מלקות לחירות - התמודדות עם ADHD | עירית אהרוני

מבט אישי ומקצועי

על ליקויי למידה

והפרעות קשב וריכוז

 

עירית אהרוני,

פסיכולוגית ויועצת תעסוקתית

  

  

מתוך הספר: " אני בכיתה. המורה נכנסת. היא מחזירה מבחן בהיסטוריה. דווקא ידעתי. פתאום 20 אדום על המבחן, אני בהלם... מה אני אעשה עכשיו? איפה אני אתחבא?..... אני במלון לפני טיסה, איפה הארנק? מצאתי. איפה הדרכון? לא פה? בכספת. איפה המפתח? לא מוצאת. מזמינים פורץ. על הטיסה הזאת אני כבר לא אהיה. איך אני חוזרת הביתה?".

 

במלים אלו נפתח הספר "מלקות לחרות" , ספר שנכתב על ידי אורלי צדוק, פסיכולוגית תעסוקתית בכירה וד"ר אורית דהן, פעילה, חוקרת ומומחית בכירה בתחום לקויות למידה. ואני רציתי להגיד תודה גדולה, ענקית אפילו, על כך שאני סוף סוף מבינה קצת יותר מה זה להיות לקוי למידה ואיך זה להסתובב בעולם עם הפרעות קשב וריכוז. אני מדברת על היכולת להבין ולגלות אמפתיה להוויה הכללית. להבין שבעצם לא מדובר רק על להיות מאובחן בבית הספר ולקבל התאמות. הלקות נוכחת ומשפיעה על כול מעגלי החיים, היא לא נעצרת וגם לא חולפת, אבל אין התאמות.

אני פסיכולוגית במקצועי, נתקלתי לראשונה בנושא כשעבדתי בתחנה לשירות הפסיכולוגי החינוכי בעיר בת ים. במסגרת השירות הפסיכולוגי ניתנים שירותי ייעוץ והדרכה, אבחונים, טיפולים והתערבויות במערכות החינוך לילדים שיש להם צרכים הדורשים כלים נוספים להתמודדות. בגדול, כמעט תמיד מדובר על ליקויי למידה והפרעות קשב וריכוז. רוב הזמן עשיתי אבחונים פסיכו-דידקטיים קוראים להם. מדובר באבחון מקיף ומשולב, הבודק את נקודות החוזק והחולשה של הנבדק, תוך התייחסות לקשיי הלמידה שלו, למצבו הרגשי וליכולתו האינטלקטואלית. הייתי בהחלט טובה דיי בכול מה שהיה קשור ל"פסיכו". ב"דידקטי", שבעצם היה מורכב מכול אותן ההפרעות המתבטאות בקשיים משמעותיים כליקויי קשב וריכוז, רכישת קריאה וכתיבה, יכולות מתמטיות, או דיבור, היה לי קשה.

לא הצלחתי להבין איך משפטים כמו: "קושי להשקיע אנרגיה בו זמנית בארגון המרחבי, בשימור התבנית ובדיוק הגרפו - מוטורי..." מרגישים במציאות. אז לקחתי קורס שנתי באבחון לקויות למידה אצל מי שהייתה אז סוג של גורו, רחל גולדשמידט. גם פה היה לי קשה, לא הבנתי איך זה מרגיש, לא הצלחתי לחוש מספיק לעומק את החוויה . בסוף הגעתי עם עצמי להחלטה שאני לא ממשיכה בתחום. ההתנסות שלי מסבירה למה מאוד הזדהיתי עם מה שכתבה עמלה עינת בהקדמה לספר: "אחת הבעיות הבסיסיות הקשורה לסינדרום "ליקויי הלמידה" נוגעת כידוע בקושי בהבנתו האמיתית... קושי זה מקורו במופעיו המתעתעים של הליקוי שאינו מאופיין בכול סמן חיצוני והוא נגוע בחוסר שיטתיות ובחוסר קביעות שעל פניהם נראים חסרי הגיון כלשהו....".

 

איך עובד טיפול CBT לילדים בהתמודדות עם ADHD?

אבחון ADHD אצל ילדים ונוער

 

גילוי נאות – אחת מהמחברות היא חברה שלי, אני לא מכירה אותה המון זמן וגם עדיין לא מספיק טוב אבל היא נושאת את לקות הקשב והריכוז שלה "על השרוול", כמו שנאמר, בגאון, בלי לייפות ובלי לטשטש. עם זאת, רק בעקבות קריאת הספר הרגשתי שאני מכירה ומבינה אותה עוד יותר טוב. למשל שמתי לב שכשאנחנו נפגשות ויושבות ביחד על איזה "דרינק" ונשנושים, בבר אפלולי, כמו שאני אוהבת, היא קצת דועכת לי. הפעלתנות והעזוז שלה, שאני מכירה ממצבים אחרים, הופכים מנומנמים, על סף ניקור כמעט. לא ידעתי איך בדיוק להתייחס לזה, לפעמים טיפה נעלבתי, לא שאלתי כי חששתי, אבל תהיתי. לאחר הקריאה בספר אני מבינה את זה אחרת. אי עשייה, נייחות או מנוחה מרדימים אותה. (עמ' 162) אם אני רוצה לקבל ממנה את מלוא תשומת הלב, עדיף שזה יקרה תוך צעידה נמרצת על שביל ישראל, רצוי גם עם עוד המון אנשים מסביב וגם מוזיקה טובה ורועשת לא תזיק. אז היא במיטבה, ממוקדת וחדה, ואני.... . זו רק דוגמא אחת קטנה מיני רבות הממחישות כיצד אי ההבנה של הלקות עלולה לפגוע בתקשורת, באמון ובקבלה ולחבל ביכולת לייצר מערכות יחסים אותנטיות. הספר מלא בדוגמאות כאלה.

 

לכן אני חושבת שכול מי שנמצא בקשר איזשהו עם לקויי קשב או למידה חייב לעצמו ולהם לקרוא את הספר. אני נפעמתי. נתחיל בזה שבלעתי אותו כ"לחמניה טרייה", לא יכולתי להניח אותו מהיד עד שסיימתי. "מלקות לחירות" הוא ספר מעולה. הוא יוצר דרמה פסיכולוגית מרתקת, הולך בעקבות הגיבורות שלו במעגל החיים, מלווה אותן בצמיחתן האישית, הרגשית והמרגשת. כל זאת נתמך במבנה ספרותי מתוחכם שמשרת להפליא את המטרה. זה ספר שעוצב עבור ליקויי למידה, הוא לא מחייב קריאה רציפה ומאפשר לכול אחד לקרוא על פי נטיות ליבו. על פי תקופות החיים, ברמה האישית או האקדמית, אפשר גם לקרוא רק את ההמלצות. כול פרק נפתח בשיחה אישית, גלויה ואינטרוספקטיבית בין ד"ר אורית דהן לבין אורלי צדוק. שתיים שאוחזות במקל משני צדדיו, מהצד הטיפולי, מחקרי ויישומי בשל היותן נשות מקצוע מוכשרות במיוחד וגם מהצד המאוד אישי, של היותן לקויות למידה בעצמן.

 

הן מספרות, בגוף ראשון, עם המון תובנות, על ההתמודדות המיוחדת שלהן עם הלקות לאורך החיים. הקורא מלווה אותן מהגן, לבית הספר היסודי, לתיכון, לצבא , לאקדמיה, לקריירה, לנישואין ולהולדת הילדים. הן מאפשרות לנו הצצה נדירה לעולם הפנימי ולחוויות האישיות והנסתרות של לקויי למידה ובעלי הפרעות קשב וריכוז. אחר כך הן מגבות את החוויות האישיות בהסברים תיאורטיים, מחקרים ועובדות. מייד לאחר מכן באים הטיפים וההמלצות להתמודדות מעשית והקניית הידע למימוש עצמי מתוך ההתמודדות עם הלקות. חשוב לציין שהן תמיד מאירות גם את הכוחות ואת היתרונות היחסיים של הלקויות ומציעות עקרונות יעילים לפריצות דרך ולעקיפת המהמורות שהליקויים מציבים בתקופות החיים השונות.

 

כבר סיפרתי, אני פסיכולוגית. בהערכה זהירה אפשר לומר שכ-40% מהמטופלים שלי בזמן נתון סובלים בדרגה זו או אחרת מליקויי למידה או הפרעות קשב וריכוז או גם וגם. הם מגיעים אלי מצולקים, עם תחושות קשות של בדידות, ניכור, חוסר הבנת המציאות ותחושות של פספוס וחוסר הערכה עצמית. הקריאה בספר מאפשרת לי לשכלל את היכולת האמפתית שלי למכאובם ולקשייהם ועוזרת לי להימנע מניסיונות כושלים ליצירת שינויים מכיוונים לא יעילים. הספר עשה אותי טובה יותר עבורם ובשבילם ועל כך אני רוצה לומר שוב, תודה.

השאר תגובה

מה דעתך? מוזמנים להגיב!

שיחת הכוונה לקבלת המלצה על הפסיכולוג/ית שלך:


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


שם מלא(*)

חסר שם מלא

השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין





לאן ממשיכים מכאן?

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר הוא מוסד מוכר ע״י מועצת הפסיכולוגים ומשרד הבריאות להסמכת פסיכולוגים קליניים

נחלת יצחק 32א׳, תל אביב יפו, 6744824

072-3940004

info@tipulpsychology.co.il 

פרטיות ותנאי שימוש באתר

הצהרת נגישות

שעות פעילות:

יום ראשון, 9:00–20:00
יום שני, 9:00–20:00
יום שלישי, 9:00–20:00
יום רביעי, 9:00–20:00
יום חמישי, 9:00–20:00
 

© כל הזכויות שמורות למכון טמיר 2024