אינה דקל
היי, שמי אינה דקל, מטפלת בהבעה ויצירה, מטפלת CBT לילדים, בני נוער ומבוגרים ברחובות, עמיתת מכון טמיר בשפלה.
בנוסף, אני בוגרת תכנית ההכשרה בפסיכותרפיה התנהגותית קוגניטיבית במכון פסגות במסלול CBT Arts.
רוב מטופליי הם ילדים ובני נוער במגוון גילאים שיש להם קשיים רגשיים וחברתיים.
ניסיון מקצועי
אני מאוד אוהבת לעבוד עם ילדים, כי בגילאים צעירים יש יכולת טובה להשפיע על עולמם הנפשי המתפתח.
בעבר עבדתי כמטפלת רגשית במסגרות חינוכיות שונות, כ-10 שנים עבדתי בעמותה לילדים בסיכון עם ילדים בעלי הפרעת תקשורת ברמות תפקוד שונות. במסגרת עבודתי ניהלתי קבוצות מיומנויות חברתיות ובמקביל הדרכתי את הורי הילדים. בנוסף עבדתי בגנים של עיכוב התפתחותי, טיפולים פרטניים וקבוצתיים.
עבדתי בחטיבות ביניים עם תלמידים בעלי הפרעות תקשורת ותלמידים בכיתות של חינוך מיוחד.
במהלך השנים במקביל לעבודה בתחום הטיפול הרגשי רכשתי כלים טיפוליים מגוונים, כגון:
-
טיפול במשחק
-
טיפול בארגז החול
-
קלפים טיפוליים
-
כלים מתחום ה-NLP
למדתי טיפול בעזרת בעלי חיים ואני נוהגת לשלב את הטיפול הנ"ל בעבודה לפי צרכי המטופלים שלי.
אני מאמינה
כל אדם באשר הוא יכול להיות המטפל של עצמו. אני מאמינה שהתפקיד שלי כמטפלת הוא להוביל את המטופל לגייס את כוחותיו לצמיחה והתפתחות אישית.
יצירת קשר מיטבי ומרחב בו המטופל חווה את עצמו בטוח, מוכל, מובן ובעל ערך הינם הצעדים הראשונים בטיפול. באופן הדרגתי המטופל לומד להכיר ולטפח את החלקים המטיבים שבו.
המטפל והמטופל הינם שותפים למסע במהלכו המטופל ילמד ויחווה קבלה וחמלה כלפי עצמו והכרה בכוחתיו ובחלושתיו ויבין שיש בו הכוחות להתגבר ולחיות לצד המכשולים. המטפל יתמוך, יעודד וילווה אותו לאורך כל הדרך.
אני מאמינה בגישה הטוענת לחשיבותה של הגברת החיובי ולא רק בהפחתת השלילי.
הפסיכולוגיה החיובית עוסקת בשיפור הרווחה הנפשית (Well Being) הסובייקטיבית של האדם. כשמדובר ברווחה הנפשית מתייחסים המומחים בתחום הפסיכולוגיה החיובית למושג המשמעות כערך. המשמעות היא אחד ממרכיבי האושר ומאפייני הצמיחה האישית. למשמעות יש חשיבות כגורם חוסן, הן בקרב ילדים והן בקרב מבוגרים. היא חשובה לתחומי חיים רבים, כגון: התמודדות עם אבל ועם מחלות כרוניות, פיתוח כישורי ההורות, תרומה להתנהגות חיובית בקרב מתבגרים ועוד.
אחת המטרות שלי בטיפול היא לחבר את המטופל למשמעות באמצעות כוחות אישיים ורגשות חיוביים. תחושת משמעות חזקה מהווה מקור לחוסן נפשי ועוזרת בשיפור תחושת המסוגלות העצמית. ילד שמאמין ביכולתיו ומתחבר לערכים יוכל להתמודד עם מטרות ומשימות הקשורות לוויסות רגשי ולתפקוד אדפטיבי בסביבתו.
העבודה נעשית באמצעים טיפוליים המותאמים באופן אינדיבדואלי למטופל.
טיפול באומנות מאפשר הבעת תכנים רגשיים באופן לא מילולי, זו אחת השפות בהן הילדים מביעים את עולמם הפנימי.
במפגשים שלי עם המטופלים הצעירים, הילד בוחר את אופי הפעילות בחדר. הוא מפסל, מצייר, מאזין לסיפורים, משתף אותי בחוויות ותחושות, מקשיב לשירים, משחק עימי משחקי שולחן, משחקי כדור ועוד פעילויות רבות.
כל מה שהילד עושה עימי במפגש הטיפולי מקדם אותו לעבר מטרה שהיא הרחבת מנעד הרגשות ופיתוח יכולת לוויסות עצמי.
אני והילד נחקור יחד את המשמעויות של היצירות.
השימוש בכלים יצירתיים מאפשר לי דרך עבודה מהנה שעוקפת את הצורך ביכולות שפתיות גבוהות לחזק את תחושת המסוגלות העצמית של הילד.
הכשרתי בתחום ה-CBT מאפשרת לי למקד ולצייד את המטופלים בכלים פרקטיים שיוכלו להשתמש בהם בחיי היומיום ולהפוך אותם לשותפים פעילים בתהליך הטיפולי.
אני מוצאת חשיבות רבה בהדרכה ושילוב הורים בטיפול. מתוך הבנה שהילד הוא חלק ממשפחה רחבה וישנה אינטרקציה הדדית בין הילד להוריו. התובנות והידע שהילד יירכוש במהלך המפגשים הטיפוליים מוכרח להיות מלווה בהבנת ההורים וזאת על מנת ליצור תהליך משלים ומחזק עבור כל המשפחה.
ר' שלמה קרליבך אמר: "כל מה שילד צריך זה מבוגר אחד שיאמין בו".
האמונה במשפט הזה מלווה אותי במסע האישי שלי עם כל מטופל ומטופלת. אני מאמינה בכוחות הטמונים בנפשו של הילד ובטיפולים שלי פועלת להעצמת כוחות אלו.
תאמו שיחת ייעוץ
עם ראש המכון: