השילוש האישיותי האפל | נרקיסיסט, מקיאווליסט ופסיכופט

 

השילוש האפל, או הטריאדה האפלה, הוא פרופיל פסיכולוגי המשלב שלוש תכונות אישיות המתאפיינות במניפוליטיביות, אנוכיות, תועלתנות והתעלמות מנורמות חברתיות

 

תכונות האישיות המרכיבות את הטריאדה:

 

 

חוקרי אישיות העלו השערה לפיה גורם ליבה יחיד - שנקרא "גורם D" - עומד בבסיס תכונות שליליות רבות ומגוונות, כמו השלוש שמרכיבות שמרכיבות את צלעות הטריאדה האפלה ואחרות, כמו סדיזם ותחושת זכאות

האות "D" היא קיצור של "Dark", מילה שמתארת די טוב את הנטייה לחתור לאינטרסים אישיים בכל מחיר, גם על חשבון טובת האחרים ורצונותיהם. 

 

 

איך מאבחנים את הטריאדה האפלה?

 

פיטר ג'ונסון וגרגורי וובסטר, החוקרים שטבעו את המושג וזיהו את הגורמים המשותפים שיוצרים אותו, פיתחו ב-2010 שאלון קצרצר, בן 12 שאלות, אותו כינו “Dirty Dozen". 

 

בהשוואה לכלים אבחוניים שמעריכים נרקיסיזם, מקיאווליזם ופסיכופתיה בנפרד, שאלון “Dirty Dozen" מציע דרך מהירה וקלה יחסית לזהות את מקבץ התכונות האפלות. 

 

 

להלן תריסר ההיגדים, המדורגים על סולם של 1 (מאוד לא מסכים) עד 7 (מסכים מאוד).

 

השאלון מחולק ל-3 חלקים, צבענו כל חלק בצבע אחר: 

 

  • מקיאווליזם - היגדים 1-4 

  • פסיכופתיה - היגדים 5-8 

  • נרקיסיזם - היגדים 9-12 

 

ככל שההיגדים מדורגים גבוה יותר, כך מוערכת התכונה כדומיננטית יותר:

 

  1. אני נוטה להפעיל מניפולציות כדי להשיג את מבוקשי.

  2. השתמשתי במרמה או שיקרתי כדי להשיג מה שאני רוצה.

  3. התחנפתי לאחרים כדי לממש את רצוני.

  4. אני נוטה לנצל אחרים למען מימוש המטרות שלי.

  5. אני לא נוטה להתחרט.

  6. אני לא נוטה להיות מוטרד לגבי המוסריות של המעשים שלי.

  7. אני נוטה להיות קשוח או חסר רגישות.

  8. אני נוטה להיות ציני.

  9. אני רוצה שאחרים יעריצו אותי.

  10. אני נוטה לרצות שאחרים ישימו לב אליי.

  11. אני נוטה לחפש יוקרה או סטטוס.

  12. אני מצפה מאחרים שיעשו עבורי טובות מיוחדות.

 

 

השילוש האפל ושימוש באינטרנט 

 

המדיה החברתית היא מרחב להשתגע בו, עם אינסוף הזדמנויות להתל, לנצל ולתפעל, חלום שמתגשם עבור מי שמבקשים להשביע את הרעב הנרקיסיסטי להערצה, לממש את הנטייה המקיאווליסטית למניפולציות ואת הרעב הפסיכופתי לחיפוש ריגושים. 

 

למשל, מחקר בדק את הקשר בין תכונות השילוש לבין שימוש בדוקסינג (Doxxing), הטרדה אינטרנטית חדשה בה הפוגע חושף מידע אישי של הקורבן במרחב הציבורי, בד"כ כדי לאיים עליו. 

דרך בחינת אינטראקציה בין כמה התנהגויות אופייניות, כמו הקנטה, מתיחה ודעות קדומות, המחקר מצא שכל תכונה מהשלוש קשורה בנטייה גבוהה יותר לדוקסינג.

 

 

מחקר אחר סקר 788 בוגרים צעירים בני 18-35 והראה, כצפוי, מתאם חיובי חזק בין תכונות השילוש האפל לבין שימוש בעייתי במדיה חברתית.

מעבר לכך, לפחד מהחמצה (FOMO) היה תפקיד חשוב כמשתנה מתווך בקשר הזה, כך שמשתתפים עם ציון גבוה בטריאדה האפילה דיווחו גם על FOMO גבוה יותר.

החיבור הזה יכול להסביר את המעורבות האינטנסיבית שלהם בפלטפורמות של מדיה חברתית.

 

יש כאן מעגל קסמים - החרדה מהחמצה מזינה את הנטיות האפלות, שבתורן מגבירות שימוש בעייתי.

 

 

סגנונות הומור בשלוש התכונות

 

מחקר מעניין ניתח את הדומה והשונה בין סגנונות ההומור המאפיינים כל אחת מתכונות השלישיה האפלה (Lobbestael and Lea Freund, 2022).

 

 

להלן סיכום הממצאים:

 

  • נרקיסיסטים מעדיפים סגנונות קומיים קלילים יותר. הם משתמשים בהומור שנון כדי ליצור רושם חיובי על אחרים. הם נמשכים ונהנים מהומור חריף ומתוחכם ומגלים פחות עניין בהשתטות (שאינה משרתת האדרה עצמית. 

 

  • פסיכופתים מראים העדפה חזקה לסגנונות קומיים אפלים יותר, ומתיישרים עם הנטיות האנטי-חברתיות שלהם. הם שוריים לגבי לעג ולעג, מה שמתאים לאישיות התוקפנית והאגוצנטרית שלהם. הם עשויים להשתמש בסגנונות הומור אגרסיביים ומביסים את עצמם, המשקפים את חוסר האמפתיה וקשוחות הדעת שלהם.

 

  • מקיאווליסטים מבטאים הומור בסגנון אפל יותר, כמו אירוניה. סגנון כזה מאפשר להם לבקר או לבוז לאחרים בצורה עדינה יותר ומקובלת חברתית, מה שמתיישב עם תכנון האסטרטגי  אסטרטגי שקודם להתנהגות. השימוש בשנינות קשור כנראה ביכולת קוגניטיבית גבוהה מהממוצע, ולא בצורך להרשים אחרים.

 

 

הסרת קונדום ללא הסכמה (stealthing)

 

מחקר אוסטרלי שפרסמו Cousins ועמיתיו (2024) בחן את הקשר בין אנשים עם השילוש האפל לבין stealthing - הסרת קונדום ללא הסכמה במהלך יחסי מין.

מעבר לחשיפה האפשרית של הצד השני להדבקה במחלות מין, האקט האלים הזה מפר את האמון הכי בסיסי העומד בבסיס כל מערכת יחסים מינית בהסכמה.

 

החוקרים העלו כי לגברים עם תכונות דומיננטיות של השילוש הבעייתי, יש סיכוי גבוה יותר לעסוק ב- stealthing ואף לחוות ריגוש מיני מוגבר בתרחישים כאלה.

בנוסף, המחקר חשף קשר בין פסיכופתיה ומספר גבוה של פרנטרים מיניים לבין דיווח על מיומנות נמוכה לשימוש בקונדום (מה שנשמע לי קצת כמו אוזלת יד מכוונת). 

 

 

 

מקורות:

 

 

Barberis N, Sanchez-Ruiz MJ, Cannavò M, Calaresi D, Verrastro V. The Dark Triad and Trait Emotional Intelligence as Predictors of Problematic Social Media use and Engagement: The Mediating Role of the Fear of Missing Out. Clin Neuropsychiatry. 2023 Apr;20(2):129-140. doi: 10.36131/cnfioritieditore20230205. PMID: 37250759; PMCID: PMC10211431.

 

Cousins, T. S. P., Allen, A., & Mason, J. (2023). Investigating the relationship between non-consensual condom removal and the dark triad of personality. Psychology & Sexuality. https://doi.org/10.1080/19419899.2023.2282440

 

Jones, Daniel N., and Delroy L. Paulhus. "Introducing the short dark triad (SD3) a brief measure of dark personality traits." Assessment 21.1 (2014): 28-41.

 

Lobbestael J, Freund VL. Humor in Dark Personalities: An Empirical Study on the Link Between Four Humor Styles and the Distinct Subfactors of Psychopathy and Narcissism. Front Psychol. 2021 Apr 12;12:548450. doi: 10.3389/fpsyg.2021.548450. PMID: 33912091; PMCID: PMC8072024.

 

Rawat, S. (2022, October 13). A psychopath, a narcissist, and a Machiavellian walk into a bar. Big Think. Retrieved from https://bigthink.com/neuropsych/dark-triad-comedy-comic-style/

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024