מהי תחושת Agency?
בפסיכולוגיה, המונח Agency (תחושת סוכנות, תחושת פַּעֲלָנוּת יוֹזֶמֶת או אייג׳נסי) מתייחס ליכולת האדם להשפיע על תפקודו ועל מהלך האירועים בחייו על בסיס ההתנהגויות והפעולות שהוא עושה.
בני אדם מציבים לעצמם יעדים ומעריכים את התוצאות העתידיות של פעילויות פוטנציאליות, כמצפן שמנחה ומניע את המאמצים לקראת מימוש היעדים הללו.
ברבים, סוכנים (Agents) הם ישויות מכוונות מטרה שמסוגלות לפקח על סביבתן כדי לבחור ולבצע פעולות יעילות במצב נתון להשגת מטרה המיועדת.
אם כך, תחושת הסוכנות מרמזת על היכולת העצמאית של האדם לתפוס ולשנות את הסביבה מתוך בחירה חופשית.
Agency בטיפול פסיכולוגי
בטיפול, חוויה של Agency עשויה להיות מטרה, שמעידה על יכולתו של המטופל לשלוט אוטונומית במה שניתן לשליטה בחייו.
היעדר Agency מתבטא החוסר יכולת לפעול מתוך בחירה אישית על העולם, מצב שמקושר לדיכאון ולחוסר אונים.
העתיד הקרוב מבשר לנו על טיפולים נתמכי חומרים פסיכודליים, כמו MDMA או פסילוסיבין (פטריות קסם).
התקווה הקלינית, שמתחילה לקבל חיזוקים מחקריים, היא שמטופלים במצב תודעתי רחב יותר מבינים כי ביכולתם לקבל החלטה ולעשות בחירה.
למשל, האמירה ״אני יכול להפסיק לעשן!״ עשויה להחוות עם הרבה יותר Agency בהשפעת חומרים פסיכואקטיביים מסוימים ולהוביל כך לתוצאות חיוביות מאוד.
נכתב ע״י מומחי מכון טמיר
עדכון אחרון:
1 באפריל 2022