תיאור מקרה של הבניה קוגניטיבית בטיפול קוגניטיבי-התנהגותי

 

 

שרית, דיילת בת 27 באל-על, נאבקת בתחושות של חוסר התאמה ודימוי עצמי נמוך.

 

היא מאמינה שהעבודה הקשה שלה לא מורגשת ולא מוערכת על ידי עמיתיה לעבודה ומנהליה. כל אלו הובילו לתחושות של חרדה ודיכאון, המשפיעים על איכות חייה וביצועי העבודה שלה.

 

שרית מתחילה טיפול קוגניטיבי התנהגותי (CBT) עם המטפל שלה, דניאל.

במהלך הפגישות שלהם, הם עובדים על זיהוי ומסגור מחדש של דפוסי חשיבה שליליים באמצעות טכניקה הנקראת הבנייה קוגניטיבית.

 

באחד הפגישות חולקת שרית עם דניאל את מחשבתה החוזרת "לא מעריכים אותי בעבודה". דניאל מבקש משרית להביא ראיות בעד ונגד מחשבה זו. שרית מתקשה בתחילה לספק ראיות נגד, אך בהדרכתו של דניאל היא מצליחה לזהות מקרים שבהם כן זכתה להכרה ולשבחים מעמיתיה ומההנהלה.

 

לאחר מכן דניאל מבקש משרית לשקול דרכים חלופיות לחשיבה על המצב. שרית מציעה "אולי הם מעריכים אותי, אבל הם פשוט לא מראים את זה". דניאל מעודד אותה לשקול מחשבות מאוזנות עוד יותר, כמו "שמים לב לעבודה הקשה שלי והיא ומוערכת, גם אם היא לא תמיד באה לידי ביטוי במפורש".

 

לאחר מכן, דניאל מנחה את שרית לחשוב מחדש על המחשבה "לא מעריכים אותי בעבודה", לאור העדויות החדשות ונקודות המבט החלופיות. שרית מבינה שהמחשבה שלה הייתה שלילית מדי ולא לגמרי מדויקת.

 

לבסוף, דניאל עוזר לשרית ליצור תכנית כיצד תוכל להחליף את המחשבה השלילית למחשבה מאוזנת וחיובית יותר בכל פעם שהיא תתעורר בעתיד.

שרית מרגישה מועצמת ובטוחה יותר לגבי היכולות והערך שלה כתוצאה משימוש בטכניקה של הבנייה קוגנטיבית.

 

 

דו שיח:

 

דניאל: את יכולה לספר לי על המחשבה החוזרת שלך, "לא מעריכים אותי בעבודה?"

 

שרית: כן, אני פשוט מרגישה שכל העבודה הקשה שלי לא מורגשת ולא מוערכת.

 

דניאל: אתה יכול לספק כמה הוכחות למחשבה הזו?

 

שרית: ובכן, לאחרונה לא קיבלתי הטבות או בונוסים.

 

דניאל: האם את יכולה לחשוב על מקרים שבהם כן קיבלת הכרה או שבחים מהקולגות או המנהלים שלך?

 

שרית: עכשיו כשאתה מציין את זה, המנהל שלי כן החמיא לשירות שלי בטיסה האחרונה. וחבר לעבודה הודה לי על שעזרתי עם נוסע קשה.

 

דניאל: מצוין, אז יש ראיות התומכות הן במחשבה "לא מעריכים אותי בעבודה", והן במחשבה האלטרנטיבית, "העבודה הקשה שלי נראית ומוערכת". האם את יכולה למצוא דרכים חלופיות לחשוב על המצב?

 

שרית: אולי הם מעריכים אותי, אבל הם פשוט לא מראים את זה.

 

דניאל: זו התחלה טובה. האם את יכולה לחשוב על דרך נוספת שתהיה מאוזנת יותר?

 

שרית: העבודה הקשה שלי מוערכת ומוערכת, גם אם היא לא תמיד באה לידי ביטוי במפורש.

 

דניאל: מצוין, עכשיו בואי נחשוב מחדש על המחשבה, "לא מעריכים אותי בעבודה", לאור הראיות החדשות הללו ונקודות המבט חלופיות. מה דעתך עליה?

 

שרית: אני רואה שהמחשבה שלי הייתה שלילית מדי ולא לגמרי מדויקת.

 

דניאל: נפלא, בואי נעבוד על יצירת תוכנית כך שתוכלי להחליף את המחשבה השלילית למחשבה מאוזנת וחיובית יותר בכל פעם שהיא תתעורר בעתיד. באילו אסטרטגיות את יכולה להשתמש כדי לעשות זאת?

 

שרית: אני יכולה להזכיר לעצמי את המחמאות וההכרה שקיבלתי, ולהתמקד בצדדים החיוביים של העבודה שלי ובערך שאני מביאה לצוות.

 

באמצעות תהליך זה של הבנייה קוגניטיבית, שרית מסוגלת לראות את מצבה באור חדש ולהרגיש בטוחה יותר ביכולותיה.

 

 

 

בחלקים ממאמר זה נעשה שימוש בתכנת בינה מלאכותית.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





מה חדש?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024