ישנוניות ועייפות בשעות היום | מהי הפרעת EDS?

ישנוניות מופרזת בשעות היום (EDS)

 

אין כמו לנמנם קצת באמצע היום.

יש תרבויות שממש אימצו פרקי שינה מוגדרים כחלק מלוח הזמנים המקובל - שלאף שטונדה או סייסטה למשל. 

אבל לפעמים זה הרבה יותר מהפסקה מתוכננת למנוחה:

 

 

מה זה EDS?

ישנוניות מוגזמת בשעות היום (Excessive Daytime Sleepiness), או EDS,  מתבטאת בדחף בלתי נשלט לישון בזמנים לא מתאימים במהלך היום. 

מדובר בהפרעת שינה ולא בחוסר מאמץ מכוון, או בעצלנות אישיותית. 

 

 

מהי השכיחות הפרעת EDS?

מחקרים אפידמיולוגיים מראים ששכיחות EDS נעה בין 4 ל -20%, תלוי במערך המחקר (אוחיון, 2008).

בנוסף, שכיחותה של EDS מתווכת ע״י משתני גיל במעגל החיים:

היא הכי נפוצה בקרב ילדים, מתבגרים ומבוגרים צעירים (10-15%), פוחתת בגיל העמידה (כ -6%) ואז עולה משמעותית בקרב קשישים:

 

EDS במהלך החיים

 

 מתוך Bixler et al (2005)

 

לא סתם אתה תעבן...

ידוע כי אנשים עם נרקולפסיה, הפרעת שינה נוירולוגית בוויסות מחזור השינה והערות, סובלים מהתקפי שינה שגורמים להם להירדם בצורה לא רצונית או לחוות אירועים של ״מיקרו-שינה״,  נקודות בזמן בהן כלל לא היו מודעים לכך שנמנמו. 

 

EDS יכולה לגרום גם לסימפטומים כמו ״עמימות״ מנטלית, בעיות בזיכרון או במיקוד העיניים, היעדר אנרגיה ותשישות. 

כל הלוקים בנרקולפסיה חווים EDS, ולרוב זהו הסימפטום הראשון שמתפתח. השפעת ה-EDS גורמת לכך שנדרש מאמץ גדול יותר ויותר בכדי להישאר ער במהלך היום.

אחת הבעיות של מתמודדים עם נרקולפסיה או אינסומניה היא שאחרים משווים בין הישנוניות הפתולוגית הזו לחוויית הישנוניות ה״רגילה״ שהם מכירים. צופים מן הצד מניחים שאדם עם ישנוניות יתר יכול להישאר ער אם רק ירצה או ינסה מספיק. 

אבל זה ממש לא המצב:

EDS היא מצב שחורג לגמרי משליטת אדם.

 

 

מה גורם לישנוניות במהלך היום?

הסיבות הנפוצות ביותר לישנוניות מוגזמת בשעות היום הן מחסור בשינה, דום נשימה חסימתי בשינה (הפרעת Apnea) ושימוש בתרופות הרגעה.

גורמי סיכון אפשריים נוספים הם עבודה במשמרות לא מסודרות במהלך היממה, צריכת אלכוהול וחומרים פסיכואקטיביים אחרים, מצבים רפואיים (כמו מחלת פרקינסון) ופסיכיאטריים מסוימים וכמובן הפרעות שינה, בעיקר נרקולפסיה, היפרסומניה ואינסומניה. 

 

 

איך מתמודדים עם EDS?

אחרי תנומה קלה, אדם עם EDS נוטה להתעורר כשהוא חש רענן ועם יכולת תפקודית נורמלית יחסית למשך זמן מה. 

עם זאת, אם אתם מתמודדים עם זה, פנו לרופא/ת המשפחה. 



 

כתיבה:

איתן טמיר, MA,

ראש המכון,

שממש אוהב לישון:

 

 

 

 

מקורות:

 

Bixler EO, Vgontzas AN, Lin HM, Calhoun SL, Vela-Bueno A, Kales A. Excessive daytime sleepiness in a general population sample: the role of sleep apnea, age, obesity, diabetes, and depression. J Clin Endocrinol Metab. 2005 Aug;90(8):4510-5. doi: 10.1210/jc.2005-0035. Epub 2005 Jun 7. PMID: 15941867.

 

Ohayon MM. From wakefulness to excessive sleepiness: what we know and still need to know. Sleep Med Rev. 2008 Apr;12(2):129-41. doi: 10.1016/j.smrv.2008.01.001. PMID: 18342261; PMCID: PMC2362500.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2021