסיקות לתפקד וישנה ירידה ברמות האסטרוגן. דיאגנוסטית, גיל המעבר מוכר קלינית בנקודה בה פסקה הווסת למשך שנה לפחות.

תהליך זה נורמלי וטבעי והוא מתועד גם אצל פרימאטים ויונקים גבוהים אחרים. עם זאת, עדיין לא ברור מדוע נקבת האדם ונקבת הלווייתן מפסיקות את פוריותן למרות ששנות תפקוד רבות עדיין לפניהן. 

עוצמת התסמינים ומשך המשבר אינה מושפעת באופן משמעותי ממשתנים גנטיים.

בתקופה זו, בדרך כלל בגילים 47-52, עוברת האישה שינויים פיזיולוגיים רבים, כמו גלי חום, נשירת שיער, הזעת יתר, השמנה, הפרעות שינה,  גלי חום, שינויים במחזוריות הווסת, ירידה בחשק המיני, כאבי מפרקים, עליה במשקל ואחוזי השומן בגוף,  שינויים בעור, יובש בנרתיק, אקנה, דלקות שתן ודימום וגינלי (שנמשך לעיתים לאחר סיום התקופה). בנוסף, ניכר סיכון רב יותר לפריצת מחלות כמו אסטואפרוזיס, בעיות לב וגם סרטן. 

 

ברמה הרגשית,  גיל זה הינו בעל השפעה משמעותית על חוסר יציבות במצב הרוח ועלול להוביל להגברת תחושות חרדה, להתקפי חרדה ולדיכאון ברמות חומרה משתנות. יתכן שתופיע  גם תגובתיות רגשית גבוהה יותר, שתתבטא בהתקפי בכי, כעס, או נתק רגשי. 

קיימת הסכמה על כך שהשינויים במצב הרוח בגיל המעבר מופיעים גם אצל נשים שלא חוו קשיים נפשיים במהלך החיים, ועם זאת בקרב נשים שהתמודדו עם הפרעות נפשיות וקשיים רגשיים טרום גיל המעבר, צפויה החמרה סימפטומטית גדולה יותר. 

ברמה הקוגניטיבית, מופיעות לעיתים קרובות פגיעה זמנית בזיכרון, האטה בחשיבה והנמכה קוגניטיבית. 

 

 

פניה לעזרה מקצועית 

כ־45% מהנשים מחפשות מידע לעזרה עצמית באינטרנט וכשליש מבקשות אותו מרופא המשפחה או מרופא הנשים. פנייה לגורם מקצועי חיונית וחשובה, בעיקר כאשר מהימנותן של ערכות בדיקה עצמית (FSH testing) מוטלת בספק כאשר משתמשים בהן באופן שגרתי. בנוסף, מחקרים מלמדים אותנו שטיפול מתאים בשלב מוקדם עשוי לצמצם סבל במהלך גיל המעבר ולאחריו. בדיקות דם ושתן תאפשרנה לדעת יותר, באמצעות בחינה עדכנית של נתונים הורמונליים, שומנים ותפקודים של בלוטת התריס, הכבד והכליות. 


טיפול הורמונלי: מומלץ לעשותו כחמש שנים שלאחריהן יש לבחון את המשך הטיפול. אחד הטיפולים המוצעים הוא תחליפי הורמונים, שנועדו להפחית את התנדותיות ההורמונלית ולווסתה. 

טיפול תרופתי: עשוי להקל על הסימפטומים השונים, בעיקר אצל מי שחוותה דיכאון אחרי לידה, חרדה ותסמונת קדם וסתית קשה.

 

 טרום גיל המעבר perimenopause

שלב טרום גיל המעבר (perimenopause) מתחיל כמה שנים לפני גיל המעבר כאשר השחלות מפחיתות בהדרגה את ייצור האסטרוגן.

מחקרים קליניים מלמדים אותנו כי תסמיני גיל המעבר מתחזקים במצבי לחץ, מתח וחרדה. עבור נשים רבות, כך שלעיתים קשה להבחין מה יותר דומיננטי - החששות או הסימפטומים הגופניים. ג

 

 

בינתיים, איך לא, שמוליק קראוס, "אחרי 20 שנה".

תהנו:

 

 

 

 מקורות:

 

Lachman ME. Development in midlife. Annual Review of Psychology. 2004;55:305–331. doi: 10.1146/annurev.psych.55.090902.141521

Lachman, M. E. (2015). Mind the Gap in the Middle: A Call to Study Midlife. Research in Human Development, 12(3-4), 327–334. http://doi.org/10.1080/15427609.2015.1068048

Martin, R., & Prosen, H. (1972). Mid-life Crisis: Growth or Stagnation. Canadian Family Physician, 18(11), 68–70.

Phillips JA, Robin AV, Nugent CN, Idler EL. Understanding recent changes in suicide rates among the middle-aged: Period or cohort effects? Public Health Reports. 2010;125:680–688.

Schuyler, D. (2006). Midlife Crisis. Primary Care Companion to The Journal of Clinical Psychiatry, 8(6), 373–374.

Wethington E. Expecting stress: Americans and the “midlife crisis” Motivation and Emotion. 2000;24:85–103. doi: 10.1023/A:1005611230993

 

https://www.wikirefua.org.il/w/index.php/%D7%92%D7%99%D7%9C_%D7%94%D7%9E%D7%A2%D7%91%D7%A8_-_Menopause

https://www.nia.nih.gov/health/what-menopause

https://www.huffingtonpost.com/2013/12/12/midlife-crisis_n_4419481.html

http://www.dailymail.co.uk/femail/article-2319082/Third-men-admit-having-midlife-crisis-splurging-motorbikes-plastic-surgery-new-wife-make-feel-young-again.html

https://www.nhlbi.nih.gov/files/docs/pht_facts.pdf

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3474154/

http://psycheducation.org/hormones-and-mood-introduction/menopause-and-mood/

 

סיכמו: יעל טל, אביגיל וינר, 

ערך: איתן טמיר

 

אם אתם אמיצים מספיק כדי לחפש, דברים טובים יכולים להגיע.

המלצות על ייעוץ תעסוקתי למשבר קריירה באמצע החיים <

%MCEPASTEBIN%

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il