טיפול בעזרת בעלי-חיים | מה חשוב לדעת על זואותרפיה?

טיפול בעזרת בעלי חיים

טיפול בחיות מחמד הוא אינטראקציה מודרכת בין אדם לבעל חיים מאומן. המסגרת הטיפולית כוללת את המטופל, המטפל של החיה והמטפל. מטרת הטיפול בבעלי חיים היא לעזור למטופל להתמודד עם קשיים נפשיים או בריואתיים.

בעל החיים נבחר לאור היעדים הטיפוליים שמוגדרים בתוכנית הטיפול.

מרבית חיות המחמד בהן נעזרים בטיפול הן כלבים, חתולים, דגים, שרקנים, סוסים ובעלי חיים אחרים שעומדים בקריטריונים של יעילות ובטיחות.

מאיה רסניק מטפלת CBT מכון טמיר

מאיה רסניק, מטפלת CBT ומטפלת ברכיבה על סוסים, מכון טמיר

מהן מטרות הטיפול עם בעלי חיים?

טיפול בעזרת בעלי חיים נחשב לטיפול רגשי משלים, שיכול לחזק, אך לא להחליף, טיפולים נפשיים אחרים.

בע״ח יכולים לספק נחמה, להתריע על סכנה ואפילו לבצע פעולות ישירות של עזרה.

באופן כללי, המטרה היא שהחיה תעזור למטופל לשכך או להתמודד עם סימפטומים, כאשר הטיפול מבוסס על ה״קשר אדם-חיה״, המושתת על הנטייה הטבעית והמשותפת להיות בקשר.

מטופלים יכולים ליצור חיבור עמוק עם חיה, שנוסך רוגע, ומסייע בהפחתת שעמום, עליה בתנועה ובפעילות דרך הליכה ומשחק, הפחתת בדידות, הגברת האינטראקציה החברתית ושיפור מצב הרוח והרווחה הכללית.

האינטראקציות החיוביות עם חיות עשויות לתרום לנפש ולגוף, להפחית מתח ולאזן נפשית ורגשית.

טיפול בעזרת בעלי חיים משתמש באופן חלקי בקשר ישיר כדי להשיג מטרות טיפוליות. סוג הטיפול ומטרותיו יכולים להשתנות בהתאם למצב ולסוג העזרה שהאדם זקוק לה, למשל נחמה והפחתת רמות כאב, שיפור תנועה ומיומנויות מוטוריות, פיתוח מיומנויות חברתיות והתנהגותיות והגברת המוטיבציה לפעילויות כמו התעמלות.

התהליך הטיפולי יתבסס על פגישות שלרוב יכללו את המטפל והחיה (פעמים רבות הוא גם בעליה), שיביא אותה לכל מפגש.  המאלף יעבוד תחת הנחיות וטרינר, כדי לעזור למטופל להשיג את מטרות הטיפול. -

המטפל צריך להיות בעל הכשרה מתאימה ומקובלת. למרות שבישראל אין עדיין סטנדרטיזציה בעניין, ודאי לא רגולציה.

קיימים ארגונים רבים בישראל שמכשירים, מאלפים ומחברים בין בעלי החיים הטיפוליים לבין ספקי שירותי בריאות, כאשר רבים מהמאלפים עובדים בהתנדבות.

קראו מחקר חדש על ההשפעה החיובית

של קשר עם בעלי חיים על

בדידות ומצוקה נפשית בעת הסגר בקורונה:

עבור אילו בעיות מתאים טיפול בבע״ח?

שילוב הגורמים הטיפוליים יכול להפוך את הטיפול ליעיל במצבים כמו דמנציה, דיכאון, חרדה, הפרעות על הספקטרום האוטיסטי, הפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) ואפילו סכיזופרניה.

מחקרים אודות טיפולים שבהם היו מעורבים סוסים וכלבים הראו שטיפול בעזרת חיות סייע לשכך סימפטומים של תסמונת דחק פוסט-טראומטית (PTSD). ז

את ועוד, חלק מהאנשים העוברים תהליך גמילה בשל הפרעת שימוש בסמים, עשויים גם הם להגיב היטב ולחוש שלומות גדולה יותר בעקבות עבודה עם חיות.

הקשר עם בעל החיים או הקשר שנוצר עם המטפל בתיווכו של בעל החיים הנו עמוק ומשמעותי ולא רק טיפול סימפטומטי וממוקד.

הפוטנציאל הטיפולי הגלום בקשר הזה מגיע למקומות שקשה מאד לעיתים להגיע אליו באמצעים השלכתיים אחרים מאחר ומדובר בבעל-חיים עם נוכחות מאד משמעותית במרחב הטיפולי הפרטני והן בדיאדי.

למשל, באוגוסט 2021 פרסם צוות חוקרים מאוניברסיטת קולומביה הבריטית כי ליטוף והתכרבלות עם כלב טיפולי משפר משמעותית את הרווחה הנפשית ואיכות החיים.

מהן החסרונות והמגבלות של הטיפול?

נדרש עוד מחקר כדי לתקף את התועלות של טיפול בעזרת בע״ח, במיוחד אם אנחנו בוחנים אותו כטיפול רגשי מבוסס ראיות.

בנוסף, הטיפול לא מתאים לכל אחד:

עבור מי שאלרגי, למשל, לקשקשים שכלבים משירים, עלול הטיפול לגרום ליותר נזק מתועלת.

יש גם רבים שלא חשים בנוח עם חיות או פוחדים מהן והטיפול רק יוסיף להם מתח.

יש מקרים בהם המטופל נקשר במהרה לחיה, עד כדי פיתוח רכושנות כלפיה.

לבסוף, בעלי חיים המבקרים בבתי חולים עלולים לשאת מחלות וזיהומים, ויש סיכוי שיפיצו אותם לאחרים. מכאן החשיבות הרבה בבדיקה וטרינרית לחיות הללו.

מחקרים על השיטה

טיפול בעזרת בעלי חיים יכול לסייע במגוון בעיות בריאותיות, גופניות ופסיכולוגיות כאחד, כפי שעלה ממאמר סקירה שיטתית שבחן את היתרונות והחסרונות של הטיפול.

מבחינת בעיות נפשיות, הוא יכול להועיל במצבים כמו הפחתת חרדה ומתח, הפחתת תפיסת כאב, הפחתת ירידה בתחושות פחד ודאגה, עלייה בתחושות של תמיכה חברתית ומתן מוטיבציה, גירוי ומיקוד.

הראיות מצביעות על כך שהתועלת הרבה ביותר של בעלי חיים בטיפול היא ביחס לסמנים של חרדה ודיכאון. עוד עולה ממחקרים שהטיפול עשוי להיות מועיל לאנשים בקבוצות גיל שונות.

למשל, מחקר מ-2019 מצא שהשימוש בטיפול בעזרת כלבים שיפר את יעילותם של טיפולים נפשים בקרב מתבגרים.  בעיות גופניות שטיפול בעזרת בעלי חיים יכול לסייע לסימניהן הם אפילפסיה, כשל לבבי, כאבים כתוצאה מטיפולים בסרטן, החלמה לאחר ניתוח והחלמה משבץ חמור או ממצב אחר הגורם לאדם לאבד מיומנויות מוטוריות. במקרים כאלה, עבודה עם בעלי חיים עשויה להניע אדם להמשיך בטיפול, להרים את מצב רוחו ולהפחית סימנים של כאב. עבור מצבים גופניים, הטיפול יכול לסייע לנוע נכון ולהתעמל לעתים קרובות. זאת ועוד, יש מוסדות טיפוליים לטווח ארוך שעשויים להציע תכניות טיפול עם בעלי חיים כדי לעזור לשפר את מצב הרוח ואת השלומות הכללית של השוהים בהם.

מחקר מצא שטיפול הנעזר הכלב במוסדות שבהם שוהים קשישים סייע להפחתת תסמיני דיכאון. המחקר הציע שכלבים יכולים לעזור להקלה על אינטראקציה חברתית וליצור תגובות רגשיות חיוביות.

עריכה:

איתן טמיר, (MA),