מודל מעש"ה | התערבות פסיכולוגית מובנית אחרי טראומה

 

 

 

מעגלי הפגיעה הנפשית הנרחבים שנוצרו בחברה הישראלית מאז פרוץ המלחמה, חרבות ברזל, כוללים לא רק את הנפגעים הישירים אלא גם את מי שנחשפו לאירועים באופן עקיף.

 

הזינוק בכמות הפניות לעמותת ער"ן מאז 7 באוקטובר והצורך העצום בתמיכה נפשית מלמד על היקף הטראומה. 

 

נזכיר כי התגובות הרגשיות למצב הבלתי אפשרי הזה טבעיות ומזמינים לדאוג לבריאות הנפשית שלכם ושל אנשים אהובים סביב.

 

 

איך תעזרו לאדם שחווה טראומה בגלל אירוע ביטחוני?

 
 

שתי היממות הראשונות אחרי חשיפה לאירוע טראומטי הן הרגעים המכרעים ביותר לסייע לכם לשלוט בחרדה.

 

ראשית, מומלץ להתמקד במודל מעש"ה, מודל מקובל ופשוט לעזרה נפשית ברגעי חירום. 

מטרת המודל היא לסייע לאדם להחזיר את עצמו למצב שליטה תוך זמן קצר.

 

 

מודל מעש"ה

 

סיוע ראשוני בזמן חירום, אותו אנו מציעים כמוקד טלפוני במכון בתקופות משבר ביטחוני, מתבסס על כמה מודלים ישימים ומבוססי מחקר.

 

אחד מהם הוא מודל מעש"ה, שפותח על ידי ד"ר משה פרחי והתקבל בברכה ככלי פעולה נפשי לסיוע במצבי חירום,

המודל מצריך זמן פעולה מועט, בין דקה לשתיים, ולעיתים אף פחות. המשמעות היא שכל אחד, גם בלי הכשרה או ידע קודמים, יכול לסייע לאנשים במצב זמני של חרדה אקוטית.

השימוש במודל מאפשר גם להפחית את הצורך בפינוי נפגעי חרדה לנקודות סיוע מרוחקות יותר, ולעזור להם לשוב במהירה לתפקוד רגיל.

המודל מוכר ומומלץ על ידי משרד הבריאות, אולי מפאת הנוחות שבשימוש במודל - לא צריך להיות מומחה כדי ליישם את ארבעת השלבים המרכיבים אותו. 

 

הכוונה היא להביא את נפגע הטראומה, תוך פרק זמן קצר, ממצב של פגיעת חרדה למצב של תפקוד יעיל.

 

מודל מעש"ה
מ - מחויבות:
לוודא שהאדם מרגיש שמלווה אותו מישהו שמייצג תקווה וחזרה לשגרה. התומך אמור להעניק לנפגע תחושת אמון וביטחון. לדוגמה, אפשר לומר לו: "אני כאן לצידך כמה שצריך, לא עוזב אותך".
ע - עידוד לפעילות אקטיבית:
במקום להעמיק את הפסיביות, המתחברת לחוסר אונים, הציעו לו להשתתף במאמץ ולעשות משהו שיעזור לו להגביר את תחושת השליטה.
ש - שאלות המחייבות חשיבה:
אחרי אירוע טראומטי, חשוב לחבר את הנפגע לערוץ קוגניטיבי ולא רגשי. במקום לעודד אותו לתאר מה הוא מרגיש, כדאי לשאול אותו שאלות שמעוררות מחשבה, כמו: "כמה אנשים יש אתך עכשיו?"
ה - הבניית האירוע:
עזרו לו להבין את מה קרה לפני, במהלך, ואחרי האירוע. הדגישו בפניו שהאירוע הטראומטי כבר חלף.

 

במילים אחרות, כאשר אדם חווה אירוע טראומטי, מודל מעש"ה מציע לתמוך בו, להעצים אותו בפעולה, לשאול אותו שאלות המפעילות חשיבה, ובכך לעזור לו להבין ולהבנות את האירוע.




הדגמה לשיחה של מודל מעש"ה

 

(מקור השיחה בפוסט ללא פרטי כותב שרץ אונליין)

 

 

לפנות בקול סמכותי לנפגע החרדה- חיים, אתה שומע אותי?

(לוודא שהוא אכן מקשיב, לגייס אותו בסמכותיות)

אני אתך ואני לא הולכת לשום מקום.

אני צריכה שתענה לי על כמה שאלות. 

זה מאד חשוב. אתה איתי?

(שאלות טכניות בלבד! לא שאלות לרגש!)

מתי הגעת למקום שהיה בו אזעקה?

איפה עמדת?

מתי בדיוק זה קרה?

איפה היית לפני שזה קרה?

מה עשית עשר דקות קודם?

ואז, איך זה התחיל?

ומה קרה אח"כ?

ואז, מה עשית?

איפה היה מוישי (חבר/ילד/אבא) בזמן הזה, 

ראית אותו?

מה מוישי עשה?

ומה קרה אחרי זה?

ואז, מה קרה?

זה ממש חשוב לי לדעת, מה קרה אחרי ששמעת את האזעקה ולא מצאת מרחב מוגן?

ואחרי שצעקת, מה קרה?

ואז אחרי שמישהו צעק לך להיכנס/לרדת לקרקע, מה קרה אז?

ואז?

ואח"כ?

ואיך יצאת משם?

מה עשית אחרי שיצאת?

איך נסעת חזרה?

מתי הגעת הביתה?

מה עשית דבר ראשון כשחזרת?

כלומר, שאלות טכניות בלבד! 

המכוונות אותו לספר את הסיפור מכמה דקות לפני שהאירוע התחיל ועד אחרי שהוא הסתיים.

לאחר שסיים לספר את הסיפור עם ההכוונה שלכם,

לבקש ממנו לספר את הסיפור שוב ושוב ושוב ביומיים הקרובים.

לוודא שיספר כמה שיותר.

 

בהמשך לאחר שסיפר את הסיפור ונרגע, 

אם הוא מסוגל לכך,

אפשר ללמד אותו איך לעשות את אותו הדבר עבור מישהו אחר שהיה שם ונמצא בחרדה.

לבקש ממנו להנחות את אותו אדם בחרדה,

איך לספר את הסיפור מרגע לפני ועד רגע אחרי.

ממש כפי שאתם הנחתם אותו.

חשוב להיות בפעולה שעוזרת לאחרים. 

זה מחזיר את תחושת השליטה שאבדה

 

חיים, כמו שאתה נבהלת, אז בטח גם מוישי נבהל..

אתה רוצה לעזור לו שלא יהיה מבוהל גם?

הוא לא יודע איך להרגיע את עצמו. 

נכון שאלתי אותך עכשיו מה קרה לך בדיוק,

מאז ששמעת את האזעקה ועד שהגעת הביתה?

עכשיו אתה הולך למוישי ומספר לו את הסיפור שקרה לכם כמו שסיפרת לי,

ועוזר לו לספר לך גם את כל הסיפור לפי הסדר,

מלפני שהכל התחיל עד עכשיו.

ככה אתה עוזר לו שהוא יבין מה קרה ולא יפחד. בסדר?

אתה יכול לעזור לו עכשיו?

אתם הולכים לחזור על הסיפור כמו ששאלתי אותך

שוב ושוב יחד עם מוישי במשך היומיים הקרובים, טוב?

ככה אתה עוזר גם לך וגם לו. בסדר?

בשיחה הפשוטה הזו- אתם משתמשים בארבעת ההנחיות לעזרה ראשונה נפשית.

כפי שאפשר לקרוא את התמלול של השיחה- 

זוהי שיחה פשוטה ממש.

 

שימוש לב לפשטות - כל מי שקורא את ההנחיות יכול לקיים שיחה כזו.

 

 

 

מקורות:

 

משרד הבריאות. (11 באוקטובר 2023). אגף לבריאות הנפש: התמודדות עם חרדה: תמיכה טלפונית, כלים להורים וסרטוני הסברה - עזרה ראשונה נפשית בשעת חירום - מעש"ה. נלקח מ https://www.gov.il/he/Departments/Guides/containing-anxiety?chapterIndex=2

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024