תרומתה של וירג'יניה סאטיר לטיפול משפחתי | 1916-1988

וירג׳יניה סאטיר ויקיפדיה

 

מי הייתה וירג׳יניה סאטיר?

וירג'יניה סאטיר הייתה עובדת סוציאלית, סופרת ומטפלת,  שנחשבת ל׳אמא של הטיפול המשפחתי׳. 

סאטיר האמינה שהבעיה עמה מגיע המטופל לטיפול היא רק לעתים רחוקות הבעיה האמיתית וכי נושאים סימפטומטיים משמשים לעתים קרובות כהסוואה למסקנות מעמיקות ובסיסיות הרבה יותר.

פסיכופתולוגיה, מבחינתה, היא תולדה של חוויות משפחתיות שליליות ותפקידים מסורתיים.

סאטיר כתבה  12 ספרים, הראשון בהם פורסם ב -1964 ונקרא Conjoint Family Therapy.

 

מהן 4 הנחות העבודה בפרקטיקה הטיפולית של סאטיר?

סטיר החזיקה בארבע הנחות יסוד, כיסודות קליניים לטיפול משפחתי:

  • כולנו דרוכים לקראת פוטנציאל הצמיחה שלנו ומסוגלים לבוא לידי מימוש. 

  • למטופלים יש את כל המשאבים הפנימיים הנדרשים לצמיחה והתפתחות חיובית.

  • משפחה היא מערכת בה כל שינוי משפיע על כולם, אישית וקבוצתית.

  • אמונות של המטפלים המשפחתיים לגבי הטיפול והמשפחה חשובות יותר מהטכניקות הטיפוליות בהן הם נעזרים. 

 

 

מהם 5 דפוסי התקשורת במשפחה לפי סאטיר?

וירג׳יניה סאטיר מתארת בציוריות 5 דפוסי תקשורת במשפחה, שלכל אחד מהם יש תנוחה אופיינית הניתנת לעיצוב.

לטענת סאטיר, חמשת הטיפוסים הללו יכולים להתקיים, באופן זה או אחר, בכל משפחה: החלש / המתרפס, המאשים, הסופר-הגיוני, הלא רלוונטי / מטשטש והמפלס. 

 

הנה תיאור הטיפוסים: 

  1. החלש, המתרפס (The Placater): זה שתפקידו לרצות את כולם, להגיד "תלכו לבלות ואני אשב לבד בחושך", מעין "אני כבר אסתדר". למעשה, טיפוס זה מרגיש חסר ערך, כאילו שבהיעדר המסגרת המשפחתית אין לו משמעות. לא מדובר בויתור רציונלי. הויתור לא בא מתוך פשרה, שכל פעם מישהו אחר יוותר. הוא פועל מתוך חשש מדחייה: טיפוס זה לא רוצה להיות מעמסה על יתר חברי המשפחה ומוותר מראש מתוך חשש שלא יקבל את מה שהוא רוצה.

  2. המאשים (The Blamer): זהו הטיפוס שמוצא פגמים בכל האחרים. הוא מפנה אצבע מאשימה ותמיד צודק ויודע הכל. למעשה, הוא מוצף בתחושות בדידות וחוסר הצלחה  ואותן הוא משליך מתוכו החוצה.

  3. הסופר-רציונלי (Computer): בעל עמדה נוקשה, שומר על שליטה אינטלקטואלית ופחות מחובר לצד הרגשי. טיפוס זה מפגין קרירות ואיפוק. מה שמניע התנהגות זו הוא הפחד מפגיעה. טיפוס זה שומר על עצמו על ידי ריחוק.

  4. הלא-רלוונטי, המטשטש (Distractor):  נבהל מאי-שקט במשפחה משתמש בהומור כדי להרגיע ולהסיח את תשומת הלב. דפוס התקשורת שלו הוא משטיח, במטרה להימנע ממגע עם נושאים בעייתיים בבית. הרבה חיוכים ויכולות חברתיות מפותחות, אבל זה לא אומר שהוא סובל מפחות מצוקה. 

  1. המפלס – (Leveller): זהו הטיפוס שמתקשר בצורה ישירה, אסרטיבית וכנה, מגיב לאחרים, מתייחס לקונטקסט האמיתי של הדברים, אומר את מה שהוא חושב. טיפולית, זה דפוס התקשורת המשפחתי הרצוי ביותר. 

 

 

כיצד מתנהל לפי סאטיר שינוי בטיפול?

מנקודת הראות הייחודית של סאטיר, שינוי בטיפול משפחתי (Satir Change Model) מתרחש כאשר מתבוננים על הרמה המערכתית, בה תזוזה של כל אחד מחברי המשפחה משפיע גם על מיקומם של האחרים. 

המודל שהציעה מורכב מחמישה שלבים, בו היא מתארת את ההשפעות של כל שלב על רגשות, חשיבה והתנהגות.

באמצעות עקרונות המודל ניתן להבין כיצד המשפחה מעבדת תהליך שינוי. 

 

הטיפול של ​​סאטיר עובד סביב שני אלמנטים מרכזיים:

  • הערכת הכרונולוגיה של חיי המשפחה: תהליך בו המטפל מאבחן את דפוסי ההתפתחות של מערכות יחסים במשפחה כבסיס לשינוי.

  • שיקום משפחתי: בו המטפל מכווין משפחות לעבר שינויים חיוביים, תוך שימוש בהתערבויות חווייתיות, ביניהן דימיון מודרך, היפנוזה, פסיכודרמה, פיסול משפחתי ומשחקי תפקידים.

 

הנה גרף הדגמה של תהליך השינוי לפי סאטיר:

 

 Virginia Satir Change Curve

 

 

להלן סרטון קצר שמציג את עבודתה של סאטיר בטיפול משפחתי,

מתוך ערוץ PsychotherapyNet ביוטיוב:

 

 

כתיבה: 

איתן טמיר,  (MA),

ראש המכון

 

 

 

מקורות:

 

Baldwin, M. (1991). The triadic concept in the work of Virginia Satir. In B.J. Brothers (Ed.), Virginia Satir: Foundational ideas. Binghamton, NY: Haworth.

 

Gross, S. J. (1994). The process of change: Variations on a theme by Virginia Satir. Journal of Humanistic Psychology, 34 (3), 87-110.

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021