תסמונת מינכהאוזן | ההפרעה המדומה הקשה ביותר לטיפול

תסמונת מינכהאוזן

מהי תסמונת מינכהאוזן?

סינדרום מינכהאוזן היא הפרעה מדומה (Factitious Disorder) - הפרעה נפשית שבה באופן חוזר ומכוון אדם מתנהג כאילו הוא סובל ממחלה גופנית או נפשית, בה בעת שאיננו באמת חולה.

תסמונת מינכהאוזן היא הסוג החמור ביותר של מחלה מדומה ומרבית התסמינים אצל אנשים הלוקים בה קשורים לחולי גופני (תעוקת חזה, בעיות במערכת העיכול או חום) ולא לסימפטומים של הפרעה נפשית.

הראשון לנסח את ההפרעה, על שמו של הברון הבדאי ממינכהוזן,  היה ריצ'רד אשר (Richard Asher), במאמר שפורסם בתחילת 1951 בכתב העת המדעי The Lancet.

תסמונת מינכהאוזן נחשבת לחולי נפשי מכיוון שהיא נקשרת לקשיים רגשיים חמורים, והיא קרויה על שם הברון ממינכהאוזן, קצין גרמני בן המאה ה-18, שהיה ידוע בקישוט הסיפורים אודות חייו והתנסויותיו.

אנשים עם תסמונת מינכהאוזן מייצרים או מגזימים סימפטומים במתכוון, במספר דרכים:

• הם עשויים לשקר או לבדות תסמינים.

• לפגוע בעצמם על מנת לגרום לסימפטומים.

•  לשנות תוצאות בדיקות (למשל לזהם בדיקת שתן).

תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח (Munchausen syndrome by proxy)

מדובר בהפרעה חמורה ביותר, שנקראת גם Factitious disorder imposed on another (FDIA), או Fabricated or induced illness by carers (FII)

המתמודד עם MSbP בודה סימפטומים רפואיים אצל אדם אחר על מנת ללוות אותו לטיפולים רפואיים, כאשר לרוב מדובר באדם הנמצא תחת חסותו - כמו ילד או הורה מבוגר.

בנטפליקס הפיקו ב-2023 דוקו מצוין, Take Care of Maya, שמספר על התופעה הפתולוגית מזווית אישית טראגית:

גם הראפר אמינם דיבר על כך שאמו הייתה לוקחת אותו לעתים קרובות לבתי חולים כדי לטפל במחלות שלא היו לו.

השיר שלו "Cleanin' Out My Closet" כולל מילים הנוגעות להפרעה:

"Now I would never dis my own mama just to get recognition. Take a second to listen for you think this record is dissin, But put yourself in my position. Just try to envision witnessin' your Mama poppin' prescription pills in the kitchen, bitchin' that someone's always goin' throuh her purse and shits missin.' Going through public housing systems, victim of Munchausen's syndrome. My whole life I was made to believe I was sick when I wasn't 'til I grew up, now I blew up. It makes you sick to ya stomach, doesn't it?"

ואצלנו, יהורם גאון מאשים את אהוד ברק במשאלת הצלה מעוותת:

"יש ראש ממשלה לשעבר שמאמין שהמדינה חולה והוא רוצה לרפא אותה להושיע אותה, להציל אותה מעצמה. ויש חולִי בשם 'תסמונת מינכהאוזן באמצעות שליח' שזוהי תסמונת נפשית מוכרת בתחום הפסיכיאטריה, אשר עיקר ביטויה בכך, שאדם גורם בכוונה לפציעה או למחלה של אדם אחר, במטרה שניסיונות ההצלה שלו יעידו על טוב ליבו ומסירותו של הפוצע".

סימני אזהרה לתסמונת מינכהאוזן

• היסטוריה רפואית דרמטית אך לא עקבית.

• סימפטומים לא ברורים שלא ניתן לשלוט בהם ומחמירים או משתנים עם התחלת הטיפול.

• התדרדרות צפויה לאחר שיפור המצב.

• ידע כללי נרחב אודות בתי חולים ו/או טרמינולוגיה רפואית.

• תיאורי מחלה על ידי המטופל הלקוחים מתוך ספרי לימוד.

• נוכחות של צלקות ניתוח מרובות.

• הופעה של תסמינים חדשים או נוספים לאחר תוצאות בדיקה שליליות.

• נוכחות סימפטומים רק כאשר המטופל נמצא אחרים או כשמסתכלים עליו.

• מוכנות או רצון עז לעבור בדיקות רפואיות.

• ניתוחים או פרוצדורות אחרות.

• היסטוריה של חיפוש טיפול במספר רב של בתי חולים, מרפאות ורופאים, לעתים אפילו בערים שונות.

• אי-רצון של המטופל לאפשר לרופאים לשוחח עם בני משפחתו, חבריו או רופאיו הקודמים.

• בעיות בזהות ובהערכה העצמית.

גורמים

הגורם המדויק לתסמונת אינו ידוע, אך חוקרים מחפשים אחר התפקיד הביולוגי והגורמים הפסיכולוגיים להתפתחות ההפרעה.

יש תיאוריות המציעות שהיסטוריה של ניצול או הזנחה בילדות, או היסטוריה של חולי תכוף שדרש אשפוז, עשויות להוות גורמים בהתפתחות התסמונת.

חוקרים לומדים גם את הקשר האפשרי להפרעות אישיות, הנפוצות בקרב אנשים עם תסמונת מינכהאוזן.

תסמונת מינכהאוזן נחשבת למצב נדיר, אך קשה לדעת מהי תפוצתה במדויק, זאת בשל האופי מוליך השולל המאפיין את הלוקים בה.

נוסף על כך, מכיוון שאנשים עם התסמונת נוטים לחפש טיפול במוסדות רבים, הדבר עלול להוביל לסטטיסטיקה שגויה.

עם זאת, ידוע כי התסמונת נפוצה יותר בקרב גברים, ולמרות שהיא יכולה להתרחש בקרב ילדים - לרוב היא תופיע אצל בוגרים צעירים.

אבחון

בשל אותו מרמה המאפיין את ההפרעה, קשה מאוד לאבחנה. ראשית יהיה על הרופא לשלול כל מחלה גופנית ונפשית אפשרית לפני שישקול אבחון של תסמונת מינכהאוזן.

אם לא תימצא כל סיבה גופנית לסימפטומים, או במצב בו דפוס הסימפטומים הגופניים המתוארים על ידי המטופל ירמז על כך שהוא עצמו הגורם להם, סביר שהמטופל יופנה לפסיכיאטר או לפסיכולוג המומחה באבחון ובטיפול בהפרעות נפשיות, וזה ישתמש בראיונות וכלי הערכה שתוכננו במיוחד עבור אדם עם תסמונת מינכהאוזן.

אבחון ההפרעה יתבסס על שלילת האפשרות של חולי פיזי או נפשי ממשי ועל גישתו והתנהגותו של המטופל.

טיפול

למרות שאדם הלוקה בתסמונת מחפש אחר טיפול להפרעות השונות שהוא ממציא, לעתים קרובות הוא יסרב להודות או לחפש טיפול דווקא לתסמונת מינכהאוזן עצמה. הדבר הופך את הטיפול בלוקים בהפרעה לאתגר גדול וצפי ההחלמה אינו מעודד.

כאשר מתחילים בטיפול, המטרה הראשונה תהיה לשנות את התנהגותו של המטופל ולהפחית את השימוש הלא ראוי או המופרז במשאבים רפואיים. כאשר המטרה מושגת, ימשיך הטיפול ויכוון לפתור את הבעיות הפסיכולוגיות שבבסיס ההפרעה, אלה שגורמות להתנהגויותיו. מטרת מפתח נוספת היא לסייע למטופל להימנע מאבחנות והליכים רפואיים מסוכנים ולא חיוניים. כמו בהפרעות מדומות אחרות, הטיפול העיקרי בתסמונת מינכהאוזן הוא פסיכותרפיה וטיפול שיחתי.

לרוב הטיפול מתמקד בשינוי החשיבה וההתנהגות (טיפות קוגניטיבי-התנהגותי). טיפול משפחתי יכול גם הוא לסייע בלימוד בני המשפחה כיצד לא לתגמל או להעצים את ההתנהגות שמייצרת ההפרעה.

אין תרופות להפרעות המדומות עצמן, אך ניתן לרשום טיפול תרופתי להפרעות נלוות, כמו דיכאון או חרדה. השימוש בתרופות אצל אנשים עם הפרעות מדומות דורש השגחה קפדנית, בשל החשש שהמטופל יעשה בתרופות שימוש מזיק.

אנשים עם תסמונת מינכהאוזן נמצאים בסיכון לבעיות בריאותיות ואפילו למוות הקשורים לפגיעה עצמית והם עשויים גם לסבול מתגובות או בעיות בריאותיות הקשורות לבדיקות, לטיפולים ולהליכים הרפואיים הרבים שהם עוברים.

עוד הם נמצאים בסיכון גבוה לשימוש בחומרים ממכרים ולניסיונות התאבדות.

מכיוון שרבים הלוקים בהפרעות מדומות מכחישים את הזיוף או את העובדה שהם גורמים לסימפטומים בעצמם ולא יחפשו טיפול או יעקבו אחר הוראות המטפל, החלמתם תלויה ברופא או באדם קרוב שיזהו או יחשדו במצב ויעודדו את הלוקה בהפרעה לקבל טיפול רפואי מתאים ולהיצמד אליו. ישנם אנשים עם תסמונת מינכהאוזן הסובלים מאפיזודה קצרה או שתיים של סימפטומים, אך במרבית המקרים התסמונת היא כרונית וקשה מאוד לטיפול.

בואו נדבר על הדברים

שחשובים באמת

מוזמנים.ות לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי,

לייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי -

הערכה מותאמת אישית, חידוד הבעיה

והכוונה מדויקת למטפל.ת -

אצלנו או אצל עמיתים.

עלות: 140 ש"ח

הרשמה מהירה:

בתל אביבאונליין בזום

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

Clinical Psychologists Tel Aviv

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

עדכון אחרון:

23 בדצמבר 2023

איתן טמיר, MA, ראש המכון

עם  מומחי מכון טמיר

Richard Asher, M.D. Lond., M.R.C.P. (1951). MUNCHAUSEN'S SYNDROME. VOLUME 257, ISSUE 6650, P339-341.

Roedel, A. (2023, June 12). An Allegation of Munchausen by Proxy, a Mom's Suicide, a Daughter's Pain: 'Take Care of Maya' Exclusive Clip. People. https://people.com/allegation-of-munchausen-by-proxy-mom-suicide-and-daughter-pain-take-care-of-maya-exclusive-clip-7510301

Weber B, Gokarakonda SB, Doyle MQ. Munchausen Syndrome. [Updated 2021 Jul 10]. In: StatPearls [Internet]. Treasure Island (FL): StatPearls Publishing; 2021 Jan-. Available from: https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK518999/