האם היפראקטיביות ב-ADHD משפרת ביצועים? מחקר תזזיתי!

דרג פריט זה
(5 הצבעות)
ADHD והיפראקטיביות ADHD והיפראקטיביות

מחקר חדש בודק: האם תלמידים עם הפרעות קשב וריכוז בעצם מרוויחים מהתנועות התזזיתיות?

מהי היפראקטיביות?

בשנת 1902 תוארה לראשונה הפרעה היפרקינטית על ידי ג'ורג' סטיל, רופא אנגלי. ההפרעה תוארה כהתפתחות לא תקינה של מאפייני הקשב, ההיפראקטיביות והאימפולסיביות אשר מתחילה בגיל צעיר. ברבות השנים נוצר הסיווג להפרעת קשב והיפראקטיביות (ADHD) ב-DSM, ספר האבחנות האמריקאי, אשר כולל בתוכו את אותם שלושת המאפיינים היסודיים אותם טבע סטיל.

 

HYPERACTIVITY


הסימפטום הקלאסי של היפראקטיביות מתבטא בפעלתנות יתר, חוסר יכולת לשבת גם ללא מעש, ולמעשה זו ההתנהגות "הלא רגועה" שכולם מעלים בדעתם כאשר הם חושבים על ADHD.

יתרה על כך, קיים אלמנט פחות מוכר של היפראקטיביות אשר נמצא כי מתבטא בקרב בנות יותר מאשר אצל בנים. הוא מתבטא בדברנות יתר והתנהגויות לא אדפטיביות הקשורות לאכילה (הליכה הלוך ושוב למקרר, נשנושים לא סדירים). כך, נדמה כי היפראקטיביות בקרב בנות יותר "שקטה" מאשר ההיפראקטיביות הקלאסית הנצפית בקרב בנים, אך אין להקל ראש בשניהם.

חשבו רגע כמה פעמים אומרים לנו לשבת ישר, להשאיר את הרגליים על הרצפה ולהישאר ממוקדים- בבית הספר ואפילו בישיבות בעבודה. זה יכול להיות קשה מאד עבור אנשים מבוגרים עם בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות- ADHD. מבוגרים כאלה יתקשו לשבת בישיבות ארוכות ויתחילו לנוע במקומם בחוסר- נוחות כשהמיקוד שלהם יחל להתפזר.

 hyperactivity

האם אי השקט בהיפראקטיביות יכול להיות יתרון?

לילדים ולמבוגרים צעירים עם ADHD קשה יותר להתמודד עם הסחה שנגרמת על ידי היפראקטיביות, אולם לקושי הזה יש שני צדדים - מחקרים מלמדים כי היצירתיות שלהם מאוד מפותחת. הם אלופים בחשיבה מחוץ לקופסא וכאן עולה השאלה - האם התזזיתיות פוגעת בהם או גם תורמת?

דווקא אותה עוררות גופנית שמתבטאת למשל בהתפתלות בכסא יכולה לתרום לריכוז ומיקוד ולפיכך גם ליעילות. החוקרים שיערו כי אם יאפשרו לתלמידים תזוזה גופנית כשהם חשים בכך צורך, הדבר יתרום גם לגירוי מנטלי (בדומה לתוצאה של פעילות גופנית) וגם ימנע מהם להתעסק בצורך לשלוט בתזוזות "האסורות", כמו נדנודי רגליים או תזוזה בכיסא- ושני הדברים יחד יביאו לשיפור בביצועי זכרון העבודה.

הם ניסו לבדוק מה קורה כאשר מאפשרים לילדים עם היפראקטיביות לנוע במקומם, האם התנועות ה"היפראקטיביות" אכן עוזרות לזיכרון העבודה?

ADHD CHILDREN AND ADOLECENSENTS

 

החוקרים מאמינים כי ממצא זה מצביע על כך שמערכת החינוך צריכה לשנות את הגישה האחידה לתלמידים ולהציע כיתות שיתאימו יותר לילדים עם בעיות קשב, ריכוז והיפראקטיביות. ייתכן גם שהתנועתיות הזו יכולה להחליף חלק מפעולת התרופות, שבעצם אמורות לגרום ליתר עוררות. הם מציעים שהתרופות מפחיתות את רמות ההיפראקטיביות כי הן למעשה מהוות תחליף לתנועות אלה, וכאשר הילד מתנועע הרבה הוא כבר לא זקוק לתרופות: ייתכן שהמשוואה המקובלת, לפיה התנועתיות היא הבעיה והתרופות הן הפתרון, כלל אינה נכונה ולמעשה שתיהן משרתות את אותה מטרה בדיוק. לכן, קבוצת החוקרים מתעתדת לערוך בקרוב ניסוי שיבחן האם כישורי הזיכרון של תלמידים עם הפרעות קשב, ריכוז והיפראקטיביות יכולים להשתפר בעקבות משחקי מחשב.

 

 

 

 

 

סיכמו: אופיר ברגמן וסמדר שטינברג

 

 

 

 

 

מקורות:

 

FSU researcher suggest students with ADHD benefit from being fidgety - Schools may have to rethink testing protocal.  2016. Byron Dobson, Democrat senior writer:  https://www.tallahassee.com/story/news/2016/02/23/fsu-researcher-suggest-students-adhd-benefit-being-fidgety/80770564/

 

Skogli, E. W., Teicher, M. H., Andersen, P. N., Hovik, K. T., & Øie, M. (2013). ADHD in girls and boys–gender differences in co-existing symptoms and executive function measures. BMC psychiatry, 13(1), 298

 

Thapar, A., Cooper, M., Jefferies, R., & Stergiakouli, E. (2012). What causes attention deficit hyperactivity disorder?. Archives of disease in childhood, 97(3), 260-265.

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





מה בא לך לקרוא היום?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים כמוסד שמכשיר ובוחן מתמחים בפסיכולוגיה קלינית

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

972-3-6031552

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר