האם פסיכולוגים ומטופלים מחפשים זה את זה בגוגל? בוודאי

האם פסיכולוגים ומטופלים מחפשים זה את זה בגוגל

 

כן, ברור. 

 

מסתבר שהתופעה הזו, בה מטופלים ומטפלים מחפשים מידע מקוון זה על זה היא,  תופעה חדשה ומעוררת מחלוקת בעולם הפסיכותרפיה.

 

כראוי, יש לה אפילו שם: 

 

TTG - Therapist-Targeted Googling, או מהצד השני Patient-Targeted Googling

 

אבל קודם כל, חשוב לציין שזה לא לגמרי תלוי בבחירה האישית שלנו:

אנחנו יצורים שממש אוהבים לחפש ומאוד חוששים למצוא.

מחקר שבחן את ההשפעה של פגישות לא צפויות בין מטופלים למטפלים מצא כי מטפלים שפוגשים מטופלים מחוץ לקליניקה, באופן מקרי, חווים תחושות של הפתעה, חוסר ודאות ואי נוחות, כמו גם דאגה מפגיעה אפשרית בסודיות ובגבולות הטיפוליים במהלך מפגשים כאלה.

 

 

האם מטופלים מחפשים את המטפלים שלהם בגוגל? 

מחקר שנערך בגרמניה בדק האם מטופלים חיפשו בגוגל את המטפל/ת שלהם. 

 

במדגם המחקרי השתתפו 238 מטופלים, כ 80% נשים, בגיל ממוצע של 35, אשר טופלו בשיטות טיפול שונות: 

  • 22% דיווחו שהם נעזרים בטיפול דינמי

  • 10.5% לא ידעו לומר מה השיטה בה טופלו

  

המשתתפים סבלו מהפרעה אחת או יותר: 

 

החוקרים בחרו את המשתתפים והמשתתפות במחקר באופן אקראי, מתוך פורומים באינטרנט. הם התבקשו למלא שאלון קצר של כ-10 דקות,  שכלל מידע סוציו-דמוגרפי, לצד שאלות כמו: 

  • האם חיפשת מידע על המטפל/ת שלך באינטרנט? 

  • האם המטפל שלך היה מודע לחיפוש שעשית? 

  • האם פנית למטפל שלך דרך רשתות חברתיות?

  • אם חיפשת, האם השתנתה מערכת היחסים בינך לבין המטפל כתוצאה מחיפוש מידע? 

  • האם המטפל עשה חיפוש מידע עליך?

  

תוצאות 

44% מהמטופלים והמטופלות בדקו  מידע על המטפל שלהם באינטרנט. מרביתם חיפשו דרך גוגל.

עוד נמצא כי מטופלים צעירים יותר (17 – 24) נטו להשתמש גם ברשתות חברתיות, ולא רק בגוגל, בכדי להשיג את המידע.

רוב המטופלים בדקו מידע מקצועי על המטפל שלהם (ניסיון והכשרה מקצועית) ורק מיעוטם בדקו מידע אישי או אחר, כמו מצב משפחתי, חברים משותפים, תמונות, כתובת, רקע היסטורי וטלפון. 

חיפוש מידע אישי על המטפל נתפס בעיני רוב הנבדקים כעניין פסול ורובם הרגישו די בנוח לשאול את המטפל ישירות.

 

למה שמטופל יחפש מידע אונליין על המטפל? 

הסיבה העיקרית לחיפוש היא סקרנות ורצון להכיר את המטפל טוב יותר, חלקם עשו זאת בכדי למצוא את המטפל המתאים להם ביותר

מעניין לציין ש 35% מהמטופלים עשו את החיפוש הזה כאשר הרגישו שהטיפול הפסיכולוגי תקוע או לא מתקדם בקצב שציפו לו. 

יחד עם זה, רוב המטופלים דיווחו שהמידע שהם מצאו לא השפיע  על הקשר הטיפולי או על תהליך הטיפול.

 

אז מה עושים?

מטפלים לא יכולים לשלוט בתכנים שהמטופלים קוראים או כותבים עליהם באינטרנט. 

אבל הם כן יכולים לבחור אילו תכנים לשתף ומתי במהלך הטיפול.

תהליך זה, של חשיפה עצמית מצומצמת של המטפל כחלק מתהליך הטיפול עשוי להציע הזדמנות נוספת לחיזוק הקשר הטיפולי.  

   

 

האם מטפלים מחפשים את המטופלים שלהם בגוגל? 

סקרנות היא רגש אוניברסלי, ואך טבעי שגם מטפלי יירצו ללמוד יותר על מטופליהם. האם חיפוש בגוגל עובד גם הפוך? 

את השאלה הזו בדיוק בחן סקר נוסף , בקרב 207 מטפלים מוסמכים בפסיכותרפיה. 

לפי תוצאות הסקר, כ 39% מהמטפלים חיפשו מידע על המטופלים בגוגל. 

גם לחיפוש הזה יש כבר שם מקצועי - Patient-Targeted Googling, למרות שהנושא זה כמעט ולא נחקר ורק 2.4% מאנשי המקצוע שמעו על המושג הזה. 

מסקר שנערך בין מטפלים, העלו המטפלים טיעונים בעד ונגד Patient-Targeted Googling.

 

 

הנה שלוש מהן:

 

למה לא מומלץ לחפש את המטופל בגוגל? 

  • קיימות שאלות אתיות חשובות בנושא, כמו פרטיות, הזכות לשתף מידע מרצון ועוד. 

  • עלול לפגוע באמון בין המטפל למטופל 

  • האינטרנט אינו תמיד מקור אמין למידע 

  • אולי המטופל מתנגד לכזה תחקיר 

   

כיצד ניתן להפיק תועלת מחיפוש המטופל בגוגל?  

  • יתכן שהמידע ישרת את המטרה הטיפולית

  • הבנה טובה יותר של המטופל במקרי חירום של סיכון אובדני

  • במקרים בהם יש חשד שהמטופל משקר לגבי היבטים משמעותיים שנוגעים לטיפול.

 

ולבסוף, הכי מעניין (לפחות עבורי...) -

מה חושבים המטפלים? 

 

תוצאות סקר המטפלים 

  • מעל 90% מהמטפלים השקיעו מחשבה בתופעה.

  • כמעט 60% מהמטפלים נזהרים בגלל עיסוקם בהעלאת מידע ותמונות אישיים מדי .

  •  כ-50% מהמטפלים מחפשים את עצמם בגוגל ועוקבים אחר המוניטין המקצועי ברשת כדי להיות מודעים לתכנים שהמטופלים חשופים אליהם.

  •  רק 10% מהמטפלים סבורים שהנושא כלל אינו רלוונטי עבורם ואינו נוגע בהם. 

 

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

עדכון אחרון

1 באפריל 2022   

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

  

 

מקורות:

   

de Araujo Reinert C, Kowacs C. Patient-Targeted "Googling:" When Therapists Search for Information About Their Patients Online. Psychodyn Psychiatry. 2019 Spring;47(1):27-38

 

Eichenberg C, Sawyer A. Do Patients Look Up Their Therapists Online? An Exploratory Study Among Patients in Psychotherapy. JMIR Ment Health. 2016 May 26;3(2):e22 

 

Sharkin, B. S., & Birky, I. (1992). Incidental encounters between therapists and their clients. Professional Psychology: Research and Practice, 23(4), 326–328. https://doi.org/10.1037/0735-7028.23.4.326

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024