אנדומטריוזיס | קבוצת תמיכה למתמודדות עם אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס אנדומטריוזיס

אנדומטריוזיס

הצטרפי לקבוצת תמיכה לנשים המתמודדות עם אנדומטריוזיס !

קבוצת תמיכה לנשים בתל אביב

מעגל נשים המתמודדות כולן עם Endometriosis,

בהנחיית פסיכולוגית קלינית מומלצת במכון בתל אביב:

קבלי כוחות נפשיים להתמודדות עם המחלה !

איתן טמיר, MA, מנחה קבוצות וראש  המכון

מה זה אנדומטריוזיס?

אנדומטריוזיס היא מחלה כרונית עם רקע פסיכוסומטי השכיחה בקרב 5% ל -15% ( ! ) מהנשים בגיל הפוריות. הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס סובלות מכאבי מחזור עוצמתיים ומשתקים ומתלוננות על עייפות ותשישות רבה. לעתים הכאב כה עוצמתי עד שמביא להקאות ועילפון.

אנדומטריוזיס מתרחשת כאשר רירית הרחם - הרקמה שלרוב מרפדת את פנים הרחם - גדלה אל מחוצה לו.
רקמה זו מתנהגת כפי שרקמה רחמית רגילה פועלת במהלך וסת, כלומר מתפרקת ומדממת בסיום המחזור. ואולם לדם זה אין לאן ללכת, ולכן האזורים המקיפים את הרקמה נוטים להפוך מודלקים ונפוחים ועלולים להיווצר רקמת צלקת או פצע.

אנדומטריוזיס - למה דווקא קבוצת תמיכה?

הכאב התמידי והעייפות שבניסיון להתמודד בכל מקום ובכל רגע עם המחלה, עלולים להביא לפגיעה נפשית כבדה בבטחון העצמי, ולהעלות צורך בפנייה לטיפול נפשי.

חוסר ההבנה מצד הסביבה והקשיים איתם צריכה המטופלת להתמודד יכולים בקלות להוביל לחוסר אונים, לאור כאבים בלתי נסבלים, פגיעה בתפקוד היומיומי, גניקולוגים שאינם בקיאים מספיק במחלה ובהשפעותיה וחוווית בדידות מתמשכת, שאינה קשורה למעגלי תמיכה משפחתיים או חברתיים.

מכאן קצרה הדרך לדיכאוניות, כעס ואכזבה על ״בגידת הגוף״ ואפילו כניסה למשבר.

אם כל אלה אינם מספיקים, נשים רבות מדווחות על חוסר היעילות של הטיפול התרופתי ושל ניתוחים שעברו (כמו הוצאת הרקמה בלפרוסקופיה).

בנוסף, נשים שעברו את הניתוח בהצלחה וזכו להקלה בסימפטומים מתמודדות עם הפחד הגדול שהכאב יחזור וזה מוביל אצל חלקן למחשבות טורדניות מהחשש הבלתי נפסק שהכאב יחזור.

טיפול קבוצתי עשוי לסייע לנשים הסובלות מאנדומטריוזיס.

ארווין יאלום, מהתורמים המשפיעים ביותר על טיפול קבוצתי בתקופתנו, מונה כמה סיבות מרכזיות להיעזרותנו בקבוצות תמיכה:

• קבוצת תמיכה מספקת מרחב התנסותי שבתוכו חוות המשתתפות 'אוניברסליות': זו אותה הקלה שבהבנה שהבעיה שלי מוכרת גם לאחרות. אין מדובר כאן ב'חצי נחמה', אלא בהבנה עמוקה וייחודית של חוויות רגשיות דומות שניתן להבינן רק מתוך התנסות בהשלכות המחלה עצמה. במכון טמיר פועלות במקביל מספר קבוצות תמיכה, שבכולן נוכל לראות את עוצמתה את האוניברסליות: קבוצת תמיכה להתמודדות של אלמנים ואלמנות עם אובדן בני זוג, קבוצת תמיכה לגרושים וגרושות ועוד.
  • הקבוצה מספקת מידע מקצועי חשוב, שכאשר הוא מתרכז במעגל אחד, עשוי להוות מרכז ידע עדכני ורלוונטי למשתתפות.
  • אפשרות של שיתוף רגשי, גורם הקתארזיס בשפתו של יאלום. החוויה של שיתוף רגשי בסביבה בטוחה היא אחד היתרונות העוצמתיים ביותר של קבוצה טיפולית קטנה. אין די מילים לתאר כמה כוח מעניק שיתוף רגשי בהקשר ובסביבה הפסיכולוגית המתאימה.
  • הפחת תקווה: אין ספק שמה שנשים המתמודדות עם מחלה כה מורכבת זקוקות לתדלוק עבור 'המנוע הנפשי' של תקווה, משמעות ואופטימיות. בקבוצות שבהן המשתתפות עוברות תהליכים דומים, יש תמיד אפשרות להישען על מי שמתקדמת ועוברת תהליך חיובי. לעיתים זו את, לעיתים מישהי אחרת.
  • לכידות קבוצתית: תחושה יוצאת מן הכלל, שנרכשת עם הצטברות המפגשים הקבוצתיים. בלכידות קבוצתית מרגישות המשתתפות השתייכות, המבוססת על התמודדות מקבילה של כל המשתתפות עם המחלה.
  • וגורם אחרון שנציין כאן (מתוך 11 הגורמים המרפאים של יאלום) הוא משמעות קיומית. כל טיפול קבוצתי הוא גם טיפול אקזיסטנציאליסטי, כזה שעולות בו סוגיות של משמעות, בחירה, חירות, חיים ומוות. העיסק בסוגיות אלו מקנה חיבור ישיר עם אמת, שהיא מצרך חיוני ביותר לבריאותה של הנפש.

נדיר לראות מצב רפואי עם שכיחות רבה כל כך ומענה פסיכולוגי מתאים מועט כל כך. לאורך השנים נפגשנו במכון טמיר, עם לפחות תריסר נשים הסובלות מאנדומטריוזיס, מה שהעלה בנו את הצורך להזיז את עצמנו ולהציע טיפול קבוצתי תמיכתי עבור המתמודדות. ישנה פעילות פסיכו-סוציאלית מקצועית ענפה במרכזים רפואיים בישראל, ואנו מניחים שנוכל להוסיף משלנו ולתרום בקידום המודעות לחשיבותו של המדיום הקבוצתי כמקור לעזרה עבור המשתתפות.

אנדומטריוזיס מביאה לפגיעה משמעותית באיכות החיים. הכאב מוביל נשים רבות לנשירה מלימודים, או אף לפיטורים מעבודתן בעקבות היעדרויות תדירות. עבודות בית וטיפול בילדים הופך לדבר שהוא בלתי אפשרי, ושמירה על הזוגיות הופכת למטלה נוספת; הכאב הפיזי גורע מהנאה מבילויים ומביא למתח רב ביחסים בשל הכאבים המתלווים ליחסי מין.

למרות שיעור התחלואה הגבוה, המודעות למחלה עדיין מאוד נמוכה.

באוקטובר 2013 חשפה השחקנית שני כהן את התמודדותה עם המחלה , אך נדמה שיחסית למחלה שמתמודדות איתה עשירית מהנשים בישראל, היא כמעט אנונימית ואינה נמצא על סדר היום הרפואי בציבור. אנונימיות מביאה נשים רבות להתמודד עם חוסר רגישות מצד מנהלים/ת בעבודה, חברים, בני משפחה ובני זוג, שעלולים להניח שמדובר בהקצנה מיותרת של כאב ולעיתים אף מעלים ספקות לגבי חומרת הסימפטומים. נשים חולות חשות תסכול וחוסר אונים וחשות שהמחלה השתלטה על חייהן בכל האספקטים האפשריים.

המיקום הנפוץ ביותר לאנדומטריוזיס הוא השחלות, אך יש 3 סוגים עיקריים שלו, בהתבסס על מיקומו:

• אנדומטריוזיס פריטונאלי שטחי – הסוג הנפוץ ביותר. מתבטא בפצעים בצפק, הקרום הרירי הדק המצפה את חלל האגן;

• אנדומטריומה – ציסטות שחלתיות כהות ומלאות בנוזל, המתהוות עמוק בשחלות. ציסטות אלה אינן מגיבות היטב לטיפול ועלולות לפגוע ברקמות בריאות;

• אנדומטריוזיס עמוק – סוג זה גדל מתחת לצפק ויכול לכלול איברים הסמוכים לרחם, למשל המעיים או שלפוחית השתן. מבין הנשים הסובלות מאנדומטריוזיס, 1-5% ילקו בסוג זה.

ניתן ללקות באנדומטריוזיס מבלי לחוש בסימפטומים, אך כאשר חשים בכאלה, הם עשויים להיות:

• כאב גב במהלך המחזור החודשי

• התכווצויות וסתיות חמורות

• כאב בעת מתן צואה או שתן בעיקר בתקופת הווסת

• דימום מוגבר או כבד במהלך הווסת

• דם בצואה או בשתן

• שלשול או עצירות

• כאבים בעת קיום יחסי מין

• עייפות שאינה חולפת או קשיים להיכנס להריון.

גורמים לאנדומטריוזיס

הסיבות לאנדומטריוזיס אינן ידועות במדויק. יש מומחים הסבורים כי דם וסתי המכיל תאים של רירית הרחם זורמים חזרה אל חלל הבטן דרך חצוצרות הרחם, שם נדבקים התאים לאיברים. הדבר מכונה ״זרימת וסת הפוכה״.
גורם אחר עשוי להיות גנטי: מי שאמה או אחותה סובלות מאנדומטריוזיס, נמצאת בסבירות גבוהה יותר ללקות בה בעצמה.
זאת ועוד, מחקרים הראו שהדבר נוטה להחמיר מדור לדור.
נתון נוסף הוא שחלק מהנשים עם אנדומטריוזיס סובלות גם מהפרעות במערכת החיסון, אך טרם ידוע לרופאים אם קיים קשר בין השניים.

אנדומטריוזיס ובריאות הנפש

מבחינת סיבוכים, כאבי אנדומטריוזיס חמורים עלולים להשפיע על איכות החיים, ויש נשים שנאבקות בעקבותיו בחרדה ובדיכאון.
טיפולים רפואיים ונפשיים יכולים לעזור במצב כזה.
כ-40% מהנשים החוות קשיים בכניסה להיריון סובלות מאנדומטריוזיס, והחוקרים חושדים כי הדלקת פוגמת בזרע או בביצית או מקשה על תנועתם.
עוד ייתכן כי רקמת צלקת חוסמת את חצוצרות הרחם.
במקרים כאלה, ניתוח עשוי לחזק את הפוריות.

אנדומטריוזיס עלול גם להגביר את הסיכון לסרטן השחלות או לסוג אחר של סרטן, המכונה אדנוקרצינומה הקשורה לאנדומטריוזיס.

אבחון אנדומטריוזיס

בשאלת האבחון, הרופא עלול לחשוד באנדומטריוזיס על סמך תסמינים. על מנת לאשר זאת, ביכולתו לערוך בדיקות, בהן:
בדיקת אגן הירכיים – הרופא עשוי להרגיש ציסטות או צלקות מאחורי הרחם
בדיקות דימות – אולטרסאונד, CT או MRI יכולים לספק תמונה מפורטת של האיברים הפנימיים
לפרוסקופיה – הרופא עשוי לבצע חתך קטן בבטן ולהחדיר דרכו צינורית דקה עם מצלמה בקצה (לפרוסקופ). באופן זה הוא יכול לראות היכן יש נגעים ומה גודלם. לרוב, זוהי הדרך לאשר בביטחון נוכחות של אנדומטריוזיס
ביופסיה – הרופא נוטל דגימה של רקמה, לעתים קרובות במהלך לפרוסקופיה, ומומחה בוחן אותה תחת מיקרוסקופ, לאישור האבחנה.

לאנדומטריוזיס 4 דרגות:

• דרגה 1 (אנדומטריוזיס מזערי) – מספר נגעים קטנים, ללא רקמת צלקת

• דרגה 2 (אנדומטריוזיס קל) – מספר גדול יותר של נגעים, ללא רקמת צלקת. הנגעים פזורים על פני פחות מ-5 ס״מ מהבטן

• דרגה 3 (אנדומטריוזיס בינוני/מתון) – הנגעים עשויים להיות עמוקים, ועלולות להימצא אנדומטריומה ורקמת צלקת סביב השחלות או חצוצרות הרחם;

• דרגה 4 (אנדומטריוזיס חמור) – נגעים רבים ואולי אף ציסטות גדולות בשחלות. תתכן רקמת צלקת באזור השחלות והחצוצרות או בין הרחם והחלק התחתון של המעי. ואולם הדרגות הללו אינן לוקחות בחשבון כאב או סימפטומים. למשל, הדרגה הראשונה יכולה להיות כרוכה בכאב חמור, ונשים עם דרגה 4 עשויות שלא לחוש כל סימפטום.

טיפול באנדומטריוזיס

אין כיום מרפא לאנדומטריוזיס.

לרוב הטיפול יכלול ניתוח או תרופות, וייתכן צורך במספר טיפולים כדי להבין מה מיטיב עם כל חולה. הרופא עשוי להמליץ על תרופות משככות כאבים ללא מרשם. נוגדי דלקת שאינם סטרואידים (NSAID), כמו איבופרופן (אדוויל, מוטרין) או נפרוקסן (Aleve) עשויים להועיל לנשים רבות. במידה ואינם מראים תוצאות, יש לפנות לרופא לאופציות אחרות. באופן ביתי, כדי להקל על הכאב ניתן לעשות אמבטיות חמות, להניח על הבטן בקבוק מים חמים או כרית חימום ולהתאמן באופן קבוע. יש נשים שיפיקו תועלת מטיפולים אלטרנטיביים, כמו אקופונקטורה, שינויים בתזונה או הומאופתיה. לפני שמתחילים בטיפול כזה, יש להיוועץ ברופא, כדי לוודא שלא יפריע לטיפול אחר שניתן.

טיפול הורמונלי יפחית את רמות האסטרוגן שהגוף מייצר ועשוי לעצור את המחזור החודשי. הדבר יסייע לנגעים לדמם פחות, ובכך יפחית את הדלקת, הצלקות והיווצרות הציסטות. הורמונים נפוצים כוללים גלולות למניעת הריון, מדבקות או טבעות נרתיקיות; אגוניסטים ואנטגוניסטים להורמון משחרר גונדורופין (Gn-RH), כמו אלגוליקס סודיום (אוריליסה) או לאופרוליד (לופרון); אמצעי מניעה המכילים פורגסטין בלבד; ודנזול (דנוקרין). עוד יכול הרופא להמליץ על ניתוח להוצאת כמה שיותר רקמות פגועות, שבמקרים מסוימים יקל על התסמינים ויגדיל את הסיכוי להיכנס להריון. הרופא עשוי להשתמש בלפרוסקופ או לבצע ניתוח סטנדרטי עם חתך גדול יותר. לעתים יחזור הכאב לאחר הניתוח. במרבית המקרים החמורים יהיה צורך בניתוח מסוג היסטרקטומיה, להוצאת השחלות, הרחם וצוואר הרחם, אלא שבהיעדרם לא תתאפשר כניסה להריון.

הקבוצה תתקיים במכון טמיר לפסיכותרפיה בתל אביב,

5 דקות הליכה מתחנת הרכבת עזריאלי