ראשון, 15 מרס 2020 18:16

מגיפת הקורונה וסכנת הגילנות (Ageism): תמרור אזהרה פסיכולוגי

נכתב ע"י איתן טמיר
דרג פריט זה
(1 הצביע)
קורונה וגילנות קורונה וגילנות

גילנות (Ageism) ומגיפת הקורונה:

הכתובת על הקיר

 

מה נוכל ללמוד מהפסיכולוגיה של קבוצות גדולות על הסכנות של הפנדמיה הראשונה שאנו חווים בימי חיינו? 

 

כולנו תקווה וציפייה שוירוס הקורונה ידעך בקרוב, אבל אם תימשך מדיניות המניעה הרדיקלית בה נוקטות ממשלות העולם, בגיבוי ארגון הבריאות העולמי, יתכן שהשלכות הקורונה על חיינו יסלימו בשבועות ובחודשים הבאים ושהתוצאות העיקריות תתבטאנה בפגיעה אנושה בכלכלה, כלומר בכיסים של כולנו.  

 

בסרט Wild in the Streets, שעלה לאקרנים ב-1968,  והפך לקאלט בתרבות האמריקאית של שנות ה-70, מוצעת עלילת בלהות, במסגרתה נשלחים כל תושבי ארה״ב מעל גיל 35 למחנות חינוך מחדש, בעוד שהצעירים לוקחים לידיהם את השלטון באופן דמוקרטי, באמצעות שינוי החוקה הלאומית. 

במקרה או שלא, בדיוק שנה לאחר עליית הסרט לאקרנים והסערה העצומה שהוא עורר, ניסח הגרונטולוג האמריקאי רוברט באטלר את המושג גילנות, Ageism, אותה הגדיר כדעה קדומה כלפי בני אדם, בהתבסס בלעדית על גילם. 

המציאות לימדה אותנו לאורך העשורים שחלפו מאז, שאותה דעה קדומה פוגעת באוכלוסיית המבוגרים, בעוד ערכה של הצעירות עולה מאז יותר ויותר. 

 

למה גילנות ולמה עכשיו?

קבוצות אנושיות גדולות נוטות להיווצר, להתגבש ולהתלכד בצורה המהירה ביותר כאשר חבריה מגדירים לעצמם בספונטניות סכנה נתפסת, תהא זו אמיתית או דימיונית. 

מכיוון שמשרדי הבריאות בכל העולם כופים על הציבור הנחיות שבולמות את התנועה הספונטנית של המשק ומכיוון שצעדים חיוניים אלו נועדו למנוע תחלואה בקרב אוכלוסיה פגיעה יותר (בעיקר גברים ונשים מעל גיל 70), ניתן לחזות תרחיש מזעזע, שאינו בדיוני כלל וכלל, בו תופנה אצבע מאשימה כלפי מי שגורם לכאורה להחמרה ולהנצחה של המצב. 

וכך, בקוטב האחר של ׳ספקטרום הסולידריות׳ עלולות לצוף האשמות כלפי קשישים ובני הגיל השלישי, לא רק בתיאוריה, אלא גם בפרקטיקה. 

 

איך יתגלגל כדור השלג?

מבחינה קבוצתית, תחילתו של תרחיש הבלהות של אפליה כלפי קשישים במשבר הויראלי, בפיצול דיכוטומי גלובלי, בלתי פורמלי, בין שתי קבוצות באוכלוסיה: 

מחד, הקהלים שפגיעים להחמרת המצב הבריאותי ומאידך, מי שאינם בסיכון לתמותה בעקבות הידבקות בוירוס. באמצעות פיצול כזה עלולות להיווצר שתי קבוצות מובחנות, עם דינמיקה של ״אנחנו והם״, לצד רציונל מעוות שינוסח על ידי חברי קבוצת הבריאים - 

״אנחנו יכולים להידבק; שהם ייכנסו לבידוד״. 

אחרי הפיצול תופיע השלכה של התכנים השליליים כלפי הקבוצה הפגיעה, שהרי ״הם״ אינם עובדים, ״אנחנו״ אלה שמממנים עבורם את קצבאות הביטוח הלאומי והפערים בינינו לבינם מהותיים ולכן מתסכלים ומכעיסים. 

אחרי ההשלכה נפגוש מנגנון הגנה קבוצתי רב עצמה של אידאליזציה ודה-אבולואציה, יחד עם סאב-טייפינג ממוקד וייחודי: ״יש לי סבא או סבתא שאני אוהב, אבל שנאת הקשישים אינה חלה עליהם. הם, כמו מתי מעט אחרים, בסך הכל דוגמאות יוצאות מן הכלל של מציאות אמיתית ומוכחת...״. 

ההיסטוריה מלמדת שבעיתות חסך קיומי, כולנו נוטים להתחבר לאינסטינקט העדרי הבסיסי. די לנו לראות את המדפים הריקים ברשתות השיווק כדי להבין, ולו לרגע, את כוחה הפלאי של פסיכולוגיית ההמון. 

 

לא במקרה מדברים בתקשורת על ההזדמנות לסולידריות חברתיות כלפי קבוצות פגיעות. זו הצהרת כוונות לא מודעת של החזקים, הצעירים יותר, כלפי מי שמושכים את העולם לאחור.

חשוב שנהיה ערים לרבדים הפרימיטיביים שלנו, ויפה שעה אחת קודם.



איתן טמיר, MA, ראש מכון טמיר לפסיכותרפיה, תל אביב 

https://twitter.com/eitan_tamir_psy




נקרא 234 פעמים עודכן לאחרונה ב שישי, 27 מרס 2020 19:12

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-72-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2019