שיטת ABA – ניתוח התנהגות יישומי - טיפול בילדים על הספקטרום

דרג פריט זה
(17 הצבעות)
שיטת ABA - ניתוח התנהגותי יישומי שיטת ABA - ניתוח התנהגותי יישומי

ABA – ניתוח התנהגות יישומי

מהו טיפול בשיטת ABA?

מהי שיטת ABA?

ABA היא שיטת טיפול התנהגותי מבוססת ראיות, בה חוקרים את ההשפעה של אירועים מקדימים ושל תוצאות התנהגותיות על ההתנהגות. הטיפול נמצא יעיל במיוחד לטיפול בילדים עם אוטיזם אך ניתן ליישום עבור כלל האוכלוסיות.

מבחינה הסטורית, היה זה ד"ר איבר לובאס, פסיכולוג התנהגותי נורבגי, שהחל לראשונה להשתמש ב- ABA למחקר עבור טיפול באוטיזם, במחלקה לפסיכולוגיה ב- UCLA בשנת 1987. לובאש האמין שניתן ללמד מיומנויות חברתיות והתנהגותיות, אפילו לילדים אוטיסטים בתפקוד נמוך מאוד, בשיטת ABA. בהתאם לרציונל הטיפולי של הפרספקטיבה ההתנהגותית בפסיכולוגיה טיפולית, הרעיון שאוטיזם הוא קבוצה של סימפטומים התנהגותיים אותה ניתן לשנות או "לכבות". כאשר התנהגויות אוטיסטיות כבר אינן ניכרות לצופה, ההנחה היא שהאוטיזם עצמו טופל ביעילות.

השימוש בענישה נחשב בעייתי בשיטה, וההמשגה הוחלפה ב"מניעת חיזוקים חיוביים". כך, כאשר ילד אינו מגיב כראוי להנחיה של המטפלת, הוא לא יקבל תגמול (מחזק), כמו חטיף שהוא אוהב.

 

 

מנתחת התנהגות

מנתחת התנהגות עורכת תצפיות וראיונות עם המשפחה ועם הצוות המקצועי הסובב את הילד.

בהיותה של ABA מבוססת על גישה מדעית, ששמה דגש על אובייקטיביות, מבצעת המטפלת תחקיר מעמיק, בו היא מזהה ומגדירה בדיוק מירבי את ההתנהגויות הדורשות שינוי במהלך הטיפול, כמו גם את המניעים, הסיבות והגורמים המשפיעים על ההתנהגות. 

מנתחת ההתנהגות מנסחת תכנית התערבות מעמיקה המאפשרת ללמד את הילד התנהגויות חדשות ו/או לשנות התנהגות שאינה מותאמת.

 

 

מבנה הטיפול

הטיפול נשען על ההבנה שכל התנהגות מושפעת משני מרכיבים:

  1. הגירוי המעורר שקדם להתנהגות
  2. התוצאה של אותה התנהגות

או בקיצור- ABC :


Antecedent (אירוע מקדים) --> Behavior (התנהגות) >-- Consequences (תוצאות)

 

 


תכנית ההתערבות בשיטת ABA

התכנית יכולה לכלול משלב/ת בבית הספר, מטפל/ת התנהגותי/ת שתגיע לעבוד עם הילד בשעות אחה"צ (בהנחיית מנתח/ת ההתנהגות כמובן), הדרכות הורים, הדרכה לצוות החינוכי וישיבות צוות.

לאחר הכנת תכנית ההתערבות, על ההורים למלא אחר התכנית במלואה - לא ניתן לבצע רק חלק מהתהליכים שנקבעים בתכנית, או רק חלק מהזמן, משום שאז תיפגע יעילותה במידה משמעותית.

 

מאפייני התכנית

כל תכנית התערבות ב-ABA מותאמת אישית לצרכיו של הילד ומתאפיינת בכמה מרכיבים:

 

  • למידה ישירה ופרטנית בתנאים קבועים (כאשר יש חשיבות לשליטה על גירויי ההסחה שנמצאים במקום)
  • היא מועברת באופן שיטתי והדרגתי בקצב המותאם ליכולותיו של הילד
  • היא אינטנסיבית במיוחד - התכנים מועברים מספר רב של פעמים באופן חזרתי
  • ההוראות שניתנות לילדים ברורות במיוחד וכאשר עובדות מול הילד 2 מטפלות התנהגותיות המתרגלות עמו, יש הקפדה על שימוש זהה בניסוח ההוראות וההנחיות.
  • מכיוון שבטיפול זה יש דגש על חשיבות תוצאות ההתנהגות, יש הקפדה רבה על מתן חיזוקים (חיוביים/שליליים) או עונשים (חיוביים/שליליים), בהתאם לצורך, המותאמים לילד.
  • בתחילת לימוד התנהגות חדשה או כשקשה לילד, כדי שהלמידה תהיה חיובית ומהנה, יש חשיבות רבה למתן רמזים שיאפשרו לו לחוות הצלחה ולמנוע תחושת ייאוש.

מה חשוב לדעת על ילדים עם אוטיזם? 

הורים לילדים המאובחנים על הרצף האוטיסטי יודעים דבר אחד על בטוח: שום דבר אינו בטוח.

ההתנהלות היומיומית לא תמיד צפויה וצריך להיות מוכנים להתמודדות עם תכנים מציפים רגשית בכל עת. רעשים, אורות וריחות שיכולים לחלוף על ידינו מבלי שנרגיש יכולים לגרום מצוקה רבה לילדים עם אוטיזם. החושים כה חזקים וחדים עד שבמצבים מסוימים עלולים הילדים לחוש מוצפים ולהתכנס פנימה אל תוך עצמם כדי לנסות ליצור מרחב מבודד מכל הגירויים.

לכן חשוב לנסות להבין מה הגורם המעורר כדי למנוע התפרצות עתידית. בגלל הכאוס הפנימי שיכול להיווצר בקלות, סדר חיצוני מאוד תורם לילדים לחוש בטוחים ולכן לוח זמנים יומי מסודר מהותי עבורם.

בנוסף, מכיוון שילדים עם אוטיזם רואים לעיתים קרובות את המילים הנאמרות להם כתמונות, קשה להם להבין דימויים, מטאפורות, או שפת סלנג, לכן חשוב לשוחח עמם באופן ברור ופשוט. כך למשל, ניתן בקלות לטעות ולחשוב שהם מתעלמים מבקשה המופנית כלפיהם, כאשר הם פשוט לא מבינים מה נאמר להם. הם זקוקים לבקשות ברורות ופשוטות שמתוקשרות פנים מול פנים ומתארות את הבקשה ואת הסיבה לבקשה ("מיה, תפתחי את הדלת של החצר, הכלב רוצה לצאת").

פעמים רבות ילדים עם אוטיזם נוטים לבצע תנועות גוף מסוימות באופן חזרתי ולא מותאם לסביבתם, או שהם חוזרים על מילים מתוך שיר ששמעו מוקדם יותר מתכנית טלוויזיה שצפו בה (תסמין שנקרא אקולליה). התנהגות זו, שלעתים רבות אינה מותאמת לסביבה תורמת ומחזקת חריגות, זאת בנוסף לקושי ליזום אינטראקציה עם ילדים בסביבתם שמסבה להם מצוקה רגשית.  לכן במקרים כאלו יהיו זקוקים לעזרה (שילוב) שתאפשר להם ללמוד כיצד לייצר אינטראקציות בין-אישיות יעילות עם הסביבה.

בגלל אופן החשיבה הוויזואלי, למידה יעילה במיוחד עבורם  דרך תמונות.

כמו כן, חזרתיות חשובה מאוד בתהליך הלמידה, לכן חשוב לחזור איתם על הדברים החדשים אותם הם לומדים.

מוזמנים לפנות אלינו:

צוות המטפלים

מכון טמיר

 

072-3940004

 

 

 

 

 

 

 

מטפלים מומלצים לילדים עם אוטיזם בנתניה והשרון <

 

 

מקורות, מאמרים והמלצות קריאה על שיטת ABA

 

האיגוד הבינלאומי של מטפלי ABA:

https://www.bacb.com/

 

 

 

Lovaas O. I. Behavioral treatment and normal educational and intellectual functioning in young autistic children. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 1987;55:3–9

 

 

McEachin J. J, Smith T, Lovaas O. I. Long-term outcome for children with autism who received early intensive behavioral treatment. American Journal on Mental Retardation. 1993;97:359–372

 

 

Walsh, M. B. (2011). The Top 10 Reasons Children With Autism Deserve ABA. Behavior Analysis in Practice, 4(1), 72–79. 

 

 

כתיבה:

מור צח מוכתר, סטודנטית לתואר שני בפסיכולוגיה חינוכית,  מכון טמיר

 

עריכה מקצועית:

איתן טמיר, מ.א., ראש המכון 

 

 

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

רח' יגאל אלון 157 ת״א, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר
הצהרת נגישות

 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2020