אימון למודעות | התערבות מבוססת מיינדפולנס מהדור השני

אימון למודעות

Meditation Awareness

Training – MAT

 

 

אימון למודעות (Meditation Awareness Training – MAT) הוא התערבות מבוססת מיינדפולנס מהדור השני (SG-MBIs). 

ב-MAT עובדים עם גישת המדיטציה המכונה 'קשיבות' או 'מיינדפולנס' (Mindfullness), שהיא שיטה פסיכולוגית המכוונת וממקדת את האדם להעניק תשומת לב לחוויות ההווה.

 

 

מהי התערבות מבוססת מיינדפולנס מהדור השני?

 

מיינדפולנס מהדור הראשון (FG-MBIs), מדגיש מודעות פסיבית או 'לא שיפוטית'. 

 

הרעיון הוא למקד את הקשב ב"כאן ועכשיו" באופן לא ביקורתי ושיפוטי, מה שמהווה תנאי הכרחי ולרוב מספיק לחיות חיים טובים, רגועים ושלווים יותר.

 

מודל הדור השני - SG-MBI - דוגל במודעות אקטיבית ומובחנת של התנסות. 

התערבויות מבוססות מיינדפולנס מהדור השני מוגדרות כ"תהליך של מודעות מעורבת, מלאה, ישירה ופעילה בהתנסות רוחנית שמתקיימת מרגע לרגע".

 

הבדל נוסף בין שני הדורות הוא בכך שב- SG-MBI, התערבויות מהדור השני, מלמדים תמיד קשיבות בשילוב טכניקות ועקרונות מדיטטיביים אחרים (כמו מודעות אתית, מדיטציה ממוקדת ארעיות, Emptiness of the Self, מדיטציה מבוססת חמלה ועוד) שנחשבים, באופן מסורתי, למקדמת יעילות של מיינדפולנס.

 

 

השתלבות מיינדפולנס בפסיכותרפיה

 

בעשורים האחרונים ניכר גידול משמעותי במחקר על יישומים של מדיטציית מיינדפולנס כהתערבות רפואית או פסיכותרפויטית שנמצאת ב-Mainstream הקליני. 

 

תחום הרפואה בכלל ובריאות הנפש בפרט, נעים בשנים האחרונות מכיוון תרופתי שממוקד בטיפול בסימפטומים פיזיולוגיים, לעבר טיפול הוליסטי יותר שלוקח בחשבון את הקשר בין הגוף לנפש.

מה שבעבר כונה "אלטרנטיבי" והבריח מטופלים רבים מהחשש שמדובר בתחום ׳רוחני׳ שאינו מבוסס מדעית, הופך כיום יותר ויותר לחלק אינטגרלי משיטות הטיפול הקונצנזואליות. 

למשל, מחקר שנערך על מדגם של סטודנטים, מלמד כי משתתפים שתרגלו MAT הראו שיפורים משמעותיים ברווחה הפסיכולוגית ובמודעות התנהגותית ביחס לקבוצת ביקורת.

בנוסף, תרגול MAT עשוי להגביר יכולת של ויסות רגשי בקרב סטודנטים להשכלה גבוהה שמתמודדים עם בעיות של לחץ, חרדה ומצב רוח ירוד.

אנשים המקבלים הכשרה במדיטציית מיינדפולנס עשויים להפיק מכך תועלת, תוך שהם משלבים ראיית עולם אתית וחומלת כחלק מתרגול המיינדפולנס.

 

 

למי עוד מתאים אימון למודעות?

 

השילוב בין טיפול קוגניטיבי-התנהגותי ואימון למודעות המתבסס על קשיבות מדיטטיבית, מתאים למגוון של הפרעות וקשיים.

למעשה השיטה יכולה להתאים לכל מי שחווה קושי בתפקוד חברתי וסביבתי, כמו חרדה חברתית, התנהגויות והרגלים טורדניים, וורקוהוליזם, ביצועים בעבודה ותחושות אחרות של חוסר שקט נפשי.

טיפול ממוקד מדיטציה מאפשר מרחק תפיסתי מדחפים מנטליים ומחשבות טורדניות ומאפשר לסובל מהם לשלוט בהם, להתמקד בחוויות הנפלאות והמסקרנות של הרגע הנוכחי במקום בחוויות העבר או בחרדה לגבי העתיד.

 

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

 

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 


 

 

מקורות:

 

Van Gordon, W., Shonin, E., Sumich, A., Sundin, E. C., & Griffiths, M. D. (2013). Meditation Awareness Training (MAT) for Psychological Well-Being in a Sub-Clinical Sample of University Students: A Controlled Pilot Study. Mindfulness. 

 

Van Gordon, W., Shonin, E., Dunn, T. J., Garcia-Campayo, J., Demarzo, M., & Griffiths, M. D. (2017). Meditation awareness training for the treatment of workaholism: A controlled trial. Journal of behavioral addictions, 6(2), 212–220

 

Van Gordon W, Shonin E, Griffiths MD. Towards a second generation of mindfulness-based interventions. Aust N Z J Psychiatry. 2015 Jul;49(7):591-2

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024