היבטים פסיכולוגיים של ״הטיול הגדול״

  

טיול גדול כאבן דרך בתהליך הספרציה אינדיווידואציה

 

הטיול הגדול איננו מושג חדש כפי שנדמה. עוד במאה ה-17 גברים צעירים מהמעמד הגבוה יצאו לטיול מסורתי שנקרא "הטיול הגדול" ברחבי יבשת אירופה. הטיול היווה מעין טקס מעבר, ומטרתו העיקרית היתה חשיפת הצעירים למורשת התרבותית וליצירות ייחודיות כגון אמנות, ארכיטקטורה ומוסיקה. הטיול היה נמשך כמספר חודשים ולעיתים אף מספר שנים. 

 

מורשת זו ממשיכה בוריאציה מעט שונה עד היום. צעירים רבים ברחבי העולם וישראלים בפרט, יוצאים לטיול הגדול. רוב הצעירים יוצאים לטיול זה לאחר הצבא ולפני הכניסה ללימודים, אך ניתן לצפות בתנועה של אנשים שיוצאים לטיולים ארוכים ברחבי העולם בצמתי דרכים שונים במהלך החיים.

 

צעירים אלה נמצאים בשלב המכונה "בגרות צומחת" - Emerging adulthood, מושג שטבע החוקר ארנט (Arnett, 2000). תקופה זו הוגדרה על ידו כתקופה המאופיינת בשינוי ובאקספלורציה של העצמי הכוללת משימה התפתחותית לגיבוש הזהות האישית – בענייני אהבה, עבודה, ערכים וסגנון חיים. ניתן לתאר משימה זו בשם תהליך ספרציה אינדיווידואציה משני.

 

תהליך הספרציה אינדיווידואציה הראשוני, אותו תיארה התיאורטיקנית מרגרט מאהלר (Mahler, 1965), הוא תהליך המתרחש בינקות, במהלכו מופנמת אצל הפעוט ההבנה כי הוא אדם נפרד מאמו ומתחיל לפעול באופן עצמאי יותר.

בדומה לתהליך הראשוני, תיאר הפסיכואנליטיקאי פיטר בלוס תהליך ספרציה אינדיוויאוציה משני המתרחש בגיל ההתבגרות. תהליך ההתבגרות כולל התנתקות מאובייקטים ינקותיים, קרי ההורים, ומיחסי התלות המשפחתיים אשר מביאה בסופו של דבר לרכישת זהות עצמית וגיבושה (Blos, 1979). 

 

 

תהליך גיבוש זהות בהתבגרות

 

ניתן להתבונן על הטיול הגדול כאבן דרך בתהליך הספרציה אינדיווידואציה. בטיול קיימת התרחקות פיזית (ולא רק רגשית) של הצעיר מהוריו. התרחקות אשר מובילה אותו להתנסות ולחקירה. 

 

 

אלמנטים חשובים המתפתחים בטיול:

 

  1. עצמאות – המבוגר הצעיר תלוי לחלוטין בעצמו. איך להסתדר בארץ זרה? איך מזמינים כרטיס טיסה? איך מתנהלים במדינה שדוברת שפה אחרת לחלוטין? במה כדאי להשקיע את הכסף? איך מבשלים בשטח? כיצד להגיע ממקום א' למקום ב'? רכישת עצמאות בטיול יכולה לעזור בפיתוח תחושת הביטחון העצמי ברגעים קשים במיוחד. מצבור החוויות מהטיול יכול להזכיר התמודדות קודמות נוכח אתגרים וקשיים שעברנו אותם בהצלחה.

  2. קול פנימי – הטיול הוא זמן נהדר למיצוב הקול הפנימי. פעמים רבות בחיים מופנמים לתוך האדם קולות שונים של הסביבה: ההורים, המשפחה, החברים, החברה בה גדלים. הקולות הללו עלולים להקשות על מציאת הקול הפנימי והרצון האישי שלנו. בשל ההתרחקות הפיזית ותחושת הלבד ישנה אפשרות "להתנקות" מן הקולות המופנמים ולהתחיל לגלות את הרצון האישי בבחירות השונות.

  3. חופשי זה לגמרי לבד – בתהליך זה ישנה הזדמנות ללמוד להיות לבד. פעמים רבות אנשים נרתעים מהמחשבה "לבלות לבד עם עצמי". היציאה לטיול עשויה לאפשר להתבוננות ב"לבד". מה קורה לי כשאני נמצא/ת לגמרי לבד? אילו מחשבות עולות לי? האם זה מפחיד? מה זה בשבילי להיות לבד? אילו תחושות עולות? האם ניתן להנות דווקא מהלבד הזה? האם לפעמים אפשר להיות זקוקים לו?

  4. פתיחות לעולם ויציאה מהבועה – הטיול מזמן מפגש עם תפיסות עולם ותרבויות אחרות. זו הזדמנות לבחון אילו ערכים ותפיסות עולם מתאימים לנו ומשקפים את הלך הרוח שלנו. פעמים רבות נפגשים עם אנשים ממקומות שונים בארץ ובעולם וכן אוכלוסיות מגוונות. לעיתים נוצרות הזדמנויות ייחודיות לפגישה עם אנשים. צעירים שיצאו לטיול מספרים על חוויה עם האחר -  "זה מישהו שבארץ לא הייתי מתחברת אליו בכלל, אין סיכוי שהיינו מדברים. אבל כאן קרה משהו שונה, נוצרה הזדמנות לשיח, ליציאה מהבועה ומהתפיסה בה החזקתי".

  5. שחרור לחופש לפני ההתחייבות לחיים – הטיול מהווה מעין תקופה של שחרור בין תקופות מלחיצות: הצבא/השירות הלאומי והלימודים שאחרי. בתקופת השירות הצבאי, הצעירים נתונים במסגרת קשוחה וכפופים לחוקי משמעת חיצונים, ובתקופת הלימודים המסגרת אמנם הרבה פחות נוקשה כבצבא, אך נדרשות הישגיות ומשמעת עצמית כבדה. לאור זאת, הטיול מקבל מקום של תקופה מעברית שעשויה לכלול בתוכה זמן פורקן ושחרור. מעבר לכך, בשל העובדה שרוב הצעירים חוששים מקבלת החלטות מכריעות כאשר לחץ הסביבה עליהם מופעל, תקופה זו מהווה זמן "בריחה" שאול, בו מתאפשרת ההזדמנות לחשוב על ההחלטות הללו באופן יותר "נקי" ושקול.

 

 

מחקר איכותי מסקרן במיוחד בעברית הכולל תמות וציטוטים מהראיונות של מטיילים ישראלים בקוסקו, פרו:

 

חזרתם מהטיול הגדול ואתם מתחבטים עדיין בשאלות של מי אני ומה אעשה עם חיי? מוזמנים אלינו למכון טמיר להיפגש עם פסיכולוגיות תעסוקתיות שתסייענה לכם להשיב על השאלה הזו.

 

 

כתיבה:

 

עומר ביגי אמויאל MA פסיכולוגית תעסוקתית מכון טמיר

עומר ביגי אמויאל, MA, פסיכולוגית בהתמחות תעסוקתית 

 

מקורות:

 

 

Arnett, J. J. (2000). Emerging adulthood: A theory of development from the late teens through the twenties. American psychologist, 55(5), 469.

 

Blos, P. (1979). "Second individuation process". In The Adolescent passage: developmental issues. pp. 141-170. New York: International press.

 

Mahler, M. S. (1965). On the significance of the normal separation-individuation phase: with reference to research in symbiotic child psychosis. In M. Schur (ed.), Drives, Afects, Behavior, vol. 2. New York: Int. Univ. Press

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024