טיפול קוגניטיבי התנהגותי באינטרנט לאינסומניה (dCBTI)

טיפול dCBTI

 

טיפול פסיכולוגי

באינטרנט

לאינסומניה (dCBT)

 

 

מהי אינסומניה?

 

אינסומניה, נדודי שינה, היא הפרעה שכיחה, שהביטוי המרכזי בה הוא קושי להירדם ו/או  קושי לחזור לישון.

אינסומניה חריפה נמשכת לילה אחד עד מספר שבועות. 

 

אינסומניה כרונית היא אבחנה קלינית הנשענת משמעותית על ההיסטוריה של המטופל בכל הנוגע לשינה, מצבים רפואיים ופסיכיאטריים ושימוש בחומרים ממכרים. 

מחקרים מעלים כי לא פחות ממחצית מהבוגרים האמריקאים סובלים מרמה כזו או אחרת של קשיי שינה וכי שיעור האינסומניה בקרב מבוגרים בארה״ב הוא 14.8-22%.

ברמה המגדרית, נראה כי יותר נשים סובלות מאינסומניה לעומת גברים, הבדל שמתגבר אף יותר במהלך תקופת הבלות.

 

עוד נמצא כי אינסומניה שכיחה יותר בקרב קשישים, אנשים מרקע סוציואקונומי נמוך וכאלה שבריאותם לקויה או איכות חייהם נמוכה.

ישנם מטופלים שאצלם לא מדובר בסימפטומים קבועים אלא בכאלה שבאים והולכים. שינה שאינה מספקת נקשרה להשפעות שליליות על מצבים רפואיים רבים, בהם מחלות לב וכלי דם, מחלות הקשורות לכלי דם במוח ולאספקת דם אליו, סרטן, יתר לחץ דם וסוכרת.

 

 

איך מטפלים באינסומניה?

 

הפרעת שינה זו מובנת כאינטראקציה מורכבת של עוררות פסיכולוגית קוגניטיבית ושינוי במכניזמים של תהליכים הומאוסטטיים וביולוגיים המתרחשים מדי יממה.

ירידה בתפקוד של ״מתג״ השינה-ערות עלול לתרום לאינסומניה. במהלך השינה מתרחש חילוף איטי בין שלבים שאינם כוללים תנועות עיניים מהירות (non-REM) למחזורים של תנועות עיניים מהירות (REM).

אינסומניה, בין אם לטווח קצר ובין אם כרונית, היא מצב נפוץ ובעלת השפעה שלילית על קבוצות מטופלים פגיעות, בהן אנשי צבא בהווה ובעבר, בעלי בעיות פסיכיאטריות ורפואיות, אנשים בתקופות מעבר, כמו בלות, וקשישים. 

טיפול קוגניטיבי התנהגותי, בגרסה הייחודית שלו לאינסומניה. CBTI, טיפול קוגניטיבי התנהגותי בהפרעות שינה,  הוא טיפול הקו הראשון להפרעת השינה, עלותו הגבוהה והמחסור במטפלים בעלי הכשרה מתאימה מונע ממנו תפוצה רחבה. 

כיום צץ ה-CBTI הדיגיטלי (dCBTI), טיפול פסיכולוגי באינטרנט, שמהווה אופציה בעלת פוטנציאל להתגבר על המחסומים הללו. 

אינסומניה היא הפרעת השינה הנפוצה ביותר ונראה שההפסד השנתי בגינה בשנות חיים מתוקננות לאיכות (QALY) גבוה יותר מהאובדן שגורמים מצבים רפואיים ופסיכיאטריים אחרים. 

 

 

טיפול קוגניטיבי-התנהגותי לאינסומניה

 

בהתבסס על ראיות איתנות שעלו ממחקרים קליניים רבים, CBTI מומלץ כטיפול ראשון לאינסומניה כרונית, שכן יש לו יותר תועלת מתמשכת ופחות תופעות לוואי שליליות מטיפול תרופתי.

במחקרים השוואתיים נמצאה השיטה אפקטיבית כמו תרופות מקבוצת הבנזודיאזפינים, אך לאלה האחרונים לא היו תועלות מתמשכות לאחר הפסקת הטיפול.

 

CBTI נמצא יעיל גם עבור אינסומניה עם תחלואה נלווית מגוונת, למשל כאב כרוני, פיברומיאלגיה וסרטן השד, כמו גם עבור נשים בגיל המעבר עם שינויים בגודל כלי הדם ואצל מטופלים עם מצבים פסיכיאטריים כמו תלות באלכוהול, תסמונת דחק פוסט-טראומטית והפרעה אפקטיבית.

 

תוכנית מקוונת לטיפול קוגניטיבי התנהגותי לנשים שחורות בארה״ב, שההתמקדה ברגישות כלפי ההקשרים בהם מתרחשת נדודי שינה בקהילה זו, הראתה תוצאות מצוינות, עם שיפור משמעותי במדדי שינה (Zhou et al, 2022).

 

תועלות נוספות של השיטה הן שיפור בסימפטומים של מצבים פסיכיאטריים קיימים, בעיקר דיכאון, ואף הפחתה של מחשבות אובדניות.

למרות ההמלצות הרבות והראיות המוצקות לגבי התועלת שב-CBTI, רק מעטים מקבלים את הטיפול, בשל מחסור במטפלים עם הכשרה רלוונטית.

 

 

dCBTI - טיפול CBT דיגיטלי באינסומניה

 

 בעולם הדיגיטל ניתן למצוא יותר מ-10,000 אפליקציות התנהגותיות בתחום הבריאות, רובן מתמקדות ברגיעה, מיינדפולנס ומדיטציה.

נראה כי 10% מהבוגרים בארה״ב משתמשים באפליקציות למעקב שינה, ולתמהיל הזה מצטרפות אפליקציות dCBTI, בשאיפה לעקוף את מחסום התפוצה הדלה של ה-CBTI.

חלקן אינן זקוקות לאישור מנהל התרופות והמזון האמריקאי (FDA) משום שהן מגדירות עצמן כאפליקציות בתחום השלומות (wellness) בעוד שכאלה המגדירות עצמן באופן ״רפואי״, למשל ״טיפול באינסומניה״, זקוקות לאישור.

 

בשאלת ההשוואה בין dCBTI ל-CBTI פנים אל פנים, נערך מחקר קטן בו נמצא שלשתי השיטות היתה השפעה חיובית משמעותית על הנבדקים ביחס לקבוצת הביקורת, אך הטיפול פנים אל פנים הראה ביצועים טובים יותר מזה הדיגיטלי ביחס לאינסומניה ולסימפטומים שלאחר טיפול של דיכאון וחרדה.

 

 

 dCBTI ללא מרשם

 

 אפליקציית Sleepio מציגה פורמט של משחק וידאו עבור שחקן יחיד ב-6 ״מפגשים״ בני 20 דקות כל אחת.

 

במחקר שהשווה בין יעילותה של Sleepio לזו של אפליקציית הרשת SHE, המדריכה להיגיינת שינה, נמצא כי בשבוע ה-24 Sleepio הראתה שיפור גדול באיכות חיים הקשורה לשינה.

עם זאת, השיפור בבריאות התפקודית ובשלומות הפסיכולוגית היה מתון יותר. מבחינת תופעות הלוואי השליליות, בשבוע ה-8 לאחר הטיפול נמצא בקרב משתמשי Sleepio שיעור גבוה יותר של מדווחים על עייפות או תשישות, כאבי ראש או מגרנות, אנרגיה או מוטיבציה מופחתות ורגזנות, ביחס לקבוצה שקיבלה חינוך שינה.

Sleepio נמצאה יעילה גם עבור נשים בהריון המתמודדות עם קשיי שינה ואף הוכח כי טיפול עצמי באפליקציה עשוי למנוע דיכאון לאחר לידה (Felder et al, 2021).

 

 

 dCBTI במרשם

 

 ה-FDA שוקל לאשר את אפליקציית Somryst כטיפול ה-dCBTI הראשון במרשם עבור מבוגרים עם אינסומניה כרונית בשילוב דיכאון. 

המדובר הוא באפליקציית תוכנה הכוללת CBTI והגבלת שינה ב-6 ״מפגשים״ באינטרנט. 

יש להניח שלא כל תכניות ה-dCBTI שוות, ושכאלה הנמשכות זמן רב יותר ומשלבות יותר תמיכה קלינית אישית יהיו בעלות תועלות רבות יותר.

 

 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

 

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

 לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

עדכון אחרון

 

18 בדצמבר 2023  

 

 

מקורות:

 

Berthold J. Digital therapy for prenatal insomnia may prevent postpartum depression. News Release. University of California San Francisco. December 15, 2021.

 

Darden M, Espie CA, Carl JR, Henry AL, Kanady JC, Krystal AD, Miller CB. Cost-effectiveness of digital cognitive behavioral therapy (Sleepio) for insomnia: a Markov simulation model in the United States. Sleep. 2021 Apr 9;44(4):zsaa223. doi: 10.1093/sleep/zsaa223. PMID: 33151330.

 

Jennifer N Felder, Elissa S Epel, John Neuhaus, Andrew D Krystal, Aric A Prather, Randomized controlled trial of digital cognitive behavior therapy for prenatal insomnia symptoms: effects on postpartum insomnia and mental health, Sleep, 2021;, zsab280, https://doi.org/10.1093/sleep/zsab280

 

Zhou ES, Ritterband LM, Bethea TN, Robles YP, Heeren TC, Rosenberg L. Effect of Culturally Tailored, Internet-Delivered Cognitive Behavioral Therapy for Insomnia in Black Women: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry. Published online April 20, 2022. doi:10.1001/jamapsychiatry.2022.0653

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024