תוכן עניינים
- הבנת טיקים אצל ילדים
- סוגי טיקים ומאפייניהם
- המודל ההתנהגותי לטיפול בטיקים
- טיפול CBIT - הטיפול המובן בראיות
- תהליך הטיפול במעשה
- אימון היפוך הרגלים (HRT)
- שילוב המשפחה בטיפול
- טיפים מעשיים להורים
- תחזית ארוכת טווח
הבנת טיקים אצל ילדים
מה הם טיקים?
טיקים הם תנועות או קולות פתאומיים, מהירים וחוזרים שהילד חווה כלא רצוניים או נמצאים איפשהו בין רצוני ללא רצוני. הם מתחילים בדרך כלל בגיל מוקדם (3-5 שנים) ויכולים להשתנות במהלך הזמן.
על פי ה-DSM-5, טיקים מוגדרים כ"תנועה מוטורית פתאומית, מהירה, חוזרת ולא קצבית או קול". טיקים נוטים להתחיל בדרך כלל סביב גיל 3-5 שנים, עם מהלך משתנה של החמרה והקלה, כאשר טיקים פשוטים מופיעים לפני טיקים מורכבים ולרוב מתחילים באזור הפנים.
מאפיין חשוב של טיקים הוא שהם נוטים להיות משתנים - יכולים להתגבר או להקל בהתאם למצב רגשי, רמת מתח, עייפות ואפילו פעילויות מסוימות. רבים מהילדים מדווחים על תחושות מוקדמות (premonitory urges) לפני הטיק, כמו מתח או גרד באזור מסוים.
השינויים בטיקים יכולים להיות תלויי הקשר בצורה משמעותית, כאשר חלק מהילדים חווים הגברה במצבי לחץ ואחרים דווקא בשעות הרפיה.
סוגי טיקים ומאפייניהם
טיקים מוטוריים פשוטים
תנועות קצרות ומהירות הכוללות קבוצת שרירים אחת
• קריצת עיניים
• תנועות עיניים
• תנועות אף
• תנועות פה
• עיוותי פנים
• הזזות ראש
• הרמת כתפיים
• תנועות ידיים/רגליים
טיקים מוטוריים מורכבים
תנועות מתואמות יותר הכוללות מספר קבוצות שרירים
• שילובי טיקים פשוטים
• טיקי כתיבה
• כפיפות או סיבובים
• נגיעות, טפיחות, הסדרות
• מחוות גסות (קופרופראקסיה)
• אכופראקסיה (חיקוי מחוות)
טיקים קוליים
מחוות קוליות שיכולות להיות פשוטות או מורכבות:
טיקים פשוטים: נחירות, השתעלות, צווחות
טיקים מורכבים: מילים, משפטים
• אכולליה (חזרה על מילים)
• פלילליה (חזרה עצמית)
• קופרוללליה (מילים בוטות)
אבחנה של הפרעות טיק
הפרעה | משך זמן | סוגי טיקים | התחלה |
---|---|---|---|
הפרעת טיק חולפת | 4 שבועות עד 12 חודש | מוטוריים ו/או ווקאליים | לפני גיל 18 |
הפרעת טיק כרונית | יותר משנה | מוטוריים או ווקאליים | לפני גיל 18 |
תסמונת טורט | יותר משנה | מוטוריים וווקאליים | לפני גיל 18 |
המודל ההתנהגותי לטיפול בטיקים
הטיפול ההתנהגותי מבוסס על הבנה שטיקים, למרות שהם נוירולוגיים במקורם, יכולים להיות מושפעים מגורמים התנהגותיים וסביבתיים. מחקרו של Woods ו-Himle (2004) הראה שילדים יכולים ללמוד לדכא טיקים זמנית, ושיפור זה לא גורם להחמרה לאחר מכן.
מיתוסים נפוצים שהופרכו במחקר
• דיכוי טיקים אינו גורם להחמרה לאחר מכן.
• טיפול בטיק אחד אינו מחמיר טיקים אחרים.
• קשב לטיקים לא מזיק, ודאי לא בהקשר טיפולי .
• הטיפול לא יוצר טיקים חדשים במקום הישנים (הם לא נודדים).
על פי מחקרו של Conelea ו-Woods (2008), גורמים סביבתיים משפיעים על ביטוי הטיקים. גורמים שמחמירים טיקים כוללים לחץ וחרדה, עייפות, פעילויות קשב פסיביות, ואילו גורמים שמקלים כוללים רגיעה, ריכוז, פעילות גופנית וקריאה.
מנגנוני החיזוק בטיקים
- חיזוק שלילי: הטיק מקל על התחושה הלא נעימה שקודמת לו.
- הטיק הוא הרגל: הטיק הופך לתגובה אוטומטית, בדומה להפרעות BFRB's.
- גורמים סביבתיים: מצבים מעצימים או מקלים על הטיקים.
- תגובות חברתיות: תשומת לב עשויה לחזק את הטיקים
טיפול CBIT - טיפול מבוסס ראיות לטיקים
הטיפול ההתנהגותי המוביל לטיקים (CBIT) פותח על ידי Woods ועמיתיו (2008). מחקר של Piacentini ועמיתים (2010) הראה יעילות משמעותית של CBIT בילדים בהשוואה לטיפול פסיכו-אדוקטיבי תומך. מחקר נוסף של Wilhelm ועמיתים (2012) הראה יעילות דומה במבוגרים. איך זה עובד?
רכיבי הטיפול
CBIT משלב שלושה רכיבים מרכזיים:
רכיבי טיפול CBIT
אימון בהיפוך הרגלים (HRT)
הטכניקה המרכזית הכוללת הכרת מודעות, אימון תגובה מתחרה ותמיכה חברתית
התערבויות מבוססות תפקיד
זיהוי וניהול גורמים סביבתיים שמעצימים טיקים ושינוי תגובות חברתיות
אימון הרפיה
הרפיית שרירים מתקדמת ותרגול נשימה דיאפרגמטית.
מחקר מעקב ארוך טווח של Espil ועמיתים (2022) הראה שההשפעות החיוביות של הטיפול עמידות ונשמרות לאורך זמן.
תהליך הטיפול בפועל
לפי הפרוטוקול של CBIT הטיפול מורכב בדרך כלל מ-11 מפגשים, אם כי נדרשת גמישות בהתאמה אישית לצרכי הילד. הטיפול מתחיל בהערכה מקיפה ובניית היררכיית טיקים לטיפול.
שאלונים מומלצים להערכה
כלי הערכה | סוג | מטרה |
---|---|---|
YGTSS (Yale Global Tic Severity Scale) | מבוקר-קליני | הערכת חומרת טיקים |
Parent Tic Questionnaire (PTQ) | דיווח עצמי | דיווח הורי על טיקים |
Adult Tic Questionnaire (ATQ) | דיווח עצמי | דיווח עצמי של מבוגרים |
PUTS (Premonitory Urge Scale) | דיווח עצמי | הערכת עוצמת חושים קודמים |
תצפית ישירה | ספירת טיקים למשך 10 דקות |
פסיכו-אדוקציה על טיקים
המטרה של הפסיכו-אדוקציה היא להפחית אשמה, האשמה, סטיגמה ורגשות שליליים הקשורים בטיקים. המטפלים משתמשים במטפורות כמו "גיהוקי מוח", "ברקסים שצריכים כוונון" או "עקיצות יתושים".
- הסבר על הטבע הנוירולוגי של טיקים.
- הבנה שטיקים אינם רצוניים וכמובן לא באשמת הילד.
- הבהרה לגבי השונות בטיקים לאורך זמן.
- הסבר על הקשר לגורמים סביבתיים, כמו לחץ ועייפות.
אימון בהיפוך הרגלים (HRT)
אימון של היפוך הרגלים, שפותח על ידי Azrin ו-Nunn (1973), מבוסס על שיטות תיקון-יתר מתחום ניתוח התנהגות יישומי (ABA). השיטה מתבססת על שלושה מרכיבים: עבודה על מודעות, אימון תגובה מתחרה ותמיכה חברתית.
אימון מודעות
המטרה היא שהילד יזהה מתי הטיק מתרחש או עומד להתרחש:
- זיהוי התחושות שקודמות לטיק (premonitory urges).
- תיאור מפורט של התנועה או הקול.
- זיהוי הטיק בזמן אמת או מיד אחרי ביצועו.
- הבנת ההקשרים שבהם הטיק מופיע.
פיתוח התגובה המתחרה
תגובה מתחרה היא תנועה שמחליפה ובכך מונעת פיזית את ביצוע הטיק:
סוג הטיק | התגובה המתחרה |
---|---|
שקשוק גוף | מתיחת שרירי הבטן והעכוז |
קריצת עיניים | קריצות רצוניות מבוקרות |
קליקים באצבעות | שילוב ידיים וזרועות |
זעזוע ראש | מתיחת שרירי הצוואר, הנמכת סנטר |
טיקים ווקאליים | נשימה מבוקרת עם קשב לשלבי הנשיפה והשאיפה |
מאפיינים של תגובה מתחרה יעילה
התגובה המתחרה צריכה להיות פיזית בלתי תואמת לטיק, שקטה חברתית, תואמת לפעילויות רגילות ונמשכת כדקה או עד שהחוש הקודם חולף.
שילוב המשפחה בטיפול
תמיכה משפחתית מעורבות הורים קריטיתו להצלחת ההתערבות. זה לא יעבוד אחרת:
תפקידי ההורים בטיפול
- עידוד הילד לתרגל את התגובה המתחרה.
- חיזוק חיובי כל שימוש בכלים (לא להפחתת טיקים).
- הימנעות מתשומת לב מוגזמת לטיקים.
- יצירת מערכת תגמול לתרגול הביתי.
- מתן תזכורות עדינות לשימוש בכלים.
תרגילים ביתיים
בכל טיפול CBT התהליך נמשך למעשה במהלך השבוע, בין הפגישות, באמצעות שיעורי בית. תרגילים אלה חיוניים להצלחת הטיפול וכוללים:
תרגילים יומיים
מעקב עצמי
רישום טיקים ושימוש בתגובה מתחרה באמצעות אפליקציה או דפי מעקב.
תרגול התגובה המתחרה
תרגול יזום של התגובה המתחרה, מינימום 3-4 פעמים בשבוע למשך 15-30 דקות.
התערבויות מבוססות פונקציה
יישום אסטרטגיות לניהול גורמים סביבתיים שמעצימים טיקים
ביקורת תרגילים ביתיים
בכל מפגש יש חשיבות לסקירת התרגילים הביתיים, עדכון ההיררכיה לפי הצורך, ודיון באירועים משמעותיים מהשבוע.
טיפים מעשיים להורים
יצירת סביבה תומכת
- עידוד פעילות גופנית שעוזרת להפרקת מתחים
- יצירת שגרת הרפיה קבועה
- הפחתת לחצים מיותרים בסביבת הבית
- הקפדה על שינה מספקת
- ניהול זמני מסך בצורה מאוזנת
התמודדות עם התמוכות שכיחות
חשוב להבין שטיקים אינם תחת שליטה רצונית מלאה. הטיפול עוזר לילד לפתח כלים טובים יותר, אך לא "מחליף" מהטיקים.
מתי לפנות לעזרה נוספת
- כשטיקים מפריעים משמעותית לתפקוד בבית הספר
- כשמופיעים סימני דיכאון או חרדה
- כשהטיקים גורמים לפציעות עצמיות
- כשמשפחה חווה מתח משמעותי
- כשיש קווים קומורביידים כמו ADHD או OCD
תחזית ארוכת טווח
מחקר מעקב של Espil ועמיתים (2022) בדק תוצאות ארוכות טווח של טיפול התנהגותי לנוער עם תסמונת טורט. הממצאים מראים שההשפעות החיוביות נשמרות לאורך זמן.
יתרונות הטיפול ההתנהגותי
- יעילות מוכחת במחקרים רב-מרכזיים
- השפעות נמשכות לאורך זמן
- יכול לשמש כקו טיפול ראשון
- ללא תופעות לוואי תרופתיות
- נותן לילד כלים לשליטה עצמית
מניעת הישנות
האיגוד האמריקני לטורט ממליץ על CBIT כקו טיפול ראשון. לשמירה על התוצאות חשוב:
אסטרטגיות למניעת הישנות
מעקב על הופעת טיקים חדשים
המשפחה צריכה להיות ערנית להופעת טיקים חדשים או החמרה בתקופות לחץ
המשך תרגול כלים
שמירה על מיומנות בשימוש בתגובות מתחרות גם כשהטיקים קלים
ניהול לחץ יעיל
המשפחה צריכה לתמוך בילד בטכניקות ניהול לחץ יעילות
זיהוי מוקדם של החמרה
זיהוי מהיר של גורמים המעצימים טיקים והתמודדות מותאמת
מעקב מקצועי
מפגשי תחזוקה קבועים עם המטפל לשמירה על הכלים
חשוב לזכור
טיקים הם מצב כרוני ששונות טבעית של עליות וירידות. המטרה של הטיפול היא ללמד ניהול יעיל של הטיקים, לא "ריפוי" גמור מהם.
הטיפול ההתנהגותי בטיקים מציע תקווה אמיתית למשפחות. עם הכלים הנכונים והתמיכה הדרושה, ילדים עם טיקים יכולים לחיות חיים מלאים ותפקודיים תוך שליטה טובה יותר על הסימפטומים שלהם.
אם הילד שלכם חווה טיקים המפריעים לתפקוד היומי או גורמים למצוקה, חשוב לפנות לעזרה מקצועית מוקדם ככל האפשר. הטיפול ההתנהגותי מציע דרך מטפלת מבוססת ראיות שיכולה לעזור משמעותית.
שאלות נפוצות על טיקים אצל ילדים
האם הטיקים של הילד ייעלמו עם הזמן או שזה לכל החיים?
אצל רוב הילדים הטיקים משתפרים משמעותית עם הגיל. למעלה מ-80% מהילדים שמופיעים אצלם טיקים בגיל היסודי, הטיקים נעלמים או פוחתים מאוד עד גיל הבגרות. סטטיסטית, הטיקים מגיעים לשיא בין גילאי 8-12 ומשתפרים החל מאמצע שנות הנעורים. חשוב לזכור שלא ניתן לחזות בדיוק מה יקרה אצל כל ילד, אבל הסיכויים לשיפור גבוהים מאוד.
הטיקים של הילד שלי מתגברים כשהוא משחק במחשב או צופה בטלוויזיה - מה עושים?
לא צריך להגביל פעילויות שהילד נהנה מהן בגלל הטיקים. טיקים מתגברים טבעית בעקבות התרגשות, ריכוז או לחץ - גם חיובי. המחקרים מראים שהטיקים נוטים להקל כשהילד מרוכז בפעילות שהוא אוהב. ספקו זמן מסך מאוזן אבל לא ישירות בגלל הטיקים.
לילד שלנו התחילו טיקים אחרי שהחל ליטול תרופה ל-ADHD - האם התרופה גרמה לטיקים?
מחקרים מדעיים מראים שתרופות ממריצות ל-ADHD לא גורמות לטיקים. מה שקורה במציאות הוא שרבים מהילדים עם טיקים סובלים גם ADHD, ולכן הטיקים עשויים להופיע סמוך בזמן להתחלת הטיפול ל-ADHD - אבל יתכן שזה צירוף מקרים ולא קשר סיבתי. הפסקת התרופה הממריצה לא תשפר את הטיקים, אך עלולה להחמיר את תסמיני ה-ADHD. כדאי לשאול רופא בכל מקרה.
הטיקים של הילד משתנים כל הזמן - פעם קריצות, פעם נחירות. האם זה מעיד על החמרה?
תחלופת טיקים היא תופעה רגילה לחלוטין שלא מעידה על החמרה. למעשה, זה סימן טיפוסי להפרעת טיקים. הטיקים יכולים להופיע ולהיעלם, להשתנות בעוצמה ובמיקום, וזה חלק טבעי מהסיפור. מה שחשוב הוא ההשפעה על חיי הילד - אם הטיקים לא מפריעים לו, השינויים האלה הם חלק מהתמונה הרגילה.
הילד שלנו מסדר דברים באופן קפדני וחוזר על פעולות - האם אלה טיקים או התנהגות טורדנית-כפייתית?
סדר קפדני וחזרה על פעולות בדרך כלל מצביעים יותר על התנהגויות טורדניות-כפייתיות (OCD) מאשר על טיקים. ההבדל: טיקים הם תנועות או קולות מהירים ופתאומיים, בעוד שהתנהגויות OCD הן פעולות מורכבות שהילד מרגיש שחייב לבצע "נכון". חשוב לזכור ש-30% מהילדים עם טיקים יש גם OCD, כך שיכולים להיות שניהם.
הילד נוטל תרופות לטיקים וחל שיפור, אבל הטיקים לא נעלמו - האם נמשיך או נחפש טיפול אחר?
המטרה בטיפול בטיקים אינה ריפוי מלא, אלא הקלה משמעותית שמאפשרת חיים רגילים. אם הטיקים כבר לא מפריעים לילד לתפקד בבית הספר, עם חברים ובבית, הטיפול נחשב מוצלח. ניתן לשקול שילוב של טיפול CBIT עם התרופה להמשך שיפור. יש להתייעץ עם הרופא על האיזון הנכון בין יעילות לתופעות לוואי.
האם תזונה ספציפית או טיפולים טבעיים עובדים?
למיטב הידע המחקרי הנוכחי, אין ראיות מדעיות התומכות בדיאטות מיוחדות או תוספי תזונה לטיפול בטיקים. למרות שחלק מההורים מדווחים על שיפורים עם הסרה של מזונות מסוימים, מחקרים מבוקרים לא הוכיחו יעילות. הטיפולים המומלצים כיום הם CBIT (טיפול התנהגותי) ותרופות במידת הצורך, שהוכחו כיעילים במחקרים קליניים.
הטיקים גורמים לילד קושי בריכוז ובלימודים - איך נוכל לעזור לו בבית הספר?
לרוב הקשיים בריכוז נובעים מ-ADHD הנלווה ולא מהטיקים עצמם. כ-50% מהילדים עם טיקים יש גם ADHD. מומלץ לבדוק האם יש לילד בעיות קשב והתמקדות, ואם כן - לטפל בהן. בתי ספר יכולים לספק התאמות כמו מקום ישיבה מועדף, זמן נוסף למשימות, הפסקות קצרות לתנועה, וחלוקת משימות גדולות לקטנות יותר.
איך נדע אם CBIT מתאים לילד שלנו, ואיפה נמצא מטפל מוכשר בשיטה?
CBIT מתאים לרוב הילדים מגיל 9 ומעלה עם טיקים המפריעים לתפקוד. השיטה יעילה במיוחד כשהילד מזהה את התחושות שקודמות לטיק ומוכן לשתף פעולה בתרגול. חפשו מטפל שעבר הכשרה ספציפית ב-CBIT - לא כל מטפל התנהגותי מוכשר בשיטה זו. דברו איתנו. הטיפול לוקח בדרך כלל 8-12 מפגשים וכולל תרגול בבית.
התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי
(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):
כתיבה:
איתן טמיר, MA, ראש המכון
מקורות
- Azrin, N. H., & Nunn, R. G. (1973). Habit-reversal: A method of eliminating nervous habits and tics. Behaviour Research and Therapy, 11(4), 619-628. https://doi.org/10.1016/0005-7967(73)90119-8
- Conelea, C. A., & Woods, D. W. (2008). The influence of contextual factors on tic expression in Tourette's syndrome: A review. Journal of Psychosomatic Research, 65(5), 487-496. https://doi.org/10.1016/j.jpsychores.2008.04.010
- Deckersbach, T., Rauch, S., Buhlmann, U., & Wilhelm, S. (2006). Habit reversal versus supportive psychotherapy in Tourette's disorder: A randomized controlled trial and predictors of treatment response. Behaviour Research and Therapy, 44(8), 1079-1090. https://doi.org/10.1016/j.brat.2005.08.007
- Espil, F. M., Woods, D. W., Specht, M. W., Bennett, S. M., Walkup, J. T., Ricketts, E. J., Chang, S., Capriotti, M. R., Buzzella, B., Bauer, C., Graap, K., Wilhelm, S., Peterson, A. L., Scahill, L., & Piacentini, J. (2022). Long-term outcomes of behavior therapy for youth with Tourette disorder. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry, 61(6), 764-771. https://doi.org/10.1016/j.jaac.2021.08.023
- Himle, M. B., Woods, D. W., & Bunaciu, L. (2008). Evaluating the role of contingent attention in tic suppression: The effects of differential reinforcement on tic frequency in youth with Tourette syndrome. Behavior Research and Therapy, 46(11), 1199-1205. https://doi.org/10.1016/j.brat.2008.08.004
- Piacentini, J., Woods, D. W., Scahill, L., Wilhelm, S., Peterson, A. L., Chang, S., Ginsburg, G. S., Deckersbach, T., Flessner, C., Levi-Pearl, S., & Walkup, J. T. (2010). Behavior therapy for children with Tourette disorder: A randomized controlled trial. JAMA, 303(19), 1929-1937. https://doi.org/10.1001/jama.2010.607
- Verdellen, C., Hoogduin, C., Kato, B., Keijers, G., Cath, D., & Hoijtink, H. (2008). Habituation of premonitory sensations during exposure and response prevention treatment in Tourette's syndrome. Behavior Modification, 32(2), 215-227. https://doi.org/10.1177/0145445507309030
- Wilhelm, S., Peterson, A. L., Piacentini, J., Woods, D. W., Deckersbach, T., Sukhodolsky, D. G., Bissada, A., Chang, S., Dion, Y., Himle, M. B., Lowe, T., Lowe, T. L., Specht, M., Walkup, J. T., & Scahill, L. (2012). Randomized trial of behavior therapy for adults with Tourette's disorder. Archives of General Psychiatry, 69(8), 795-803. https://doi.org/10.1001/archgenpsychiatry.2011.1528
- Woods, D. W., & Himle, M. B. (2004). Creating tic suppression: Comparing the effects of verbal instruction to differential reinforcement. Journal of Applied Behavior Analysis, 37(3), 417-420. https://doi.org/10.1901/jaba.2004.37-417
- Woods, D. W., Piacentini, J., Chang, S., Deckersbach, T., Ginsburg, G., Peterson, A., Scahill, L., Walkup, J. T., & Wilhelm, S. (2008). Managing Tourette syndrome: A behavioral intervention for children and adults therapist guide. Oxford University Press.
- Woods, D. W., Watson, T. S., Wolfe, E., Twohig, M. P., & Friman, P. C. (2001). Analyzing the influence of tic-related talk on vocal and motor tics in children with Tourette's syndrome. Journal of Applied Behavior Analysis, 34(3), 353-356. https://doi.org/10.1901/jaba.2001.34-353