טיפול בעזרת בעלי-חיים | מה חשוב לדעת על זואותרפיה (2020)?

(1 הצביע)
טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים טיפול רגשי בעזרת בעלי חיים Image by Spiritze from Pixabay

מהו טיפול בעזרת בעלי חיים?

עריכה:

איתן טמיר פסיכולוג ומטפל, תמונות

איתן טמיר, פסיכותרפיסט (MA),

ראש מכון טמיר

הנחה לאורך שנים קבוצות הורים

לילדים אוטיסטים,

במסגרת עמותת אלו"ט,

בית לורן ברמת גן וחיפה

טוויטר | פייסבוק | בלוגQuara

עריכה אחרונה:

15 לאוקטובר 2020 ☑️

טיפול בחיות מחמד הוא אינטראקציה מודרכת בין אדם לבעל חיים מאומן. המסגרת הטיפולית כוללת את המטופל, המטפל של החיה והמטפל. מטרת הטיפול בבעלי חיים היא לעזור למטופל להתמודד עם קשיים נפשיים או בריואתיים.

בעל החיים נבחר לאור היעדים הטיפוליים שמוגדרים בתוכנית הטיפול.

מרבית חיות המחמד בהן נעזרים בטיפול הם כלבים, חתולי, דגים, שרקנים, סוסים ובעלי חיים אחרים שעומדים בקריטריונים של יעילות ובטיחות.

מהן מטרות הטיפול עם בעלי חיים?

טיפול בעזרת בעלי חיים נחשב לטיפול רגשי משלים, שיכול לחזק, אך לא להחליף, טיפולים נפשיים אחרים.

בע״ח יכולים לספק נחמה, להתריע על סכנה ואפילו לבצע פעולות ישירות של עזרה. באופן כללי, המטרה היא שהחיה תעזור למטופל לשכך או להתמודד עם סימפטומים., כאשר הטיפול מבוסס על ה״קשר אדם-חיה״, שמבוסס אעלת רצוננו הטבעי להיות בקשר  עם חיות.

מטופלים יכולים ליצור חיבור עמוק עם חיה, שנוסך רוגע, ומסייע בהפחתת שעמום, עליה בתנועה ובפעילות דרך הליכה ומשחק, הפחתת בדידות, הגברת האינטראקציה החברתית ושיפור מצב הרוח והרווחה הכללית.

קראו מחקר חדש על ההשפעה החיובית

של קשר עם בעלי חיים על

בדידות ומצוקה נפשית בעת הסגר בקורונה:

עבור אילו בעיות מתאים טיפול בבע״ח?

שילוב הגורמים הטיפוליים יכול להפוך את הטיפול ליעיל במצבים כמו דמנציה, דיכאון, חרדה, הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) ואפילו סכיזופרניה. מחקרים אודות טיפולים שבהם היו מעורבים סוסים וכלבים הראו שטיפול בעזרת חיות סייע לשכך סימפטומים של תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). זאת ועוד, חלק מהאנשים העוברים תהליך גמילה בשל הפרעת שימוש בסמים, עשויים גם הם להגיב היטב ולחוש שלומות גדולה יותר בעקבות עבודה עם חיות.

הקשר עם בעל החיים או הקשר שנוצר עם המטפל בתיווכו של בעל החיים הנו עמוק ומשמעותי ולא רק טיפול סימפטומטי שיש להכיר גם בחשיבותו.

הפוטנציאל הטיפולי הגלום בקשר הזה מגיע למקומות שקשה מאד לעיתים להגיע אליו באמצעים השלכתיים אחרים מאחר ומדובר בבעל-חיים עם נוכחות מאד משמעותית במרחב הטיפולי הפרטני והן בדיאדי.

מהם החסרונות והמגבלות של הטיפול?

נדרש עוד מחקר כדי לתקף את התועלות של טיפול בעזרת בע״ח, במיוחד אם אנחנו בוחנים אותו כטיפול רגשי מבוסס ראיות.

בנוסף, הטיפול לא מתאים לכל אחד: מי למי שאלרגי, למשל, לקשקשים שכלבים משירים, עלול הטיפול לגרום ליותר נזק מתועלת.

יש גם רבים שלא חשים בנוח עם חיות או פוחדים מהן והטיפול רק יוסיף להם מתח.

יש מקרים בהם המטופל נקשר במהרה לחיה, עד כדי פיתוח רכושנות כלפיה.

לבסוף, בעלי חיים המבקרים בבתי חולים עלולים לשאת מחלות וזיהומים, ויש סיכוי שיפיצו אותם לאחרים. מכאן החשיבות הרבה בבדיקה וטרינרית לחיות הללו.

האינטראקציות החיוביות עם חיות עשויות לתרום לנפש ולגוף, להפחית מתח ולאזן נפשית ורגשית.
טיפול בעזרת בעלי חיים משתמש באופן חלקי בקשר ישיר כדי להשיג מטרות טיפוליות. סוג הטיפול ומטרותיו יכולים להשתנות בהתאם למצב ולסוג העזרה שהאדם זקוק לה, למשל נחמה והפחתת רמות כאב, שיפור תנועה ומיומנויות מוטוריות, פיתוח מיומנויות חברתיות והתנהגותיות והגברת המוטיבציה לפעילויות כמו התעמלות.

התההליך הטיפול יתבסס על פגישות שלרוב יכללו את המטפל והחיה (פעמים רבות הוא גם בעליה), שיביא אותה לכל מפגש.
המאלף יעבוד תחת הנחיות וטרינר, כדי לעזור למטופל להשיג את מטרות הטיפול. -

המטפל צריך להיות בעל הכשרה מתאימה ומקובלת. למרות שבישראל אין עדיין סטנדרטיזציה בעניין. בכל מקרה בעלי-החיים איתם הוא עובד לא נבדקים למעט העניין הרפואי למרות שאין שום בעיה בבתי חולים.

החיה הכי מסוכנת מבחינת הדבקה של בני אדם במחלות היא בני-אדם. הזואונוזות הקיימות (מחלות העוברות מחיה לאדם) הן מעטות מאד וניתנות לשליטה ובקרה (מתוך תגובה של מאיר באתר פסיכולגיה עברית, היכן שהמאמר הופיע במקרו).

קיימים ארגונים רבים בישראל שמכשירים, מאלפים ומחברים בין בעלי החיים הטיפוליים לבין ספקי שירותי בריאות, כאשר רבים מהמאלפים עובדים בהתנדבות.
על מנת לקבל אישור לשימוש בחיה בטיפול, החיה והמאלף צריכים שניהם לעבור הסמכות ואישורים בקבוצות ובארגונים אלו.
על המאלף לעבור קורס בנושא אופן התקשורת עם אנשים וביצוע הטיפולים, והחיה צריכה לעבור מבדקים, שיכללו בדיקה של תיעוד החיסונים שלה וביצוע בדיקות פיזיות כדי להבטיח שהיא בריאה. עוד ייבדק מזגה של החיה, כדי לוודא שהיא מתנהגת כיאות, הן עם המאלף והן עם אנשים אחרים.
עוד יעבור הזוג הכשרת ציות. כל המבדקים וההיתרים הקפדניים הללו מבטיחים את הבטיחות והמקצועיות של כל המעורבים ועוזרים להעניק לאדם גישה למפגשים הטיפוליים הטובים ביותר שניתן.

חשוב לציין שכלב טיפולי אינו כלב שירות ואין לו את אותן זכויות. למשל, כלב טיפולי אינו יכול ללוות את המאלף אל תוך מוסד עסקי.

מחקרים על השיטה

טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לסייע במגוון בעיות בריאותיות, גופניות ופסיכולוגיות כאחד, כפי שעלה ממאמר סקירה שיטתית שבחן את היתרונות והחסרונות של הטיפול.

מבחינת בעיות נפשיות, הוא יכול להועיל במצבים כמו הפחתת חרדה ומתח, הפחתת תפיסת כאב, הפחתת ירידה בתחושות פחד ודאגה, עלייה בתחושות של תמיכה חברתית ומתן מוטיבציה, גירוי ומיקוד.

הראיות מצביעות על כך שהתועלת הרבה ביותר של בעלי חיים בטיפול היא ביחס לסמנים של חרדה ודיכאון. עוד עולה ממחקרים שהטיפול עשוי להיות מועיל לאנשים בקבוצות גיל שונות.

למשל, מחקר מ-2019 מצא שהשימוש בטיפול בעזרת כלבים שיפר את יעילותם של טיפולים נפשים בקרב מתבגרים.
בעיות גופניות שטיפול בעזרת בעלי חיים יכול לסייע לסימניהן הם אפילפסיה, כשל לבבי, כאבים כתוצאה מטיפולים בסרטן, החלמה לאחר ניתוח והחלמה משבץ חמור או ממצב אחר הגורם לאדם לאבד מיומנויות מוטוריות. במקרים כאלה, עבודה עם בעלי חיים עשויה להניע אדם להמשיך בטיפול, להרים את מצב רוחו ולהפחית סימנים של כאב. עבור מצבים גופניים, הטיפול יכול לסייע לנוע נכון ולהתעמל לעתים קרובות. זאת ועוד, יש מוסדות טיפוליים לטווח ארוך שעשויים להציע תכניות טיפול עם בעלי חיים כדי לעזור לשפר את מצב הרוח ואת השלומות הכללית של השוהים בהם.

מחקר מצא שטיפול הנעזר הכלב במוסדות שבהם שוהים קשישים סייע להפחתת תסמיני דיכאון. המחקר הציע שכלבים יכולים לעזור להקלה על אינטראקציה חברתית וליצור תגובות רגשיות חיוביות.

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445