אמפתיה בורדרלינית | מהו פרדוקס האמפתיה הבורדרליני?

אמפתיה באישיות בורדרליין

 

אמפתיה בורדרלינית הינה מושג חדש יחסית, הנמצא בשימוש בעיקר על ידי מומחים בהפרעת אישיות גבולית, ומתארת את האמפתיה הייחודית המאפיינת את הסובלים מההפרעה.

 

עדויות אמפיריות ואינטראקציות טיפוליות העלו כי אנשים עם הפרעת אישיות גבולית (BPD) עשויים להפגין שיפור בהיבטים של קוגניציה חברתית-רגשית.

 

הסובלים מהפרעת אישיות גבולית מאופיינים בקושי בשימור מערכות יחסים, חוסר יציבות כללית במצבי הרוח, בשגרת החיים ובדימויים העצמי, זאת לצד נטיה להתנהגות אימפולסיבית, קושי בוויסות רגשי ותנודות קיצוניות במצבי הרוח, אשר לעיתים מובילים להתנהגויות קיצוניות ביותר, עד כדי ניסיונות אובדניים.

 

לצד הנטיה לפרש את כוונות האחר כזדוניות, תוך התייחסות לסימנים סלקטיביים, שמחמירים לרוב עם המציאות ומלמדים על קושי ניכר בהבנת הכוונות של אחרים, הסובלים מ-BPD,  מזהים לעיתים טוב יותר מהממוצע את רגשות האחר, ומדווחים עליהם בדיוק רב יותר.

 

יכולת מפתיעה זו, שאינה מתיישבת לכאורה עם תסמיני ההפרעה, מתוארת במושג ׳אמפתיה הבורדרלינית'.

 

פרדוקס זה, שמדווח לא מעט בקרב הסובלים מההפרעה, הקרובים והמטפלים, הוא למעשה תופעה מרתקת שמציעה זווית חקירה מחודשת אודות ההפרעה.

 

הנה הסבר יפה על פרדוקס האמפתיה הבודרליני:

 

 

 

״טוב מראה עיניים״

מחקר חדש מציע כי היכולת האמפטית, בה ניחנים הסובלים מבורדרליין, מתבטאת בקשר עין מיוחד במינו:

 

למתמודדים ולמתמודדות עם BPD יכולת להסיק לגבי מצבם הנפשי של אחרים באמצעות התבוננות בעיניהם בלבד.

 

במחקר, הושוו נבדקים הסובלים מההפרעה עם נבדקים שאינם סובלים ממנה במטלת זיהוי רגשות, תוך התבוננות בעיני האדם בלבד. התוצאות הראו כי הסובלים מהפרעת אישיות גבולית הראו הישגים גבוהים יותר באופן ניכר, בכל קשת הרגשות שנבדקה. הנבדקים הסובלים מהפרעת האישיות הגבולית היו באופן כללי מדויקים יותר מקבוצת הביקורת והצליחו לזהות טוב יותר את הרגש בו צפו.

 

בהשוואה לסובלים מהפרעת אישיות גבולית, הסובלים מהפרעות נפשיות אחרות,  כמו סכיזופרניה או אנשים הנמצאים על הספקטרום האוטיסטי, דווקא מראים יכולת לקויה ביותר בזיהוי המצב הרגשי מהתבוננות בעיניים.

 

ממצא זה מרמז על כך שההפרעות נשענות על תשתית שונה, וחשיבותו בכך שהוא מאפשר הבנה מחודשת ומקורית אודות ההפרעה, והמצבים מהם היא נבדלת.

 

המחקר המתואר מראה כי הסובלים מהפרעת אישיות גבולית הינם בעלי יכולת ייחודית לסיווג רגשות בהתבוננות בעיני האדם, גם בהיעדר מידע נוסף, כאשר הם מצויים במצב נפשי יציב.

 

המחקר מראה כי לצד האפיון המוכר של חוסר יציבות חמור במערכות יחסים, הסובלים מהפרעת אישיות גבולית מחוננים ברגישות מיוחדת למצבם הרגשי של האחר, יכולת אמפתית ייחודית להם.

 

המחקר אף מוסיף כי האדם אצלו מזוהה הרגש אינו תמיד מודע אליו בעצמו ברגע נתון, ולמרות זאת הסובלים מההפרעה מסוגלים לזהות אותו בפניו. למשל, גם כשהאדם אינו עסוק ברגע מסוים בכעסו, אך כן נמצא בתחושה כללית של עוררות או אי נוחות, הסובלים מהפרעת אישיות גבולית יידעו לזהות באופן מדויק יותר את המצב המנטלי של הנצפה, ביחס לאנשים ׳בריאים׳.

 

כאשר הם נשאלים לגבי ההסבר למצב המנטלי שזיהו אצל האדם, הם נוטים לשייך אותו לעצמם במידה ומדובר באדם מוכר (נוטים לחשוב שהוא כועס עליהם אם זיהו כעס או אי נוחות בפניו), גם כאשר קיימים הסברים חלופיים.  

 

בסקירת מחקרים על אמפתיה בורדרלינית, מציעים החוקרים מודל חדש להסבר הפרדוקס הגבולי: לטענתם, שילוב בין קשב מוגבר לגירויים חברתיים לבין עיבוד לקוי של מידע חברתי עשוי להסביר חלקית את המאפיינים האמפתיים של הסובלים מ-BPD.

 

איסוף הידע המצטבר אודות היכולת הפרדוקסלית לאמפתיה גבולית עשוי להרחיב את ההבנה אודות התופעה ובהמשך לכך- לשכלל את הטיפול בה.

 

אם תשתפר ההבנה אודות האופן בו מפרשים הסובלים מההפרעה את כוונות האחר בחייהם, כך שמזהים אותן בצורה ייחודית, ייתכן שיתגבשו צורות טיפול חדשות, המדגישות את חשיבות האמפתיה בהתמודדות עם ההפרעה.

 

חשוב לדעת כי מטופלים רבים שסבלו מ-BPD ועברו טיפול פסיכולוגי מוצלח, רואים את עצמם באופן טבעי בקריירה טיפולית. המסוגלות לראות אחרים במדויק מותמרת ל׳עין טיפולית׳ יוצאת דופן באיכותה.

 

 

נכתב ע״י מומחי מכון טמיר

 

עדכון אחרון

1 באפריל 2022   

  

 

בדיקת עובדות והצהרה לגבי אמינות המאמר מדיניות כתיבה

 

 

מקורות:

 

Dinsdale N, Crespi BJ. The borderline empathy paradox: evidence and conceptual models for empathic enhancements in borderline personality disorder. J Pers Disord. 2013 Apr;27(2):172-95. doi: 10.1521/pedi.2013.27.2.172. PMID: 23514182.

 

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024