קבלת החלטות ו- OCD

 

OCD וקושי לקבל החלטות

 

בכל תהליך של קבלת החלטה יש מינימום שתי אפשרויות, כאשר ההחלטה עצמה מתבצעת באמצעות תעדוף אחת מהן, בתהליך אלימינציה שכרוך בוויתור על האחרת. 

 

לא רק אנשים שמתמודדים עם קושי בקבלת החלטות מתקשים כאן:

 

 כולנו מתמודדים עם "פרידה קיומית" מאפשרות שנותרה מאחור ושלא תתממש, לפחות לא כרגע.  עבור אנשים אובססיביים יש פה צומת אכזרית שהם עלולים להיתקע בה, לבנות חרדה סביבה, לדחות אותה עד שאין ברירה, לגרום לאחרים להחליט עבורם, לצפות שייקרה משהו נסיבתי שיטה את הכף או פשוט להניח לנושא, להתכחש לאחריות והמחירים שמלווים את ההחלטה ולכסוס ציפורניים  בהמתנה פסיבית לבאות.

 

הביטוי החזק ביותר של קושי בקבלת החלטות אצל מתמודדים עם OCD הוא אגרנות כפייתית-  אגרנים  (אנשים שאוגרים חפצים) מתקשים להחליט האם להשליך חפץ כזה או אחר ואם הם מחליטים, הם מתקשים מאוד להוציא את החלטתם אל הפועל. הפחד להיתפס לא מוכנים לעתיד מנהל את תודעתם באופן כפייתי, כך שלזרוק עיתון ישן לפח הופך לאתגר בלתי אפשרי. המחשבה "מה יהיה אם אזדקק לעיתון מאוחר יותר" מציפה אותם ומלווה בהתנהגות אגרנית. 

 

כצעד ראשוני, התבוננות פנימית עשויה להיות יעילה במקרה של קושי בקבלת החלטות, בין אם מקורו בדיכאון, בחרדה, בנטיות אובססיביות או בהתנסות שלילית נקודתית. זיהוי הבסיס של הבעיה הוא הצעד לראשון לקבלת העזרה המתאימה ולאחר שהקושי מובן יותר, ניתן גם להעלות את תחושת האופטימיות, את המוטיבציה ואת האנרגיה לפעול. 

ניתן לקרוא בהמשך המאמר, בחלק שעוסק בטיפול, על טכניקות CBT יעילות של קבלת החלטות. טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, מעבר ליעילותו בטיפול ב-OCD, יכול לתת הבנה מעמיקה ויישומית באמצעות המכניזם הפנימי שמחבל ביכולת לקבל החלטות. מטפלים התנהגותיים-קוגניטיביים מעודדים שימוש בכלים כגון רשימת בעד ונגד, בחינת הסוגיה מעוררת הדילמה על הפרק מכמה כיוונים וזוויות והעלאת אפשרות יצירתית לפעולה אדפטיבית.

לא פחות חשוב מכך, בקרב מי שמתמודד עם נטיה אובססיבית, נדרשת לפעמים "קפיצה התנהגותית למים", בחירה לנקוט פעולה למרות הספקות שממשיכים לטלטל את התודעה ואת שיקול הדעת.

ניתן לומר (בזהירות הנדרשת) שאצל רבים מהאנשים, החלטה בכיוון האימפולסיבי עשויה להיות יעילה יותר מהבחירה להימנע.

קשה לומר את אותו הדבר על אנשים שאינם אובססיביים, ולמעשה זו עלולה להיות הצעה בעייתית למדי עבור אנשים עם מבנה אישיות דרמטי (כמו הפרעת אישיות גבולית / בורדר-ליין).

גם אם הפעולה תתברר כטעות, אצל מרבית האובססיביים קיימים מנגנוני אינהיביציה, שאחראים על עיכוב התנהגות, שניתן לסמוך עליהם לגבי ביטוי אסרטיבי, שליטה בכעס וניהולו.

 

 

איך מתמודדים עם קושי אובססיבי לקבל החלטה?

 

הגידרו לעצמכם דדליין ללקיחת החלטה, משום שכאשר אנחנו דוחים קבלת החלטה, אנו נוטים להחמיץ צדדים אחרים של החיים, לחוות שחיקה נפשית ולסבך דברים הרבה יותר ממה שהם באמת.

 

זה אמנם הגיוני לקחת את הזמן כדי לאסוף מידע חשוב ולהגיע למקום שאינו מושפע כל כך מהסיטואציה,  אטלם ברוב המקרים התשובה הנכונה נמצאת ממש מתחת לאף ואנחנו נוטים לפספס אותה בניסיון לעשות את הדברים באופן מושלם (מה שלא קיים) או כדי להימנע מהעבודה או מהתחושה הלא נעימה שעלולות להתלוות להחלטה, כשתעשה.

 

הגבילו קבלת החלטות פשוטות לרבע שעה של התלבטות, שיקלו את האפשרויות והגיעו להחלטה הטובה ביותר, מתוך קבלת העובדה שהיא אינה מושלמת. פעלו בהתאם להחלטה שהחלטתם לקבל.

מחשבות על החלטות מורכבת יותר הגבילו ל-30 דקות ביום, כוונו שעון עצר וכאשר הוא מצלצל שנו את נושא המחשבות.

אם אתם מתפתים ממש להמשיך בהן, זכרו שהמוח ממשיך לעבוד לטובתכם מאחורי הקלעים, ושתוכלו תמיד לשוב להעמיק בבעיה למחרת.

 

 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

 

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

 לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

 

עלות: 140 ש"ח

 

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי

(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

עדכון אחרון:

 

25 בינואר 2024

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024