פיטורים מהעבודה | איך להתמודד עם משבר חל"ת או פיטורים?

משבר פיטורים

התמודדות פסיכולוגית

עם פיטורים

או חופשה

ללא תשלום מהעבודה 

 

המאמר נערך על ידי איתן טמיר

ראש המכון, MA.

 

 

הפסיכולוגיה של הפיטורים

פיטורין ממקום העבודה הוא אירוע של משבר פסיכולוגי שבכוחו ליצור רעידת אדמה בעולמו של האדם, ולהציף חרדה ולחץ, דיכאון ודימוי עצמי נמוך.

ישנן סיבות רבות לפיטורים, לעיתים הן קשורות לשיקולים מערכתיים יותר מאשר לאיכותו המקצועית של האדם שפוטר.

בימים אלו, כולנו עדים להתפרקות חסרת תקדים של המבנה התעסוקתי המוכר, בתקופה של מגיפה גלובלית. כל אחד ואחת סובל מכך. 

לעתים, מרות שסיבות רבות בגינן אדם פוטר או יצא לחל"ת כלל אינן קשורות בו, רובנו נוטים להתייחס לפיטורים באופן אישי, להיפגע עמוקות מכך ולהתמודד עם מחירים נפשיים של כרסום ופגיעה בביטחון העצמי בתפיסת הכישורים האישיים.

"עודד פשוט התקשר והגיע. הוא חיפש בגוגל בטלפון הניד את המונח ״פסיכולוג לידי״, מצא את פרטי המכון והרים טלפון לתאם פגישה דחופה. הוא התיישב באנחה כבדה על הכורסה, ראשו שמוט בין ידיו:

״פוטרתי בדיוק לפני 40 דקות...״, אמר בדמעות,

״אני מתבייש להתקשר לבת הזוג שלי, להורים ולחברים, ובעיקר, בעיקר אני פוחד שאני לא אצא מזה אף פעם. אני מרגיש בתוך סרט...״. 

 

 

מחירים פסיכולוגיים של תהליכי פיטורים

מצבי פיטורים מהעבודה מייצרים מגוון רגשות שליליים מגוונים, חששות וחרדות. ביניהם:

  • כעס, עלבון ומחשבות מובנות של ספקות עצמיים:  "למה פיטרו דווקא אותי?", "האם יכולתי להיות טוב יותר?".

  • תחושת בושה, פחד וכלימה,  ממה יחשבו בני המשפחה, החברים, העמיתים לעבודה.

  • פגיעה, לעיתים קשה מאוד, בדימוי העצמי, תחושה של "אני לא מספיק טוב, לא אצליח למצוא עבודה חדשה, אני לא מספיק טוב בדבר בו השקעתי את כל חיי הבוגרים".

  • חרדה לגבי העתיד, לעיתים קרובות אנחנו לכודים בתוך אשליה  - במקרה הטוב בכלוב של זהב ובמקרים פחות טובים באמונה שאין אלטרנטיבה למצוא עבודה הולמת בגילי / במעמדי- ומסתכלים מתחת לפנס. הראייה העכשווית והחרדה בציפייה לבאות יוצרות תחושה של אובדן אולטימיטיבי - "לעולם לא אמצא עבודה״, כיצד אצליח למצוא מקום כזה שוב?".

  • חרדה מקשיים כלכליים, היא חרדה קיומית ומלחיצה ביותר. האדם המבוגר עוסק ביצרנות ובדאגה לפרנסה עבורו ועבור משפחתו. הוא מחויב לתכניות כלכליות לעתיד (שהשכיחה בהן היא משכנתא) ומסתמך על עבודתו כתנאי הכרחי להמשך שגרת חייו ושגרת חייהם של ילדיו.

לאור כל הפחדים המוצדקים הללו, והרגשות הקשים, לא פלא שמפוטרים רבים חווים אפיזודות דיכאוניות, נפילות מצב-רוח ונוטים לרגזנות יתרה.

מפוטרים רבים נוטים להתעסק במשך זמן רב בתהליך האבל על העבודה שאיננה, בבושה ובכעס על הפיטורין, בתחושת הכישלון הקשה. 

עודד תיאר בפני הפסיכולוגית את פרטי הפרטים של שיחת השימוע שעבר לפני שעה קלה עם מנהלת הצוות בסטארטאפ שעבד בו. כמו טראומה הוא תיאר אותה, מתעכב על חלקים, פוסח על אחרים, מתנתק לרגע ואז חוזר.  ״תמיד הלך לי קשה. אני יודע שאני לא טוב בכלום...״

 

מרינה רוני לידרמן פסיכולוגית קלינית מומחית בראשון לציון מכון טמיר

מרינה רוני לידרמן, פסיכולוגית קלינית,

מטפלת במשברים תעסוקתיים, ראשון לציון

 

 

הפסיכולוגיה של פיטורים וחל"ת במשבר הקורונה

איך ניתן כעת לשמר מידה של איזון פסיכולוגי וכלכלי במשבר המגיפה?

מיליונים ברחבי העולם, ולמעלה ממיליון גברים ונשים בישראל, איבדו את מקום עבודתם או הוצאו לחל"ת בעקבות משבר הקורונה.

לצד האתגר הכלכלי חסר התקדים שכולנו עובדים, יש פה גם אתגר פסיכולוגי. אובדן מקום העבודה עלול לגרום לרגשות קשים בכל מצב, ועל אחת כמה וכמה בתקופה משבר זו, עמוסה בחוסר ודאות, שמוסיפה אל המשוואה גורמי לחץ. 

מגפת הקורונה הובילה לחוסר ביטחון תעסוקתי ולאובדן עבודה חסרי תקדים. שיעורי האבטלה והדיכאון מרקיעים שחקים, וגם מי שעדיין מועסק חווה חוסר ביטחון תעסוקתי ודאגות כלכליות, שנקשרים לעלייה בתסמיני דיכאון חרדה, כך לפי מחקר.

צעירים שמאבדים את עבודתם חשים מבודדים יותר. לעתים פירושה של עבודה עבור צעירים היא גם עצמאות מההורים, ואובדן העצמאות עלול לגרום להם לחוש הרבה יותר בדידות והרגשה שאינם מובנים. זאת ועוד, אובדן עבודה יכול לגרום לתחושת חוסר משמעות ודיכאון. אם הם נאלצים לשוב לבית ההורים, חלות עליהם יותר מגבלות, שיכולות להוביל לתחושות בידוד עצומות ולחוסר יכולת להתפתח באופן נורמלי מאוחר יותר. אובדן החופש והדאגות בנוגע לעבודה עתידית יכולים להיות קושי גדול.

יש מי שיגיבו למצב בניסיון לשלוט בכל האספקטים של החיים, ואולם יש להכיר בכך שלא נוכל לשלוט בכל הדברים כפי שהיינו רוצים. אחרים מאזנים את ההלם בהקלה שבידיעה שהימנעות ממקום העבודה מפחיתה את הסיכוי להידבק במחלה. 

פסיכולוגים טוענים שלעתים קרובות אובדן מקום עבודה מייצר תהליך נפשי דומה ל תחושת האבל שבאובדן אדם אהוב ומסלול הרגשות עשוי לכלול את אותם השלבים - מתדהמה, והכחשה דרך כעס ומיקוח ועד לקבלה, השלמה ותקווה.

מרגע שאדם מבין שהפיטורים או החל"ת משקפים למעשה אובדן, הוא עשוי לפתח חמלה רבה יותר כלפי עצמו ולאפשר לעצמו להרגיש את האבל, במקום להימנע ולהתכחש מהכרה בעומק האובדן, בניסיון לעידוד עצמי, בסגנון:  ״אינני אמור להרגיש כך, כולם סביבי איבדו את מקום עבודתם וזה לא קשור אלי״.

זה קשה, ולאיש אין פטור מהרגשות שמתעוררים. 

חשוב גם להכיר בכך שעיבוד אבל ורגשות שקשורים לאובדן עבודה עשוי לארוך זמן מה.

מחקר מ-2019 מלמד שהתחושה הראשונית של מפוטרים היא כעס. חשוב לציין שהמחקר התקיים בתקופת שפע יחסית, לפני משבר הקורונה, ואין לדעת אם תגובת המפוטרים בזמן משבר עולמי"אובייקטיבי" זהה.

חלק מהכעס, אומרים החוקרים, מגיע מתחושת המפוטר ש"יש לי תחליף", שמצאו מענה מקצועי זול יותר ממנו, או ש"אחרי הכל הוא לא באמת היה חלק מהצוות".

הנה כמה כלים וטיפים להתמודדות בתקופת המשבר: 

  • ראשית, מומלץ לזהות ולהפריד בין האלמנטים במשבר שניתנים לשליטה לבין אלה שלא, ולהתמקד בראשונים. 

  • זיהוי מיידי של הבעיות ומתן מענה התנהגותי - כמו הצורך לצמצם זמנית את הוצאות משק הבית - ותגובה להן יכולים להועיל, לצד ההכרה שבטווח הקצר יהיה קושי ויידרשו שינויים עד שהסיטואציה תשתנה. ייתכן שמה ששונה במצב האבטלה הנוכחי הוא האמונה שמדובר במצב זמני ושברגע שדברים יחזרו לשליטה אנשים ישובו לעבודה. 

  •  יש ראיות לכך שהאופי הקולקטיבי של החוויה מעצב תחושה ש״כולנו באותה סירה״, שמכונה בטיפול קבוצתי "אוניברסליות".  במנהטן, למשל, ישנם בעלי מסעדות שהחליטו לשלם לעובדיהם מראש או להרים מגבית לשם תמיכה בהם. למרות שהדבר לא יפתור את הבעיה החברתית והכלכלית מהיסוד, הוא עשוי לגרום לעובדים שנשארו לחוות אשמה מופחתת נוכח מצוקת המפוטרים. 

  • לחבק את המציאות העכשווית עשויה להישמע כמו שעצה שלא מן העניין, אך היא דרך מעצימה להסתכל קדימה.  על מנת לרסן את החרדה כדאי להישאר קשובים למשאבים הקיימים לסיוע. הדרך לשגרה עשויה להתארך, אך בינתיים ניתן לנסות ולשמור על איזון בחיינו.

 

 

התקווה האפשרית בפיטורים

על אף כל אלה, מפוטרים רבים מעידים, לאחר תקופה משמעותית מרגע הפיטורין, כי עזיבת העבודה הייתה לטובה. הם מצאו עבודה טובה יותר, שינו כיוון, הבינו לאיזה כיוון עליהם ללכת. לכן, לעיתים, מה שנראה בהתחלה כמשבר כה נוראי, מתברר לבסוף כצעד חשוב עבור האדם, למרות שלא בחר בו לעצמו.

הפיטורין, על אף היותם כואבים ומסוכנים כלכלית, טומנים בחובם גם הזדמנויות רבות עבור האדם. כשהאדם עסוק כל כולו בחוויית הפיטורין, הוא עלול לפספס הזדמנויות חיוביות רבות. הפיטורין מאפשרים לאדם פסק זמן, פרק זמן לחשיבה ובחינה עצמית, הזדמנות לשינוי, להתחלות חדשות. לעיתים, גם ההחלטה לאיזה כיוון ללכת, גם עשיית השינוי, היא עשייה קשה מאוד עבור האדם.

 

 

טיפול פסיכולוגי למתמודדים עם פיטורים

רבים מתקשים להתמודד בגפם עם כל הקשיים האלה, הלבטים, התחושות הקשות, הדאגות המוצדקות.

במקרים בהם האדם מרגיש שאיבד שליטה, תפקודו נפגש והוא מתקשה לשקם את חייו ולהסתכל קדימה באופטימיות, יש מקום לפנות לטיפול נפשי.

הרבה פעמים, פסיכותרפיה קצרת מועד, שמועברת אונליין או אפנים אל פנים, שהיא מוגבלת בזמן שנקבע מראש, לרוב של כ-12-30פגישות טיפוליות, יכולה לעזור לאדם לצאת מהמרה השחורה אליה נכנס, ליצור שינוי יציב ומשמעותי תוך זמן קצר.

הפסיכותרפיה מאפשרת לאדם לנצל את פסק הזמן שנכפה עליו, לחקור ולהגיע לרצונותיו הכנים, לקבל החלטות הכרחיות של הסתגלות לשינוי ולהשיב סדר בכאוס הזמני ששורר בחייו.

פסיכותרפיה מעניקה סיוע, ממקום מקבל ולא שיפוטי, ומאפשרת למטופל להתארגן מחדש ולייצב את הביטחון העצמי ואת אמונתו בעצמו ובכוחותיו.

הטיפול עוזר למפוטר להניח בצד את המחשבות הקשות, החששות המשתקים והחרדות ולהתמקד בהווה, בבחינת האפשרויות שניצבות למולו ובבחירה ביניהן.

מרבית המפוטרים חוזרים ליציבות תוך פרק זמן קצר יחסית, יציבות אשר נשמרת לאורך זמן, וכן מקבלים כוחות מחודשים להתחלה חדשה ולהתמודדות אדפטיבית בתוכה.

 

צרו עמנו קשר ונדבר על

טיפול פסיכולוגי להתמודדות

עם פיטורים מהעבודה, חל"ת או אבטלה,

במכון טמיר בת"א, בטיפול פסיכולוגי מקוון,

או  בקליניקות העמיתות ברחבי ישראל

מוזמנים לפנות אלינו גם לייעוץ קריירה

 

עלות מפגש: 320-380 ש״ח.

 

התקשרו:

 

072-3940004

 

 

 

 

מקורות:

 

גולן חזני (2019). רעידת אדמה בסלקום: תפטר 600-500 עובדים, יוצאת לגיוס הון ענק. מתוך אתר כלכליסט

  

Jin RL, Shah CP, Svovoda TJ. The impact of unemployment on health: A review of evidence. Journal of Public Health Policy. 1997;18:275–401

 

http://www.writechangegrow.com/2013/05/how-to-deal-with-the-emotions-of-being-fired/

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021