לימודים בתקופת חרבות ברזל | הדרכת הורים על בניית שגרה ויציבות

חוזרים לבית הספר בימי חרבות ברזל DALL-E

 

 

המחיר הרגשי של המלחמה בעזה כופה על כולנו נטל פסיכולוגי קיצוני.

 

המלחמה פרצה ב-7 באוקטובר בהפתעה דרמטית, חג שמחת תורה, בדיוק יום אחד לפני החזרה ללימודים אחרי החגים. 

 

כידוע, שנת הלימודים שמתחילה ב-1 בספטמבר היא סוג של "חזרה גנרלית", תקופת התנסות מוגבלת בין החופש הגדול לבין "הפתיחה האמיתית" של השנה. הילדים חשים את הדופק, מגיעים לבית הספר לכמה ימים ואז משתבללים חזרה לחופשות של חגי תשרי. 

משרד החינוך והרשויות המקומיות זכו לביקורת על האיטיות בתגובה, הפצת מידע סותר להורים ואי יכולת לבסס אמון במערכת בתוך חוסר ודאות שכזה.

החדשות הגבירו סטרס והעצימו מתח קשיים, בעוד ערפל הקרב שאפיין את הכניסה הקרקעית לעזה העמיק את תחושות חוסר הוודאות והפחד.

 

כל משפחה נאלצה לעמוד בפני עצמה, להתמודד עם הבלתי צפוי, לפתח אסטרטגיות התמודדות פנימיות, לאסוף מידע ולקבל החלטות מכריעות המשפיעות על רווחת ילדיהם.

גם מנהלי בתי ספר ומורים ניווטו בין המוקשים תוך שהם מאזנים בין המדיניות המוצהרת לבין שיקול דעתם לאור הנסיבות.

חשוב לזכור שמדובר בטראומה משותפת, אירוע קולקטיבי מתמשך בו הורים, מורים וילדים חווים חרדה ומתח מוגברים.

 

תפקיד ההורים במתן ביטחון והרגעה לילדים הפך חיוני מתמיד.

לכן חשוב להצטייד בידע וכלים, הדרכת הורים מתומצתת המבהירה כמה חשוב לקיים דיונים פתוחים עם הילדים לגבי המצב, להתאים את השיחה לגיל ולרמת הבשלות של הילד, להכיר ולתקף את רגשות הילד ולעודד אסטרטגיות של פתרון בעיות ויצירת חוסן.

 

הנה כמה דגשים: 

 

 

 

דיאלוג פתוח עם ילדים על מצב המלחמה

 

למרות שכולנו באותה סירה, חשוב לקיים שיחה כנה, עניינית ופתוחה עם הילד על המלחמה והשלכותיה על החזרה ללימודים.

חשוב לתת דגש על תקשורת פתוחה בין הורים לילדים לניהול ההשפעה הרגשית והפסיכולוגית מול אתגרים הייחודיים של מצב המלחמה.

 

הורים יכולים להשפיע באופן משמעותי על איך ילדיהם מתמודדים עם המצב.

יצירת שגרה יכולה לספק תחושה של יציבות ויכולת חיזוי בזמנים מעורערים אלה. ההיבט הבסיסי ביותר הוא לעודד חזרה לבית הספר ברוח טובה, פיזית או בזום, תוך סיוע בהפחתת חרדה ודאגה.

 

חשוב לא לטמון את הראש בחול  - הילדים רואים הרבה יותר ממה שאנחנו חושבים, ובהיעדר מידע הם ינסו לחבר נקודות וליצור הסברים חלקיים על בסיס רסיסי מידע.

ברור שהחרדה תהיה הרבה יותר מווסתת אם ישמעו תקציר מאורגן מאבא ואמא, במקום חלקי מידע שהם משלימים לכדי פאזל מאיים.

דברו בכנות, בהלימה אופטימלית עם האמת, זאת במטרה להימנע מהבטחות לא מציאותיות. 

 

 

דברו בגובה העיניים 

 

שימו בצד את המכשירים הניידים, מקדו את הקשב והעניקו לילד תיקוף רגשי באמצעות אמירות רפלקטיביות ואמפתיות, למשל: "אני מבין למה מטריד אותך לחזור לבית הספר, במיוחד עם כל כך הרבה שינויים עקב המלחמה". דיבור כזה עוזר לילד להרגיש מובן ולווסת את רגשותיו ביעילות רבה יותר בכיתה או בהפסקות.

 

המפתח הוא לזהות את הסיבות לדאגה או החרדה של הילד, רק אחרי שנתתת תחושה של קבל  מומלץ לעודד פתרון בעיות כדי לעזור לילד להתמודד עם הפחד בזמן אמת.

 

  • הקדישו יותר זמן לשינוי, איך הדברים יכולים להיראות אחרת השנה בגלל המלחמה - שגרת בית הספר תהיה פחות יציבה, כנראה פחות טיולים וסיורים, אבל המסר הוא שהילד יכול להסתגל. 

 

  • הציגו באופן ידידותי מושגים כמו חוסן לילדים. הסבר כיצד אנשים מתאחדים ותומכים זה בזה במלחמה וכמה שזה משרה תחושה של קהילתיות, לכידות ותקווה. זה מתחיל במשפחה אבל טוב גם שייראו את החברה הישראלית במיטבה. 

 

  • למדו על אמצעי הבטיחות בבית הספר - ממ"ד, מרחב מוגן, נהלי חירום של הסגל החינוכי ועוד. 

 

  • עודדו ילדים לבטא את רגשותיהם ומחשבותיהם לגבי המלחמה. ספקו ביטחון שזה נורמלי ואף חשוב להרגיש ולשתף.

 

  • תנו מודלינג בו הילדים צופים בדרכים יעילות להתמודד, תנו דוגמא אישית לילדים על ניהול אחראי של מתח וחרדה.

 

 

 

מודלינג של יעילות בעיתות חירום

 

 

נרחיב קצת על מתן דוגמה אישית של רוגע וביטחון:

 

ממש חשוב לתת לילד מודל של הורה רגוע, או לפחות לא היסטרי.

 

אם אתם הורים, הכי טבעי שתרגישו מודאגים וחוסר ודאות, עם כל ההנחיות של דובר צה"ל ופיקוד העורף, כל הבעיה עם טרור היא התחושה שאי אפשר לנבא שום דבר. 

דוגמה אישית להתנהגות רגועה ובטוחה לגבי החזרה לבית הספר מתבטאת בדברים הקטנים, כמו להקפיד להכין בעצמכם סנדוויצ'ים, להתעורר מספיק זמן לפני הילדים כדי להעיר אותם לבוקר שאין בו תחושת בהילות, להכין ערב לפני את התיק, ולתת לילד כמה שיותר אחריות, שירגיש שהוא על זה, שהוא תלמיד שמתאמץ ומצליח לבנות בתוכו עמידות בשגרת החירום.

 

אם הילד מתקשה להתארגן, עם התקפי זעם, מחאות או בכי, זכרו שה- goto שלכם לחיפוש הסיבה להתנהגות הוא קודם כל השלכות המלחמה. 

הפגינו אמפתיה וסובלנות, קחו כמה דקות ושבו עם הילד על ניסיון להבהיר מה קורה בעולם שלו. המון ילדים מתעוררים בתקופה הזאת עם סיוטים, מתקשים להירדם או לחזור לישון אם התעוררו באמצע הלילה. 

 

לבסוף העבירו מסר חיובי, מחזק ואופטימי ברגעי הפרידה, בדיוק כפי שאתם עושים בדרך כלל (בלי דרמות, אתם תיפגשו שוב אוטוטו). 

 

 

בואו נדבר על

הדברים החשובים באמת

 

מוזמנים לשיחה עם איתן טמיר,

ראש המכון והמנהל המקצועי, 

למפגש ייעוץ קצר, ממוקד וחד-פעמי - 

לחידוד הבעיה, הערכה מותאמת אישית, 

והכוונה מדויקת למטפל.ת 

 

עלות: 140 ש"ח

 

הרשמה מהירה:

 

 בתל אביבאונליין בזום

 

 

מענה לכל שאלה

(המענה אנושי, לפעמים לוקח זמן):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

 

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון:

 

17 בדצמבר 2023

 

 

קראו המלצות מאומתות של

לקוחות ועמיתים על מטפלי/ות מכון טמיר

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024