הרס עצמי | מהיכן מגיעה הנטייה לחבל ולהרוס לעצמנו?

הרס עצמי

 

הרס עצמי הוא מצב שבו אדם נוקט בצעדים אקטיביים או פאסיביים כדי למנוע מעצמו להשיג את מטרותיו.

 

התנהגות זו יכולה להשפיע כמעט על כל היבט בחיים, כולל מערכות יחסים, קריירה או מטרות אישיות.

 

 

מה שמזין אותי הורג אותי  

למרות שהרס עצמי הוא נפוץ מאוד, מדובר במעגל התנהגות מתסכל במיוחד שמנמיך את הביטחון העצמי ותוקע אותנו במקום.

 

יש סיבות רבות לבחירה של אדם בהתנהגות שמחבלת בחייו, אבל במקרים רבים הדבר נובע מהיעדר אמונה של האדם בעצמו.

 

דוגמה להתנהגויות של הרס עצמי הן התמכרויות לחומרים אסורים, נחמה באכילה, דחיינות, הימנעות מהתחייבות למערכות יחסים או הימנעות מהידוק חברויות למרות הרצון בחיבור.

 

  • האם קשה לך מאוד עם דחיית סיפוקים?

  • האם אתה נמנע ממה שצריך לעשות ודוחה כל משימה למחר?

  • האם אתה מתרכז במחשבות שיש בהן תבוסתנות?

 

אם כן, בואו לקרוא. 

 

 

סיבות להרס עצמי

 

ערך עצמי נמוך

 כשאנו לא מאמינים בעצמנו, איננו יכולים להשיג את מטרותינו. ערך עצמי כלול בתוך ביטחון עצמי.

אם אנו חוזרים ואומרים לעצמנו שאיננו חכמים מספיק, מוכשרים מספיק או טובים מספיק כדי להשיג את מה שאנחנו רוצים, אנו נתנהג בהתאם למה שאנחנו אומרים לעצמנו.

 

האופן בו אנו מדברים לעצמנו הוא חשוב ומשפיע ישירות על איך שאנחנו מציגים את עצמנו בפני העולם.

כשביטחון בריצפה, אנחנו עושים דברים שימנעו מאיתנו מלממש את מלוא הפוטנציאל שלנו.

 

אם אינכם מרגישים בעלי ערך, אולי זהו הזמן להתמקד בטיפול בעצמכם. הפסיקו להתמקד במה שאתם חושבים שאתם עושים לא נכון ועבדו על זיהוי מה שנכון.

התמקדו בלהעניק לעצמכם את הזמן להירגע, לאכול טוב ולישון. עליכם להרגיש טוב לגבי עצמכם כדי להתגבר על הפחדים שלכם. שימו את עצמכם בעדיפות ראשונה – הדבר יעזור לחזק את הביטחון העצמי שלכם ויאפשר לכם להיות מצוידים טוב יותר להתמודדות עם פחדים ולהתגברות על התנהגות שיש בה הרס העצמי.

 

 

 פחד מהצלחה

כשאנו עובדים קשה מאוד כדי להשיג משהו, לפעמים ההצלחה יכולה להיות גורם לחץ. לעתים קרובות הדבר מתרחש כשיש לנו חוסר בביטחון העצמי.

אנו עשויים לחשוש שבעצם איננו מיומנים או מוכנים מספיק, או שניחשף כמתחזים.

הפחד שלנו מהצלחה מוביל אותנו להתנהגויות שמגבילות את הצלחתנו. כשאנחנו מתקרבים להשגת היעד אנו עלולים להתחיל לעשות דברים שיעצרו אותנו מלהשיג אותו.

אם פחד מהצלחה נוגע לחיי העבודה, פנו לייעוץ קריירה

 

נטיה להטיל את האשמה במקום אחר

כשאנו מאמינים שאנחנו לא הולכים להצליח או שבטוח ניכשל, אנו מתחילים להתנהג בדרך שמבטיחה שניכשל.

כשאנחנו חושבים דברים כמו ״ממילא לא יחתמו איתי על חוזה״, אנו מסיטים מאיתנו את האחריות שלנו להשגת מטרותינו.

ואז, כשאנחנו נכשלים מכיוון שכך אמרנו לעצמנו שיקרה, האשמה יכולה להיות מועברת למישהו אחר ואנו יכולים להצדיק את הדחיינות שלנו או את העובדה שלא התכוננו מספיק, כי ממילא כבר השלמנו עם כך שלא נצליח. 

 

רצון בשליטה

אנו מרגישים טוב יותר כשאנחנו חשים בשליטה. ע״י קבלה של תוצאה שלילית מראש, אנו מרגישים כאילו אנחנו בשליטה, אפילו שזה לא מה שאנחנו רוצים שיקרה. למעשה, אנו שולטים בכישלון שלנו כשאנו מיישמים את התנהגות ודפוסי ההרס העצמי. פחד מכישלון – אנו פוחדים שניתן את כל מה שיש לנו למטרה, וזה עדיין לא יהיה מספיק. קל יותר לתרץ לעצמנו למה נכשלנו, מאשר באמת לתת הכל ולא להצליח. זוהי הסיבה המציפה ביותר להרס עצמי. 



פחד מכישלון

אם אתם מפחדים מכישלון, שקלו למנות את כל הדרכים שבהן הצלחתם בעבר. הסתכלו על כל הדברים הנהדרים שכבר השגתם.

נסו לזכור על מה התגברתם כדי להגיע לשם ועבדו על חיזוק הביטחון העצמי שלכם. נסו לזכור שזה בסדר להיכשל, ושתחוו גם כישלונות – אנחנו לא תמיד יכולים להיות מושלמים ולא תמיד נקבל את מה שאנחנו רוצים. ההבנה הזו אינה אמורה להגביל את האמונה שלכם בעצמכם אלא להדריך אתכם להמשך עבודה על עצמכם והיפתחות להזדמנויות חדשות.

 

 

איך נבחין בהרס עצמי?

מי שנכשל שוב ושוב או מרגיש תקוע, מוטב שישאל את עצמו את השאלות הבאות:

עלינו להיות כנים ולשאול את עצמנו אם אנו חשים שמגיע לנו יותר ולהצביע על מה שמפחיד אותנו.

אם נעשה זאת, נוכל להתרומם מעל להרס העצמי. ברגע שנזהה שאנו מתנהגים באופן שיש בו הרס עצמי, נוכל להתחיל לעשות צעדים כדי להתגבר על כך.

 

ערכו רשימה של דברים שמונעים מכם להשיג את מה שאתם רוצים. קחו את הזמן כדי להעריך מדוע אתם רוצים זאת וכדי להבין את מטרותיכם.

התבוננו במה שבאמת עוצר אתכם, זהו את הדברים הקטנים, כמו התלוננות, לצד הגדולים.

 

אם יש לכם קושי להתגבר על הפחד ועל התנהגויות כאלה, שקלו לדבר עם מטפל או מאמן לחיים. לפעמים אנו זקוקים לשיחה על מה שמתרחש כדי להבין מדוע אנחנו משתתפים בהרס עצמי, ולעתים אנו פשוט צריכים עזרה כדי להתגבר על השלילי ולפתח תכנית.

 

 

התקשרו אלינו להכוונה

והתחילו טיפול מותאם אישית: 

 

072-3940004

 

קראו המלצות 

 על טיפול במכון טמיר

 

 

 

שלחו שאלה ממוקדת

למתאמת טיפול במכון

(המענה לא בהכרח מיידי):

התייעצות עם פסיכולוג מטפל

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

עדכון אחרון

1 באפריל 2022   

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022