פסיכוזה אחרי לידה | תסמינים, גורמים ודרכי טיפול נפשי יעילות

Postpartum psychosis

מצב פסיכוטי אחרי לידה

מהי פסיכוזה אחרי לידה?

פסיכוזה לאחר לידה היא הפרעה נפשית חמורה שעלולה לפגוע באמהות, זמן קצר לאחר הלידה ועד שלושה חודשים לאחריה.

עצב ודיכאון אחרי לידה הן תופעות ידועות, אולם פסיכוזה אחרי הלידה (Postpartum psychosis / puerperal psychosis) מוכרת פחות ומסוכנת יותר.

סטטיסטית, פסיכוזה לאחר לידה מתרחשת בשכיחות של מקרה אחד עד שניים לכל 500 לידות.

למרות שהתקף פסיכוטי אחרי לידה הוא מצב נדיר, ועל אף שיש לו טיפול, חשוב לפעול מיידית כאשר מופיעים סימנים ותסמינים רלוונטיים.

אבל ההשלכות של כל מקרה נבחנות לגופן, ולפעמים הוא עלול להסתיים בטרגדיה, כפי שקרה כנראה בחיפה באמצע 2023

מהם התסמינים של התקף פסיכוטי לאחר הלידה?

תסמיני ההפרעה יכולים להופיע יום-יומיים לאחר הלידה עד כמה שבועות אחריה, ובמקרים נדירים גם בחלוף חודשים.

אחד מהתסמינים הראשונים הנפוצים ביותר של ההפרעה הוא פגיעה בשינה ולעיתים גם ניתוק מהמציאות.

תסמינים נוספים הם הלוצינציות, דלוזיות (שממוקדות לרוב בתינוק) וחשיבה מבולבלת ותנודות חמורות במצב הרוח, פחד, חרדה, חוסר מנוחה, בלבול, אינסומניה, פרנויה, היפראקטיביות, סערת נפש, התנהגות מרוחקת ומופנמת, דיכאון או עצב קיצוני, מחשבות לא הגיוניות, כושר שיפוט דל, התנהגות מוזרה או לא אופיינית, מחשבות אובדניות, תוקפנות או אלימות.

חשוב לציין כי מי שיבחין לרוב במצבה הנפשי החריג של האם הוא אדם קרוב ולא היא עצמה.

כאמור, כאשר מזוהים תסמינים כאלה יש לפנות מיד לקבלת טיפול מקצועי.

מהי פסיכוזה?

פסיכוזה היא הפרעה נפשית שמאופיינת בהתנתקות מהמציאות.

פסיכוזה יכולה להופיע כתוצאה ממחלה פסיכיאטרית כמו סכיזופרניה או הפרעה ביפולרית.

במקרים אחרים היא  עלולה להיגרם על ידי מצב בריאותי, טיפול תרופתי או שימוש בסמים.

תסמינים אפשריים של מצב פסיכוטי כוללים דלוזיות, הלוצינציות, דיבור לא אחיד וחוסר שקט קיצוני.

אדם הסובל מהתקף פסיכוטי בדרך כלל אינו מודע להתנהגותו.

הטיפול עשוי לכלול שילוב של טיפול תרופתי וטיפול פסיכולוגי, כלומר בשיחות.

נועה רוזן פסיכותרפיסטית טיפול רגשי לילדים נוער ומבוגרים בתא

נועה רוזן, MSW, מטפלת בנשים וגברים סביב תהליכי לידה והורות, ת״א

תגובות נפשיות נורמטיביות ופתולוגיות אחרי לידה

התקופה לאחר לידה מאתגרת נפשית.

לידת תינוק היא תהליך מרגש שכולל אתגרים הנובעים משינויים הורמונליים, היעדר שינה ומתח שמקורו בהסתגלות למצב חדש ועוד, אבל  פסיכוזה שלאחר לידה מדובר בסיפור קיצוני הרבה יותר.

שינויים במצב הרוח או ברגשות לאחר לידה הם שכיחים מאוד ומרביתם נורמליים, אך חלקם מסוכנים ויש לטפל בהם. הפרעות מצב רוח לאחר לידה נחלקות לשלוש קטגוריות בסיסיות:

• עצבות שלאחר לידה – בימים ובשבועות שלאחר הלידה חוות 60-80% מהאימהות עצבות, עם סימפטומים מתונים בדרך כלל. מצב זה אינו מסוכן, אינו דורש התערבות רפואית והאם יכולה לטפל בעצמה ובילד.

• דיכאון שמופיע לאחר לידה – פוגע ב-10-15% מהאימהות הטריות ולו תסמינים חמורים יותר ומשך זמן ארוך יותר. מצב זה הופך את הטיפול העצמי ובילד למאתגר ולכן דורש התערבות מקצועית.

• פסיכוזה שלאחר לידה – הנדירה ביותר אך גם המסוכנת מבין הפרעות מצב הרוח שלאחר לידה.

הנקה

במהלך דיכאון או חוויה של סימפטומים נפשיים אחרים, ההנקה עשויה להיות קשה ומלווה במתח ולהוביל למורת רוח ולגמילה מוקדמת, שיכולה בתורה להחריף את הסימפטומים.

היכולת להניק במהלך טיפול בהפרעה תלויה בתרופות שנרשמו, בשאלה אם התינוק יכול להישאר עם אמו באשפוז, בהעדפת האם בנוגע להנקה, בתועלת לתינוק, בסיכון לתינוק במהלך הטיפול ובסיכון לאם במידה ולא תיצמד לטיפול התרופתי.

חגית קון אסף MSW מטפלת אינטגרטיבית מכון טמיר במרכז הכרמל חיפה

חגית קון אסף, MSW, מטפלת בפסיכוזה אחרי לידה, מכון טמיר חיפה

מצבים נפשיים אחרי הלידה

עצבות אחרי

לידה

דיכאון

אחרי לידה

פסיכוזה

אחרי לידה

שכיחות

50-85% מהנשים במהלך השבועיים הראשונים של הלידה

סביב 13% מכלל הנשים במהלך השנה הראשונה אחרי הלידה

אחת מ-10,000 נשים במהלך הרבעון הראשון אחרי הלידה

תסמינים

חוסר שקט, חרדה, תנודות במצב הרוח ותגובתיות רגשית רבה יותר

אשמה חזקה, אנהודניה, חרדה, מצב רוח ירוד, עודף / חוסר שינה, מחשבות על התאבדות ועייפות ניכרת

מעגליות מהירה או מעורבת, עצבנות, דלוזיות, הלוצינציות, התנהגות לא מאורגנת, פגיעה קוגניטיבית ותובנה נמוכה.

חומרה  אינה הפרעה פסיכיאטרית וחולפת ספונטנית  תסמינים מתונים עד חמורים, אפיזודה ממושכת  נדרשת התערבות פסיכיאטרית ובמקרים רבים אשפוז

דר תמר לופו פסיכולוגית במכון טמיר בתל אביב

דר׳ תמר לופו, פסיכולוגית ומטפלת במשברים בהריון ולידה, מכון טמיר ת״א

מהן הסיבות?

יש חילוקי דיעות בנוגע למקור המצב הנדיר, שיכול לצוץ אצל נשים ללא כל היסטוריה של בעיות נפשיות, אך ידוע שהסיכוי לפתח אותו גדל במקרים בהם יש היסטוריה אישית של הפרעה דו-קוטבית או סכיזופרניה, קרוב או קרובת משפחה מקרבה ראשונה שסבלו מפסיכוזה שלאחר לידה או מהפרעה נפשית אחרת, טיפול מקוטע במייצבי מצב רוח ו/או תרופות אנטי-פסיכוטיות או מקרה קודם של פסיכוזה שלאחר לידה.

הקשר בין בין פסיכוזה אחרי לידה לבין הפרעה דו קוטבית סוג 1 מבוסס היטב, כאשר תחילתה של פסיכוזה בתקופה המיידית לאחר הלידה מהווה מנבא משמעותי לאבחון מאוחר יותר של הפרעה דו קוטבית סוג 1, אם כי חלק מהנשים אכן מציגות אפיזודה פסיכוטית בודדת של שאינה מתפתחת לכדי הפרעה פסיכיאטרית כרונית בתום התקופה שלאחר הלידה.

גורמי סיכון אחרים הם לידה בגיל נעורים, לידה ראשונה, סיבוכים במהלך הלידה או לידת תינוק עם בעיות בריאותיות.

מתח קיצוני עשוי להגביר את הסיכון לדיכאון שלאחר לידה אך לא בהכרח לפסיכוזה.

דר איה גולן טיפול במבוגרים ילדים ונוער מכון טמיר במרכז וצפון תל אביב

דר׳ איה גולן, מומחית לטיפול בדיכאון, מכון טמיר ת״א

טיפול פסיכולוגי ופסיכיאטרי

פסיכוזה שלאחר לידה היא מקרה חירום רפואי שחייב לקבל מענה, פן יסלים במהרה ויהפוך מסוכן.

למרבה המזל, ניתן לטפל בדבר באמצעות אשפוז בבית או בבית חולים, הערכה וטיפול פסיכיאטריים, תרופות, פסיכותרפיה אישית, משפחתית או קבוצתית, תמיכת בן זוג ובני משפחה או טיפול בנזעי חשמל (ECT)

אבחון ופעולה מוקדמים יכולים להוביל להחלמה מהירה.

בעוד שהסימפטומים החמורים ביותר נמשכים 2-12 שבועות, יכולים לעבור 6-12 חודשים עד להחלמה.

מרבית הנשים יחלימו לחלוטין, אך התהליך עשוי להיות ארוך ומאתגר, כאשר לצד ההקלה בסימפטומים עשויים להופיע עצב, אשמה בשל הזמן האבוד וחיבור האם לתינוק, בושה, כעס, פחד מפני סטיגמה חברתית, פחד משיפוט כ״אם רעה״, מתח בקשרים משפחתיים, דאגה מפני הבאות ופחד ללדת שוב.

לאחר ההחלמה עלולה האם לחשוש מפני הישנות ההפרעה, ובצדק, שכן יש סיכוי שתחזור ללא קשר להיריון, ו-25-40% סיכוי שתחזור בהיריון עתידי.

ואולם אין פירוש הדבר שיש להימנע מלידות נוספות:

דווקא עכשיו, כשהאם יודעת כיצד להתמודד עם ההפרעה, היא תוכל להתכונן לקראתה במידה ותשוב, ביחד עם התמיכה המקצועית והמשפחתית הנדרשת.

ללא טיפול, פסיכוזה שלאחר לידה עלולה לסכן את חיי האם והתינוק ולהשפיע לרעה על המשפחה, והיא צופנת בחובה סיכון של 4% לרצח התינוק ו-5% להתאבדות האם.

באופן כללי, התאבדות היא סיבת המוות הנפוצה ביותר במהלך השנה הראשונה לאחר הלידה, כאשר מחקרים הראו שגם לבני משפחה של אימהות עם פסיכוזה שלאחר לידה סיכוי גבוה יותר להתאבד, וגם האימהות עצמן יהיו בעלות סיכוי גבוה יותר להתאבדות מאוחר יותר בחייהן.

עם זאת, יש להבהיר כי למרות הסכנה לתוקפנות במהלך אפיזודה של פסיכוזה אחר לידה, לא כל הדלוזיות מלוות באלימות, ורוב האימהות הטריות שחוות את ההפרעה אינן פוגעות לא בעצמן ולא באחרים.

ניתן למנוע פסיכוזה לאחר לידה, לפחות לנסות, מבעוד מועד, למשל:

• דברו עם הרופא על ההיסטוריה הנפשית של האם והמשפחה.

• גשו לטיפול פסיכולוגי.

• למדו מה שניתן על ההפרעה.

• היו מציאותיים לגבי הלידה והאימהות.

• שתפו בתחושות שליליות.

• אמצו אורח חיים בריא (למשל שינה ותזונה בריאים).

• ערבו את בן הזוג.

איתן טמיר, MA,

ראש המכון

עדכון אחרון

31 ביולי 2023

Jones, I., Chandra, P. S., Dazzan, P., & Howard, L. M. (2014). Bipolar disorder, affective psychosis, and schizophrenia in pregnancy and the post-partum period. Lancet, 384(9956), 1789-1799.

Sit, D., Rothschild, A. J., & Wisner, K. L. (2006). A review of postpartum psychosis. Journal of women's health (2002), 15(4), 352–368

Freya Shepherd, MSc, BSc, William Davies, PhD. An Update on the Presentation, Nosology, and Causes of Postpartum Psychosis. June 16, 2022. Psychiatric Times, Vol 39, Issue 6,