טיפול SE | שיטת somatic experiencing לטיפול נפשי בטראומה

דרג פריט זה
(1 הצביע)
טיפול SE טיפול SE

טיפול SE

 

אתגר הטיפול בטראומה

טראומה שאינה פתורה עלולה להוביל לסימפטומים בריאותיים נרחבים, מנטליים ופיזיים כאחד, ולבסס הפרעת דחק פוסט טראומטית (PTSD), שהיא, לפחות נכון להיום, מצב נפשי כרוני. 

הטראומה מתחזקת ומחזקת חרדות, דיכאון והתנהגות בלתי מסתגלת. 

 

מהי Somatic Experiencing? 

שיטת הטיפול חוויה סומטית -  Somatic Experiencing - היא פסיכותרפיית גוף-נפש, שמסייעת למטופלים לנוע מעבר לתהליך הקוגניטיבי של הבנת הטראומה, ״לתכנת מחדש״ את אינסטינקט ההישרדות הפרימיטיבי ולאפשר תחושה חזקה יותר של חיבור אל הגוף. 

פרספקטיבה קלינית חדשה זו רואה את מושג הטראומה כאנרגיה שנלכדת בגוף בעקבות איום אמיתי, או כזה שנתפס כאמיתי.

 

לפי פיטר לוין, פסיכולוג קליני ומפתח גישת ה-SE, טראומה אינה יכולה להיפתר מבלי שגופנו ימצא דרך לשחרר את הזיכרונות והסימנים הללו, פשוט כי גופנו אוצר בקרבו זיכרונות וסימנים של חוויות העבר שלנו. 

ריפוי קבוע יכול להתרחש רק כאשר מערכת העצבים משיגה איזון, הומאוסטזיס מערכתי. 

 

 

 Somatic experiencing therapy

מי מטפל ב-SE?

בישראל, מתקיימות הכשרות שוטפות בטיפול SE, בהן מוכשרים קלינאים מומחים בטראומה, בעקרונותיה הייחודיים של השיטה.

הנה הזמנה לקורס שיתקיים ב-2020, במסגרת עמותת נט״ל, בהנחיית ג׳ינה רוס, אשה מיוחדת ואשת מקצוע פורצת דרך. 

 

 

איך טראומה משפיעה עלינו? נקודת הראות של SE

המידה בה אדם חווה טראומה קשורה ליכולתו להחזיר לעצמו תחושת ביטחון לאחר האירוע המאיים.

אם האדם אינו מסוגל לעשות זאת באופן יעיל, מערכת העצבים נתקעת במצבים הישרדותיים של השבת מלחמה, בריחה או קיפאון.

מצבים אלה הם לעזר רק כאשר קיים איום אקוטי, אך כאשר אדם תקוע בתגובה טראומטית בגלל שאינו יכול לשחזר את תחושת הביטחון שלו, הוא ימשיך לחוש סכנה גם כשאינה נוכחת או להרגיש כבוי, דבר אשר יגרום לו לאבד את היכולת לחיות בהווה. נחשוב על מוחנו כבעל שני מצבים אפשריים:

  • ״מוח הישרדות״ - מוח במצב הישרדות הוא מפוקס מדי, מאויים ואינו מסוגל לשאת אי-בהירות וחוסר ודאות
  •  ״מוח בטוח״ - במצב זה, המוח פתוח ללמידה, רואה את ׳התמונה הגדולה׳ יותר במצבים, הוא רגוע וסקרן ולא חרד לטעות

 

במצב כזה, הפחד ישלוט בקבלת ההחלטות שלנו ונאבד את תחושת הכשירות העצמית, וככל שמצב זה יופעל משך זמן ארוך יותר - כך יהיה קשה יותר לכבותו. 

ככל שנטיב לנהל את תגובות המתח שלנו, כך יהיה לנו קל יותר להישמר מ״מוח הישרדות״. הדבר דורש זמן ומאמץ ופיתוח סיבולת נוכח תחושות גופניות לא נוחות, אך הוא יאפשר לנו להבין שאנו יכולים לצלוח בבטחה את החוויה הקשה.

צפו בהסבר על התקעות הטראומה בגוף, לפי גישת SE: 

 

 

איך עובד טיפול SE?

טיפול באמצעות חוויה סומטית נועד לסייע לאדם הלוקה בטראומה להחזיר את מערכת העצבים שלו לאיזון ולהשיב לו את תחושת הביטחון.

הדבר אפשרי רק כאשר הגוף מגיע ל״השלמה ביולוגית״ ולאנרגיה הטראומטית יש הזדמנות להתמזג מחדש בגוף. תהליך החוויה הסומטית מתבסס על מפה קלינית לגישה למצבים הפיזיולוגיים של הישרדות (לחימה, בריחה או קיפאון) והוא עוזר לשחרר את התגובות ההגנתיות שאנו אוצרים בגופנו ואת האנרגיה הטראומטית הלכודה, הגורמת לסימפטומים הטראומטיים. בעוד שבטיפול שיחתי לעיתים קרובות ישוב המטופל ו״יחיה״ את העבר פעם אחר פעם, סיפורו בלבד לא יאפשר לגוף ליצור יחסים חדשים ומעצימים עם חוויות העבר. החוויה הסומטית, לעומת זאת, כוללת אמנם שיחה, אך תפקידה הוא להתחקות אחר תחושות גופניות ומשמעויות המיוחסות לחוויות. ברגע שהגוף ״מוכנס״ אל תוך תהליך הטיפול ומאפשר למטופל לנוע פיזית דרך החוויה עם תחושת ביטחון, היחסים עם החוויה משתנים והאנרגיה הלכודה נפרקת. 

המטפל בחוויה סומטית מצדו עוזר למטופל לנווט דרך התחושות הטראומטיות באמצעות מסגרת המכונה (SIBAM - Sensation, Imagery, Behavior, Affect and Meaning). 

 

בניגוד למרבית סוגי טיפול נפשי אחרים, שמכוונים לשינוי בקוגניציה העליונה שלנו, חוויה סומטית מתבססת על גישה של עיבוד סנסו-מוטורי המכוון להדריך את המטופל בין מערכות המוח הפרימיטיביות והמורכבות ביותר. 

המטפל יתחיל בהדרכת המטופל לעקוב אחר תחושות ותנועות ולפתח תחושה של המצבים הפנימיים שלו: מתח, הרפיה ומחזורי נשימה. הדבר מהווה מנגנון עוצמתי לוויסות מערכת העצבים האוטונומית. טיפוח המודעות לתחושות הללו הוא הבסיס לריפוי האפקטים הפסיכולוגיים של טראומה, מכיוון שהדבר מאפשר למטופל לפתח סיבולת ולהשלים עם הדחפים הפיזיולוגיים הכלואים בגוף. למשל, אם מטופל חש מתח בצוואר, המטפל ידריך אותו להבחין במתח אך גם לשים לב לחלקי גוף אחרים, שבהם התחושה טבעית יותר. בתהליך זה המטופל לומד לסבול את החוויות ומתחיל לפתח תחושה של שליטה על גופו. עם צבירת הביטחון, הוא יחוש רצון לפרוק את האנרגיה הטראומטית מהגוף דרך ניעור, דמעות או חום אינטנסיבי. 

בעוד שמערכת העצבים מתוכננת בבסיסה לוויסות עצמי, היא מוגבלת כאשר מדובר בטראומה. 

ההשפעה ארוכות הטווח של טיפול באמצעות חוויה סומטית היא חידוש תחושת התפקוד הבריא, הכוללת, בין היתר, הפחתה של התנהגויות בלתי-מסתגלות, פתרון בעיות שינה וייצוב מצב הרוח. 

כאשר הגוף יכול שוב לווסת את עצמו, הוא משחזר את תחושת הביטחון והאיזון, מה שמפחית את ההצפה בהורמוני הסטרס ומאפשר לגוף לייצר הורמונים ומוליכים עצביים קטיכולמיניים, כמו סרוטונין, נוראפניפרין, דופמין ואוקסיטוצין, שמעלים את מצב הרוח, מה שעשוי להביא בתורו לעלייה ביצירתיות והיצרנות. 

 

 

 

 

 

 

מקורות והמלצות קריאה על שיטת SE

 

 

איגרא, נ. (2010). תחושות הגוף כשדה לטראומה, לזיכרון ולריפוי - SE בטיפול פסיכולוגיפסיכולוגיה עברית. אוחזר מתוך https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2463

 

 

Brom D, Stokar Y, Lawi C, Nuriel-Porat V, Ziv Y, Lerner K, Ross G. Somatic Experiencing for Posttraumatic Stress Disorder: A Randomized Controlled Outcome Study. J Trauma Stress. 2017 Jun;30(3):304-312

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019