טיפול ב-OCD בתל אביב עם המלצות | מומחי מכון טמיר

דרג פריט זה
(1 הצביע)
טיפול ב-OCD בתל אביב טיפול ב-OCD בתל אביב canva

טיפול ב-OCD בתל אביב

בקליניקה שלנו פנים אל פנים

או בטיפול אונליין בהפרעה טורדנית כפייתית

 

כתיבה:

אפרת גרדי, מטפלת CBT מוסמכת,

חברה באיט"ה, עו"ס ,MSW ופסיכורתפיסטית

 

עריכה מקצועית:

איתן טמיר פסיכולוג ומטפל, תמונות

איתן טמיר, (MA),

ראש מכון טמיר;

 

עריכה אחרונה:

25 לאוקטובר 2020 ☑️


 

"בתור לרופא בקופת חולים ישב לידי אדם עם תחבושת ומיד נבהלתי: הוא בטח סובל מזיהום! אני אדבק ממנו! אני אחלה במחלה איומה ואמות!"

הרגשתי את החרדה הולכת וגוברת, התחלתי להזיע, היתה לי בחילה, הלב שלי דפק במהירות.

הייתי חייבת לשמור על עצמי, חייבת להסתלק משם מייד ולהתנקות

וזה באמת מה שעשיתי. עזבתי את קופת החולים, הלכתי הביתה, התרחצתי במים מאוד חמים, הסתבנתי שוב ושוב והכנסתי את כל הבגדים שלבשתי למכונת כביסה בתוכנית הרתחה. 

זה הרגיע אותי.

אבל אחרי כמה דקות, התחלתי לחשוב: כשנכנסתי הביתה נגעתי במפתח, בידית, אולי זיהמתי אותם. אולי עכשיו הרצפה והתיק מזוהמים. שוב הייתי בחרדה, שוב הייתי חייבת להגן על עצמי ושוב התחלתי לנקות. ולנקות. ולנקות. 

 

 

 

 

 

מטופלת זו סובלת מהפרעה טורדנית-כפייתית,  שמורכבת משני חלקים: 

החלק האובססיבי, הטורדני, שמתבטא במחשבות חוזרות, מציקות ומעוררות חרדה או אי נוחות רבה. 

החלק הכפייתי, ה"טקסים" שבאים להרגיע את החרדה ו/או למנוע מן הדבר הנורא להתרחש. חלק זה יכול להיות התנהגותי: בדיקה כפייתית שסגרתי את הדלת, שטיפת ידיים מוגזמת, לא לדרוך על הקווים במדרכה. הטכסים עשויים להיות קוגניטיביים, מחשבתיים: למשל, לחשוב על מישהו מסויים רק דברים טובים, לחזור בלב על אותו משפט מספר פעמים. 

אנשים שסובלים מO-CD חיים במעגל הזה חלק גדול מזמנם ואם ההפרעה לא מטופלת, היא עלולה להתפשט ולהחמיר: עוד ועוד טריגרים מציתים את המעגל הטורדני-כפייתי, רמת החרדה עולה והצורך בטכסים מנהל את חיי היומיום של המטופל ולעיתים גם את חייהם של בני משפחתו. בנוסף, מכיוון שתחושת החרדה גורמת למצוקה רבה, המטופל עושה כל מה שביכולתו כדי להימנע ממה שמעורר אותה, וחייו הולכים ומצטמצמים.\

 

שלבי הטיפול הקוגניטיבי התנהגותי ב-OCD

 

 אם כך, מה עושים?

 

הטיפול המומלץ בהפרעה טורדנית-כפייתית הוא טיפול התנהגותי-קוגניטיבי, עם או בלי טיפול תרופתי. 

 

השלב הראשון בתהליך

ראשית, הטיפול מתחיל בהבנת הדינמיקה של OCD: 

כיצד החלקים השונים בתהליך משפיעים אלה על אלה, כיצד ההימנעות מכל מה שמעלה חרדה וכיצד הפעילות הטכסית אכן גורמות להקלה בטווח הקצר, אך למעשה, לטווח רחוק, הן משמרות ואף מחמירות את הבעיה. 

 

השלב השני

בשלב הבא בטיפול, המטופל מזהה מהן ההנחות שמנהלות אותו וביחד עם המטפל, מנסה לאתגר אותן. 

 

  • מה הסיכוי שהקטסטרופה תתרחש? 
  •  האומנם לא אהיה מסוגל להתמודד?
  •  עד כמה ההתמודדות הנוכחי שלי יעילה והאם ישנן דרכים יעילות יותר?

 

 שלב שלישי

השלב השלישי הוא עיקר הטיפול ב-OCD והוא מבוסס על עקרון החשיפה ומניעת תגובה. מאחר וההימנעות והפעילות הטקסית משמרות ומחמירות את הבעיה, הטיפול הוא לנקוט בצעדים הפוכים: להיחשף ולהימנע מתגובה טקסית. החשיפה נעשית באופן הדרגתי, וההנחיה שניתנת למטופל היא להישאר בתוך הסיטואציה מעוררת החרדה ולהימנע מביצוע כל פעולה שמטרתה הרגעה עצמית או הגנה מפני אסון, עד שהחרדה תפחת, באופן טבעי. 

לעיתים החשיפה נעשית יחד עם המטפל או עם קרוב משפחה שהופך לשותף בטיפול. חשוב שהמטופל ימשיך לתרגל את החשיפה בין הפגישות הטיפוליות, עד שרמת החרדה תפחת וניתן יהיה לעבור לשלב הבא במדרג. 

 שלב אחרון

השלב הרביעי האחרון הוא מניעת הישנות. המטופל לומד לזהות את הסימנים לכך שהוא גולש שוב לדפוסים הטורדניים-כפייתיית ורוכש כלים כיצד לעצור זאת.

טיפול התנהגותי-קוגניטיבי ב-OCD  מחייב מאמץ לא קל מן המטופל. למעשה, הוא צריך להיחשף לטריגרים שמפחידים אותו, ללא ההגנות שאימץ לעצמו. לרוב, השלבים הראשונים בטיפול, הבנת הדינמיקה האובססיבית-כפייתית והשלב הקוגניטיבי, הינם משמעותיים להכנה לשלב החשיפה. אך למרות הקושי בטיפול כזה, שיעורי היעילות הגבוהים שלו בטיפול ב-OCD מצביעים על כך שהמאמץ משתלם!   

מילה על הפרעה אובססיבית-קומפולסיבית בימי הקורונה

כולם פוחדים כעת מווירוסים ומתמודדים עם פחד לחלות בקורונה, קל וחומר כאשר מדובר באנשים עם נטייה למחשבות אובססיביות (חודרניות, טורדניות ולא רצויות) או קומפולסיות (דחפים שלא ניתן להתנגד להם).

אובססיות בנוגע לאורגניזמים מחוללי מחלות וקומפולסיה לניקיון הן מהמאפיינים הנפוצים ביותר של OCD, ולכן אין זה מפתיע שרבים הסובלים מן ההפרעה תוהים אם הדחף הנוכחי שלהם לחיטוי הוא נורמלי או תוצאה של ההפרעה.

אם ניסיונות להפחית באקטים של התנקות גורמים לחרדה משמעותית, אם צצות בעיות גופניות כמו עור סדוק עקב שטיפת ידיים מופרזת או אם המטופל נכנס שוב ושוב לוויכוחים עם היקרים לו סביב עניין הניקיון – כנראה שהתנהגותו נובעת מה-OCD ולא מהסתגלות בריאה לימי הקורונה.


כיצד להתמודד?

הדרך הטובה ביותר בה אדם יכול להתמודד עם OCD היא לאפשר לעצמך לחוש שלא בנוח כאשר אתה נכנע לדחפים. בתקופה זו מידה מסוימת של שטיפת ידיים מתוגברת היא חיונית, מה שמסבך את העניינים במקרה של OCD, אך מומלץ לדבר עם חבר קרוב, בן משפחה או איש מקצוע מתחום הבריאות על מנת להבין אילו התנהגויות אינן בריאות.

אפשר גם לבקש מבן זוג או שותף לסייע שלא להיכנע לדחפים, ואם בשל המגפה אין אפשרות להיפגש עם המטפל לעתים קרובות, כדאי לחקור כלים אחרים בין המפגשים, למשל אפליקציות תמיכה.

 

צרו עמנו קשר לשיחת הכוונה אישית

ופגשו בהקדם מטפל/ת מנוסה בתל אביב: 

 

072-3940004

 

 

 צוות קלינאים מכון טמיר תל אביב

 

 

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020