חיפוש המטפל המומלץ עבורי:

מה זה טיפול בשיטת ACT? | טיפול באמצעות קבלה ומחויבות 2018

דרג פריט זה
(25 הצבעות)
טיפול ACT טיפול ACT

 

מה זה טיפול ACT?

טיפול קבלה ומחויבות

Acceptence and Commitment Therapy

 

ACT, טיפול בקבלה ובמחוייבות, הוא טיפול פסיכולוגי מעניין ויצירתי ביותר, מהגל השלישי של CBT, אשר פותח ע"י Hayes בסוף שנות ה-90. שיטה זו מציעה מעל ל-100 טכניקות טיפוליות, מתוכן ניתן לבחור ולהתאים לכל מטופל באופן אינדיבידואלי. רבות מהטכניקות הללו מלמדות מטאפורות העוסקות בחוסר התוחלת שבהתנגדות לסבל- רגשות מכאיבים ותכנים מטרידים העולים בתודעה.

לאחרונה, הייז הגדיר את הגישה כ "התערבות פסיכולוגית המבוססת על הפסיכולוגיה ההתנהגותית, וכוללת מיינדפולנס ותהליכי קבלה, מחויבות והתחייבות לשינוי התנהגותי, עד ליצירת גמישות פסיכולוגית"

 

לפי גישת ACT, ההפך משליטה הוא קבלה - תגובה לכל רעיון ורגש בגישה פתוחה ובעיניים פקוחות, עם יחס חומל לעצמנו ולאחרים ובחינת המציאות לאשורה. על מנת שנוכל לייצר שינוי, עלינו לאפשר לעצמנו לחוות את רגשותינו ולחוש כיצד הם גורמים לנו להתנהג.
החלופה הברורה להימנעות מחוויה היא קבלה רצונית ומודעת של שלל אירועים פסיכולוגיים, גם כאלו הנתפסים כשליליים, מבלי לנסות לשנות את תכנם, את צורתם או תדירותם, בייחוד כאשר ניסיונות אלה פוגעים ברווחתו של האדם והאנשים סביבו. 

חשוב להדגיש שלא מדובר בסליחה או בשכחה, אלא בקבלה של תחושות פנימיות שתאפשר למטופל לקדם את רווחתו האישית. תחילתו של כל שינוי נעוץ בתהליך של קבלה (Acceptance) של הסבל הבלתי נמנע. 

קבלה של אירועים פנימיים איננה מטרה כשלעצמה, אלא אמצעי לעידוד התנהגות גמישה ויעילה, בניגוד להתנהגות אימפולסיבית ומזיקה שנובעת מכעסים ודחפים.

שיטת ACT היא דרך חיים, לא רק דרך טיפול.  

 

הרצאה על טיפול קבלה ומחויבות עם רן אלמוג

צוות מכון טמיר תל אביב ומטפלי הקליניקות העמיתות

בהרצאה על טיפול ACT עם הפסיכולוג רן אלמוג, 2016

 

 

הנה סרטון שמתאר בצורה מקסימה

איך עובד הרציונאל מאחורי טיפול ACT,

בהתמודדות עם מחשבות טורדניות:

 

טיפול בקבלה ומחויבות (ACT) וטיפול דיאלקטי (DBT)

 

טיפול דיאלקטי התנהגותי (DBT) לא רחוק במשמעותו מהטיפול בקבלה ומחויבות (ACT). שתי השיטות נולדו מתוך הטיפול הקוגנטיבי- התנהגותי אך נבדלות ממנו במספר מאפיינים. הן מתמקדות יותר בדרך שבה נוצרות מחשבות חיוביות, מאשר בשינוי המחשבות עצמן לכיוון חיובי.


מה דומה ומה שונה בין שתי השיטות?


שתי השיטות מדגישות את הקבלה, הקשיבות (מיינדפולנס) ויעילות של פעולה התנהגותית.

הפרסום המחקרי הראשון על טיפול שיטת ה-ACT הופיע מספר שנים לפני הפרסומים הרשמיים של DBT, אך בגלל הצורך לאסוף עוד ראיות מחקריות לקח זמן עד שהשיטה התפרסמה והתבססה. בעוד ה-ACT מציעה תאוריה מקיפה על ההתנהגות האנושית ונוטה לניתוח קליני של התנהגות, ה-DBT נוטה לכיוון פרקטי יותר ומציעה דרכים פרגמטיות לטיפול במצוקה הנפשית. גישה זו קשורה יותר לטיפול התנהגותי מסורתי.

מבחינת ביסוס מחקרי, ישנם לא מעט מחקרים שתומכים ביעילות של ה-DBT בתחומים העיקריים אליהם השיטה מיועדת, כגון נטייה לאובדנות ושימוש בחומרים ממכרים. ה-ACT נחקרת במגוון רחב יותר של תחומים ושל הפרעות והעדויות מלמדות על יעילות גבוהה. 

 

 

 act therapy cbt
 
 
 
 
לפני מספר שנים, שיטת ההתערבות הפסיכולוגית של ACT לטיפול בכאב כרוני הפכה פופולרית, טיפול בקבלה ובמחוייבות ACT (Acceptance and commitment Therapy). ACT הוא שילוב של CBT, DBT ומיינדפולנס. 

טיפול ACT מתאים גם לטיפול בהתמכרויות. ACT נחשב כטיפול התנהגותי קוגניטיבי אשר יש לו מן המשותף עם שיטת 12 הצעדים.

 

 

גמישות ונוקשות פסיכולוגית 

 

  • קבלה של חוויות פנימיות- עד כמה אני מוכן לתת לחוויה להיכנס אלי.
  • הפרדה קוגניטיבית – היכולת לקחת מרחק מהמחשבות מבלי לתת להן מעמד עליון באופן שמנהל את חיי.
  • מגע עם הרגע הנוכחי- להיות ב"כאן ועכשיו" מסיבה פרגמטית והתנהגותית. אם אני לא ברגע הנוכחי, קשה לי מאד להגיב לסיטואציה באופן אפקטיבי. רק כשאני במגע עם החוויה אני יכול להגיב בצורה הכי יעילה ורגישה קונטקסטואלית.
  • העצמי כקונטקסט- עצמי קונטקסטואלי, מגע עם האספקט של העצמי, שהעצמי הוא מן מרחב פתוח שמחזיק את החוויות והתכנים המנטליים.
  • הבהרת ערכים- ממה אכפת לך, מה חשוב לך, מה נוגע בך
  • פעולה מחויבת- היכולת לאמץ דפוסי פעולה אפקטיביים שיותר מתאימים לערכים שלי.
  • הפרדה קוגניטיבית- מה עושה השכל שלנו? השכל שופט את המציאות, מנסה לפתור בעיות, מחווה דעות על דברים, מודאג מדברים, עוסק בנוגע לתחזיות בעתיד, עוסק בניתוחים של העבר. לפעמים הוא נהדר ולפעמים הניהול שלו לא יעיל בנוגע לחיים. צריך להזיז את המיינד הצידה לפעמים, רק לפרקים אנו מצליחים לצאת החוצה מתוך המחשבות ולהתבונן במבט על.
  • נכונות / Willingness

 

 

 נוקשות פסיכולוגית כוללת - 
 
 
 
  • הדבקה קוגניטיבית - הקוגניציות הופכות להיות מקור הרגולציה שעליו אנו מבססים את תפיסת העולם, הזדהות עם מחשבות.
  • הצמדות להמשגות אודות העצמי - העצמי כתוכן, נצמד או מזדהה באופן מאד נוקשה לגבי כל מיני נרטיבים על העצמי, בלי יכולת לתפוס מהם מרחק, יכול להיות גם טובים וגם רעים.
  • הצמדות יתר לעבר או לעתיד - רומינציות או דאגנות יתר, תשומת לב נוקשה- מוביל לכך שהמגע שלי עם הרגע הנוכחי הופך להיות מצומצם.
  • היעדר מגע עם ערכים והיעדר בהירות באשר אליהם.
  • פסיביות או פעולה לא אפקטיבית: נכללת פה גם אימפולסיביות.

 

יעילות של טיפול בקבלה ומחויבות (ACT)

שיטת ACT  נחקרה ועודה נחקרת לגבי יעילותה להפרעות נפשיות. היא נמצאה יעילה לטיפול בבעיות רבות, למשל:

  • הפרעות אכילה
  • נפגעי ונפגעות התעללות מינית
  • מתבגרים בסיכון
  • מתמודדים עם התמכרויות
  • הפרעות חרדה
  • הפרעות מצב רוח כמו דיכאון

הגרסה הראשונה של ACT נקראה "הרחקה מקיפה״ (Comprehensive Distancing).

היא כללה שישה תהליכי ליבה: קבלה, דיפוזיה, התחברות לרגע הנוכחי, לעצמי כקונטקסט, לערכים ולעשיית פעולה. 

במחקר מטה אנליזה, שבחן את יעילות השיטה, נותחו 18 מחקרים שאוששו את ההשערות. כאשר נבדקה בנפרד משאר הגישות הפסיכולוגיות, נמצא כי ל-ACT יש אפקט חיובי ב-66% בהשוואה לקבוצות הביקורת (קב׳ המתנה, קב׳ פלצבו או קב׳ טיפול ״רגיל״) בתוצאות של הפרעות דיכאון וחרדה, אולם לא נצפה יתרון משמעותי לגישה מול הגישות הפסיכולוגיות- התנהגותיות הקיימות.

באחד המחקרים נמצא גודל אפקט קטן לטובת ACT (מול CBT), אולם הוא לא היה מובהק.

התוצאות מבטיחות, בעיקר לאור העובדה כי זוהי גישה שקיימת רק שני עשורים.

 
 
 
סיכמו: מאיה רסניק, סמדר שטינברג, יעל טל
 
 
 
 
מקורות:
Hayes SC, Luoma JB, Bond FW, Masuda A, Lillis J. Acceptance and commitment therapy: model, processes and outcomes. Behaviour research and therapy. 2006;44(1):1–25.
Hayes, S. C., Levin, M. E., Plumb-Vilardaga, J., Villatte, J. L., & Pistorello, J. (2013). Acceptance and Commitment Therapy and Contextual Behavioral Science: Examining the Progress of a Distinctive Model of Behavioral and Cognitive Therapy. Behavior Therapy, 44(2), 180–198. http://doi.org/10.1016/j.beth.2009.08.002
Hofmann SG. Acceptance and commitment therapy: New wave or Morita therapy? Clinical Psychology, Science and Practice. 2008;15:280–285.
Powers M.B. · Zum Vörde Sive Vörding M.B. · Emmelkamp P.M.G. (2009). Acceptance and Commitment Therapy: A Meta-Analytic Review. Psychother Psychosom 2009;78:73–80
(DOI:10.1159/000190790)
 
 
Pull CB. Current empirical status of acceptance and commitment therapy. Current Opinion in Psychiatry. 2009;22(1):55–60.
 
 
https://contextualscience.org/differences/similarities_between_act/dbt
 
 

Google

טיפול ACT טיפול באמצעות קבלה ומחויבות
Rated 5/5 based on 20 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

חזרו אלי להכוונה טלפונית !


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט ללא עלות והתחייבות ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il