פיטורים מהעבודה | איך להתמודד עם אבטלה ומשבר עקב פיטורים

דרג פריט זה
(14 הצבעות)
פיטורים מהעבודה - טיפול, כלים, טיפים והתמודדות פסיכולוגית פיטורים מהעבודה - טיפול, כלים, טיפים והתמודדות פסיכולוגית

 

התמודדות פסיכולוגית

עם פיטורים מהעבודה 

פיטורין ממקום העבודה הינה תופעה נפוצה ביותר, אשר קורית לרבים במהלך חייהם, לפחות פעם אחת. ועם זאת, מדובר בתופעה היוצרת רעידת אדמה בעולמו של האדם, ומביאה עימה חרדה ולחץ, דיכאון ודימוי עצמי נמוך. ישנן סיבות רבות לפיטורין, אשר רובן קשורות לשיקולים מערכתיים יותר מאשר לאיכותו של האדם שפוטר. למשל, קיצוצים בחברה, הסרת תקן מסוים, חיפוש אנשים חדשים או צעירים יותר. למרות שסיבות רבות בגינן אדם מפוטר כלל אינן קשורות בו, אנשים נוטים לקחת את הפיטורין באופן אישי, להיפגע עמוקות מכך וכן לתת לפיטורין לפגוע קשות בביטחונם בעצמם ובכישוריהם.

מצבי פיטורין מהעבודה מייצרים עבור האדם רגשות שליליים מגוונים, חששות וחרדות. ביניהם:
כעס, עלבון, תחושה של "למה פיטרו דווקא אותי", "לא העריכו אותי ואת העבודה שעשיתי".
תחושת בושה, פחד ממה יחשבו בני המשפחה, החברים, העמיתים לעבודה.
פגיעה, לעיתים אנושה, בדימוי העצמי, תחושה של "אני לא מספיק טוב, לא אצליח למצוא עבודה חדשה, אני לא מספיק טוב בדבר בו השקעתי את כל חיי הבוגרים".
חרדה לגבי העתיד, תחושה של "לעולם לא אמצא עבודה, כיצד אצליח למצוא מקום כזה שוב".
חרדה מקשיים כלכליים, חרדה קיומית ומלחיצה ביותר. זאת, כיוון שהאדם הבוגר, אשר עוסק בלפרנס עצמו ובמקרים רבים גם את משפחתו, מסתמך על עבודתו כעל תנאי הכרחי להמשך שגרת חייו ושגרת חייהם של ילדיו.
לאור כל הפחדים המוצדקים הללו, והרגשות הקשים, לא פלא שמפוטרים רבים חווים אפיזודות דיכאוניות, נפילות מצב רוח, נוטים לרגזנות יתרה. מפוטרים רבים נוטים להתעסק במשך זמן רב באבל על העבודה שאבדה, בבושה ובכעס על הפיטורין, בתחושת הכישלון הקשה.


על אף כל אלה, מפוטרים רבים מעידים, לאחר תקופה משמעותית מרגע הפיטורין, כי עזיבת העבודה הייתה לטובה. הם מצאו עבודה טובה יותר, שינו כיוון, הבינו לאיזה כיוון עליהם ללכת. לכן, לעיתים, מה שנראה בהתחלה כמשבר כה נוראי, מתברר לבסוף כצעד חשוב עבור האדם, למרות שלא בחר בו לעצמו.


הפיטורין, על אף היותם כואבים ומסוכנים כלכלית, טומנים בחובם גם הזדמנויות רבות עבור האדם. כשהאדם עסוק כל כולו בחוויית הפיטורין, הוא עלול לפספס הזדמנויות חיוביות רבות. הפיטורין מאפשרים לאדם פסק זמן, פרק זמן לחשיבה ובחינה עצמית, הזדמנות לשינוי, להתחלות חדשות. לעיתים, גם ההחלטה לאיזה כיוון ללכת, גם עשיית השינוי, היא עשייה קשה מאוד עבור האדם.


רבים מתקשים להתמודד בגפם עם כל הקשיים האלה, הלבטים, התחושות הקשות, הדאגות המוצדקות. במקרים בהם האדם מרגיש שאיבד שליטה, סובל מאוד ומתקשה לשקם את חייו ולראות קדימה, יש מקום לפנות לטיפול נפשי.
במקרים רבים, פסיכותרפיה קצרת מועד, אשר הינה מוגבלת בזמן שנקבע מראש, לרוב של כשתיים עשרה פגישות טיפוליות, יכולה לעזור לאדם לצאת מהמרה השחורה אליה נכנס, ליצור שינוי יציב ומשמעותי תוך זמן קצר. הפסיכותרפיה מאפשרת לאדם לנצל את פסק הזמן שנכפה עליו, לחקור ולהגיע לרצונותיו הכנים, להחליט החלטות קשות, להשליט סדר באי הסדר ששורר בחייו. הפסיכותרפיה מעניקה סיוע, מקום מקבל ולא שופט, מאפשרת לאדם לבנות מחדש ולייצב את ביטחונו העצמי ואת אמונתו בעצמו ובכוחותיו. הפסיכותרפיה עוזרת לאדם לדחוק הצידה את המחשבות הקשות, החששות, להתמקד בהווה, באפשרויות שניצבות למולו ובבחירה ביניהן. מרבית האנשים חוזרים ליציבות תוך פרק זמן קצר יחסית, יציבות אשר נשמרת לאורך זמן, וכן מקבלים כוחות מחודשים להתחלה חדשה ולהתמודדות אדפטיבית בתוכה.

 

fired

 

 

צרו עמנו קשר ונדבר על ההתמודדות הנכונה 

עם פיטורין מהעבודה ואבטלה במכון טמיר בת"א

ובקליניקות העמיתות ברחבי ישראל

מוזמנים לפנות אלינו גם לייעוץ קריירה

התקשרו:

1-800-509-809

 

 כתבה: יעל טל

מקורות:

 

Jin RL, Shah CP, Svovoda TJ. The impact of unemployment on health: A review of evidence. Journal of Public Health Policy. 1997;18:275–401.

 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il