חרדת נהיגה - דרכי התמודדות, המלצות וטיפול פסיכולוגי בפחד מנהיגה

דרג פריט זה
(37 הצבעות)
חרדה מנהיגה - טיפול חרדה מנהיגה - טיפול


איך מתמודדים עם פחד מנהיגה?

טיפול קצר להתמודדות עם חרדה מנהיגה

שיעזור לך לחזור סוף סוף לנהוג !

 

מהי חרדת נהיגה?

פחד מנהיגה מוגדר כהתנהגות נהיגה מסוכנת כתוצאה מהגברה של התנהגות, הפחתתה או ארגון התנהגותי לקוי, שנובע מחרדה, במהלך הפעלת רכב ממונע (Clapp et al, 2011).

 מתבטא, בדרך כלל, באחת משלוש תופעות התנהגותיות:

  • זהירות מופרזת בעת נהיגה בכביש - מתאפיינת, למשל, בשמירת מרחק מוגזמת, בנהיגה איטית שמפריעה לתנועה או בהפחתת מהירות לפני כניסה לצומת. במקרים קיצוניים תתאפיין החרדה בהימנעות מלאה מנהיגה ואפילו מעליה לרכב כנוסע שאינו נהג (זהירות-יתר זו משמשת אסטרטגיה קצרת-טווח להפחתת חרדה, אך בטווח הארוך היא מחזקת את הבעיה ולא מאפשרת הקהיה ספונטנית של הפחד). 
  • שגיאות ביצועיות מסוכנות במהלך הנהיגה  - טעויות שנובעות ישירות ובעקיפין מהחרדה שמולידה אותן. למשל, נסיעה בנתיב השמאלי לקראת פניה צפויה שמאלה בעוד מספר קילומטרים, או בלבול, היעדר תחושת שליטה ברכב ודיס-אוריינטציה על הכביש, שנוצרים כולם תוך כדי מאמץ עמוס סטרס לנתח מספר אירועים שמתרחשים במקביל.
  • נהיגה תוקפנית ועוינת  - שמסכנת את הנהג והנוסעים עמו, כמו גם נהגים אחרים (Road Rage). באופן מפתיע, דווקא למתמודדים עם פחדי נהיגה יש נטיה הרסנית למדי להגיב על הכביש בהתנהגויות אלימות ואגרסיביות, בעיקר בתנאי לחץ. הם מתקשים לשלוט בכעס ונוטים לצפור, לקלל, לעשות תנועות מגונות ולחתוך בגסות נהגים אחרים. ואכן, מחקרים מלמדים שהם מעורבים בשיעור גבוה יותר של תאונות דרכים בהשוואה לנהגים שאינם חרדים. 

 

חשוב לדעת: פחד נהיגה, או חרדת נהיגה היא תופעה פסיכולוגית מוכרת ושכיחה, פוביה ביצועית, המתווכת על ידי פחד, שמופיעה ברמות שונות אצל אנשים שונים.

פחד מנהיגה מופיע לעיתים לאחר אירוע טראומטי אבל לעיתים ללא סיבה ברורה.

 

 

 

FEAR OF DRIVING

פחד מנהיגה- איך  מטפלים?

אפרת גרדי

 

תיאור מקרה דמיוני:

אורית היא אם לשתי בנות צעירות, עובדת בחברת ביטוח גדולה, נשואה באושר. לכאורה, הכל טוב בחיים שלה. אך אורית פנתה לטיפול התנהגותי-קוגניטיבי במצוקה קשה משום שאינה נוהגת. לפני שנתיים, זמן קצר לאחר שנולדה בתה השניה, היתה מעורבת בתאונת דרכים. התאונה היתה קלה: מכונית שעקפה אותה התקרבה אליה יותר מדי, שרטה את דלת הנהג ושברה את המראה. לא נגרם נזק לאיש. ובכל זאת, אורית התחילה לפחד מנהיגה. בתחילה היתה לה תחושה לא נעימה כשהתיישבה ליד ההגה, חוסר שקט או עצבנות. היא העדיפה שמישהו אחר ינהג, או ללכת ברגל במקום לנסוע. מכיוון שאורית מעולם לא נהנתה מנהיגה, אף אחד לא חשב שיש בעיה, אבל עם הזמן, חוסר השקט הפך לחרדה של ממש ואורית מצאה את עצמה נמנעת מנהיגה באופן מוחלט. כאשר הבוס של אורית הודיע לה כי המשרד בו עובדת יעבור לאיזור מרוחק יותר, ההימנעות הפכה לבעיה של ממש, ואורית החליטה לטפל בה.

 

DRIVING ANXIETY

 

 

 


בשלב הראשון בטיפול, אורית למדה לזהות מה קורה לה כשהיא בחרדה:

 

  • אילו מחשבות עוברות בראשה?
  • מהו הדבר ממנו היא חוששת?
  • איך הגוף שלה מגיב בזמן חרדה?
  • ומה היא בוחרת לעשות או לא לעשות?

 

אורית פוחדת מכך שתהיה מעורבת בתאונה, שהיא תיפגע או תפגע באחרים או שיושבי המכונית, בעיקר שני ילדיה, ייפגעו. הא חוששת כי החרדה שלה תפגע ביכולת הנהיגה שלה ותגרום לה לעשות תאונה. בכדי להגן על עצמה ועל אחרים, היא נמנעת מנהיגה ככל האפשר ובמקרים בהם ההימנעות אינה אפשרית, היא נוהגת רק בשעות היום, באיטיות רבה ותוך בדיקות חוזרות ונשנות, דואגת שיהיה בקבוק מים לצידה ומקפידה שישתרר שקט גמור במכונית.


עצם המחשבה על נהיגה, גורמת לבטן שלה להתכווץ, לתחושת מחנק, להזעה ולרעד. היא שמה לב שבזמן האחרון, התחושות האלו מגיעות גם כאשר היא יושבת לצד בעלה, כאשר הוא נוהג.
ככל שאורית נמנעה, כך הנהיגה הפכה ליותר ויותר מפחידה ומסוכנת. אורית מנעה מעצמה את האפשרות להתרגל מחדש לנהיגה, להיווכח שרוב הסיכויים שהכל יעבור בשלום ולסגל לעצמה דרכי התמודדות יעילות יותר לנהיגה נכונה.

בשלב השני, אורית למדה טכניקות להרגעה עצמית. הטכניקה היעילה ביותר עבורה כללה נשימות נכונות וכיווץ והרפייה של קבוצות שרירים שונות. התחושה הנעימה שהתלוותה להרפיית השרירים לאחר מאמץ, היתה מרגיעה מאוד. לאחר תרגול יומיומי, אורית היתה מסוגלת להרגיע את עצמה על-ידי כיווץ והרפיה של אצבעות הרגליים והידיים ונשימות נכונות.
 

בשלב הבא, אורית למדה לאתגר את המחשבות שלה. היא הבינה שהיא מתייחסת לנהיגה כאל קטסטרופה, בוחנת את כישורי הנהיגה שלה לחומרה ומכלילה מהתאונה שהתרחשה לכל נסיעה במכונית. אמנם הכביש הוא מסוכן ותאונות דרכים אכן מתרחשות, אך שמירה על כללי בטיחות מצמצמת את הסיכויים לכך, בעוד שנהיגה תחת חרדה מעלה אותם.


כמו כן, היא הבינה מה משמעות התחושות הגופניות שהתלוו לחרדה. היא למדה שהמוח שלה מפרש, באופן מוגזם, את הנהיגה כמסוכנת ומכין את הגוף לקראת סכנה. להכנה זו ישנם ביטויי גופניים, שאורית פירשה, בטעות, כמסוכנים. אורית הבינה מה משמעות הסימפטומים הגופניים וכיצד הפרשנות שלה את הסיטואציה משפיעה עליהם.


לאחר שפחתו עיוותי החשיבה של אורית - קטסטרופיזציה, הכללה וביקורתיות-יתר  - היא ניגשה לשלב הבא: החשיפה. בשלב זה, אורית נחשפה באופן הדרגתי לכל מה שמפחיד אותה בקשר לנהיגה. בתחילה, היא נהגה ברחוב בו נמצא ביתה, הלוך וחזור, כאשר המטפל לצידה, עד שרמת החרדה פחתה. לאחר מכן, היא נהגה לבדה באותו רחוב. בהמשך, היא נהגה ברחוב ראשי יותר, עם המטפל לצידה ואחר-כך בלעדיו. בהדרגה, היא בצעה את כל הפעולות שהפחידו אותה בנהיגה, עד שהגיעה לכך שהיא נוהגת, עם ילדיה, בכביש הראשי, ללא מבוגר נוסף במכונית.

החשיפה נעשתה באופן הדרגתי, והמעבר משלב לשלב במדרג החשיפה נעשה רק לאחר שרמת החרדה פחתה, תוך כדי החשיפה. בתחילה נעזרה אורית בטכניקת ההרגעה, אך עם ההתקדמות בשלבים, היא לא נזקקה לה יותר והביטחון שלה בנהיגה שלה.

 

אורית נוהגת!


הטיפול באורית היה קצר ויעיל, מאחר והבעיה היתה ממוקדת בחרדה סביב נהיגה בלבד. כמו כן, לאורית יש יכולות גבוהות בהתמודדות עם קשיים והמוטיבציה שלה לשינוי היתה גבוהה, עקב המחיר הרב שיצרה ההימנעות מנהיגה.

לעיתים, החרדה מנהיגה היא חלק מהפרעת חרדה נרחבת יותר, מחרדה כללית (GAD), מפחד מסיטואציות של חוסר שליטה או חוסר אפשרות לקבל עזרה (אגורפוביה) או מהפרעה פוסט-טראומטית.

בטיפול, חשוב לאבחן את סוג הבעיה, כדי לתת מענה מתאים לכל היבטי החרדה: במקרה שרמת החרדה גבוהה מאוד ומשפיעה על יכולת הנהיגה ברמה שמסכנת את הנהג או אחרים, כדאי לקחת מספר שיעורי נהיגה, לצד הטיפול. שיעורים אלו לכשעצמם מהווים חשיפה מוגנת, עם מורה מוסמך, שיכול לתקן שגיאות נהיגה במקרה הצורך.


לסיכום, חרדת נהיגה עלולה לפגוע באיכות החיים במידה קשה מאחר וגורמת להימנעויות רבות. כמו כן, אם אינה מטופלת, החרדה עלולה להתפשט ולצוץ גם כאשר מישהו אחר נוהג, או לתחומי חיים נוספים. ניתן לטפל בחרדה כזו, כמו גם בחרדות אחרות, בטיפול התנהגותי-קוגניטיבי ביעילות רבה ותוך פרק זמן קצר.

 

 

DRIVING FEAR THERAPY

 

אפשר לנצח את חרדת הנהיגה 

מיכל איסט-אלון

השבוע אני מסיימת יותר מ-20 ראיונות עם נשים שנסעתי לראיין בערים שונות בארץ למחקר שלי. בכל פעם שנסעתי לראיון או חזרתי ממנו, חשבתי רק על דבר אחד; מה היה קורה לולא התגברתי חרדת הנהיגה שלי...

מעטים האנשים הקרובים אלי שיודעים שכמעט עשור עבר מהיום בו הוצאתי רישיון נהיגה ועד שחזרתי לנהוג.
יום אחד, בעקבות זוגיות חדשה (בחור שלא אהב את הרעיון של אשה תלויה למזלי) החלטתי לנסות להתמודד עם הפחד.
הלכתי לטיפול ממוקד, לקחתי עוד שיעורי נהיגה ולבסוף כשהמורה אמר לי ״מיכל הכל בסדר איתך״ רכשתי לי רכב קטן וחדש (שלא יהיו תירוצים) ועליתי לכביש. אבל האמת שלא השתחררתי מהפחד עדיין.

כעבור חודש, בעודי מתנסה בגיחות קטנות לכאן ולשם נכנס בי רכב מאחור. נהג נחמד שהחליט לשלוח לאהובתו הודעה לא שם ליבו לעובדה שהרמזור התחלף... הרכב שלי לא הצליח אפילו להיגרר עד למדרכה והוגדר מיד כ״טוטאל לוס״ בדיוק כמו שהיה אפשר להגדיר את הנשמה שלי- אובדן מוחלט... כל הביטחון שחשבתי שהצלחתי לבנות בעבודה קשה הלך טוטאל-לוס.

פיסית יצאתי ללא פגע, אבל נפשית הייתי מרוסקת.

אלא שדווקא אז מהתחתית, מהחרדות הכי גדולות, מהפחדים הכי עמוקים, מהרעידות ברגליים וההזעה המוגברת בכל מחשבה על הכביש, דווקא משם קרה לי השינוי הכי גדול והכי אמיתי.

הוא קרה כי התחלתי לכעוס והכעס הזה הוביל להתנגדות, התנגדות שלפני כן לא היתה קיימת כי כל אותם שנים ברמה מסויימת של שכנוע עצמי השלמתי עם מצבי. נהגתי לומר לעצמי שזה לא נורא שאני לא נוהגת ושטויות אפשר להסתדר אלא שכן רציתי לנהוג וכן רציתי לא להיות תלויה וכן רציתי להפסיק לפחד וכן היה לי קשה להסתדר.

התחושה שלי היתה שהיקום סימן לי עם אותה תאונה- עכשיו תוכיחי באמת עד כמה את רוצה! עכשיו תתגברי על הפחד באמת!

אני משתפת בזה כי יש לי הרבה חברות שלא נוהגות, מכירה נשים שמפחדות להתגבר על הפחד והתלות המעייפת. אני פוגשת נשים בקליניקה שלא נוהגות, שנוהגות רק בסביבת מגוריהן... לא לוקחות עבודות שהן רוצות בגלל נסיעות, לא יוצאות לדייטים עם הבחורים שהן רוצות בגלל זה, לא שולחות את הילדים שלהן לחוגים שהם רוצים בגלל המגבלה הזו, מערערות את מערכת יחסי הכוח בזוגיות כי הן תלויות בבני הזוג שלהן להגיע מכאן לשם, תלות שלפעמים מייצרת אשמה וכניעות במקומות אחרים בקשר.

בטח שאפשר לחיות בלי רישיון או אפילו עם רישיון וללא נהיגה אמא שלי גידלה אותנו למופת ומעולם לא נהגה. אבל זה ויתור לצד מחיר.
מי כמוני יודעת להשוות את חיי לפני ואחרי. כל כך הרבה דברים היו נמנעים ממני.


אני יודעת שאפשר וכדאי להתגבר על זה.

ביטחון עצום נבנה מהתגברות על קושי, מהשגת הדבר שאנחנו מודים שאנחנו רוצים אבל פוחדים להשיג.

והאמת שאם יש לי כאן חברות שמכירות את התחושה אני אשמח לעזור לכן :-)

 

 

 

פוחדים מנהיגה? אתם ממש לא לבד


כך מספרת ל"כלכליסט" עו"ד מיה ליקוורניק

מיה ליקוורניק לא נוהגת. היא אחת מעורכות הדין המוערכות בישראל, שהובילה את אחת הפירמות הגדולות כאן, דמות מפתח בענף וגם בעסקאות גדולות במשק, אשת אמונם של בכירים, דוגמא לאופן בו נשים יכולות להגיע לצמרת השוק. אשה שיכולה לעשות הכל, חוץ מלנהוג.

"אין לי הסבר לאיך זה קרה", היא אומרת. "התחלתי ללמוד נהיגה, איכשהו לא ניגשתי לטסט, זה פשוט קרה ובשלב מסוים זה הפסיק להפריע לי. היום אני ממש פוחדת לעלות על הכביש. אני אדם חולמני, בכביש צריך להיות נורא מרוכז וזה נורא מפחיד אותי, חוץ מזה אני אוהבת שיש לי נקודה שחורה, גיבנת כזאת. האשה הזאת לא נוהגת. אני יכולה לנסוע למקומות בקפריזיות, אבל אני רק צריכה שמישהו יסיע אותי לשם".

 

אז בלי לייסר את עצמך!


את טובה, יכולה ואם תחליטי לעשות שינוי,

סביר מאוד שבטיפול CBT קצר

תוכלי לחזור אל ההגה, לנהוג ואפילו להנות!

 

 

מוזמנים ליצור אתנו קשר

לשיחת הכוונה מושקעת ומדויקת

לתיאום ייעוץ מטפל/ת CBT

בצוות המכון בתל אביב

או בקליניקות העמיתות של מכון טמיר

ברחבי הארץ

1-800-509-809

אנחנו פה כל יום מ-9 בבוקר

עד 8 בערב ועונים לטלפון!

 

טיפול CBT בחרדת נהיגה בתל אביב

טיפול CBT בחרדת נהיגה בחיפה

טיפול CBT בחרדת נהיגה בירושלים

 

 

 

 

 

כתבו: אפרת גרדי, מיכל איסט אלון וצוות מכון טמיר

מקורות:

 

דיאנה בחור ניר, כלכליסט, 21.01.17 עו"ד מיה ליקוורניק בראיון פרישה: "גם גורילות יכולות להיות חיה נכחדת"

https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3706032,00.html

 

 

Clapp, J. D., Olsen, S. A., Danoff-Burg, S., Hagewood, J. H., Hickling, E. J., Hwang, V. S., & Beck, J. G. (2011). Factors contributing to anxious driving behavior: The role of stress history and accident severity. Journal of Anxiety Disorders, 25(4), 592–598. http://doi.org/10.1016/j.janxdis.2011.01.008

Deffenbacher JL, Huff ME, Lynch RS, Oetting ER, Salvatore NF. Characteristics and treatment of high-anger drivers. Journal of Counseling Psychology. 2000;47:5–17.

Sansone, R. A., & Sansone, L. A. (2010). Road Rage: What’s Driving It? Psychiatry (Edgmont), 7(7), 14–18.

Taylor, J. E., Deane, F. P., & Podd, J. V. (2000). Determining the focus of driving fears. Journal of Anxiety Disorders, 14(5), 453-470. http://dx.doi.org/10.1016/S0887-6185(00)00033-5

Joanne E. Taylor, Fiona Alpass, Christine Stephens, Andy Towers; Driving anxiety and fear in young older adults in New Zealand, Age and Ageing, Volume 40, Issue 1, 1 January 2011, Pages 62–66, https://doi.org/10.1093/ageing/afq154

 

 

Google

פחד מנהיגה
Rated 4.85/5 based on 36 reviews
יגאל אלון 157
תל אביב, ישראל 6745445
Phone: 972-3-6031552
Email: This e-mail address is being protected from spambots. You need JavaScript enabled to view it.

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il