מהו מירורינג בטיפול קבוצתי אנליטי? Mirroring - שיקוף בטיפול

דרג פריט זה
(39 הצבעות)
מירורינג בטיפול מירורינג בטיפול

מירורינג

 

תגובות מראה

בטיפול קבוצתי אנליטי 

 

מכון טמיר

 

לפסיכולוגיה* יש שפע יישומים ודימויים על תפקיד הראי בחיי הנפש.

פרויד, ויניקוט , ביון רוג'רס , קוהוט , לאקאן , וגם הוגים גדולים אחרים שתרמו לפענוח נפש האדם, גייסו את דימוי המראה (Mirror) כדי להמחיש תהליכים פסיכולוגיים בין-אישיים בטיפול נפשי ובהתפתחות האישיות. 

המונח Mirroring, הוגדר לראשונה ע"י פוקס, אבי האנליזה הקבוצתיתבשפתו הציורית, Foulks הגדיר תגובות מירורינג כך:

"...תגובות מירורינג באות לידי ביטוי כאשר מספר אנשים נפגשים ומתקשרים. אדם רואה את עצמו, או חלק מעצמו - לעתים קרובות חלק מודחק מעצמו - משתקף בתוך אינטראקציות של חברי קבוצה אחרים. הוא רואה אותם מגיבים באותה דרך בה הוא מגיב, או בניגוד לדרך זו. הוא מקבל גם הזדמנות לפגוש את עצמו - וזה תהליך בסיסי בהתפתחות האגו -  באמצעות ההשפעה שלו על אחרים והתמונה שהם יוצרים לגביו" (פוקס, 1948).

פוקס תיאר את הקבוצה האנליטית כ"היכל של מראות", שבה הפרט משתקף בתוך דינמיקות רבות, מודעות ולא מודעות, בתוך דיאדות, טריאדות ובהרכבים רחבים יותר, בתוך המטריקס הקבוצתי

בכל קבוצה מתקיימים תהליכי מירורינג, אולם ברוב המקרים אנחנו לא משתמשים בחומרים הללו לתהליכי למידה. בקבוצה האנליטית, בעזרה המנחה והקבוצה, יש הזדמנות ייחודית לעבד בזמן אמת את ההשתקפויות המגוונות של עולמנו הפנימי. דרך הדהוד של תכנים בקבוצה אנחנו פוגשים יחסים מורכבים עם אנשים משמעותיים בחיינו - אבא, אמא, אחים ואחיות -  דימויים שנעים לנכסם לעצמנו, לצד אחרים שאינם נסבלים. 

 

GROUP Psychotherapy

 

 

פוקס היה תלמידו של פרויד. שורשיו הקליניים היו נטועים עמוק בפסיכואנליזה. הוא השאיל את הגורמים הטיפוליים באנליזה אישית ויישם אותם על תהליכים קבוצתייים. לאורך הזמן הוא הוסיף המשגות תיאורטיות חשובות משלו - כמו סוציאליזציה, רזוננס, Exchange וכמובן מירורינג.

פוקס הדגיש את כוחה התרפויטי של הקבוצה כצורה של טיפול פסיכולוגי אנליטי והתייחס בעיקר לחלקים החיובים וה"בונים" שלה (זאת בניגוד לוילפרד ביון, תלמידה של מלאני קליין, שראה את המציאות באופן הרבה יותר פסימי). 

גישת פוקס, שבהמשך נקראה "אנליזה קבוצתית", ניכרת גם בהתייחסותו לתופעת ה-Mirroring.  פוקס ראה בה ראה תופעה קלינית חיובית, בה המשתתף בקבוצה מרחיב את מידת המודעות העצמית והחברתית שלו ובליווי של עיבוד נכון משפר באופן ניכר את יכולותיו הבין-אישיות.

אבל פוקס התייחס פחות לצדדים הבעייתים של תופעת ה- Mirroring.

 

 

מירורינג בבפסיכולוגיית העצמי של קוהוט >

מושג המירורינג מתכתב ישירות עם מושג חשוב אחר באנליזה הקבוצתית: הדהוד, או רזוננס.  

רזוננס, מושג שפוקס השאיל מעולם הידע המוסיקלי, מתייחס לתופעה בה תכנים מעולמו הפנימי של משתתף בחדר מעוררים תגובה לא מודעת אצל משתתף אחר. כשמסתכלים על זה בזמן אמת, מרתק לראות כמה חזק ההדהוד שמעוררת אמירה של משתתף א' בעולמו הפנימי של משתתף ב'. פוקס מתייחס לחומרים הללו כמשמעותיים מאוד לטיפול הקבוצתי, ומעודד קומוניקציה של שיתוף תמידי בקרב המשתתפים. כאשר מתקיים חופש אסוציאטיבי בקבוצה (מושג שהושאל מהאנליזה המקורית של פרויד), מתחילה להתחבר לה 'מנגינה' בין אישית שהדיה נשמעים היטב בכל רחבי החדר, וגם אם אינם נראים בתחילה קשורים זה לזה, יוכל המנחה האנליטי לעשות מהם מטעמים. אגב, פוקס מכנה את מנחה הקבוצה כ-conductor, מנצח על תזמורת. אין המשגה מדויקת מזו כדי להבין את תפיסתו היצירתית לגבי טיפול קבוצתי דינמי.  

 

 

מירורינג כהזדהות השלכתית

מיקי תודר וד"ר חיים וינברג , במאמרם "הקבוצה בארץ המראות " מתייחסים לתופעת ה-Mirroring, הן בהיבטיה החיוביים והן הבעייתיים, ה-Mirroring כסוג של הזדהות השלכתית.

ניתן לראות את המושג מירורינג בקבוצה גם כביטוי של הזדהות השלכתית , מנגנון הגנה פרימיטיבי שהוצגה לראשונה ע"י מלאני קליין והורחבה על ידי ביון:

המשתתף מביא לקבוצה רגש בלתי נסבל, אותו הוא מסלק (משליך) באופן לא מודע אל תוך הקבוצה על מנת להרחיקו ממנו. בדר"כ זה נעשה באמצעות השלכה של הרגש הקשה על אדם אחר בקבוצה, אך בניגוד להשלכה "פשוטה", המשתתף נאחז כאן בקשר עם אותו חלק המתגלם אצל האחר ואף שולט בו. נשמע לא הגיוני, אבל זה אמיתי וממשי: אנחנו לא סובלים את הרגש אבל יש לנו קול פנימי שדורש המשך מגע וקשר. 

כאשר החלק הזה מושלך לקבוצה הוא נקלט ע"י אחרים והם מגיבים אליו באמצעותת השתקפויות שהם מחזירים. ביון, שחלק על רבות מהשגותיו של פוקס, הבריק בתיאור תהליך ההזדהות ההשלכתית בקבוצה כ"מחשבות שמחפשות חושב"... אלמנטים רגשיים לא מודעים, רסיסי מחשבות, אותם כינה ביון רכיבי ביתא, מתפזרים לחלל החדר ותובעים ממשתתפים מסוימים "לעכל" אותם לכדי מחשבות ורגשות, שלעיתים מובעות במלים.

ביון מדבר על תהליך הכלה מורכב, שכולל טרנספורמציה של אלמנטים מסוג ביתא לאלמנטים מסוג אלפא (הוא אהב ספרות רומיות) עליהם ניתן לחשוב, להביא לתודעה האישית והבין-אישית.

את המכניזם שמאפשר את המעבר מביתא לאלפא, מכנה ביון 'פונקציית אלפא '. כדי לממש את פונקציית אלפא מזמינה הקבוצה משתתפים מסוימים (באופן לא מודע). תיאור זה נופל בקנה אחד עם התבוננתו של ביון על הקבוצה כיישות עצמאית, 'הקבוצה כשלם', עם צרכים, קיום ואיכות נפרדים משלה. 

 

 

תהליכי העברה והעברה נגדית בטיפול פסיכולוגי <

 

חשוב לציין את תפקידו של המנחה כשותף למירורינג:

המנחה חושף את המשתתפים למראות ולהשתקפויות של האחרים כאשר לא תמיד הוא יודע ומכיר את הבעיות של המשתתפים ואת גבולותיהם בקבוצה ולכן עליו להיות מאוד זהיר כדי לא לפגוע במשתתפים אחרים בקבוצה. חשוב לציין כי גם המנחים חשופים להשתקפויות של עצמם דרך עיניי המשתתפים.

 

 

 

 

* אגדה עירונית מספרת על פסיכולוג ארגוני שנדרש להתמודד עם תור ארוך של עובדים שהשתרך בדרך לארוחת צהריים כל יום בחדר האוכל של מפעל. העובדים רטנו והתלוננו על ההמתנה הארוכה והמתסכלת. הפסיכולוג המבריק העלה רעיון: להתקין מראות על התקרה לכל אורך התור. לא נשמעה עוד תלונה אחת נוספת... גם במעליות אנחנו מקבלים הצצה על עצמנו וחדרי הכושר עמוסים במראות בכל פינה אפשרית.

 

 

מקורות:

דורון, י. , הדר, ב. , פרידמן, ר. (2013). על אנליזה קבוצתית כגשר בין האישי והחברתי. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 10/4/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=2904

טמיר, א'. (2018). הפסיכולוגיה של הדיגיטל והאנליזה של האני. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 10/4/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/me_article.asp?id=115&article=2975

לביא, י. (2006). מיגדר, תרבות וזהות אישית באנליזה קבוצתית. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 21/4/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=1037 

שטרנברג-זמיר, ת. , מיטלמן, ק. (2014). "האני שבמראה והקבוצה שמראה": משחקים מקבילים בהתפתחות הפרט, הקבוצה והמנחה בטיפול קבוצתי קצר-מועד. [גרסה אלקטרונית]. נדלה ב 19/4/2018, מאתר פסיכולוגיה עברית: https://www.hebpsy.net/articles.asp?id=3180

תודר, מ. ווינברג, ח. (2004). הקבוצה בארץ המראות. מקבץ, 11 (1),עמ' 35-54.

 

 

Foulkes, S.H. (1948). Introduction to Group Analytic Psychotherapy. Karnac 1984.

Foulkes, S.H. (1964). Therapeutic Group Analysis. Karnac reprint 2002. 

Lars Bo Jørgensen (2014). Mirroring and mirror reactions in group analysis. IGA Blog, http://www.iga-kbh.dk/Blog.120/Mirroring-and-mirror-reactions-in-group-analysis.11.aspx

Zinkin, L., (1983) Malignant Mirroring. Group Analysis. Vol. 16(2) pp. 113 – 125.

 

מאמרים על הנחיית קבוצות <

 

עוד העמקה בטיפול קבוצתי <

קבוצות תמיכה בישראל - דף פייסבוק עם מידע עדכני על קבוצות טיפול, תמיכה ועזרה עצמית <

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מכון טמיר מוכר על ידי מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר פסיכולוגים קליניים. בואו להכיר!

איל גינזבורג | מטפל דינמי ועו"ס קליני MSW | מכון טמיר תל אביב איל גינזבורג | מטפל דינמי ועו     איל גינזבורג הוא עו"ס קליני, פסיכותרפיסט בתל אביב,  במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר; בוגר תואר שני בעבודה סוציאלית ב-Wurzweiler School of Social Work, Yeshiva University, New York.    בעל ניסיון פרטני וקבוצתי.   בעברי עבדתי... More detail
אבי שרוף | פסיכולוג קליני מומחה מדריך | מכון טמיר תל אביב אבי שרוף | פסיכולוג קליני מומחה מדריך | מכון טמיר תל אביב   אבי שרוף הוא פסיכולוג קליני מדריך בפסיכותרפיה ובפסיכודיאגנוסטיקה, מרצה בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת ת"א, בתוכנית לפסיכותרפיה באוניברסיטת חיפה, בתוכנית לפסיכותרפיה ממוקדת באוניברסיטת בר אילן ומנהל התכנית... More detail
אפרת גינס פיינמסר | פסיכולוגית קלינית מדריכה | מכון טמיר תל אביב אפרת גינס פיינמסר | פסיכולוגית קלינית מדריכה | מכון טמיר תל אביב אפרת גינס פיינמסר היא פסיכולוגית קלינית מומחית בתל אביב, מדריכה, בפסיכותרפיה ובפסיכודיאגנוסטיקה; בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה קלינית מאוניברסיטת בר אילן. אחראית על ההתמחות הקלינית במכון טמיר תל אביב, אמונה על הקשר של המכון... More detail
מיכל הראלי | מטפלת זוגית בצפון תל אביב | מכון טמיר ת״א מיכל הראלי | מטפלת זוגית בצפון תל אביב | מכון טמיר ת״א מיכל הראלי היא מוסמכת בטיפול משפחתי וזוגי, בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית MSW; מטפלת זוגית בצפון תל אביב במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר.   ניסיון מקצועי את ניסיוני המקצועי רכשתי לאורך שנות עבודה רבות. בין היתר... More detail
לירון יניב | MSW | מטפלת קוגניטיבית התנהגותית ברעננה ואזור השרון לירון יניב | MSW | מטפלת קוגניטיבית התנהגותית ברעננה ואזור השרון   לירון יניב היא עובדת סוציאלית קלינית, מטפלת CBT ברעננה. במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר; בעלת תואר M.S.W מאוניברסיטת תל אביב ובוגרת לימודי פסיכותרפיה התנהגותית קוגנטיבית ב"תוכנית הישראלית לטיפול התנהגותי קוגנטיבי"... More detail
אפרת גרדי | MSW טיפול קוגניטיבי-התנהגותי | מכון טמיר תל אביב אפרת גרדי | MSW טיפול קוגניטיבי-התנהגותי | מכון טמיר תל אביב אפרת גרדי היא  בעלת תואר שני בעבודה סוציאלית בהתמחות טיפול בנשים ובסוגיות מגדר; מטפלת CBT בתל אביב ובבית עובד ליד רחובות; בוגרת לימודי פסיכותרפיה לנפגעי טראומה וכיום מתמקדת בטיפול קוגניטיבי התנהגותי - CBT; חברה מומחית... More detail
רון ארגמן | פסיכולוג בהתמחות קלינית (M.A) במכון טמיר תל אביב רון ארגמן | פסיכולוג בהתמחות קלינית (M.A) במכון טמיר תל אביב   רון ארגמן הוא פסיכולוג בהתמחות קלינית בתל אביב; בעל תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה קלינית במיקוד מבוגרים מהמכללה האקדמית ת"א יפו; בעל תואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובפילוסופיה מאוניברסיטת בן גוריון.     ניסיון מק... More detail
דורית צינמון | .M.A | פסיכותרפיה בגישה פסיכודינמית בתל אביב דורית צינמון | .M.A | פסיכותרפיה בגישה פסיכודינמית בתל אביב דורית צינמון היא פסיכותרפיסטית בגישה פסיכודינמית בתל אביב, עובדת סוציאלית קלינית (MA) ולומדת בבית הספר לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל אביב. בעלת ניסיון מקצועי הכולל טיפול במשפחות רב בעייתיות במצבי משבר ומצוקה. כמו... More detail
לילך קיבריק | מטפלת cbt לילדים ומבוגרים בתל אביב והרצליה לילך קיבריק | מטפלת cbt לילדים ומבוגרים בתל אביב והרצליה לילך קיבריק היא עו"ס קלינית, בעלת תואר שני, מטפלת קוגניטיבית התנהגותית לילדים, בני נוער ומבוגרים בתל אביב. אחראית תחום CBT במרפאה לבריאות הנפש ילדים ונוער בתל אביב, פסיכותרפיסטית לילדים ומדריכת הורים, מטפלת מוסמכת במכון טמיר... More detail
נועה רוזן | מטפלת רגשית לילדים, בני נוער ומבוגרים | מכון טמיר תל אביב נועה רוזן | מטפלת רגשית לילדים, בני נוער ומבוגרים | מכון טמיר תל אביב נועה רוזן היא עובדת סוציאלית בעלת תואר שני בהתמחות בילדים ומשפחות (M.A); מדריכת הורים מוסמכת מטעם מכון אדלר; לומדת בתוכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל אביב. מטפלת בילדים ובני נוער בתל אביב; מטפלת בגישה פסיכודינמית... More detail
לירון שניר | M.S.W, פסיכותרפיסטית מומחית | מכון טמיר תל אביב לירון שניר | M.S.W, פסיכותרפיסטית מומחית | מכון טמיר תל אביב לירון שניר היא  פסיכותרפיסטית מוסמכת בתל אביב, חברת צוות מכון טמיר; בעלת תואר שני M.S.W בעבודה סוציאלית קלינית מאוניברסיטת בר אילן;  בוגרת לימודי התוכנית לפסיכותרפיה פסיכודינמית באוניברסיטת תל אביב. מטפלת בגישה... More detail
מיקה לויטס | מטפלת CBT ומומחית ביופידבק | מכון טמיר תל אביב מיקה לויטס | מטפלת CBT ומומחית ביופידבק | מכון טמיר תל אביב מיקה לויטס היא יועצת חינוכית מטעם אוניברסיטת בר אילן, מטפלת CBT וביופידבק בתל אביב, במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר. ניסיון מקצועי ואני מאמינה במהלך השנים יצא לי לעבוד רבות עם בני נוער בעיקר במצבי סיכון ועם אוכלוסיות... More detail
נאווה צביאלי רפופורט | ד"ר לעבודה סוציאלית | מכון טמיר תל אביב נאווה צביאלי רפופורט | ד נאווה צביאלי רפופורט היא ד"ר לעבודה סוציאלית, מטפלת בבני נוער, צעירים ומבוגרים בתל אביב במשך כ- 20 שנה. במהלך השנים טיפלתי במגוון רחב של קשיים תוך שימוש בידע מקצועי עדכני בשילוב עם הניסיון הטיפולי שרכשתי. אני מטפלת בקשיים... More detail
גיא אורן | פסיכולוג בהתמחות קלינית ומטפל פסיכודינמי בראש העין גיא אורן | פסיכולוג בהתמחות קלינית ומטפל פסיכודינמי בראש העין גיא אורן הוא פסיכולוג בראש העין, בהתמחות קלינית במרפאה לבריאות הנפש לוד; עמית מכון טמיר במרכז; בוגר תואר שני (M.A) בפסיכולוגיה קלינית של הילד והמבוגר מאוניברסיטת ליידן (Leiden university), הולנד; בוגר תואר ראשון במדעי ההתנהגות מהמכללה... More detail
יאיר לוי | פסיכולוג קליני מומחה במזכרת בתיה | טיפול דינמי ו-DBT יאיר לוי | פסיכולוג קליני מומחה במזכרת בתיה | טיפול דינמי ו-DBT יאיר לוי הוא פסיכולוג קליני מומחה בגדרה ורחובות (תואר ראשון בבן גוריון, תואר שני במכללה האקדמית של תל אביב). טיפל 6 שנים בבית החולים "זיו" בצפת, מראשית דרכו כמתמחה ועד לתפקיד פסיכולוג אחראי במחלקת אשפוז יום למבוגרים. עובד... More detail
טלי בורלא גלילי | פסיכולוגית קלינית מומחית | מכון טמיר תל אביב טלי בורלא גלילי | פסיכולוגית קלינית מומחית | מכון טמיר תל אביב   שמי טלי בורלא גלילי, אני נשואה ואם ל-3, ופסיכולוגית קלינית מומחית בטיפול בילדים בתל אביב. החל מ-2019, אני אחראית על תחום הטיפול בילדים ובני נוער במכון טמיר.   את השכלתי רכשתי באוניברסיטת תל אביב- תואר ראשון בייעוץ חינוכי... More detail
ענת שועה אברהמי | פסיכולוגית חינוכית מומחית | מכון טמיר תל אביב ענת שועה אברהמי | פסיכולוגית חינוכית מומחית | מכון טמיר תל אביב ענת שועה אברהמי היא פסיכולוגית חינוכית מומחית; מטפלת ופסיכולוגית ילדים בתל אביב; חברת צוות מכון טמיר.   ניסיון מקצועי את ההתנסות הטיפולית קיבלתי בעבודתי בשירות הפסיכולוגי, שם אני מטפלת בילדים טיפול פסיכודינמי. ... More detail
מיה וינטר פריד | פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה | מכון טמיר תל אביב מיה וינטר פריד | פסיכולוגית תעסוקתית מדריכה | מכון טמיר תל אביב   מיה וינטר פריד היא פסיכולוגית תעסוקתית מומחית ומדריכה בתל אביב, בוגרת תואר שני בפסיכולוגיה ייעוצית-תעסוקתית בחוג לפסיכולוגיה באוניברסיטת תל אביב ותואר ראשון בהצטיינות בפסיכולוגיה ובפילוסופיה באוניברסיטת בר אילן.... More detail
איתן טמיר | פסיכולוג - M.A בפסיכולוגיה ארגונית | ראש מכון טמיר איתן טמיר | פסיכולוג  - M.A בפסיכולוגיה ארגונית | ראש מכון טמיר   ברוכים הבאים, שמי איתן טמיר, אני בן 45, פסיכולוג ומנחה קבוצות בתל אביב; בעל תואר שני בפסיכולוגיה ארגונית-תעסוקתית; בוגר לימודי תכנית לפסיכותרפיה ובוגר לימודי הנחיית קבוצות. את לימודי התואר התואר הראשון והשני בפסיכולוגיה... More detail
שלי וגנר | פסיכולוגית קלינית מומחית בכפר סבא והוד השרון שלי וגנר | פסיכולוגית קלינית מומחית בכפר סבא והוד השרון שלי וגנר היא פסיכולוגית קלינית מומחית בכפר סבא, במסגרת קליניקה עמיתה של מכון טמיר בשרון; בעלת תואר שני (M.A.) בפסיכולוגיה קלינית מהאוניברסיטה העברית בירושלים.   ניסיון מקצועי עשיתי את התמחותי הקלינית בשירותי הייעוץ לסטודנט... More detail

מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר