רות פלס | פסיכותרפיסטית DBT | עו״ס קלינית M.S.W. מדריכה

רותי פלס רותי פלס

רות פלס, M.S.W., היא פסיכותרפיסטית בתל אביב, עובדת סוציאלית קלינית מדריכה.  

בעלת תעודה בפסיכותרפיה פסיכואנליטית מטעם אוניברסיטת בר אילן; תואר שני בעבודה סוציאלית קלינית מטעם אוניברסיטת בר אילן; תואר ראשון בעבודה סוציאלית מטעם אוניברסיטת בר אילן ותואר ראשון בספרות אנגלית מטעם אוניברסיטת תל אביב; בעלת תעודת הכשרה כמטפלת DBT ממכון אופק.

 

עובדת כמטפלת, מדריכה ומרכזת את יחידת ה- DBT בשרות הציבורי במרפאה קהילתית לבריאות הנפש השייכת לבית חולים באר-יעקב-נס-ציונה. 

מטפלת פסיכודינמית בשילוב עם גישות עכשוויות וב-DBT בקליניקה פרטית, במכון "דרכים" ברחובות ובמכון טמיר בתל אביב.

 

אני מאמינה

התחנכתי על ברכי הפסיכואנליזה ואני מעריכה את התובנות ודרכי ההסתכלות על מורכבות הנפש אשר הפסיכואנליזה מאפשרת.  

עם זאת, במאמציי לעזור לאנשים, אני משלבת גישות פרקטיות המושפעות מהרוחות החדשות ש'הגל השלישי בפסיכותרפיה' מביא עמו:

מבט אל העתיד (ולא אל העבר), הבלטת הכוחות (ולא את הפתולוגיה),  חידוד של מטרות אישיות וחתירה לקראתן, תנועה בין קבלה (קבלת הפערים בין המצוי לרצוי) לשינויָים (פתרון בעיות), התמקדות ברגש הן כמשאב חשוב לתחושת החָיוּת וה"אמת" שלנו והן כמקור לבעיות והפרעות, דגש על שותפות והדדיות בקשר הטיפולי ועל האקטיביות של המטפל בָּמסע המשותף.

את האני המאמין שלי כאדם וכאשת טיפול פיתחתי בתחום הטיפולי ותוך כדי ניסיון חיים והתנסויות שונות.

אני מתאמנת ומדריכה (בדרגת דאן 2)  באייקידו, אומנות לחימה יפנית אשר לימדה אותי דרך הגוף על הנפש ודרך עצמי על האחר, על תקשורת ועל דרכים לנוע בעולם.

חייתי תקופות שונות בחיי בארה"ב ובאירופה.  אני מאמינה שהחיים מציבים בפנינו מהמורות באופן יומיומי ומאתגרים אותנו נונסטופ.  למרות שאפשר ללמוד לנוח, לשחרר ולהיות שמחים יותר, תמיד נהיה פגיעים לתהפוכות הגורל והנפש.

אני מאמינה שלאורך מסלול החיים אנו למדים לחיות עם הפגיעוּת הזאת ועדיין ליהנות, לשחק, להמציא ולמצוא.  

למרות שאני מסכימה שיש הרבה סיבות לסבול בעולם הזה, מאחר והחיים הטובים ביותר וההתבגרות ה"נורמלית" ביותר רצופים באׂבדנים, אני מאמינה שאפשר ללמוד לסבול פחות וליהנות יותר הן מעונג רגעי (ומה אינו עונג רגעי?) והן מפרי מאמצים ארוכי טווח ומפותלי דרך.

אני מבקשת מכם לחשוב על אִמרה זו לרגע:

ליקום יש שתי דרכים לגרום לנו לסבל.

האחת- למנוע מאתנו את מה שאנו רוצים.  

השניה, להעניק לנו את מה שאנו רוצים"

(פ. אמיאל).

אִמרה זו מלמדת אותי שבכוחה של הנטיה האנושית שלנו להפוך כל צירוף של נסיבות למקור לאומללות. 

לעומת זאת, ליכולת הנרכשת שלנו לשאת את כובד החיים, אם לא בשמחה אז בנכונות, עשויה להפוך כל צירוף של נסיבות לחיים ששווה לחיות.

 

 

DBT

בחלק מעבודתי בחרתי להתמקד בטיפול, לימוד והדרכה בגישת הטיפול הדיאלקטית-התנהגותית (DBT).

DBT  הנה גישה טיפולית מהגל "החדש" או "השלישי" בפסיכותרפיה  (כגון ACT , schema-therapy,  טיפול מבוסס מיינדפולנס ועוד) המאגד בתוכו פיתוחים מתקדמים יותר של  טיפול התנהגותי-קוגניטיבי  (CBT) ושל טיפול פסיכודינמי  שהוכחו כאפקטיביים (evidenced-based), שהנם ממוקדי רגש וממוקדי תוצאות.

הגישה נועדה בתחילה לטיפול בהפרעת אישיות גבולית ובאנשים הסובלים מפגיעה עצמית ואובדנות כרונית ועם השנים הוכחה כיעילה בהפרעות אחרות (הפרעות אישיות, הפרעות אכילה, התמכרויות ועוד).  

כמו כן, טיפולי DBT נמצאו יעילים בהתערבויות ישירות  עם משפחות על מנת לשפר את הקשר הורה-ילד ואת התקשורת המשפחתית בכלל.

גישה זו מתייחסת לבעיה העיקרית המונחת בבסיס הפרעות אלו כבעיה בוויסות הרגשי המתבטאת בפגיעוּת רגשית גבוהה, אומללות רבה, משברים תכופים וקשיים רבים בכל תחומיי החיים, בעיקר כי ניסיונות לא יעילים "לברוח" מהפגיעוּת ומהסבל מחריפים את הבעיות ומאתגרים את התפקוד.  

כדי לפתור את הבעיה המרכזית, הגישה שואבת מהפילוסופיה הבודהיסטית ומהפסיכותרפיה ההתנהגותית-קוגניטיבית (CBT), מהטיפול ההתנהגותי, מהטיפול הדינמי ומהתחום הפסיכו-חינוכי (למידת מיומנויות וכישורי חיים).  

המטפלים בגישת DBT מאמינים כי בטרם ניתן לסייע למטופל להשתנות, עלינו לקבלו באופן אקטיבי בדיוק כפי שהנו כעת ולפיכך הטיפול הדיאלקטי-התנהגותי זו נע בין קבלה ותיקוף (ולידציה - אסטרטגיה מרכזית בשיטה) ובין דחיפה מתמדת לשינוי- פתרון בעיות, למידת כלים, תרגול מיומנויות ואימון.  

מעל תנועה דיאלקטית זו נוכחת כל העת מיומנות המיינדפולנס (קשיבות) המלמדת אותנו להתבונן ולשים לב ולבחור להפנות תשומת לב אל הרגע הנוכחי (המתחלף בכל רגע!).

אימון כזה בתשומת לב מאפשר את קבלת חווית החיים כפי שהיא וגם מעניק את היכולת לשנות היבטים מסוימים בחיינו על מנת לדייק את עצמנו במסע ומשא הזמן.

 

" אם נסכים לוותר על התקווה שחוסר בטחון וכאב יימחו מן העולם, נקבל את האומץ להירגע עם רעיעותו של המצב שלנו .." –פימה צ'ודרון

 

“The most important kind of freedom is to be what you really are”.  Jim Morrison

 



 

השאר תגובה

אנא הקפד למלא את שדות החובה (*) קוד HTML איננו מותר

המלצה על פסיכולוג בתל אביב


הכניסו את הטלפון שלכם ואנו ניצור עמכם קשר בהקדם


השאר טלפון(*)

מס׳ הטלפון אינו תקין

אימות

חובה





חדשות ועדכונים

דברו איתנו עוד היום להתאמת פסיכולוג או פסיכותרפיסט בתל אביב ובכל הארץ! צור קשר

מכון טמיר ממוקם בתל אביב ובקליניקות עמיתות בכל הארץ

רח' יגאל אלון 157

תל אביב, 6745445 

972-3-6031552

 info@tipulpsychology.co.il