הפרעת אישיות תלותית אצל מתבגרים dependent personality

הפרעת אישיות תלותית אצל מתבגרים

הפרעת אישיות תלותית

(DPD) אצל מתבגרים

 

הפרעת אישיות תלותית היא מצב שבו מתבגרים תלויים באנשים אחרים ברמה קיצונית, ושהם לא יכולים להחליט דברים בעצמם או לגבש דעה עצמאית.

 

הישענות כזו על אחרים, שמאפיינת הפרעת אישיות תלותית, גורמת לבעיות רבות, כמו לדבוק ביחסים מתעללים, חוסר יכולת לקבל החלטות פשוטות והיעדר מוטיבציה לצמוח או לנקוט בצעדים חיוביים בחיים.

 

למרות שתלות הדדית היא חלק חשוב מכל מערכת יחסים, מתבגרים עם הפרעת אישיות תלותית מעוררים את הרושם שאין להם שום יכולת לתפקד בלי בני המשפחה ודמויות מטפלות אחרות. 

המתבגר התלותי מתנהג באופן נזקק ורכושני והמחשבה על פרידה גורמת להם לחרדה עצומה, גם אם אינה מעשית.

 

התמודדות מתמשכת עם הפרעת אישיות תלותית כרוכה בערך עצמי נמוך, שגורם למתבגר להאמין שהוא באמת זקוק לאחרים שיקבלו החלטות עבורו, כולל מה ללבוש, מתי לצאת מהבית מה לאכול וממה להנות. מתבגרים תלותיים יימנעו מאחריות בכך שישדרו חוסר אונים ויבטאו בצורה אקטיבית את חוסר הביטחון העצמי ואת הפסימיות הקבועה שלהם. מטבע הדברים, גישה כזו מובילה למערכות יחסים עמוסות מאוד, שלעיתים קרובות אינן מחזיקות מעמד. 

 

 

סוגים של הפרעת אישיות תלותית אצל מתבגרים

 

 

תלות מסתגלת

 

מאופיינת בצורך תמידי להיות אהוב, בתוך מערכת יחסים רומנטית.

המשמעות היא שהמתבגר נוטש את כל הדעות והאמונות העצמאיות שלו כדי לרצות את הפרטנר ולמנוע  עימותים בכל מחיר. 

 

 

תלות לא-בוגרת

 

מאופיינת בכך שהמתבגר מפגין ילדותיות בחוסר הידע ומיומנויות החיים שלו, מה שמונע ממנו לתפקד כאינדיבידואל, מהחלפת גלגל במצב של פנצ׳ר ועד לעלות בעצמו לטיסה כדי לטייל קצת בעולם לפני הגיוס. 

 

 

תלות מוחקת עצמי

 

תשוקה כמעט אובססיבית, טבע שני לרצות אחרים, באמצעות הצבת צרכי האחר בראש סדר העדיפויות. בדומה לנרקיסיסט, המתבגר התלותי מחפש בלי הפסקה אישור מהסביבה כמדד להערכה העצמית. 

 

 

איך מאובחנת הפרעת אישיות תלותית?

 

חשוב לאבחן את ההפרעה אצל מתבגרים כי תקופת ההתבגרות טומנת בחובה בכל מקרה קונפליקט מובנה בין תלות לבין עצמאות, בין תקופת הילדות לימי הבגרות. 

בד״כ, אבחון נעשה בבדיקה מקצועית של הסימפטומים, הסימנים, סקירת הרקע במסגרות אחרות (הבית, בית הספר, יחסים עם בני הגיל) וההתנהגות היומיומית של המתבגר. 

 

 

אבחנה מבדלת

 

אבחנה מבדלת מתייחסת לכל הסיבות האפשרויות להסבר הבעיות עמן מתמודדים הנער או הנערה. 

נער עם הפרעת אישיות תלותית בקלות רבה יותר לבדיקה בהשוואה לנער עם הפרעת אישיות גבולית, שיכול לעיתים להגיב בהתקף זעם.

למרות שהמתבגר יכול להראות סימפטומים של חרדה ודיכאון ביחד עם הערכה עצמית נמוכה, הפרעת אישיות תלותית היא סיפור חמור יותר.

יכול לקחת קצת זמן עד שמבחינים בין הפרעה אחת לאחרת, אבל אבחון הולם קריטי על מנת להבין במדויק כיצד לעזור למתבגר לחיות חיים יותר בריאים, עצמאיים ומספקים.

 

 

מה הסיבות להפרעת אישיות תלותית אצל בני נוער?

 

 

תורשה וגנטיקה

 

למתבגרים עם הפרעת אישיות תלותית יש לרוב היסטוריה משפחתית של ההפרעה, או של הפרעה דומה, כמו הפרעות חרדה או תכונות משפחתיות של כניעות, סבמיסיביות וחוסר ביטחון.

זה לא אומר שההפרעה בהכרח תורשתית, רק שקיים קשר בין תכונות אישיות הוריות לבין תכונות אישיות של הילדים, כולל הפרעות אישיות.

 

 

טראומה מוקדמת

 

חוויות ילדות מוקדמות שליליות מאוד, כולל טראומה פיזית, מילולית או נפשית, יכולות לתרום לפיתוח תלות מעכבת ומגבילה אצל ילדים ומתבגרים. 

  

 

נורמה תרבותית

 

מתבגרים שגדלים בבתים מצמצמים נוטים ללמוד שהדרך היחידה לחיות היא  לציית להוראות, ליישר קו לא ביקורתי עם דעות ולגנות את עצמם על כל ביטוי של עצמאות ואינדיבידואליות. במקרים כאלה, הפרעת אישיות תלותית יכולה להתפתח בצל מרחב הגדילה בשלבים מוקדמים.

 

 

איך לעזור למתבגרים עם הפרעת אישיות תלותית? 

 

לעודד התנהגות עצמאית

 

החלק הכי קשה אצל מתבגר עם ההפרעה זה להיות עצמאי. חשוב לקחת אותו לטיפול, אבל הם יצטרכו עזרה כשהם יחזרו הביתה. צריך לעודד אותם לעשות החלטות בעצמם על ידי שאלות נכונות – מה אתה רוצה לעשות? מה אתה מתכנן ללבוש? איך אתה מתכנן לבלות את היום? צריך להבין איפה עובר הגבול שלהם ולא ללחוץ יותר מדי. כדאי לדבר עם המטפל כדי להבין יותר טוב עם כמה אחריות המתבגר שלכם יכול להתמודד אחרי טיפול ואיך להתקדם. 

 

 

לעזור להם לדאוג בעצמם לתחומי אחריותם

 

למדו את בני הנוער לדוג, אל תגישו להם את הדג.

עמדה הורית מאתגרת תעזור למתבגר לבנות עמדה מסתגלת ופונטנית בחיים. הגדירו יחד את תחומי האחריות של המתבגר ועזרו לו להתארגן בדרך שתאפשר לו להספיק הכל בשבוע ושעדיין יישאר לו זמן פנאי.

עודדו אותו לקחת יותר זמן לעצמו, הרחק מחברים וגלו אתו ביחד מה הוא אוהב לעשות. 

  

 

לשמור על קשר עם משאבים טיפוליים

 

שקלו לפנות לייעוץ מקצועי קצר מועד.

בלי להתעסק בבושה וסטיגמה. זו תקופה גמישה לשינוי ועיצוב נפשי ומתבגרים עושים לפעמים קפיצה פסיכולוגית עצומה עם העזרה המתאימה. 

אם החלטתם שהולכים על טיפול, ודאו שהמתבגר שלכם מקפיד להגיע למפגשים ובנו עם המטפל/ת והמתבגר תכנית עבודה עם מטרות.

 

 

טיפול למתבגרים עם הפרעת אישיות תלותית

 

מבחינת הטיפולים, סוג הטיפול שהכי יתאים תלוי באופי של ההפרעה ובנסיבות האישיות, ובהתאם לזה הוא יתייחס להיבטים נפשיים, רגשיים, פיזיים והתנהגותיים של ההפרעה. 

הטיפול יכול להיות יעיל ומוצלח ביותר בכך שהוא יעזור למתבגר להיחלץ מדפוסי תלות וספק עצמי, כי עצם הטיפול אומר שהוא לא צריך יותר להתמודד לבד עם הבעיה. המטפל עוזר למתבגר לזהות את מערכות היחסים שבהן הוא תלוי, את הספקות העצמיים ואת הפחד להיכשל. 

 

 

טיפול בשיחות

 

עם הבנה ותמיכה של מטפל, המתבגר יכול להרגיש שמכירים ברגשות שלו וככה להרגיש יותר בטוח לשתף את הדעות והאמונות שלו ולהתחיל לעשות החלטות בעצמו, בסביבה בטוחה. ככה מתחיל שינוי התנהגותי. 

בסוגים שונים של טיפול, למשל טיפול קוגניטיבי-התנהגותי (CBT), איש מקצוע יכול לעזור למתבגר לזהות מחשבות עצמיות מזלזלות במיוחד וללמד אותו להימנע מהן. מתבגרים עם DPD נוטים למחיקה עצמית ולשפלות רוח, כך שהרבה גישות טיפוליות עוזרות להם, בין היתר, להיות אסרטיביים ולאמץ ביטחון עצמי. המטפל גם יציע להשתתף בפעילויות שהמתבגר מצטיין בהן כדי להעלות את ההערכה העצמית שלו ולעזור לו ליצור תמונה יותר מוצלח ובוטחת של עצמו. 

  

 

טיפול קבוצתי

 

קבוצה היא מרחב מצוין שעוזר מאוד למתבגרים עם מגוון בעיות.

הקבוצה מאפשרת לעצב התנהגות תוך קבלת משוב מהמנחה וממשתתפים האחרים, ללמוד באמצעות חיקוי התנהגותי, לחוות קשיים של אחרים ולסייע להם ולהפחית את תחושת הבדידות שמאפיינת תלותיות.

 

 

אימון לאסרטיביות

 

צורה ספציפית של טיפול  עם מתבגרים שסובלים מהפרעת אישיות תלותית. 

אסרטיביות היא אתגר עצום עבור נוער שסובל מתלות יתר.היא יכולה לפתח הערכה עצמית ובטחון כדי לשבור את ההרגלים הישנים.

 

אימון לאסרטיביות הוכח כיעיל במיוחד כאשר הוא מתקיים בקבוצה למיומנויות חברתיות, שמאפשרת עבודה התנסותית בתוך המרחב הטבעי של יחסין בין-אישיים.

אימון כזה יכול לעזור למתבגרים לזהות עיוותי חשיבה ובעיות התנהגות שמונעים מהם לבטא את עצמם בצורה מאוזנת ולמצוא את הקול הפנימי שלהם בלי להישען יתר על המידה על אחרים.

 

 

משחקי תפקידים (role play)

 

בדיוק כמו שזה נשמע. משחק תפקידים הוא כלי נהדר בטיפול עם מתבגרים תלותיים.

המשחק מאפשר לבני הנוער ללמוד איך אפשר לעמוד על שלו ולתקשר את הצרכים שלו בצורה מידתית ומותאמת.

  

 

טיפול תרופתי

 

במקרים מסוימים תיתכן המלצה על שימוש בתרופות כדי לטפל בסימפטומים שקיימים במקביל, כמו דיכאון או חרדה.

במקרים כאלה ההפרעות יטופלו בנפרד, ובד״כ התרופות יירשמו רק לזמן מוגבל.

יש תרופות שיש בהן סיכון, בעיקר כשרושמים אותן לטווח ארוך, ובגלל זה פסיכיאטר צריך לאבחן ולרשום אותן, ורק אם באמת צריך. 

 

 

בואו נדבר על הדברים

החשובים באמת

 

 

פגישה טלפונית קצרה

 עם מתאמת טיפול -

 להרשמה (ללא עלות)

 

 

שיחת ייעוץ ממוקדת 

עם ראש המכון - 

בזום או פנים אל פנים (140 ש״ח)

 

 

שיחת הכוונה לטיפול ומטפל

 עם מתאמת בכירה -

 בזום או במכון (70 ש״ח)


 

 

 התכתבו עם איש מקצוע במענה אנושי

(לפעמים לוקח זמן, אבל תמיד עונים):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

  

Clinical Psychologists Tel Aviv

 

 

 

עדכון אחרון:

 

16 בדצמבר 2023 

 

 

 

קראו המלצות מאומתות של לקוחות ועמיתים

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

  

 

 

 

 

2 תגובות

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024