חרדת קריירה | מהי חרדה בחיי העבודה ואיך מתמודדים נכון?

  

רבים מבני ובנות דור ה-Y חווים חרדת קריירה, או חרדה תעסוקתית, מה שאינו מפתיע בעידן של אפשרויות בלתי מוגבלות וחרדת החמצה תמידית (FOMO). 

שאלות שכיחות בקרב ילידי שנות ה-80 וה-90 הן ״האם אני נמצאת בנישה המקצועית הנכונה לי?״, ״האם אני עושה מספיק כדי להתקדם?״ ואפילו ״האם אני טוב מספיק?״, מחשבות כאלה ואחרות, עד למצבים חזרתיים שמרגישים כמו אובססיה, על הגבול של OCD.

 

ענבר נדב פסיכולוגית תעסוקתית מכון טמיר תל אביב

ענבר נדב, פסיכלוגית בהתמחות תעסוקתית, מכון טמיר תל אביב

 

 

"מה תעשה כשתהיה גדול?"

בין אם יש לכם בוס מלחיץ במיוחד או שפשוט הייתם רוצים לעשות משהו אחר בחיים, הנתונים מראים שילדי דור ה-Y חווים יותר חרדה ביחס לדורות שקדמו להם – 31% מהם דיווחו על חרדה, ביחס ל-24% בקרב דור הבייבי בום (ילידי המערב ובעיקר ארה״ב לאחר מלחמת העולם השניה) ו-27% אצל דור ה-X (ילידי שנות ה-60 וה-70). 

אם אתם חשים חרדה, מתח ופחד, שייתכן ואתם לא יודעים אפילו את מקורם, כדאי לקטוע את הדבר באיבו ולא לתת לו להשתלט. החדשות הטובות הן שיש בתוככם את הכלים לתת מענה לחרדה. הנה 4 צעדים שתוכלו לנקוט כדי לנצח חרדת קריירה:

 

התבוננו ונתחו את  שורש הפחד

חשבו רגע על מקור החרדה. לכל חרדה יש גרעין מרכזי שמאפיין אותה, מה שמשתקף בדרך כלל בפחד מהתסריט הגרוע ביותר.

תחילה, קחו יומן ורשמו לעצמכם מה בדיוק מפחיד אתכם ומה גורם לכך. האם אתם מודאגים מבחירה של קריירה הלא נכונה? האם אתם חוששים שאתם לא ״טובים מספיק״? האם אתם פוחדים לאבד את עבודתכם אחרי שתשיגו את מבוקשכם? 

ברגע שתדעו מה בדיוק מדאיג אתכם, תוכלו להתייחס לכך. 

אם אינכם מצליחים לזהות את שורש הבעיה, אין צורך להיבהל- המטרה אינה לגרום ליותר חרדה. 

במקום זאת, נסו להשקיף על מחשבותיכם בזמן העבודה, או לקראתה, ולהבחין מתי הן הופכות שליליות. 

רוב הסיכויים שיש נקודה ספציפית שגורמת לחרדה ומציתה אותה.



להתמודד עם מקור הבעיה

לאחר שתשפכו אור על מה שמדאיג אתכם, תוכלו להתמודד עמו. קחו יומן שוב וערכו רשימה של 2-3 דברים שתוכלו לעשות ממש עכשיו, ולצדם תכנית לטווח הארוך. 

רוב האנשים מתקשים להגדיר מהן המטרות התעסוקתיות שלהם לטווח ארוך. החכמים בינינו יודעים להשקיע בכך מאמץ חשיבתי, שניתן לקרוא לו תכנון אסטרטגי, ולא לחכות לראות לאן החיים יובילו אותם. 

 

טפלו בעצמכם

מעל לכל, יש חשיבות עליונה לכך שתטפלו בעצמכם, נפשית וגופנית. חרדה ומתח יכולים להיות מרוקנים מאוד ולגבות מחיר בריאותי רציני. שנו יותר, הקצו זמן יומי לרגיעה, התחילו לתרגל מדיטציה, נהלו יומן שבו תרשמו את דאגותיכם, קראו ספר, הרשו לעצמכם אמבטיה ארוכה, אכלו מזון בריא יותר, הגבילו את צריכת הקפאין, היו טובים אל עצמכם, ולא משנה מה – אל תלקו את עצמכם על כך שאתם חרדים. 

 

תוציאו את זה החוצה

אם ניסיתם הכל אבל החרדה עדיין מקננת שם, דברו עם מומחה בתחום התעסוקתי. זה נכון כפליים אם אתם חושדים שיש לכם הפרעת חרדה.

מטפל CBT, עדיף עם ניסיון והכשרה בתחום ייעוץ קריירה, יוכל לחולל פלאים בבעיה המשולבת של חרדה וקריירה. 

אם אתם חשים שאתם זקוקים לסיוע בפיתוח האישי והמקצועי, פנו אלינו. מכון טמיר פועל בכל הארץ ואפילו מוכר על ידי מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות כמוסד שמכשיר פסיכולוגים תעסוקתיים.  

יש נושאים בחיים, בהם אחרים יכולים לשים באופן מדויק יותר ומהר יותר את האצבע על הבעיה וכידוע אין שום בושה בפנייה לעזרה. 

אם אתם חווים חרדת קריירה, זכרו שיש גם דרכים אחרות לחיות. 

עם דפוס החשיבה והכלים הקליניים הנכונים, תוכלו להתגבר על כך.

 

 

 

 

 

 

כתיבה:

איתן טמיר, MA בפסיכולוגיה תעסוקתית ארגונית

ראש המכון 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021