טיפול Internal Family Systems) IFS)? | רציונל, טכניקה ויעילות

מהו טיפול בגישת IFS?

מערכות משפחתיות פנימיות, או IFS, הוא סוג של טיפול פסיכותרפי שמאמין שכולנו מורכבים מכמה חלקים או תתי-אישיות.

גישה זו פותחה על ברכי ההיבטים המבניים, האסטרטגיים והנרטיביים של הטיפול המשפחתי וכן בהישענות על גישתו של מורי בואן.

המייסד של IFS, ד"ר ריצ'רד שוורץ, חשב על הנפש כעל משפחה פנימית והחל ליישם טכניקות שבהן השתמש בדרך כלל עם משפחות על יחידים.

התיאוריה בבסיס IFS גורסת כי האישיות מורכבת ממגוון חלקים, שכל אחד יש מאפיינים משלו.

כל החלקים הללו מוחזקים על ידי ה"עצמי", או תודעת הליבה.

ממש כפי שבמשפחה יש חברים שונים, גם לאישיות יש חלקים שונים, וכולם רוצים את הטוב ביותר עבור העצמי, המרכז הנפשי.

אירועי חיים שונים או טראומה יכולים לגרום לנו לצאת מהתפקידים הבריאים אל תפקידים קיצוניים.

החדשות הטובות הן שהתפקידים הפנימיים הללו אינם סטטיים ויכולים להשתנות עם זמן, טיפול ועבודה.

מטרת פסיכותרפיה בגישת IFS היא למצוא את העצמי ולחבר את כל חלקיו יחד.

טכניקות קליניות של IFS

אמנם עשויים להיות חלקים אינסופיים בתוכנו, ישנם שלושה סוגים עיקריים:

הכבאים, המנהלים והגולים.

חלקי הכבאי הם החלקים המגנים אשר מופעלי מול טריגר.

דוגמה לכך היא שימוש בחומרים פסיכואקטיביים כאשר עולה זיכרון כואב בניסיון לכבות את ״אש הכאב״.

חלקי המנהל גם הם חלקים מגנים, הם עושים זאת על ידי ניהול מצבים באמצעות תכנון אינטנסיבי על מנת להימנע מכל דבר שעלול לגרום לאדם לכאב עמוק.

גם הכבאי וגם המנהל, לפי התיאוריה, פועלים כדי למנוע מהחלקים הגולים להופיע ולהציף בזיכרונות של כאב וטראומה.

מטפלי IFS משתמשים בתהליך בן שישה שלבים כדי לעזור לאדם למצוא את החלקים הללו ולשחרר אותו מהנטל שלהם:

למצוא

ראשית, תתבקשו להפנות את תשומת הלב שלכם פנימה, אולי על ידי תרגול מדיטציה. תשימו לב לתחושות בגוף שעולות כדי לזהות חלק לעבוד איתו.

(מי שחווה פעם קלקול קיבה בגלל שהיה עצבני, בטח יוכל להבין איך המוח והגוף שלנו עובדים יחד על הרגשות שלנו).

להתמקד

לאחר מכן, תתבקשו להפנות את המיקוד לחלק זה שמצאתם.

לחקור

לאחר שמצאתם חלק והתמקדתם בו, הגיע הזמן להגדיר אותו - כדי לראות מה עוד אפשר  ללמוד עליו. למשל, אילו רגשות קשורים אליו? יש לו צבע מסוים? האם הוא מייצג אותכם בגיל מסוים?

להרגיש

איך אתם מרגישים לגבי החלק הזה? זה יעזור למטפל להבין את גודל התפקיד שהחלק הזה ממלא בחייכם.

לְהתיידד

זה עשוי להיות הצעד הקשה ביותר - להכיר את החלק ולראות איך הוא מתעצב בחיינו. זה כרוך במידה מסוימת של קבלת קיומו של החלק, אבל זה לא אומר בהכרח שהוא צריך להישאר שם.

לפחד

בתהליך ההתיידדות, תגלו מהם הפחדים שלכם מאותם החלקים שזיהיתם וממה אותם חלקים חוששים שיקרה ללא נוכחותם בחייכם?

במה טיפול IFS יכול לעזור?

טיפול ב-IFS יכול לעזור עם גורמי לחץ כלליים בחיים כמו אבל, קשיים בזוגיות, בעיות בקריירה ויכול לעזור בחיזוק החוסן וההערכה העצמית.

למרות שהוא לא פתולוגי (כלומר, לא יעלים את האבחנה לגמרי), הוא עשוי לטפל במספר בעיות ומצבים של בריאות הנפש, ביניהם:

• חרדה.

• הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית (OCD).

• הפרעה דיכאונית קשה.

• הפרעה דו קוטבית.

• הפרעת זהות דיסוציאטיבית.

• הפרעת אכילה.

• התמכרויות.

בנוסף, על פי מחקרים פסיכותרפיה יכולה להועיל למערכת החיסון.

היתרונות של טיפול IFS

במחקר שנערך על נשים בקולג' עם דיכאון בינוני עד חמור נמצא שלטיפול IFS יש את היתרונות הבאים עבור המשתתפות במחקר:

• נותן למשתתפות כוח, על ידי מנהיגות עצמית, בהשגת איזון פנימי.

• מקדם חמלה עצמית.

• רואה בתסמיני דיכאון תגובות נורמליות לגורמי לחץ או טראומה, במקום אבחנה.

• מספק הבנה טובה יותר של העצמי.

• מכין לקושי רגשי בעתיד.

• מבהיר ומתקן תפיסות שגויות נפוצות לגבי טיפול.

יעילות הטיפול

טיפול IFS נוסד בשנות ה-80, אך עדיין, איננו נחקר לעומק.

עם זאת, הן במחקר על נשים בגילאי קולג' והן במחקר על חולים עם דלקת מפרקים שגרונית (RA) הוכח שטיפול ב-IFS מפחית סימני דיכאון. במחקר RA, טיפול IFS נקשר גם להפחתה בתסמיני הכאב.

בשנת 2015, טיפול ב-IFS נוסף לרישום הלאומי של מינהל התמכרות לסמים ובריאות הנפש לתוכניות ופרקטיקה מבוססות ראיות בשל יעילותו המוכחת במחקר RA.

הצלחתו בשיפור הרווחה הנפשית (well-being) זיכה אותו בתואר- טיפול אפקטיבי.

בנוסף, הטיפול סומן כמבטיח עבור המצבים הנפשיים הבאים:

• פוביות למיניהן, כמו גם התקפי חרדה.

• הפרעת חרדה כללית.

• מחלות גופניות וכאב כרוני.

• חוסן נפשי.

• הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD).

• דיכאון ותסמיניים דיכאוניים (Haddock et al, 2017).

מה חשוב לקחת בחשבון?

כמו עם סוגים אחרים של טיפול, כשאנו מתחילים להתמודד עם הבעיות שלנו, אנו עלולים להרגיש גרוע יותר לזמן מה, לפני שנרגיש טוב יותר.
מידה של זה היא נורמלית, אבל אם אתה מוצא את עצמך עוסק בפגיעה עצמית או חווה מחשבות אובדניות, עליך לדבר עם המטפל שלך ולשקול להפסיק או להאט את סוג הטיפול הזה.

אם יש לך סכיזופרניה או שאתה מתמודד עם אשליות אקטיביות או פרנויה, ייתכן שזה לא סוג הטיפול המתאים לך.

הביקורת על טיפול מסוג זה כוללת אי טיפול בבסיס נוירוביולוגי כלשהו של בעיות בריאות הנפש. בנוסף, מספר תביעות משפטיות טענו שמטפלים ב-IFS דחפו אותם "לשחזר זכרונות" של טראומה מודחקת.

איך מתחילים?

אם אתה מעוניין לנסות טיפול IFS, חלק זה ידון כיצד למצוא מטפל לסוג זה של טיפול ולמה אתה יכול לצפות בתחילת הדרך הטיפולית.

ניתן למצוא מטפל מוסמך לפי אזור מגורים.

בארץ הוקם מרכז ל-IFS, ע״י ד"ר אסנת ארבל ועינת ברונסטין.

אצלנו במכון ניתן להתחיל טיפול IFS באיזור ירושלים, עם דר׳ נירית שלמון ביטון

אנו ממליצים לשקול את ההעדפות לטיפול לפני כן כמו- האם ההעדפה היא לטיפול מקוון או פרונטאלי.

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

What Is Internal Family Systems Therapy? Written by Hope Gillette on December 7, 2021. https://psychcentral.com/health/internal-family-systems-therapy

Haddock SA, Weiler LM, Trump LJ, Henry KL. The Efficacy of Internal Family Systems Therapy in the Treatment of Depression Among Female College Students: A Pilot Study. J Marital Fam Ther. 2017 Jan;43(1):131-144. doi: 10.1111/jmft.12184. Epub 2016 Aug 8. PMID: 27500908.

Schwartz RC. Moving from acceptance toward transformation with Internal Family Systems Therapy (IFS). J Clin Psychol. 2013 Aug;69(8):805-16. doi: 10.1002/jclp.22016. Epub 2013 Jun 27. PMID: 23813465.