פחד מניתוח ומרופאים | טיפול והכנה לקראת ניתוח בהרדמה 2019

דרג פריט זה
(3 הצבעות)
חרדה מניתוח - כלים, טכניקות וטיפול חרדה מניתוח - כלים, טכניקות וטיפול

 

איך מתמודדים עם פחד מניתוח?

 

מהי חרדה מניתוח?

פחד מניתוח, או חרדה לפני ניתוח, הוא פוביה - פחד שעלול לגרום להימנעות מניתוח הכרחי אשר בלעדיו נשקפת סכנת חיים לאדם. כל פרוצדורה רפואית פולשנית עלול לעורר חרדה קיצונית: ניתוח בהרדמה כללית, קולונוסקופיה, ביופסיה, ניתוח פלסטי , ניתוח כירורגי , ניתוח בריאטרי , ניתוח קיסרי , ניתוח שקדים אצל ילדים ועוד.

 

 

מה גורם לפחד מניתוחים?

גורמים רבים יכולים להוביל לפחד מניתוחים:

 

  • חוויה שלילית קשה מהעבר המתקשרת לניתוח
  • פחדים המתקשרים לתוצאה של הניתוח (פחד מהלא נודע, פחד מהמוות, השלכות על החיים שאחרי הניתוח)
  • חשש מהידבקות בחיידקים במרכז רפואי
  • פחד מאובדן שליטה
  • פחד מהכאב הכרוך בניתוח

 

ויש עוד. כמו בכל פוביה, הסימפטומים הפיזיים משתנים מאדם לאדם ותלויים ברמת הפחד אך לרוב מערבים תחושת חרדה ואימה, קוצר נשימה, דופק לב מואץ, זיעה, בחילה, יובש בפה ורעידות.

 

 

 

האם מצב רוח שלילי משפיע על תוצאות ניתוח רפואי?

מחקר חדש חושף שהתשובה המפתיעה היא כן. במחקר בו נבחנו תוצאות של ניתוחים שעברו 230 משתתפים (הכוללים 120 נשים ו-110 גברים בגיל ממוצע של 55) ואשר התבקשו לפני הניתוחים לענות על שאלון הבודק את מצב הרוח שלהם, נמצא שמי שניגש לניתוח עם מצב רוח שלילי נטה יותר לסבול מבעיות במהלך הניתוח בהשוואה לאנשים שהיו עם מצב רוח חיובי יותר.

דוגמא לבעיות שכאלו הן מחסור במחצן, לחץ דם נמוך או גבוה מדי, דימום או קצב לב נמוך מדי לאחר ניתוח ועוד.

החוקרים מדגישים שאין צורך להגיע לניתוח עם מצב רוח מרומם (שזה כמובן לא פשוט ואפילו מזויף) אך חשוב למצוא את הדרך והכלים להתגבר על התחושות השליליות.

relaxation before medical operationעל מנת להתמודד עם פחד מניתוחים על האדם קודם להיות מודע לדרך בה הפוביה משפיעה עליו.

חרדה היא תחושה חזקה.

אחד מהתפקידים של חרדה הוא להגן עלינו מסיטואציות מסוכנות.

החרדה מגנה עלינו בכך שמאפשרת לברוח מאירוע מסכן חיים במהירות, תגובה שידועה בשם fight or flight (לחימה או בריחה).

זו הסיבה לכך שכשאנו חשים חרדה אנו חשים בסימפטומים פיזיים מסוימים כמו קצב דפיקות לב מואץ.

חשוב להבין שהסימפטומים הגופניים שאנו חשים הם טבעיים וכלל לא מסכנים אותנו.

עכשיו שאנו מבינים את הרציונאל מאחורי התחושות המוזרות הללו אפשר להמשיך לשלב הבא, שהוא להבין מדוע תחושת החרדה מציפה אותנו אם בכלל לא נשקפת לנו סכנה? התשובה טמונה בחיי היומיום. אנו חשים תחושות פחד לאור כל מני סיטואציות חדשות ולא מוכרות לנו אבל ברגע שאנחנו לומדים להכיר אותן אנחנו באופן טבעי מפתחים אסטרטגיות התמודדות עם אותן סיטואציות כך שהן כבר לא כל כך מפחידות אותנו.

אבל כאשר האדם צריך לעבור ניתוח מדובר כמעט תמיד במקרה חדש. רובנו לא עוברים ניתוחים כדבר שבשגרה ולכן באופן טבעי נגיב לניתוחים כמו שנגיב לכל סיטואציה חדשה ולא נוחה לנו – בתחושת חרדה (רמת החרדה תלויה באדם כמובן).

אנשים מתמודדים עם החרדה העולה לפני ניתוח בדרכים שונות: חלקם מנסים למנוע את החרדה או הלחץ הנפשי על ידי קריאת מידע רלוונטי או על ידי שיתוף אנשים בנוגע לחששות שלהם. אחרים מסיחים את עצמם על ידי קריאה או פעילות גופנית או טכניקות הרגעה כמו נשימת נשימות עמוקות ואיטיות. חלק מקשיבים למוזיקה, שזה על פי כמה מחקרים הוכיח כדבר יעיל במיוחד (הוכח כי הקשבה למוזיקה לפני ניתוח יכולה להוריד את רמות החרדה על ידי הרגעה או הסחה מגורם הפחד).

לסיכום, לכל אחד יש את הטכניקה האישית שיכולה לעזור לו. בטיפול קוגניטיבי התנהגותי המטפל נותן את הכלים הנכונים להתמודד עם מצבי חרדה ופוביות ויחד יוצאים המטפל והמטופל לתהליך בו הם מוצאים את הטכניקות שמשפיעות על המטופל בצורה הטובה ביותר. כמובן שזה רק קצה הקרחון, בטיפול קוגניטיבי התנהגותי עובדים על המחשבות השליליות שמביאות לפחדים ולחרדות מהם האדם סובל והכל קורה בתהליך הדרגתי ומכיל.

 

 

טכניקות לטיפול עצמי בחרדה לפני ניתוח

הסחה היא כלי מעולה ומוכח לתפעול ושינוי המודעות, מה שיאפשר לך 'לצאת החוצה' מהלופ של התחושות והדאגות המטרידות.

 

הנה מספר טכניקות הסחה ממש שימושיות:

  • בצע פעילות ביתית פשוטה כמו שטיפת הכלים, השקיית הצמחים, תיקון כלשהו. התרכז כל כולך בביצוע פעילות זו.
  • בלה זמן בפעילות יצירה מהנה: השחלת חרוזים, עבודה בעץ, ציור, שרבוט, צביעה, רקמה, קולאז' וכל פעילות אחרת.
  • עבור על הא'- ב' וחשוב על שם של מרק לכל אות, למשל: א- אספרגוס, ב- בטטה, ג- גספאצ'ו.
  • התמקד בחיצוני ולא בפנימי. עמוד ליד החלון וספור את המכוניות החולפות על ידו. תאר את השינויים שהתרחשו בגינת הבית או בחצר הבניין במהלך השבוע האחרון.
  • הצג מחדש בדימיון רגע שמח שהתרחש בעבר, כאילו אתה צופה בסרט. השתמש בכל החושים כדי להחיות את הסצינה: נסה לדמיין את הטמפרטורה באותו רגע, את הרעשים סביבך, את איכות האור, את הרוח וכו'.
  • נסה ליצור מקצב כלשהו. שיר עם הרדיו, תופף באצבעותיך, דקלם שירה שאתה אוהב.
  • התרכז בתכנון ארוע או פעילות שאתה מצפה לקראתה או מייחל להתרחשותה. 
  • משחקים הם הסחה נהדרת: זה הזמן למשחקים בסמארטפון, משחקי קלפים, תשחץ ועוד.
  • התקשר למישהו עם חוש הומור שעושה לך את זה. המנע במכוון משיחה על הניתוח או על תסמינים שאתה חש.
  • פרגן לעצמך אמבטיה או מקלחת חמה.
  • התעמל או צא להליכה. כמה שיותר זה מצוין. התחושה אחר כך מתגמלת.

 

צרו עמנו קשר כעת לשיחת הכוונה ללא עלות

כדי לקבוע פגישה ולקבל סט כלים הלקוח מתוך

גישת  הטיפול הקוגניטיבי ההתנהגותי (CBT)

להתמודדות לקראת ניתוח - 

נשתמע !

 

072-3940004

 

 

 צוות המטפלים של מכון טמיר

 

כתבה: מור צח מוכתר, מכון טמיר

 

 

 

 

קראו על פוביות נוספות:

פוביה מגוקים

אגורפוביה

פחד מאש

פחד גבהים

קלסטרופוביה

פחד מברקים ורעמים

פחד מטיסה

פוביה ממעליות

פוביה מרופא שיניים

פחד ממחלות

פחד ממוות

פחד מעכבישים

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר