שחיקה נפשית אצל מטפלים/ות עיקריים | איך מתמודדים נכון?

מניעת שחיקה אצל מטפלים עיקריים

  

טיפול באדם שאוהבים יכול להיות מלחיץ, והמתח הזה יכול להשפיע משמעותית על המצב הבריאותי והנפשי של המטפל העיקרי באדם החולה. 

 

למרות זאת, יש מטפלים עיקריים שמהססים להציף את המתח בו הם נמצאים מתוך פחד שהמטופל יחוש אשמה או שהדבר ייצור רושם שהם אינם חזקים מספיק לטפל בתחומי האחריות שלהם. 

 

חשוב לדבר על שחיקה נפשית - הן עם המטופל והם עם חברים וקרובי משפחה - כדי להתגונן מפניה. שחיקת מטפל עיקרי היא מצב בו המטפל העיקרי הופך תשוש פיזית, מנטלית ורגשית. זהו סוג עייפות שלא ניתן לתקן באמצעות שנת לילה טובה, ולעתים קרובות זו תוצאה של מתח ארוך טווח שלא נבדק. 

 

 

גורמי שחיקה

מטפל עיקרי יכול להיות כה ממוקד באדם שהוא אוהב עד שלא יקדיש זמן כדי לדאוג לעצמו (ולעתים גם לא יוכל לעשות זאת). בלי מזון בריא, התעמלות או זמן לטעינת מצברים, המתח יחל לכרסם בבריאותו הנפשית והפיזית.

 

למעשה, כשליש מהמטפלים העיקריים טוענים שהטיפול גורם להם למתח רב, ו-1 מכל 5 טוען שהדבר החמיר את מצבו הבריאותי.

מספרים אלה גבוהים אף יותר בקרב אלה שמטפלים בבני משפחה קרובים או בבני זוג. מקורות המתח יכולים להיות רבים מאוד, בהם חוסר ידיעה של תפקידו או של מה אמור להיות תפקידו של המטפל העיקרי, ניסיון לקחת יותר מדי אחריות, תחושת חוסר שליטה על המתרחש או תחושת חוסר תמיכה מספקת מחברים ומשפחה. 

 

 

סימנים ותסמינים של שחיקה

למרות ששחיקה מתבטאת באופנים שונים אצל אנשים שונים, לעתים קרובות מטפלים עיקריים חשים עייפים באופן קיצוני אפילו כאשר השינה מספקת, נבהלים או מתוסכלים בקלות, מתרגזים במהירות, מפגינים שכחנות או ערפול, חסרי עניין במפגשים עם אנשים או בהשתתפות בפעילויות שלפני כן החשיבו למהנים, חווים חרדה או דיכאון או חשים חוסר תקווה או חוסר אונים. במצבי קיצון, שחיקה יכולה גם לגרום למטפל העיקרי לחוש אדישות או עוינות כלפי המטופל או להימצא בסיכון לפגיעה בעצמו או באחרים. שיתוף אנשים בחוויית השחיקה עשויה להיות מורכבת, בעיקר בשיחה עם המטופל.

 

 להלן כמה טיפים לשיחה חלקה יותר: 

 

  • היו כנים - אם אתם חוששים שאתם חשים שחיקה, היו ישרים עם עצמכם ועם אחרים. ככל שתכירו בכך מוקדם יותר ותבקשו תמיכה, כך תקדימו להתחיל בהחלמה. 

 

  • היו ספציפיים - בשיחה על השחיקה שאתם חווים נסו להציג אותה במונחים של התחושה הספציפית שאתם מרגישים, למשל הצפה או תשישות, ושל מה שאתם חושבים שהוא הכוח המניע מאחורי זה (למשל צורך ביותר זמן לטעון מצברים). 

 

  • הימנעו מאשמה – גם אם אתם חושבים שאדם מסוים הוא שורש המתח בו אתם נמצאים, המציאות עשויה להיות מורכבת יותר. נסו לא לכוון אצבע מאשימה, גם (ובמיוחד) לא כלפי עצמכם. תוכלו לעשות זאת ע״י תיחום דברים במונחים של מה שאתם מרגישים או צריכים, והימנעו מלהעלות דברים שהאדם שאיתו אתם מדברים עשה בעבר ותרמו לשחיקה. כל זה נמצא מאחוריכם, ועכשיו הזמן להתרכז בעתיד. 

 

  • היצמדו לבעיות ניתנות לפתרון – האדם שאיתו אתם מדברים עשוי לרצות לעזור, כך שכדאי לתת לו דרכים קונקרטיות לעשות זאת. שאלו את עצמכם אילו דברים מלחיצים יכולים לרדת מכם לזמן מה. האם מישהו אחר יכול להסיע את המטופל לפגישות טיפוליות כך שיהיה לכם קצת יותר זמן לעצמכם? אולי כדאי להשתמש בשירותי ניקיון או להנהיג רוטציה בהכנת הארוחות? לא לכל האתגרים שמולם אתם ניצבים יהיה פתרון פשוט, אבל לחלקם יהיה, ולפעמים רק צריך לבקש עזרה.

 

 

איך מפחיתים שחיקה?

שחיקה אי אפשר למנוע לחלוטין אבל בהחלט ניתן לצמצם.

 אפשר לתעדף את הבריאות האישית ולבקש עזרה בשלב מוקדם כדי למנוע או להפחית את השחיקה, בין היתר באופנים הבאים: 

 

מצאו דרכים להיות יעילים יותר במשימות השגרתיות

חברים וקרובי משפחה עשויים ליצור קשר כדי לברר איך המטופל מרגיש. במקום לתקשר עם כל אחד מהם בנפרד, אפשר להשתמש באפליקציות, בהודעות טקסט קבוצתיות או במדיה החברתית כדי לשלוח עדכונים לכולם ביחד. 

 

האצילו סמכויות

אתם לא צריכים לעשות הכל בעצמכם. למעשה, אסור שתעשו הכל לבד.

כשאתם רושמים את המשימות שלכם או מסתכלים ביומן, חשבו על המשימות שאתם באמת צריכים לעשות בעצמכם ועל אלה שאתם יכולים לוותר עליהן, להעביר למישהו אחר או לשכור מישהו שיעשה אותן.

בקשת תמיכה אינה הודאה בכישלון, ולמעשה – היא בכלל לא קשורה אליכם, אלא באה כדי להבטיח את הטיפול באדם שאתם אוהבים:

לא תוכלו לדאוג לו אם תהיו עסוקים מדי בלעשות דברים אחרים.

כמה מהדברים שאולי תוכלו להעביר למישהו אחר הם ניקיון הבית, הסעות לפגישות, כביסה, קניות של מצרכים, הכנת ארוחות, שטיפת כלים, אירוח חברה למטופל כדי לנוח ולצבור כוחות מחדש, ביצוע מטלות כמו הליכה לבית המרקחת או איסוף אספקה רפואית, עבודות בחצר או תחזוקת הבית וניהול מתנדבים אחרים.

תיאום בין כל הדברים הללו אינו מטלה נוספת אם נעזרים בכלי ארגון קיימים, למשל אפליקציות ייעודיות. 

 

הצטרפו לקבוצת תמיכה

לפעמים כשמתפקדים כמטפל עיקרי מרגישים מבודדים, אבל אתם לא לבד.

 השתתפות בקבוצת תמיכה למטפלים עיקריים יכולה לתת הזדמנות לדבר על אתגרים ורגשות שאתם חווים מול אנשים שכנראה חווים זאת בעצמם, ותוכלו גם ללמוד מהם.

אפשר לבקש מהרופא של המטופל מידע על קבוצת תמיכה כזו או לחפש קבוצה או פורום אונליין, לגישה מרחוק. לפעמים אפילו מקום שבו תוכלו רק לאוורר את הדברים או לדבר על הבעיות יכול להפחית את המתח הכללי. 

 

גלו משמעת בטיפול בעצמכם

טיפול בעצמכם אינו פינוק ואינכם צריכים להרגיש אשמה לגביו. כשטסים במטוס, הדיילים מסבירים שבמקרה חירום עליכם לחבוש את מסיכת החמצן שלכם לפני שאתם עוזרים לאחרים לשים את שלהם, כי אם תתעלפו – לא תוכלו לעזור לאיש.

באותו אופן, האדם האהוב שבו אתם מטפלים זקוק לכך שתטפלו בעצמכם כדי שתוכלו לטפל בו. שימו את הטיפול בעצמכם באותה עדיפות שבה אתם שמים את מטלות הטיפול באחר. 

 

הכירו את סממני השחיקה

הדבר חשוב במיוחד אם אתם חווים תסמיני דיכאון, משתמשים בכמות מופרזת של סמים או אלכוהול או מודאגים שתפגעו בעצמכם או במטופל.

אם משהו מהדברים הללו קורה, דברו מיד עם הרופא שלכם או עם איש מקצוע בתחום בריאות הנפש. זכרו: אם תהיו בריאים פיזית, נפשית ורגשית, תוכלו להיות מטפלים עיקריים טובים וקשובים יותר.

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

 

מקורות:

 

Correll, R. (2019). Understanding Caregiving Burnout. https://www.verywellhealth.com/understanding-caregiver-burnout-4707773

 

Pinquart M, Sörensen S. Differences between caregivers and noncaregivers in psychological health and physical health: a meta-analysis. Psychol Aging.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

בית פנינת האילון, יגאל אלון 157, תל אביב יפו, 6745445 

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–21:00
יום שני, 9:00–21:00
יום שלישי, 9:00–21:00
יום רביעי, 9:00–21:00
יום חמישי, 9:00–21:00
יום שישי, 9:00–13:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2022