התכנית להנחיית קבוצות בשילוב אמנויות בבר אילן - אריאלה ברזל

ראיון עם אריאלה ברזל

לימודי הנחיית קבוצות

בשילוב אמנויות

ראיון עם אריאלה ברזל

 

לקראת פתיחת הלימודים בתכנית ההכשרה להנחיית קבוצות בשילוב אמנויות, במסגרת היחידה ללימודי המשך של ביה"ס לעבודה סוציאלית באוניברסיטת בר אילן, קיימתי ראיון עם מרכזת התוכנית ובעלת המכון להנחיית קבוצות בשילוב אמנויות, גב' אריאלה ברזל,  פסיכודרמטיסטית מנוסה, מטפלת ביצירה ובהבעה, מנחת קבוצות ומדריכה.

 

קריאה נעימה!

 

קרין אמיתי,

עו״ס קלינית, MSW

 

  

ספרי לי על עצמך ועל הדרך המקצועית שעשית, שהובילה לאינטגרציה בין תחום האמנויות להנחיית קבוצות. 

"למדתי חינוך יצירתי בסמינר הקיבוצים, בתרגיל הראשון בוועדת הקבלה ביקשו ממני לבצע תרגיל באימפרוביזציה.  תוך כדי התרגיל, גיליתי דברים שלא ידעתי שיש בי.  בכלל, הייתי נערה ביישנית ובלימודים שהתחלתי שם ולאחר מכן המשכתי במסגרות שונות גיליתי שיש לי קול ואני יכולה לשיר ולשחק.  לא גדלתי עם אמנויות כילדה קטנה, מעבר לביקורים במוזיאון, אבל בהמשך חיי האמנויות גידלו אותי.  זו המשיכה לתחומי האמנויות. כל הלימודים תמיד התקיימו בקבוצות וראיתי כמה כוח יש למרחב הזה". 

 

אחרי סמינר הקיבוצים עברה אריאלה ללמוד תרפיה ביצירה והבעה בלסלי קולג', שם התקיימו הלימודים בקבוצות וכללו 4 תחומי יצירה – אמנות פלסטית, תנועה, מוזיקה ופסיכודרמה. 

לאחר הלימודים עבדה בתחנה לבריאות הנפש והעבירה שם קבוצה בשימוש באמנויות ובפסיכודרמה.

כפי שלמדה – לקבוצה יש התחלה, אמצע וסוף - בהתחלה עושים תרגילי היכרות, באמצע עובדים עם מה שעולה, ובסוף עושים תהליכי פרידה. 

היא קיבלה הרבה סיפוק, אבל בכל זאת הרגישה שחסרה לה הבנה לגבי רבדים נוספים שמתקיימים בחדר. היא נתקלה בחוברת שבה תוארו תהליכים אנליטיים בקבוצה, ובייחוד משכו את ליבה ההתייחסות ל'כאן ועכשיו' וההבנה של החומר הסמוי שיש לגלותו מתוך הנאמר. 

משם המשיכה ללימודי הנחיית קבוצות, לימודי פסיכותרפיה, כמו גם טיפול בגישת EMDR, ולמעשה נראה שהלימודים אינם מפסיקים לעולם…

הרושם הוא שכל קבוצה ומפגש בין-אישי הוא הזדמנות ליצירה וגילוי תוך-אישי. 

 

מהי נקודת המפגש בין הערך המוסף של השתתפות בקבוצה לבין הערך המוסף של האמנויות ככלי ביטוי וכיצד נקודת מפגש זו תורמת לתהליך האישי של כל משתתף בקבוצה ולקבוצה כשלם?  

״הן האמנויות והן המילים הן דרך להבין את הנסתר דרך הגלוי, ושתיהן גם יחד מאפשרות גם הסתרה של דברים שלא נאמרים.  זהו תפקיד כפול שמאפשר התבוננות בחומרים שעולים.  כך או כך הן מהוות ׳מלשינות׳ של הלא מודע, שיוצא ומספר את הסיפור של מה שקורה ב'כאן ועכשיו' של הקבוצה, דרך ה'שם ואז' שלה. כמובן שהסיפור הוא גם תוך-אישי, גם בין-אישי, גם קבוצתי וגם חברתי. השאלות שאנחנו שואלים את עצמנו כמנחים -  לא משנה כיצד ובאיזה אופן הן מבוטאות - הן מה החרדה ומה המשאלה של הקבוצה בכל רגע נתון ומהם הקונפליקטים הלא מודעים, שמעסיקים את הקבוצה כשלם״. 

 

מתיאור התוכנית נשמע שההיבט האמנותי מאוד מגוון ורחב – מה מידת ההעמקה בכל אחד מתחומי האמנויות והאם קיימים לדעתך יתרונות דווקא להתבוננות הרוחבית לעומת בחירה בהעמקה בסוג אחד? 

״אני מאוד אוהבת מגוון.  אני לא מחפשת העמקה באופן יזום, אני מאמינה שההתבוננות העמוקה תבוא מהנפש מעצם אפשור המפגש הקבוצתי, המתמקד בהבנה של מה שקורה בחדר, מההתבוננות בתהליך באופן מושכל ומפענוח המטריצה הקבוצתית והחומרים שהיא מעלה באופן ספונטני.  באמצעות מגוון של תחומי אמנויות אנחנו פותחים את הדלת לאפשרויות הנסתרות מהמשתתפים בקבוצה וגם מעצמנו כמנחים. אנחנו יוצרים כמו גן שעשועים, שהאמנויות הן כמו צעצועים לפתחה של הנפש והמגוון מזמין, מאפשר ומאיץ.  המוקד בעיניי הוא למצוא את המעצורים וההתנגדויות - גם כאן לא משנה כיצד הם מבוטאים -  ולעבוד איתם ודרכם, לפרום את הקשרים, כדי לאפשר חקירה וגדילה אישית, בין-אישית ושל הקבוצה כאחד.  מי שמגיע ללמוד אצלנו מקבל הזדמנות להכיר ולעבוד עם כלים מכל אחד מתחומי האמנויות ובעיקר לומדים להתבונן בקבוצה על מרכיביה ועל השלבים שלה ולנסות לעשות שימוש נכון ומדויק בכלים מכל אחד מהתחומים ולאפשר ביטוי דרכם. המטרה היא להתבונן ב'כאן ועכשיו' בחדר וללמוד משהו על ההתנהלות בעולם. 

במקום שהמילים נגמרות - מאפשרות האמנויות ביטוי לעולם שמעבר למילים.

וכשהאמנויות מתבטאות ללא מילים - באות המילים ונותנות ליצירה ממד נוסף.

 

מהם הכישורים האישיים ונקודות החוזק שאת סבורה שחשוב שיהיה בפונים ובמתעניינים בתכנית ההכשרה?   

״אנשים שמעניין ומסקרן אותם מגע בין אנשים. לא מוכרחים לבוא עם הרבה ידע בכלל.  הראיונות לתכנית שלנו הם קבוצתיים ואנו מתבוננים בהתנהלות בתוך הקבוצה, באופן בו הם מתמקמים בה וכיצד הם מקשיבים למה שקורה בה  ומבטאים את עצמם.  הראיון הקבוצתי כשלעצמו, שהוא סדנה בשילוב אמנויות, נותן למשתתפים טעימה מההתנסות וממיין בעצמו את מי שבא לחפש רק כלים ולא באמת לעבור תהליך משמעותי של הרחבת עולמו המנטלי והרגשי על מנת להיות מסוגל להנחות קבוצה כווירטואוז ולהביט לנפש הקבוצה בעיניים...״

״אני שומרת על צניעות ופתיחות ברמת הידיעה מי מתאים ומי לא, מכיוון שהניסיון המקצועי והאישי לימד אותי שההתנסות במהלך הלימודים והלמידה התיאורטית המעמיקה, יכולות להוציא מאנשים היבטים שמפתיעים אותם ואת מי שמסביב, לאפשר גילוי ולשנות כמעט כל תחום ב. אני חושבת שבסופו של דבר מנחה טוב הוא מנחה שיודע להכיל מורכבות ולא פוחד מקונפליקט. פחד של המנחה מקונפליקט ומתוקפנות יכול להוות סכנה לקבוצה. במהלך הלימודים אצלנו אנחנו מתיידדים עם הפחד, עוברים דרכו ועובדים איתו כדי לבסס חוסן וחוזק של מנחה, שיכול להיות נוכח בקבוצה באופן קשוב ופתוח, שמזמין באופן אותנטי את המשתתפים לחקירה ולמידה באמצעות ההשתתפות בקבוצה״.

 

ניכר בשיחה עם אריאלה כי האותנטיות מגיעה מהנכונות לצעוד בדרך שאתה מלמד הלכה למעשה. 

  

האם העובדה שהתוכנית פתוחה למגוון רחב של אנשי מקצוע מאפשרת הפריה הדדית מנקודות מבט שונות והאם יש גם חסרונות לשונות הרבה?  

"הגיוון מאפשר חיים בקבוצה. מוציא אנשים מהחליפה שלהם, משחרר אותם מהעניבות של מה שחשבו שהם. מהעבודה שלי בקליניקה בקבוצות, אני רואה כל כך הרבה פעמים את החיבור של הנשמות, שקורה בין אנשים שהכי לא ציפית מהם שיתאימו לעבוד ביחד, שהופכים להיות מורי דרך משמעותיים אחד עבור השני".  

היא טוענת שאין צורך לגשר על הפערים בידע שיש למשתתפים שמגיעים. 

לדבריה,  "הפער מתגשר לבד כשאנשים מתפשטים - מתחת לכל הפסאדות - כולם יפים וחכמים", כלומר פתיחות ונכונות ללמוד דברים חדשים, אבל גם דברים שכבר שמעת ולמצוא בהם את החדש, הלא מובן מאליו, המפתיע – מביא ליצירה של דברים שלא חלמת וציפית״. 

אריאלה מאמינה, למשל, שמנהלת בית ספר, עם הבנה של תהליכים קבוצתיים, יכולה לייעל את העשייה, בין המורים שבניהולה. זה מתבטא אפילו בתהליכים פשוטים לכאורה, כמו הפקת פרויקט לחנוכה, כאשר היא מבינה ופורמת במשפט קצר אחד את המכשולים ואת הכוחות של הקבוצה בה חדר המורים שלה פועל, מתנהל ועובד. 

  

ראיתי שחלק מהלימודים כוללים עבודת שדה – באילו מסגרות מדובר והאם ההדרכה נעשית גם היא בקבוצה?  

״אנחנו מאפשרים למשתתפים בתוכנית לבחור את המסגרת שהם רוצים. יש לנו מאמנת עסקית, שגם היא יכולה לסייע לחבר בין המשתתפים לבין מסגרות שאפשר להעביר בהן קבוצות. ההדרכה על הפרקטיקה מתקיימת בקבוצה וכוללת התבוננות בחומרים שמגיעים מהשטח וכמובן גם בנעשה בהווה שלה ובדינמיקה בין משתתפיה ובינה לבין המדריך״. 

 

האם השתתפות בתוכנית ההכשרה מעשירה ומרחיבה גם את האמנות של טיפול פרטני?  והאם את עושה מעברים בין עבודה פרטנית לעבודה קבוצתית? 

״אני מאמינה שכן. יש את המשפט המפורסם של דונלד ויניקוט "אין תינוק בלי אם". אותו דבר עבור היחיד: אין יחיד בלי קבוצה

כשמטופל מספר על תפקידים שלקח על עצמו, ניתן להתבונן באופן שבו פגש את הקבוצה בה נולד והתחנך ואת הביטוי של חווית החיים שלו בזוגיות, בעבודה ולמעשה בכל קבוצה שהיא. 

בעבודה קבוצתית אנחנו מאמינים שאין דבר כזה שמישהו הוא רק משהו אחד. נניח אין מישהי שהיא רק "׳לדה טובה׳ ומישהו שהוא רק ׳בעייתי׳. 

בכל אחד מהמשתתפים נוכחים כל החלקים, פשוט רק חלק בא לידי ביטוי.  המפגש עם הקבוצה, בה נפגשים עם כל החלקים של כולם, מאפשר בחינה והתנסות בחלקים אלו, יציאה מהמוכר והרחבת רפרטואר התפקידים. 

מטופלים שלי לפעמים עוברים מעבודה פרטנית לקבוצתית, ולפעמים דברים שהגיעו למיצוי בטיפול פרטני ממשיכים את תהליך החקירה וההתנסות בקבוצה״ 

  

ראיתי שיש בתכנית קורס שמיועד להבנה של ריבוי זהויות בחברה בכלל ובקבוצה בפרט. 

ספרי לי קצת על החשיבה מאחורי קורס כזה והביטוי המעשי שלו בפועל. 

״אנחנו חיים בחברה מרובת-זהויות ויש לזה המון משמעות, שחשוב להכיר בה ולהתייחס אליה. למשל אדם ערבי או חרדי בקבוצה, גבר בקבוצת נשים או להיפך. כיצד הם משתלבים, מה המשמעות של היותם עם זהות אחת שונה מיתר חברי הקבוצה, מה המשמעות של ההשתייכות של המנחה לקבוצה כזו או אחרת. אם הוא משתייך לקבוצה השולטת בחברה לעומת המשתתפים או להיפך כיצד זה משפיע על בניה של אמון.  בנוסף לכך, יש בקורס התייחסות מיוחדת לעבודה עם קבוצות של אוכלוסיות מיוחדות״. 

  

יש  בתכנית  התייחסות להיבטים העסקיים והמעשיים של המנחים המסיימים. האם ישנה גם התייחסות במהלך הלימודים כיצד לעשות את ההתאמה של הנלמד בתכנית לתחום העיסוק / עניין ספציפי של כל משתתף?  

״בעיני ההתייחסות לפן העסקי חייבת להיות חלק מכל תוכנית הכשרה שהיא. אנחנו מלמדים את הכישורים של העבודה אבל חשוב גם ללמד את הבוגרים לזהות את החזון שלהם, לגבש זהות מקצועית, לשלוח את לחמם על פני המים ולייצר לעצמם את העבודה שהם מעוניינים בה. הדבר נעשה גם דרך הליווי העסקי וגם בהדרכה הקבוצתית. כלומר ניתן מענה מקצועי הן להנחיה עצמה, והן לאופן התרגום של זה לתעסוקה״. 

 

מה שלושת הטיפים המנצחים שלך למנחה הקבוצות המתחיל?   

״בכללי, להיות נכון להיות תלמיד, לבוא עם רצון ללמוד ועם פתיחות. בהקשר הזה, קודם כל להנחות עם הדרכה צמודה, כי עולם הנפש הוא קודש הקודשים, קבוצה היא עוצמתית מאוד, יש בה כוחות בונים וכוחות הרס עצומים והידע הוא מורכב. 

דבר שני, להחזיק דיאלקטיקה בין מוכנות לגמישות -  כדאי למנחה להכין את עצמו ממפגש למפגש, אך עם זאת להיות נכון להקשיב למה קורה באותו יום בקבוצה, לפענח ולראות האם מתאים להמשיך כמתוכנן או להתאים משהו אחר באופן יותר ספונטני. 

דבר שלישי ואחרון, והוא מתחבר לראשון, להיות אמיץ! לזכור לא לקחת אישית אם תוקפים אותך בקבוצה, לשמוח מזה אפילו, שהקבוצה לא צריכה להיות ׳קבוצת סוכר׳ כדי להגן על המנחה מפני הפחדים שלו. 

 

כלומר כמו שאמא משבחת את הריאות של התינוק הצווח שלה? 

״כן, ממש ככה…״, אריאלה צוחקת, ״לשמוח שהוא מביע חוסר שביעות רצון ממשהו ולא להתפרק מזה, להתגונן, להישבר, ולא לנסות להתאים אותו לצרכים הנרקיסיסטיים שלו. מנחה בקבוצה מציע תיקון לחווית הורות שלא יכלה לעמוד מול בדיקות אמון ותוקפנות״. 

  

האם תוכלי לשתף בתהליך שזכור לך במיוחד שעבר משתתף או משתתפת בקבוצה שהנחית?  

״אני נזכרת בכל אלו שהחלו את דרכם בקבוצה והיה נראה שהם באו הכי תוקפניים ועם הכי הרבה התנגדות וסקפטיות.  לא קל לעמוד מול זה, אבל מנחה שמשכיל לאפשר בצורה טובה דיה את הביטוי הזה, עושה להם שירות היות והם אלה שלרוב מפיקים הכי הרבה מהקבוצה ועושים תהליכים משמעותיים וייצאו אסירי תודה על ההזדמנות שניתנה להם.  במובן הזה נקודת ההתחלה לא בהכרח מעידה על נקודת הסיום והיכולת להיות מופתע היא חלק מהתהליך״. 

  

לסיכום, נראה לי שמי שמבקש לעצמו דרך מרתקת, מלאת חיים,

אתגר וצמיחה אישית ומקצועית דרך עשייה של הנחיית קבוצות

ותוך שימוש באמנויות כביטוי,

מי שאמיץ ומוכן -

מבטיח לעצמו לצאת ולהגיע למקומות מופלאים.

 

מוזמנים/ות לקרוא עוד ולהצטרף לתכנית-

נותרו מקומות ספורים וההרשמה מסתיימת בימים אלו ממש

 

 

קרין אמיתי,

מכון טמיר,

נובמבר 2019

1 תגובה

  • קישור לתגובה אריאלה ברזל שבת, 22 אוגוסט 2020 19:21 פורסם ע"י אריאלה ברזל

    תודה לאיתן טמיר מ"מכון טמיר לפסיכותרפיה" ולקרין אמיתי על ההשקעה בראיון הזה.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021