יתרונות וחסרונות של טיפול פסיכולוגי און-ליין | סקירת מחקרים

יתרונות וחסרונות של טיפול נפשי בווידאו

 

טיפול נפשי באינטרנט -

בעד ונגד

 

 

במשך השנים התרבו המחקרים שבדקו את היעילות של טיפול פסיכולוגי אונליין.

אפשר לקבץ את המחקרים הללו תחת הכותרת תרפיה אונליין וייעוץ אונליין. הכוונה לכל טיפול נפשי שנמצא מחוץ לקונטקסט של טיפול פנים אל פנים. מטרת המאמר הזה היא כפולה – לדון באפקטיביות הטיפול ובדרכים לשפרה ולסמן כמה בעיות שחשוב שהמטפלים בשיטה זו יהיו ערים להן.

 

 

האפקטיביות של טיפול אונליין

אפקטיביות של טיפול תלויה בהקשר – המטופל הספציפי, המטפל הספציפי, שיטת הטיפול, העיתוי ועוד.

על רקע זה אין כל אפשרות להצהיר חד משמעית שטיפול אונליין הוא אפקטיבי, כמו שלא ניתן לומר שטיפול C.B.T או דינמי הוא אפקטיבי.

הקונצנזוס היום הוא שטיפול אונליין עובד. הוא התקבל ומצא את מקומו כפלטפורמה יעילה לטיפול בין הפלטפורמות הקליניות המסורתיות.

נדרשים עוד מחקרים כדי לנסות לקבוע לאילו הפרעות או בעיות פסיכולוגיות שיטה זו מתאימה במיוחד. אנחנו זקוקים למחקרים כאלו גם מהזווית של המטפלים וגם מהזווית של המטופלים.

 

 

בעיות מפתח שמציב בפנינו טיפול אונליין

הלימה טכנולוגית – קודם כל חשוב לוודא שהמטפל  מיומן בפורמט הטכנולוגי. מאד מומלץ להתנסות במערכת עם משפחה וחברים לפני תחילת השימוש המקצועי במערכת. נושא נוסף הוא מידת האבטחה של תוכנת התקשורת. האם אכן נשמרת סודיות הטיפולל בפורמט הטכנולוגי?

מדיניות פרוצדורלית חלשה – שאלות חשובות בהקשר הזה: האם מקפיד המטפל על מערכת אלטרנטיבית במקרה שהמערכת תקרוס? למשל – האם מצוי בידו מספר הטלפון של המטופל והאם הוא קיבל את הסכמתו לטפל בטלפון במקרה שמערכת הווידאו לאא תעבוד? האם סוכמו דרכי תקשורת בזמן חירום?

מקצועיות המטפל – קודם כל חשוב להדגיש שבתחום מקצועיות המטפל לא אמור להיות כל הבדל בין מטפל פנים אל פנים לבין מטפל מרחוק. האתיקה המקצועית זהה והטיפול צריך להתנהל באופן אתי, מוקפד ולא רשלני. אנחנו צריכים להיות ערים לעובדה,, שהתשתית הטכנולוגית המיוחדת מקילה על מתחזים, הנעזרים בז’רגון מקצועי ועלולים להוציא שם רע למטפלים המקצועיים העובדים בטיפול אונליין. על כן, חשוב שתימצא הדרך להציג למטופלים גם בפלטפורמה הזו את הקרדיטציה המקצועית שלנו.

הקפדה על התמודדות מקצועית עם שלושת הבעיות הפוטנציאליות הללו תשמר את רמתו של העיסוק בטיפול אונליין ותעניק לאנשים, שלא היו מגיעים לטיפול סטנדרטי, אפשרות ליהנות מטיפול מרחוק.

 

 

מהם המאפיינים של ייעוץ אינטרנטי?

מחקרים ותוצאות, התנהגות אתית, הכשרה מקצועית, התנהגות חברתית במרחב הקיברנטי, איחורים ושינויים בזמנים של המטופל, היכולת הקוגניטיבית רגשית של המטופל לטיפול שכזה, העמדות והחוויות של המטפלים והמטופלים בייעוץ אינטרנטי ועוד.

ישנו כיום גוף ידע נרחב המביא לנו תוצאות חיוביות לגבי ההשלכות והתנאים של טיפול באינטרנט, שתוצאותיו אינן פחותות מטיפול פנים אל פנים. אך עדיין חסרות ראיות אמפיריות כדי לקבוע האם התנאים המיוחדים באינטרנט יעילים.

שדה המחקר של פסיכולוגיה באינטרנט כולל בין היתר גם את הטיפול או ייעוץ אונליין שנקרא גם e-therapy, e-counseling, cyberther-apy  ומגדיר את הטיפול האינטרנטי כמפגש בין מטפל למטופל תוך שימוש ושילוב התקשורת בין השניים בטכנולוגיה ממוחשבת.

בעקבות ההתפתחויות הטכנולוגיות התפתח ב – 15 שנה האחרונות גם מחקר חשוב בנוגע לטיפול באינטרנט.

האם בכלל אפשרי ליצור מערכת יחסים טיפולית במרחב טכנולוגי באינטרנט. האם טיפול באינטרנט מתאים לכל אחד?

האם צריך הכשרה מיוחדת למטפלים באינטרנט?

שיקולים אתיים להתערבויות באינטרנט ומאפיינים טיפולים בטיפול אינטרנטי מרחוק.

הטיפול האינטרנטי נחשב למשאב חדש בעולם הטיפולי, רב תכליתי, גמיש ועם פוטנציאל רחב להשלמה ותמיכה בטיפול פנים אל פנים. ולפיכך הוא מאפשר למטופל כמו בכל ייעוץ וטיפול את האפשרות להקל על חרדות, מצוקות ואתגרי החיים.

הטיפול באינטרנט, כמו כל טיפול רגיל, מטפח את הכוחות והעוצמות של המטופל כדי לשוב לתפקוד רגיל בחייו.

 

 

יעילות של טיפול באינטרנט

 

מחקרים מראים שאין הבדל ממשי בין טיפול פנים אל פנים לבין טיפול דרך האינטרנט, ואף מצביעים על אפשרות שטיפול דרך האינטרנט אף מעצים לעיתים את יכולת הריפוי מכיוון שהמטופלים מרחוק לקחו יותר אחריות על עצמם ועל התקשורת עם המטפל ואף ייתכן שהרגישו בטוחים יותר להיות מטופלים ממרחק.

 

דיווחים נוספים לגבי טיפול באינטרנט מראים כי רוב המשתתפים במחקרים מדווחים על  שיפורים קליניים משמעותיים במונחים של סימפטומים בולימיים, רמות דיכאון וטרשת נפוצה ומערכות יחסים אישיות וחברתיות.

כמו כן נוסו התערבויות טכנולוגיות ותמיכה רגשית בטיפול קוגניטיבי התנהגותי CBT , לדיכאון ומצבי פאניקה, נדודי שינה והפסקת עישון.

 

למרות החשש שהתערבות טכנולוגית עלולה להיות שטחית או מרוחקת, מחקרים מוכיחים כי התועלת של טיפול באינטרנט משמעותית גם עבור המטפל וגם עבור המטופל.

ערכו של התהליך בטיפול באינטרנט נחקר היום יותר ויותר על בסיס אמפירי וימשיך גם בעתיד. חוקרים מכיוונים שונים פועלים כיום על מחקרים אלו, על דוגמאות והשוואות בין תהליכים טיפוליים פנים אל פנים ובאמצעות האינטרנט.

הקשר התרפויטי יבטיפול פנים אל פנים משמעותי מאד ולא כן בטיפול אונליין. מטופלים באינטרנט מדווחים על אמון ויחסים משמעותיים שהושגו גם דרך טיפול באמצעים טכנולוגיים. למרות הדיווחים החיוביים מתקיימים כיום עוד מחקרים בנושא לגבי מערכת היחסים הטיפולית הנרקמת דרך מסך המחשב ומושתתת על חמלה, הבנה תמיכה והעצמת המטופל ע”י המטפל.

היתרונות הטכנולוגיים של טיפול אונליין כוללים גם את היכולת להישאר אנונימיים ולהשתמש בשם אחר .

נוחות ויעילות מבחינת זמן, מרחק גאוגרפי, מוגבלות פיזית לניידות ועוד.

הטיפול מרחוק יכול להקל על המטופל מבחינת המיידיות של הטיפול, להגביר מודעות עצמית והתבוננות עצמית, להקטין אימפולסיביות ולהעצים את יכולת הביטוי העצמי. כמו כן גם למטופל וגם למטפל יש מרחב שונה להעברות ולהעברות נגדיות כמו במצבים שהמטופל אינו עולה לשידור או יש קושי טכנולוגי במחשב עצמו.

ההקשבה של המטפל לסימנים ויזואלים וורבלים משתנה במרחב הטכנולוגי במיוחד אם הטיפול אינו וויזואלי, ללא וידאו .

 

 

אילו טיפולים עובדים אונליין ואילו לא?

 

בטיפול הכולל כתיבה של המטפל למטופל נראה שהיתרונות חשובים עבור המטופלים היכולים לקרוא שוב את תגובות המטפל, מה שלא ניתן בטיפול וורבלי פנים מול פנים. 

עם זאת לא כל סוגי הטיפול הנפשי עובדים ביעילות בצורה מקוונת.

למרות ששיטות טיפול בשיחה עובדן ברובן בטלפון, באמצעות דואר אלקטרוני או באמצעות וידאו, יש סוגים מסוימים של פסיכותרפיה שאינם מתאימים להפעלה וירטואלית.

למשל, טיפול בשולחן חול ואולי גם  EMDR הן שתי שיטות מאתגרות מדי לביצוע באינטרנט.

במקרים כאלה, כדאי לדבר עם המטפל על סוג הטיפול והאם הוא עדיין יעיל באופן מקוון או בטלפון.

 

 

לאלו בעיות בעיות טיפול אונליין פחות מתאים?

 

למרות שטיפול וירטואלי עשוי להתאים למגוון מצבים פסיכולוגיים, טיפול אונליין אינו מתאים למתמודדים/ות עם בעלי הפרעות פסיכיאטריות קשות, שכן אלו דורשות לרוב טיפול רב-מקצועי קרוב וישיר.

זאת ועוד, במקרים רבים הטיפול המקוון אינו מתאים לסובלים מבעיות מסובכות יותר, כמו הפרעות אישיות מסוימות, פסיכוזה או מצב של סיכון באובדנות.

אולם ניתן להניח שפתרונות למגבלה זו אפשריים ויופיעו בעתיד הקרוב עם התפתחות הטכנולוגיה.

 

 

כיסוי ביטוחי לטיפול אונליין

לא כל כיסוי ביטוחי יכלול טיפול פסיכולוגי מרחוק.

זאת למרות שישנן חברות ביטוח שמכלילות טיפול וייעוץ נפשיים אונליין כחלק מהפוליסה הביטוחית.

אחת מחברות הביטוח הרפואי הישראליות שאימצו את הגישה היא דיויד שילד, איתה אנחנו עובדים באופן קבוע.

דיויד שילד מציעה פוליסות רפואיות שכוללות בין היתר טיפול פסיכולוגי ברשת.

אולם במרבית תכניות הביטוחים הרפואיים הנושא מצוי עדיין בחיתוליו.

גם בביטוחים המורחבים של קופות החולים (כמו כללית מושלם, מכבי זהב ועוד) החלו לשלב טיפולי אונליין, במיוחד במהלך משבר הקורונה.

 

המחקרים הקיימים היום בנושאי הטיפול האינטרנטי מבססים את התשתיות להקמתם של גופים שיפעלו לשמירת האתיקה גם במרחבים הטיפוליים האלו, מוסדרים ע”י גופים מוסמכים ואמינים בשמירת הסודיות.

השימוש הגובר באינטרנט, בעיקר לדורות הצעירים מבסס את ההשערה שבעתיד הלא רחוק יתרבה הביקוש לטיפול אינטרנטי ולייעוץ מקוון במקביל להתפתחויות הטכנולוגיות בעולם.

הגישה והדעה החיובית על טיפולים מרחוק תשתנה במקביל.

כמו אמצעי תקשורת רבים, טיפול אונליין לא יתאים לכל מטופל וגורמים אינדיבידואליים של המטופל חשובים בקביעת ההתאמה הטיפולית.

חשוב שלמטופל ולמטפל תהיה אוריאנטצייה טובה דיה בעולם הטכנולוגי, אמון בסיסי ביתרונות של תהליך שנעשה מרחוק דרך האינטרנט וביכולת מילולית טובה דיה.

המחקרים מהווים בסיס לתוכניות לימוד חדשות והכשרות בנושא טיפול אונליין, אתיקה, אפשרויות תקשורת שונות והעצמת המיומנות של המטפל במדיום החדש.

 

לסיכום,

מתוך סקירת הספרות והמחקרים החדשים בנוגע לייעוץ וטיפול באינטרנט נראה כי קיים כיום גוף ידע הולך וגדל הנותן תמונה רחבה על האפשרויות הגלומות בטיפול מרחוק, המבוססות על ראיות מוצקות המאפשרות ביטחון בנתינת שרות זה.

מתעורר כיום הצורך במטפלים המתמחים ולומדים את התחום הזה אשר להם המיומנות הנדרשת בטיפול מרחוק דרך האינטרנט. כמו כן בעוד מחקרים, לימודים ומודעות בקרב אנשי מקצוע בהדגשת האופי הייחודי של האינטרנט וקורסים מקצועיים במסגרת הלימודים המקצועיים.

למרות ביקורתיות על טיפול אינטרנטי המגיע בעיקר מקרב המטפלים, המטופלים ערים לשינויים החברתיים הטכנולוגיים ונפתחים יותר ויותר לאפשרות טיפול מרחוק באמצעים טכנולוגיים, ליתרונות בכך יותר מאשר לחסרונות.

 

 

כתיבה:

 

מירב שרייבר 

מטפלת בהבעה ויצירה, MA

 

 

 

מבוסס על סקירת הספרות:

 

Online counseling: a narrative and critical review of the literature.

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/23630010

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024